Du har redan bestämt dig för vad som har hänt och vem som är skyldig. Att det finns några tvivelaktigheter avfärdar du direkt eftersom att de inte tjänar ditt syfte. Om du tänker efter lite, känns det rätt och om det skulle visa sig i slutet att du hade fel. Den du redan hade dömt var i själva verket oskyldig. Hur skulle du ta det?
Nu har du förmodligen och förhoppningsvis, rätt. Nero (du vet vem jag menar) är dömd i två instanser men inte desto mindre så vill jag vara ändå säkrare på att vi har rätt gärningsman. Fan vad de kan vara svårt att förstå.
Ha det gott R.
Du har fel och dubbel fel dessutom.
Nej, jag läste om det helt förutsättningslöst.
Sedan var jag i min stuga (utan el) i månader.
Att jag avvisar tvivelaktigheter beror på att dom aldrig har någon substans.
Jag har inga problem att erkänna att jag kan ha fel.
Men här viker jag mig inte en tum.
Nerijus har brutalt mördat en 17-åring tjej på det mest brutala sätt man kan tänka sig.
Nej, jag läste om det helt förutsättningslöst.
Sedan var jag i min stuga (utan el) i månader.
Att jag avvisar tvivelaktigheter beror på att dom aldrig har någon substans.
Jag har inga problem att erkänna att jag kan ha fel.
Men här viker jag mig inte en tum.
Nerijus har brutalt mördat en 17-åring tjej på det mest brutala sätt man kan tänka sig.
Jag hoppas att Du/vi har rätt men jag vill ändå undanröja all annan risk för att jag har fel. Du förstår säkert hur jag tänker om du bara vill. (Du, en strömlös stuga låter inte helt fel. Piskar en el-dito med flera hundra meter i min bok. Norrut misstänker jag.)
Sexualsadisten Nerijus är på rätt plats och om detta råder inget tvivel. Vad du sen kräver mer i bevisning är det absolut ingen som bryr sig om. Fullständigt ointressant om du tvivlar eller inte.
Högsta domstolen har sagt sitt och tack vare TR och HovR så riskerar ingen mer falla i NBs klor.
Då så. Då kan vi vara lugna. Under förutsättning att TR o HR har låst in rätt GM. Låt oss hoppas att det är så.
Sexualsadisten Nerijus är på rätt plats och om detta råder inget tvivel. Vad du sen kräver mer i bevisning är det absolut ingen som bryr sig om. Fullständigt ointressant om du tvivlar eller inte.
Högsta domstolen har sagt sitt och tack vare TR och HovR så riskerar ingen mer falla i NBs klor.
Med en Nerijus som lyckats gå fri från mordet på Lisa - och det kunde faktiskt gått så illa
om han fått möjlighet att forsla iväg kroppen från Martorp och plocka undan bättre efter sig
borta i Blomberg - så hade det förmodligen mördats minst ytterligare en gång innan det
bar iväg till hemlandet. För vi vet bara alltför väl att förövare av det här slaget sällan
nöjer sig med en gång. Har de väl fått smak på dödandet så bara fortsätter det med kortare
eller längre uppehåll.
Kvinnoliv har sparats i och med infångandet av den litauiske predatorn.
Det har inte mördats några unga tjejer eller vuxna kvinnor i området kring Kinnekulle
sedan Nerijus plockades in. Inte i hela Skaraborgs län mig veterligen.
De som är så säkra på att balten är oskyldigt dömd har ju uttryckt oro mellan varven
för att lustmördaren skulle slå till igen...
Nu inväntar vi i dagarna besked om vart man ska sända den bestialiske flickmördaren.
Sen kan den hängivna fanclubens medlemmar börja skriva sina glödande beundrarbrev
och kärleksbetygelser samt boka in sina fängelsebesök.
Vi har redan en som låtit meddela i tråden att han vill ha till stånd ett möte framöver med
spermaskvättaren från öst.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2016-06-21 kl. 04:23.
Då så. Då kan vi vara lugna. Under förutsättning att TR o HR har låst in rätt GM. Låt oss hoppas att det är så.
