2016-06-17, 15:47
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Dåligt drag här idag.. lång omx nu vid 1292.50-ish

Fegade ut på +2%, finns säkert mer att hämta, men har trejdat så ruttet idag så nöjer mig med detta så slipper jag ha Ågren för att "jag skulle sålt", hela helgen.
2016-06-17, 20:30
Medlem
Bunnys avatar
Ni som skriver frekvent i tråden, vad säger ni om Gamla stans senaste inlägg, hans analys av läget?
https://kortsikt.com/2016/06/16/update-11/
2016-06-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni som skriver frekvent i tråden, vad säger ni om Gamla stans senaste inlägg, hans analys av läget?
Bra analys av nivåer och läge. Jag delar generellt hans syn, men tror han underskattar brexitalternativet. Tror brexit kyler marknaden längre än så pga att det uppstår en mängd stora frågor om EU samarbetet. Och det kommer pressa oljepriset, vilket brukar sänks marknaderna. E försvagas, S stärks, vilket sänker oljan osv. Studsen blir nog inte alls så kraftig o kan helt utebli. Personligen tror jag risk för brexit gravt överskattas, Swedbank hade 40 procent i senaste investeringsbrevet, tror det är mkt lägre. Huvudspåret tror jag helt på.
2016-06-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Kan väl berätta att jag gör lite av en nystart denna veckan. Kände att jag hade kommit upp till lite för mycket pengar på kontot för att våga göra de affärer jag "borde" göra. Sålde ju t ex mina korta på tok för tidigt förra veckan och orsaken var till stor del att jag fegade ur pga kontots storlek.
Har därför överfört en hel del från tradingkontot och börjar om med 10000 kr. Blir enklare mentalt för min del och minskar även risken att bränna sig via "panikaffärer" om man hamnar fel på det.

exempel:

1. 50k på kontot. Tror på nedgång. Köper korta för 20k och hävstång 5. "Vågar" inte satsa mer.
scenario A: Det går ner 2%. Jag tar hem vinsten på 2k.
scenario B: Det går uppåt istället. Jag tycker det känns billigt och köper mer och högre hävstång. Kan torska 5-10k innan jag fattar vad jag sysslar med (ja, det har hänt ett par ggr.. har nog hänt oss alla, antar jag..)

2. 10k på kontot. Tror på nedgång. Köper korta för 10k och hävstång 10 eller 15.
scenario A: Det går ner 2%. Jag gör en vinst på 2-3k, och kan ligga kvar och ev tjäna 2-3k ytterligare om jag flyttar stoploss på ett smart sätt.
scenario B: Det går uppåt istället. Stoploss ryker och jag förlorar max 1k. "Kan" inte köpa högre hävstång eller större insatser för har ju inga extrapengar på kontot.

Jag trivs bäst med exempel 2 och har märkt att det passar mig bäst.

Skall svara mig själv och göra en uppföljning. Har fått lite att analysera och fundera på nu. Gick 35,5% plus under veckan, dvs från 10000 till 13550 kr. Nu hade jag såklart tjänat mer i kronor med 50k på kontot och 10% plus, men det är inte säkert jag ens hade gått plus.

Jag blir alltså för snål när jag har för mycket pengar och tradar bättre med mindre pengar. Hade förresten liknande utfall när jag spelade nätpoker förr. Då var motståndet visserligen bättre på hög nivå, men framförallt kände jag att jag spelade sämre när pengarna blev för stora. En balanserad försiktighet ramlar över i feghet vid en viss nivå. Mitt "projekt" nu är alltså att försöka flytta denna nivå betydligt högre.

Någon annan som som "brottas" eller har brottats med liknande typ av "problem"? Hur nollställer man hjärnan, glömmer att det är pengar, och bara ser allt som siffror utan värde?..
2016-06-18, 15:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Bra analys av nivåer och läge. Jag delar generellt hans syn, men tror han underskattar brexitalternativet. Tror brexit kyler marknaden längre än så pga att det uppstår en mängd stora frågor om EU samarbetet. Och det kommer pressa oljepriset, vilket brukar sänks marknaderna. E försvagas, S stärks, vilket sänker oljan osv. Studsen blir nog inte alls så kraftig o kan helt utebli. Personligen tror jag risk för brexit gravt överskattas, Swedbank hade 40 procent i senaste investeringsbrevet, tror det är mkt lägre. Huvudspåret tror jag helt på.
Tycker att han skriver många bra inlägg, bra källa att hämta sammanfattad info om global makro från

Folkomröstningen i GB blir en rysare...jag tror inte heller att de lämnar, tror att opinionsundersökningarna missar att en stor andel av dom osäkra väljer att rösta för att stanna när dom ser att det finns en reell risk för att lämna-sidan ska vinna, när ingen riktigt vet vad det kan resultera i.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Skall svara mig själv och göra en uppföljning. Har fått lite att analysera och fundera på nu. Gick 35,5% plus under veckan, dvs från 10000 till 13550 kr. Nu hade jag såklart tjänat mer i kronor med 50k på kontot och 10% plus, men det är inte säkert jag ens hade gått plus.

