2016-06-10, 06:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Hoppas det blir rätt forumdel,
Har en Lenovo thinkpad w530 ca 3 år gammal.

en fd företagsdator som jag hade innan jag fick den nya
Tänkte nu formatera om den
men hur jag än försöker får jag inte till det
Provat stoppa in en ny windows installationsskiva (ORIGINAL)
försökt komma åt c: för formatera, kontrollpanelen mm mm, försökt starta i felsäkert läge!

men det enda som kommer upp är nått "bitcrypter meddelande" , skriv in din installationskod för att gå vidare?
Hur kommer jag förbi detta, kan jag alltså inte formatera om hårddisken eller installera om OS på denna dator?
Och Nej, den är inte stulen ,bara inte återlämnad efter fått en ny

Det låter som filsystemdisken har en krypteringsnyckel som då talar om att en nyckel krävs för en upplåsning. Kan du inte höra först med den som är IT-ansvarig över ditt jobb om en nyckel?

Finns inte denna möjlighet så finns det andra möjligheter, te.x köpa en ny HDD. Det kan fungera. Eller så får man försöka luska ut denna nyckel med hjälp av ett 3-partsprogram. Men det ställer ett viss kunnande och utförande om detta ska lyckas.
Citera
2016-06-10, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det låter som filsystemdisken har en krypteringsnyckel som då talar om att en nyckel krävs för en upplåsning. Kan du inte höra först med den som är IT-ansvarig över ditt jobb om en nyckel?

Finns inte denna möjlighet så finns det andra möjligheter, te.x köpa en ny HDD. Det kan fungera. Eller så får man försöka luska ut denna nyckel med hjälp av ett 3-partsprogram. Men det ställer ett viss kunnande och utförande om detta ska lyckas.
Är bitlocker så osäkert att man med ett simpelt program kan läsa ut nyckeln?
Citera
2016-06-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
men det enda som kommer upp är nått "bitcrypter meddelande"
Bu eller bä?

https://www.pcrisk.com/removal-guides/8974-bitcryptor-virus

http://www.downloadpipe.com/Windows/system-utilities-file-compression/review-BitCrypter-1544829.html

https://duckduckgo.com/?q=bitcrypter
Senast redigerad av iconicatab 2016-06-10 kl. 10:36.
Citera
2016-06-19, 22:03
Medlem
bitter.fittas avatar
Moment 22 efter misslyckad ominstallation - HJÄLP!

Hejsan! Jag är osäker på om jag lagt tråden i rätt forum, men har i alla fall stött på problem i samband med ett försök att ominstallera min stationära PC. Det tidigare operativsystemet var Windows XP och jag använde mig av ett USB-minne innehållande en .ISO av Windows 7 Professional för att radera detta och installera Windows på nytt. Dock inträffade något problem under installationen vilket gjorde att den avbröts och datorn släcktes ner halvvägs in i installationen.

När jag försökte igen hängde sig datorn när jag hade kommit till "Setup is starting" strax efter språkinställningarna, samma sak hände trots upprepade försök. Jag försökte med en DVD-skiva med likadant resultat. Efter lite efterforskningar testade jag att gå in i kommandotolken för att wipe:a hårddisken men även den låser sig efter att jag har skrivit in "diskpart".

(Försökte följa råden i denna tråd: http://www.sevenforums.com/installation-setup/313652-windows-7-stuck-setup-starting.html)

Jag försökte ändra i inställningarna under "Setup" när man startar datorn men det fanns inga alternativ för att ändra t.ex. SATA controller. Jag försökte även att nollställa hårddiskarna via ett program vid namn "Ultimate Boot CD" som jag brände på skiva och jag lyckades genomföra en total formatering på den ena (det finns två och jag vet inte på vilken jag försökte installera Windows första gången, hehe). När jag sedan startade om låser dig datorn innan jag ens kommer åt dessa menyer.

Så nu kan jag inte komma vidare! Antar att någonting måste ha blivit korrupt och att detta sedan får datorn att låsa sig men vet inte hur jag ska ta mig förbi detta och lyckas nollställa alltihop. Finns det någon mjukvara man kan ladda ner eller vad man ska jag göra för att lyckas "laga" hårddiskarna och fortsätta med min ominstallation?

Lite osammanhängande men jag hoppas att ni förstår vart jag vill komma. Hade uppskattats enormt om någon datorkunnig med mer än bara Google som referens kunde komma med fler alternativ på tillvägagångssätt eller formulera vad den bakomliggande orsaken är. Tack på förhand!
Senast redigerad av bitter.fitta 2016-06-19 kl. 22:29.
Citera
2016-06-19, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bitter.fitta
Hejsan! Jag är osäker på om jag lagt tråden i rätt forum, men har i alla fall stött på problem i samband med ett försök att ominstallera min stationära PC. Det tidigare operativsystemet var Windows XP och jag använde mig av ett USB-minne innehållande en .ISO av Windows 7 Professional för att radera detta och installera Windows på nytt. Dock inträffade något problem under installationen vilket gjorde att den avbröts och datorn släcktes ner halvvägs in i installationen.

När jag försökte igen hängde sig datorn när jag hade kommit till "Setup is starting" strax efter språkinställningarna, samma sak hände trots upprepade försök. Jag försökte med en DVD-skiva med likadant resultat. Efter lite efterforskningar testade jag att gå in i kommandotolken för att wipe:a hårddisken men även den låser sig efter att jag har skrivit in "diskpart".

