2015-03-09, 20:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Lyckat, jag har köpt en dator utan CD läsare och som har ett system som inte stödjer boot från USB.

Det stöder den visst.
Citera
2015-03-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det stöder den visst.

Hittar det inte bland boot alternativen och när jag provade att starta från enhet så sa datorn att systemet inte stödjer usb boot.
Citera
2015-03-09, 21:53
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Lyckat, jag har köpt en dator utan CD läsare och som har ett system som inte stödjer boot från USB.

Men köp en usbcd läsare då?
Citera
2015-03-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Men köp en usbcd läsare då?

Frågan är ju dock om datorn kan boota från en cd läsare som är kopplad via en USB om den inte kan boota från ett USB minne.
Det borde väll vara samma sak?
Senast redigerad av Plopp123 2015-03-09 kl. 22:16.
Citera
2015-03-09, 22:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Frågan är ju dock om datorn kan boota från en cd läsare som är kopplad via en USB om den inte kan boota från ett USB minne.
Det borde väll vara samma sak?

Den kan bota från USB. Det är du som gör fel.
Citera
2015-03-09, 22:26
Medlem
Citat:
Den kan bota från USB. Det är du som gör fel.

Lust att förklara hur man gör? Minnet finns som sagt inte med bland boot alternativen, där ser jag endast min hårddisk och när jag valde att starta från en enhet/usb så fick jag meddelandet där det stod att systemet inte stödjer usb boot.
Detta gjordes efter att jag stängde av secure boot.
Citera
2015-03-09, 22:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Lust att förklara hur man gör? Minnet finns som sagt inte med bland boot alternativen, där ser jag endast min hårddisk och när jag valde att starta från en enhet/usb så fick jag meddelandet där det stod att systemet inte stödjer usb boot.
Detta gjordes efter att jag stängde av secure boot.

Börja med att tala om EXAKT vad du får för felmeddelande, och även EXAKT hur du skapade ditt bortbars USB. Tala därefter om EXAKT vilk inställningar du har i EFI.
Citera
2015-03-10, 01:36
Medlem
Citat:
Börja med att tala om EXAKT vad du får för felmeddelande, och även EXAKT hur du skapade ditt bortbars USB. Tala därefter om EXAKT vilk inställningar du har i EFI.

Felmeddelandet jag fick när jag valde att starta med en enhet/usb var följande "System doesn't have any USB boot option. Please select other boot option in boot manager menu".
Och min boot USB skapade jag via programmet Rufus 2.0, jag la även in windows 7 på den via det och nedan har du 3 bilder på hur det ser ut i BIOS.

http://imgur.com/3AdeaHh,lGH04I0,mUyD2nH#0
Citera
2015-03-10, 01:53
Medlem
Citat:
Felmeddelandet jag fick när jag valde att starta med en enhet/usb var följande "System doesn't have any USB boot option. Please select other boot option in boot manager menu".
Och min boot USB skapade jag via programmet Rufus 2.0, jag la även in windows 7 på den via det och nedan har du 3 bilder på hur det ser ut i BIOS.

http://imgur.com/3AdeaHh,lGH04I0,mUyD2nH#0

Vad har du för alternativ under "information" och "Boot"?

Är det bara jag som tycker att det fattas något i denna BIOS?
Citera
2015-03-10, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad har du för alternativ under "information" och "Boot"?

Är det bara jag som tycker att det fattas något i denna BIOS?

Under information så står endast datorns specs och det som finns i boot ser du på bild 3.
Och ja, jag har aldrig tidigare sett något liknande BIOS, jag har iof bara haft stationära datorer som jag har byggt ihop själv förut.
Citera
2015-03-10, 02:27
Medlem
Citat:
Under information så står endast datorns specs och det som finns i boot ser du på bild 3.
Och ja, jag har aldrig tidigare sett något liknande BIOS, jag har iof bara haft stationära datorer som jag har byggt ihop själv förut.

Under Boot alternativen så väljer du att "USB HDD" blir alternativ 1, efter det spara ändringarna och gå ut ut BIOS och låt datorn starta, sen startar du om datorn med ditt USB-minne i så bör den läsa från ditt USB-minne först nu.
Citera
2015-03-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Under Boot alternativen så väljer du att "USB HDD" blir alternativ 1, efter det spara ändringarna och gå ut ut BIOS och låt datorn starta, sen startar du om datorn med ditt USB-minne i så bör den läsa från ditt USB-minne först nu.

Det hände ingenting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in