Jobba på. Tvivlen och bekymren ligger hos dig. Nåt "oss" behöver du inte ha som ordval. Vi andra är helnöjda med bedömningen via juridiskt kompetenta personer istället för alternativteoretiskt svammel utan bäring.
Likt Hurtig sa (och många andra juridiskt kompetenta innan honom) så har NB en förklaringsbörda då det är tung bevisning - aka han ljuger att han inte träffat Lisa och avsatt blod DNA.
Vad återstår? Skyddande av brottsling?
Väljer ett liv i råtthål på ett par kvadratmeter i Litauisk fängelse för att han omhuldar nån annan? Nej, du. Är han indirekt redo att sätta dit bror och fru (dvs godkänt Hurtigs överklagan) så finns det inte minsta gentlemannamässigt i den kroppen:
Han har mördat Lisa och trott han skulle klara sig via att blåneka. Lagakraftvunnen dom och inget att dravla om.
Jag hoppas att Du/vi har rätt men jag vill ändå undanröja all annan risk för att jag har fel. Du förstår säkert hur jag tänker om du bara vill. (Du, en strömlös stuga låter inte helt fel. Piskar en el-dito med flera hundra meter i min bok. Norrut misstänker jag.)
Som sagt jag är 100 procent säker att rätt man sitter där han skall.
Nej, jag förstår inte varför du "vill undanröja all risk för att du har fel". Det måste i så fall begränsa din tillvaro, eller?
Som sagt jag är 100 procent säker att rätt man sitter där han skall.
Nej, jag förstår inte varför du "vill undanröja all risk för att du har fel". Det måste i så fall begränsa din tillvaro, eller?
Vi pratar trots allt om livstids fängelse. Skulle jag döma någon till detta straff så skulle jag vilja vara långt bortom all tvivel på att jag skulle ha fel. Det skulle ju vara katastrof i så fall.
En ännu större katastrof skulle vara om jag dömer en oskyldig och den verkliga gärningsmannen skulle gå lös.
__________________
Senast redigerad av FuckBlash 2016-06-21 kl. 03:55.
Vi pratar trots allt om livstids fängelse. Skulle jag döma någon till detta straff så skulle jag vilja vara långt bortom all tvivel på att jag skulle ha fel. Det skulle ju vara katastrof i så fall.
En ännu större katastrof skulle vara om jag dömer en oskyldig och den verkliga gärningsmannen skulle gå lös.
Ja, och det var både TR och HR. HD avslog hans ansökan om PT.
Det är därmed i högsta instans fastslaget att Nejrius är gärningmannen.
...så hade det förmodligen mördats minst ytterligare en gång innan det bar iväg till hemlandet. För vi vet bara alltför väl att förövare av det här slaget sällan nöjer sig med en gång. Har de väl fått smak på dödandet så bara fortsätter det med kortare eller längre uppehåll.
Kvinnoliv har sparats i och med infångandet av den litauiske predatorn.
Han har exakt alla komponenter som potentiell seriemördare om han hade lyckats komma undan.
Allt i hans MO och mordets grymma utförande signalerar tydliga varningsklockor. Hans iver att ta en tjej direkt då han misslyckades dagen innan. Hans uppenbara sexualsadism - hans sjuka beteende direkt efter mordet som om inget speciellt hänt. Hans förmåga till dubbelliv som är en klassiker.
En cooling-off period och sen hade han varit igång igen - fullständigt livsfarlig då han uppenbart har potentialen att grundlura folk om det så är i Blomberg eller alternativteoretiker.
Han har följt de sju faserna (av Dr Morris) som ett mönster om man noterar sakkunnigutlåtande om sexuella fantasier (1) , händelsen med Adriana (2), överfall och mord Lisa (3,4,5) händelsen på Martorp där han försöker styra upp och kontrollera (6) samt hur han beskrivs efteråt av brodern och frun som nedstämd, introvert och helt annorlunda (7).
