2016-07-03, 11:46
  #133861
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Om tröja/bh

att de inte var uppdragna indikeras även i förhör med Nejus. Förhörsledaren visar bilder på Lisa:
  • "Öppningen mäter 24 centimeter så visst kraft har nog gärningsmannen använt för och trycka in henne i skåpet. Man ser dessutom att hennes ben är upptryckta på framsidan vända åt fel håll och att kläder är neddragna."
Om tröja/bh varit uppdragna hade fhl knappast utelämnat det.

Tillsammans med skriftliga uppgifter från krimtekniker:
  • Trosa - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
  • Jeansbyxa med livrem - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
  • Träningsbyxa, svart - Satt nere runt smalbenen på målsäganden Lisa Holm.
  • BH, leopardmönstrad med rosa axelband och insida - Målsägaren hade den på sig då hon anträffades.
  • Svart tröja - Målsägaren hade den på sig då hon anträffades.
samt krimteknikers muntliga berättelse där han nämner uppdragen tröja först i samband med att den ska klippas upp efter att kroppen lirkats ur skåpet, blir slutsatsen att tröjan inte var uppdragen när hon hittades.

Varför påstås det då i domen att tröja/bh var uppdragna och "brösten blottade"? Möjligen kan krimtekn varit osäker på hur det var från början, och det syns inte på bild. Krimtekn. berättelse är inte entydig, åklagaren har tolkat på sitt sätt. Domstolen har inte kollat eftersom det knappast har betydelse för morddomen.

Edit:
dygnet-runt-postaren develi har fantiserat att mitt tidigare inlägg handlar om att motivet INTE var sexuellt, jag kan lugna manikern med att byxor/trosor fortfarande är neddragna och därför kan motivet anses sexuellt. Åtminstone motivet till att dra ned byxorna.
För övrigt saknar motivet betydelse för morddomen, Nejus hade dömts även om motivet inte ansetts sexuellt.
En liten rättelse.
Mördaren heter NERIJUS.
2016-07-03, 11:55
  #133862
Medlem
vFoxs avatar
Forts. sammanställning Vad hade polisen före gripandet


Måndag 8 juni: Adriana förhördes, hon hade "anat oråd" vid karthändelsen.
Det riktade polisens uppmärksamhet mot bröderna Bilev.

L:s mamma förhördes samma dag, berättade om utländska byggnadsarbetare en månad tidigare som la om taket vid cafeet.
De hade tittat, och hon "undrade lite vad de var ute efter". " Hon säger att hon inte vill anklaga folk men hon funderar och grubblar."

Tisdag 9 juni: L.Åslund sa att de utländska byggnadsarbetare på taket var bröderna Bilev.

Tisdag, Nejus sa att det var han som bajsat i gödselrännan.

På tisdag hade polisen alltså två vittnen som sa att bröderna Bilev. varit obehagliga på nåt sätt. Och Nejus bajs i gödselrännan.

Profilerarna uttalade sig på torsdag.

På fredag kväll 12 juni greps trion.
Polisen hade då två vittnen som sa att bröderna varit obehagliga, Nejus bajs i gödselrännan, några av Lisas tillhörigheter som hittats i ladan och vid vägen. Inget dna-resultat.

Följande natt kl 04 tipsade W.Klingspor om Adriana. Hon sa senare i tingsrätten att hon aldrig talat med honom.

Första dna-resultatet tycks varit klart ca tio dar senare, 23 juni.


To be cont.
__________________
Senast redigerad av vFox 2016-07-03 kl. 12:01.
2016-07-03, 12:30
  #133863
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Forts. sammanställning Vad hade polisen före gripandet
Du får så gärna kopiera in dina egna stödanteckningar - men vad är meningen med att göra en innehållsförteckning på det som andra redan skrivit i tråden?
Lämna en anledning så det finns nåt att debattera kring annars blir det rätt meningslöst.
2016-07-03, 12:51
  #133864
Medlem
develis avatar
Tack och lov att NB är inlåst så han inte riskerar att göra det igen.
Citat:
Enligt Sten Levander, professor emeritus i rättspsykiatri, utmärker sig seriemördare genom att de har drivkrafter som gör att de mördar igen om de inte åker fast.

– Min förklaring är att de har en form av fantasier, som vi inte vet hur de uppkommer, men som är kopplade till vissa neuropsykiatriska störningar. De här fantasierna är sadistiska och otäcka och går ut på att bryta mot tabun. De vill göra det mest förbjudna och stå bredvid och skratta och säga ”de kan inte ta mig”.

Mördarna får en kick och känner triumf när de inte åker fast.

– När de begått det första brottet brukar det vara kopplat till en sådan stark tillfredsställelse, ett sorts extastillstånd i det närmaste, som gör att de känner att ”det här måste jag göra igen”.