Jag blir alltså för snål när jag har för mycket pengar och tradar bättre med mindre pengar. Hade förresten liknande utfall när jag spelade nätpoker förr. Då var motståndet visserligen bättre på hög nivå, men framförallt kände jag att jag spelade sämre när pengarna blev för stora. En balanserad försiktighet ramlar över i feghet vid en viss nivå. Mitt "projekt" nu är alltså att försöka flytta denna nivå betydligt högre.

Någon annan som som "brottas" eller har brottats med liknande typ av "problem"? Hur nollställer man hjärnan, glömmer att det är pengar, och bara ser allt som siffror utan värde?..
Upplever ett liknande dilemma, märker att jag inte kan hålla mig lika rationell om summorna blir större, låter känslor blanda sig in i agerandet alldeles för mycket. Försöker därför att inte ta för stora positioner, då blir stresspåslaget för stort. Skulle behöva tips jag också, så om du eller någon annan har såna tas dom tacksamt emot
2016-06-18, 15:47
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Bra länkat!

Nu försöker jag hålla mig borta från att tolka marknaden på det stora hela, både med TA och FA, då jag inte handlar med det som grund, men oavsett så är det ett intressant läge.

Det enda som jag inte helt är överens med texten om är reaktionen om det faktiskt blir Brexit. Om det skulle bli det tror jag på en bredare och mer ihållig nedgång än någon dag. Århundradets ras tror jag inte heller, men en trigger för osäkerhet är det ju absolut, vilket brukar resultera i röda siffror. Dock tror jag inte på Brexit, utan de kommer stanna och ett lättnadsrally kommer att ske.

Något mer relevant nu är kommande dagar nu i veckan, innan torsdag. Jag tror det kommer vara en hel del paniksälj och jag tvivlar på att vi stänger på <+1% någon dag, som den volla vi haft senaste veckan. Jag kommer sikta på att jaga björn
2016-06-18, 23:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Bra länkat!

Nu försöker jag hålla mig borta från att tolka marknaden på det stora hela, både med TA och FA, då jag inte handlar med det som grund, men oavsett så är det ett intressant läge.

Det enda som jag inte helt är överens med texten om är reaktionen om det faktiskt blir Brexit. Om det skulle bli det tror jag på en bredare och mer ihållig nedgång än någon dag. Århundradets ras tror jag inte heller, men en trigger för osäkerhet är det ju absolut, vilket brukar resultera i röda siffror. Dock tror jag inte på Brexit, utan de kommer stanna och ett lättnadsrally kommer att ske.

Något mer relevant nu är kommande dagar nu i veckan, innan torsdag. Jag tror det kommer vara en hel del paniksälj och jag tvivlar på att vi stänger på <+1% någon dag, som den volla vi haft senaste veckan. Jag kommer sikta på att jaga björn
Jo svårt läge är det. Vi har ju kommit ner en bit senaste veckan, så en del har prisats in. De som velat sälja av har nog i stor utsträckning gjort det. Men Sthlm är ju banktungt, så lite finansiell panik kan ta ner börsen ytterligare. Nåt som kan stödja är om vi får lite återhämtning i två stora förlorare den senaste tiden, HM och Ericsson.
2016-06-19, 10:57
Medlem
Tradar ni endast på DAX och OMX etc? eller lägger ni även positioner i småbolag etc?
2016-06-19, 13:23
Medlem
rebekks avatar
Oddsen just nu hos Bet365 för en ev. Brexit är 3.40 för att lämna och 1.33 för att stanna
2016-06-19, 18:51
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Oddsen just nu hos Bet365 för en ev. Brexit är 3.40 för att lämna och 1.33 för att stanna
Det är ungefär samma hos Ladbrokes, just nu:
http://sports.ladbrokes.com/sports-central/uk-eu-referendum/
2016-06-19, 19:10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Var hittar du Brexit spel på bet365?

EDIT:
Hittade.
Sport - Specialare - Storbritannien

Ser också under Nordamerika att Hillary har 1.22 och Trump 4.00 i odds.
Senast redigerad av persona.von.grata 2016-06-19 kl. 19:30.
2016-06-19, 22:44
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Var hittar du Brexit spel på bet365?

EDIT:
Hittade.
Sport - Specialare - Storbritannien
[...]
Detta var ju nästan lite intressant. De olika vadslagningsfirmorna ligger väldigt nära varandra:
https://m.skybet.com/politics/eu-referendum/event/17856059
http://sports.williamhill.com/betting/en-gb/politics
https://sports.paddypower.mobi/#sport/33/competition/10158/event/4501165
etc, etc, etc.. .
Att stanna ger 1.36 hos nästan alla
Att lämna ger 3.25 hos de flesta, lägst är 3.1 och högst är 3.4
När man kikar på resultatet ser man att det förväntade är 53% för att stanna och 47% för att lämna.

Hm, plötsligt känns detta inte alls spännande längre. Om alla är överens om dessa odds så är ju utgången uppenbar -- såvida inget oväntat inträffar, förstås.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in