Phase 1: Dissociative-Fantasy-Aura state. " The dissosiative state is a state of mind "beyond fantasy" in which the killer has crossed the boundaries that separate imagination from reality. This "hyper fantasy stage" is arrived through a gradual process of withdrawal from reality through years of repeating and elaborating fantasies with specifically violent themes such as murder, rape, revenge, control (...). "
" The dissociative process can last anywhere from a few hours to a few month before som stressor (...) causes the person to "snap" and triggers an acting out of violent fantasy."
" The fantasy is now prolonged, entirely compulsive and completely dominating the killer's every thought and action. Nothing can inhibit the killer at this late stage, not the treat of punishment, laws, fear of death, morality, religions, mores or taboos - all of these things become meaningless to the serial killer, as does the life of the person he is about to murder. The killer is almost a creature that defies the definition of human.."
Phase 2: Trolling-Hunting-Stalking stage. "(...) when they begin to frequent and cruise areas where they are likely to find a victim. There is nothing random or accidental about trolling."
" When trolling, the serial killer is highly focused with all his senses directed at locating a victim. Once he identifies a suitable victim his acitivities take on a frenzied intensity as he carefully stalks his victim in anticipation of murder. Like a cat has spotted prey and his positioned itself to leap. the serial killer focuses all energy, thought, and effort on the potential victim, patiently waiting for the right instant to pounce. "
" Trolling can be simple or complex. (...) when, on the other hand, the organized serial killer approaches his victim (...) he will patiently lure, charm, persuade and woo his victim into a vulnerable position where he can carry out his murder."
Phase 3: Persuasion-Seduction Stage. " The entire point of the wooing is to maneuver the victim into a location or position where the serial killer can gain uninterrupted physical over him or her. Only the organized serial killers are capable of this type of sedutive encounter with their victims. This is probably the point at which the serial killer is the "craziest".
All his energy, thoughts,and focus are on hurting the individual he has encountered, yet at the same time, all his overt actions and every nuance of his conduct must mask his intent and make his victim feel ease and secure - an specially difficult task as the serial killer and his victim are often stranger to each other.
"The organized serial killer strikes up an ostensibly very innocent conversion, but his intention is to elicit the vital information necessary to lure the victim inte a trap."
Phase 4: The Trap and Capture. "Once the serial killer has made hos capture, he preceeds to act out his violent fantasy."
Phase 5: The Murder. " A subtype of the organized sexual killer is the sadistic sexual killer, for whom the torture of the victim is a more primary motivatior than the actual sexual act."
" Most commonly, death is caused by ligature strangulation, manual strangulation, hanging or suffocation (..) the body is frequently taken to another location and carefully hidden."
Phase 6: The-Totem-Trophy-Memory Stage. (..) the roots of the crime lie in the foggy dissociative process where the perimeters of reality and fantasy become blurry. The taking and keeping of souvenirs is essential for the serial killer to somehow create, and maintain the bridge between his dreamed desires and the reality of acting out his fantasy. Without the souvenir, some serial killers may not even be sure that they had acted upon their fantasy. Other uses the sovenir to perpetuate the pleasure and excitement they sparked during the the murder. "
"The FBI also discovered another remarkable aspect of the totem phase: in 20 percent of the homocides it studied, the killer participated to some degree in the police investigation of the crime (..) there are several reasons for the killer's involvement in the investigation, beyond the desire to know how far the investigation has progessed."
Phase 7: Post-Homocidial Depression. "Some go into a long and deep sleep; some speak of a sense of "renewal". whereas others speak of guilt, remorse, and fear. This state may last for hours or for weeks and month, but at some point the serial killer once again begins slipping back into the dissociative state."
Källa: Serial Killers; P. Vronsky.
Gällande fas 7 så handlar det således om ett förändrat beteende som rubriken säger (depression). Känsla av tomhet då verkligheten inte fullt ut överensstämde med förväntningarna - att fantasin var bättre. En känsla av hopplöshet. Upptäckten att euforin innan var mer upphetsande än mordet och tiden efteråt (jakt, förväntningar, anspänning). Offret löste inte inre anspänning eller hat och traumatiska minnen från barndomen kan snarare välla fram. Självmordsrisk och andra bryter ihop och erkänner. Om de nu har ett samvete vill säga.
Passeras denna fas så byggs det hela upp igen och börjar på ruta ett efter en viss tid. Serial in making med andra ord.