Enligt Levander är det när mördarna är ”pressade på andra fronter och inte mår bra” som de riskerar att mörda igen.
– Då är det här medicinen kan man säga, som får dem att må bra igen.
http://www.svd.se/mordar-for-att-fa-en-kick
2016-07-03, 14:46
  #133865
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack och lov att NB är inlåst så han inte riskerar att göra det igen.

Precis. Det finns otaliga exempel på hur sådana personlighetstyper funkar. Ett uppdämt behov att utagera en längre tids fantasi. Leva på minnet av den. Men med tiden dämpas kicken av brottet och tvångstankar och stress tar vid. Då kommer behovet att göra det igen.
2016-07-03, 16:06
  #133866
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ljudfil TR.

Det måtte ha varit snudd på fraktur eller att ligamenten och ledband rök i knäna med tanke på den vridningen: först tryckt in henne halvt på sned och sen vridit bägge benen åt ena sidan/uppåt (smalben upp och knäna ner) och antagligen försökt stänga. Lär ha varit en fruktansvärd syn ihop med all denna tejp runt huvudet.
Han behandlar henne verkligen som ett objekt även efter hon dött.. lika rått och hänsynslöst.
Usch vad han är vidrig.
Har man sett detta fruktansvärda så lär man inte glömma det i första taget hur garvad man
än kan vara. Det kom ju fram att någon polis eller kriminaltekniker stått och visat känslor utanför
byssjan efter upptäckten, gråtit en skvätt kanske, och det ondgjorde sig naturligtvis några
empatilösa små skithögar i denna tråd om.

Nero har brutalt bänt och vridit på kroppen som för att riktigt få fortsätta skändningen av
sitt offer. En man som verkligen kommit att bevisa sin omänsklighet på det mest övertydliga
sätt genom allt som utspelade sig från överfall till dumpningen borta på Martorp.
En person som man naturligtvis aldrig ska tillåta få komma ut i ett samhälle igen.
Han ska stoppas undan för gott.

För några år sedan var det en annan man som behandlade kroppen efter sitt offer som
rena sopor. Han knycklade riktigt ihop kroppen och pressade in den i en klippskreva.
Sen hämtade han en stor jävla sten och vräkte över så knappt något av kroppen syntes.
Det var afrikanen Yohannes som roade sig med likaså sexmördade Elin Krantz, tio år äldre
än Lisa Holm vid sin död.
Hur kroppen såg ut efter man omsider lyckats frigöra den finns det som bekant fruktansvärda
bilder på att se om man vill.
Afrikanen får tydligen sitta hela sitt straff i ett svenskt fängelse. Det ska inte behöva
ske i fallet med monstret Nerijus Bilevicius.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2016-07-03 kl. 16:30.
2016-07-03, 16:24
  #133867
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack och lov att NB är inlåst så han inte riskerar att göra det igen.
Du tog upp Levander igen. Då kan jag ju passa på och återutsända hans föredrag
om ondska och ansvar.

* Ett mycket litet antal människor "vänder upp och ner" på medkänslan.
* De plågas inte av andras lidande - de njuter av det.
* Det startar som anti-tabuistiska fantasier som invaderar medvetandet.
* Dessa utvecklas till att bli mer raffinerade och utstuderade. Man kan inte stänga av dem.

* I perioder när man mår dåligt ökar fantasierna.
* Man kan inte hålla emot - man går från fantasi till verklighet.
* I stället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut
kompenserar för eventuell samvetsångest.
* Nu vet man dessutom hur man kan bli lugn!


https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8
2016-07-03, 16:38
  #133868
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Har man sett detta fruktansvärda så lär man inte glömma det i första taget hur garvad man
än kan vara. Det kom ju fram att någon polis eller kriminaltekniker stått och visat känslor utanför
byssjan efter upptäckten, gråtit en skvätt kanske, och det ondgjorde sig naturligtvis några
empatilösa små skithögar i denna tråd om.
Ja, jag minns de hjärndöda argumenten...
Såg en film där bl.a psykopaten Nikita Bergenström aka Nikita Fouganthine aka Juha Valjakkala (Åmselemorden) beskrevs. Sonen ser sin far skjutas ihjäl då de står ner på knä, han ber för sitt liv men tystas som vittne. Han dödade sen den flyende mamman redan då han slog kolven i huvudet på henne men skär halsen av henne. Ändå går han tillbaka och snittar henne så att tarmarna kommer ut. När den f.d polismästaren ska berätta om fallet så blir han mycket tagen av berättelsen fast det gått över 20 år:
" - Man skulle vara gjord av sten om man inte tycker att det gör ont."
Citat:
Nero har brutalt bänt och vridit på kroppen som för att riktigt få fortsätta skändningen av
sitt offer. En man som verkligen kommit att bevisa sin omänsklighet på det mest övertydliga
sätt genom allt som utspelade sig från överfall till dumpningen borta på Martorp.
En person som man naturligtvis aldrig ska tillåta få komma ut i ett samhälle igen.
Han ska stoppas undan för gott.
För några år sedan var det en annan man som behandlade kroppen efter sitt offer som
rena sopor.
Objekt, stycke kött hade jag själv i åtanke och letade efter ordval som skulle beskriva det hemska hanterandet - dumpad som sopor är rätt ordval. Med tanke på de brutala morden kan man väl inte förvänta sig mer när en mördare gör allt för att dölja att han förlustat sig för att tillfredsställa sina egna äckliga, sjuka sexuella behov.
2016-07-03, 16:59
  #133869
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