(Försökte följa råden i denna tråd: http://www.sevenforums.com/installation-setup/313652-windows-7-stuck-setup-starting.html)

Jag försökte ändra i inställningarna under "Setup" när man startar datorn men det fanns inga alternativ för att ändra t.ex. SATA controller. Jag försökte även att nollställa hårddiskarna via ett program vid namn "Ultimate Boot CD" som jag brände på skiva och jag lyckades genomföra en total formatering på den ena (det finns två och jag vet inte på vilken jag försökte installera Windows första gången, hehe). När jag sedan startade om låser dig datorn innan jag ens kommer åt dessa menyer.

Så nu kan jag inte komma vidare! Antar att någonting måste ha blivit korrupt och att detta sedan får datorn att låsa sig men vet inte hur jag ska ta mig förbi detta och lyckas nollställa alltihop. Finns det någon mjukvara man kan ladda ner eller vad man ska jag göra för att lyckas "laga" hårddiskarna och fortsätta med min ominstallation?

Lite osammanhängande men jag hoppas att ni förstår vart jag vill komma. Hade uppskattats enormt om någon datorkunnig med mer än bara Google som referens kunde komma med fler alternativ på tillvägagångssätt eller formulera vad den bakomliggande orsaken är. Tack på förhand!

tryck f2 eller f10 eller delete när du startar upp sen väljer du hur du vad den skall prioritera när du startar upp sätt cd/dvd som första alternativ , save/exit . starta om tryck enter för att starta med skivan m.m sen när du har installerat klart ändra du tillbaka inställningarna
Citera
2016-06-20, 05:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du två stycken hårddiskar i så tar reda på vilken som är filsystemdisken. Monterar bort den andra under tiden. Kontrollerar under Bios så filsystemdisken ligger som första hand. Lägg i en bootbar installationsskiva och startar om datorn.

Följ sedan installationsprocessen.
Citera
2016-06-20, 12:04
Medlem
bitter.fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du två stycken hårddiskar i så tar reda på vilken som är filsystemdisken. Monterar bort den andra under tiden. Kontrollerar under Bios så filsystemdisken ligger som första hand. Lägg i en bootbar installationsskiva och startar om datorn.

Följ sedan installationsprocessen.

Hur gör jag för att ta reda på det? De heter likadant.
Citera
2016-06-20, 12:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitter.fitta
Hur gör jag för att ta reda på det? De heter likadant.

Stäng av datorn och lossa den ena hårddiskens kablage. Startar upp datorn igen och se om det dyker upp någon POST.

Prova dig fram. Du har endast två alternativ.
Citera
2016-06-20, 18:29
Medlem
crapfaces avatar
Jag har fått en dator från min farsas gamla företag och har stött på problem.

Enda kontot som finns att logga in på är Administratörs-kontot som jag inte kan lösenordet till. Jag kommer ingenstans utan lösenordet, kan inte systemåterställa eller få upp Kommandotolken.

I och med Windows 8.1 kan jag inte få upp "Boot Options" (det står att jag ska trycka F12 en kort sekund vid uppstarten, men jag har provat otaliga gånger utan resultat). Dessutom finns det bara USB på laptopen (Dell). Så även om jag gör en USB bootable med ett operativsystem för att installera ett nytt operativsystem så det kan jag väl inte starta det utan att komma åt "Boot Options"?

Så min fråga är... Vad har jag för alternativ?
Citera
2016-06-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
I och med Windows 8.1 kan jag inte få upp "Boot Options" (det står att jag ska trycka F12 en kort sekund vid uppstarten, men jag har provat otaliga gånger utan resultat). Dessutom finns det bara USB på laptopen (Dell). Så även om jag gör en USB bootable med ett operativsystem för att installera ett nytt operativsystem så det kan jag väl inte starta det utan att komma åt "Boot Options"?

Så min fråga är... Vad har jag för alternativ?
Träna upp din F12-teknik!
I.o.m att du ser den texten så kan du nog komma in i BIOS:

Tryck F12 ca tre ggr per sekund redan lite innan tillfället som texten dyker upp.
Citera
2016-06-21, 21:24
Medlem
crapfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Träna upp din F12-teknik!
I.o.m att du ser den texten så kan du nog komma in i BIOS:

Tryck F12 ca tre ggr per sekund redan lite innan tillfället som texten dyker upp.

Jag lyckades hitta hur man kommer in på BIOS från start-up. Nu kommer nästa problem. Det är en Dell 11 Venue 7140-tablet/dator (med vad jag förstår, ett inbyggt Windows 8.1).

Har gjort en bootable USB med ett ISO-operativsystem (Windows som jag laddat hem från piraten) på, dessvärre kommer jag inte längre än till första installationsalternativet då jag inte kan trycka på någonting. Varken med det mobila tangentbordet eller genom touchscreenen.

Någon som vet vilka inställningar jag behöver när jag "bootar" USB:n? Har förmodligen fel och därav fungerar inte installationen.
Senast redigerad av crapface 2016-06-21 kl. 21:32.
Citera
2016-06-22, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Jag lyckades hitta hur man kommer in på BIOS från start-up. Nu kommer nästa problem. Det är en Dell 11 Venue 7140-tablet/dator (med vad jag förstår, ett inbyggt Windows 8.1).

Har gjort en bootable USB med ett ISO-operativsystem (Windows som jag laddat hem från piraten) på, dessvärre kommer jag inte längre än till första installationsalternativet då jag inte kan trycka på någonting. Varken med det mobila tangentbordet eller genom touchscreenen.

Någon som vet vilka inställningar jag behöver när jag "bootar" USB:n? Har förmodligen fel och därav fungerar inte installationen.

En tablet-dator kan ju ha lite speciell hårdvara som då kräver drivrutiner utöver de som finns med på installationsbooten.

Jag föreslår att du provar att ansluta ett helt vanligt och enkelt USB-tangentbord med sladd till din dator innan du bootar installationen. Förhoppningsvis får du då möjlighet att knappa vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in