__________________
Senast redigerad av develi 2016-06-21 kl. 04:35.
Vi pratar trots allt om livstids fängelse. Skulle jag döma någon till detta straff så skulle jag vilja vara långt bortom all tvivel på att jag skulle ha fel. Det skulle ju vara katastrof i så fall.
En ännu större katastrof skulle vara om jag dömer en oskyldig och den verkliga gärningsmannen skulle gå lös.
Kan du ge några exempel på brister i utredningen eller i domsluten som skulle kunna ge tvivel rent juridiskt? Vad är det i utredning/domslut som är juridiskt tvivelaktigt och skulle kunna visa att fel man är dömd?
Svar som enbart har känslor som grund och utgångspunkt räknas inte.
Ja, jag tror han försökte vara den perfekte mördaren inledningsvis och använde handskar. Han har nog kollat på nån thriller eller discovery channel. Sen är det nåt som krånglar eller så tappar han hjärnan och tänker med kukhuvudet och tar av dem:
Bekymrad över hur DNA överförs om man tar i en annan persons kläder är han uppenbarligen.
Ta en mattelektion.
1. Sätter på sig handskar.
2. Tar dem av sig och avsätter DNA på vissa delar.
3. Sätter troligen på dem igen då han plockar ihop hennes ägodelar inkl hjälm och lägger tillbaka tejprullen.
Det är helt kört pga punkt 2. Tack och lov att han kan låsas in - denna sexualsadistiske mördare har garanterat potential att fortsätta så vidrigt som detta mord genomförts.
Vi kan räkna en gång till:
Han lockar L in i ladan och bär henne till andra delen än ladan,
stryper, tejpar - 1. med handskar på - (finns ingen dna på tejpen och snara runt L ansiktet och halsen)
Hänger kroppen på röret - 2. handskar av ( lämnar blod på röret)
Drar upp L tröja och BH - 3. med handskar på ( lämnar ingen dna)
Drar ner L träningsbyxor, tar i skärpet - 4. med handskar på
Knäpper L jeans, drar ner - 5. utan handskar ( lämnar blod dna )
Drar ner L trosor - 6. med handskar ( lämnar ingen dna) men
samtidigt kommer dit IB och lämnat sitt dna i form av sekret.
Går i andra rum och onanerar - 7. utan handskar,
går till stora lokalen och bajsar - utan handskar.
Ta ner kropp och transporterar till Martorp, bär till byssjan, stoppar i skåpet - 8. med handskar på (lämnar inga dna spår i byssjan).
Slänger L jacka och hjälm, sladdar på ris hög - 9. utan handskar ( lämnar blod dna på L jackan)
Åker hem och slänger L tillhörighet på väggen - 10. med handskar på - (lämnar inga dna spår på mobildelar)
Der verkar att han tagit handskar på sig och tagit av sig 5 gånger under mord tid.
För att komma till sanningen borde göras en rekonstruktion av händelseförlopp.
Du citerar NFCs protokoll, som är avhängit hur kriminalteknikerna i beslagsdokumentet i anslutning till tid, datum och beslagsnummer kortfattat beskrivit var fynden tillvaratagits när de säkrades.
Har du sett de sekretessade bilderna på LHs kropp och konstaterat att den uppdragna tröjan är dold i FUP och av vilken anledning skulle det ha dolts i FUP?
(Utifrån kriminalteknikerns beskrivning i FUP tror jag personligen att tröjan dragits upp vid hantering/förflyttning av kroppen)
Det fetade:
Ok, du anser att tröja/bh drogs upp i processen då polisen lirkade kroppen ur skåpet. Jag kan köpa det, särskilt efter att ha lyssnat till förhöret i tr med kriminalteknikern (som inte säger uttryckligen att de var uppdragna då kroppen hittades, utan först senare).
I så fall är det falska uppgifter i tr- och hr-domarna, som påstår att tröja och bh var uppdragna då kroppen hittades.
Anm: Uppgiften om uppdragen tröja/bh är alltså hämtade från domarna, och din andra fråga är ju samma fråga som jag ställde.