* Det startar som anti-tabuistiska fantasier som invaderar medvetandet.
* Dessa utvecklas till att bli mer raffinerade och utstuderade. Man kan inte stänga av dem.
* I perioder när man mår dåligt ökar fantasierna.
* Man kan inte hålla emot - man går från fantasi till verklighet.
* I stället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut
kompenserar för eventuell samvetsångest.

https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8
Bra komplement till artikeln: hur det startar med en fantasi som invaderar tanken, eskalerar då personen mår dåligt och sen iscensätts hemskheterna och brottet är sig ångest-, oro- och stressdämpande. Sen finns det risk att cirkeln börjar om från början. Detta är även de sju faserna jag skrev om (av Dr Joel Norris) varav steg 1 beskriver fantasin. Resten är i spoilern:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-07-03, 17:48
  #133870
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
ja, om det varit planerat så hade det nog inte skett i ladan, han hade kört till nåt avskilt ställe i skogen, och lämnat kvar kroppen där efteråt.

Ladan är riskfylld mordplats, flera stora öppningar i ladan, vägen strax intill, cyklister/bilister kan dyka upp när som helst, platsen syns flera hundra meter bort, han hade stark koppling till ladan.
För att några minuter senare, I DAGSLJUS, förflytta kroppen ut från ladan in i bil eller nåt och sedan rakt genom området där han bor, till en annan plats med lika stark koppling till honom, därför att ladan var för riskfylld

Konstigt, det här resonemanget känner jag igen....
Varför skulle han ha åkt till ett avskilt ställe i skogen och kanske riskera att stöta på andra personer?
I ladan kände han sig hemma och hade bra koll på vilka som brukade vara där och när.
Sen hade han ju sin utsedda hängningsplats där också, inte att förglömma.
Han fick ju endast ståfräs när hängning och tejp var inblandade.
Martorp var också en välkänd plats där han också hade koll på läget.
Ur hans synvinkel så var ladan och Martorp de bästa platserna.
Konstigt att du inte har begripit detta efter ett helt år.
__________________
Senast redigerad av mrfix 2016-07-03 kl. 18:25.
2016-07-03, 17:57
  #133871
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är fullständigt vidrigt. I rent studiesyfte tar jag del av dessa berättelser - men i vissa fall är det nästan så det inte går att läsa när mördaren berättar om offrets sista tid i livet. En del resignerar och blir tysta och ser med total uppgivenhet på mördaren. Andra ber dem sända med en sista hälsning. Nån ber till gud och en del gråter förtvivlat och ropar på mamma...

Förutan alla dessa hemska berättelser så undrar jag hur man har sån blindhet att man inte ens kan se offret framför sig och bara klampar på för att fria mördaren. Hur kan man vara så befriad från inlevelseförmåga eller empati? Har man inget barn själv, en älskad förälder eller en partner? Ett älskat djur?
Kan man inte se Lisa framför sig med snaran runt halsen och all denna hemska tejp? Kan man inte föreställa sig alls hur det vore om en älskad person skulle sitta inklämd i ett plåtskåp halvt naken?

Jag förstår inte denna brist på varken moral och empati
.
Nej, det verkar föreligga betänkliga brister både på det ena och det andra.
Det går visst lätt att föreställa sig en komplott och planterande poliser, men när det kommer
an till vad Lisa fått utstå innan allt var över med skräck och lidande, så förefaller det vara
knepigt värre att försöka leva sig in i nånting av allt detta.
2016-07-03, 19:16
  #133872
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det verkar föreligga betänkliga brister både på det ena och det andra.
Det går visst lätt att föreställa sig en komplott och planterande poliser, men när det kommer
an till vad Lisa fått utstå innan allt var över med skräck och lidande, så förefaller det vara
knepigt värre att försöka leva sig in i nånting av allt detta.
Inte ett enda ord om hur hemskt Lisas behandlats. Inte en enda jävla tanke kring hennes lidande.

Allt handlar om att sänka vittnens trovärdighet, leta fel gällande Fu, polis och rättsväsende. Gnälla på målsägandebiträde och i värsta fall Lisas pappa.
.. och parallellt förskönas och trivialiseras NBs uppenbart dåliga sidor. Sen finns då en touch av Dunning-Kruger effekten där de ser sig som förmer än spaningsledning och med högre juridisk bedömningsförmåga än rätten.. ända upp till HD uppenbarligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in