Citat:
Ursprungligen postat av
VLCD
Bra analys av nivåer och läge. Jag delar generellt hans syn, men tror han underskattar brexitalternativet. Tror brexit kyler marknaden längre än så pga att det uppstår en mängd stora frågor om EU samarbetet. Och det kommer pressa oljepriset, vilket brukar sänks marknaderna. E försvagas, S stärks, vilket sänker oljan osv. Studsen blir nog inte alls så kraftig o kan helt utebli. Personligen tror jag risk för brexit gravt överskattas, Swedbank hade 40 procent i senaste investeringsbrevet, tror det är mkt lägre. Huvudspåret tror jag helt på.
Tycker att han skriver många bra inlägg, bra källa att hämta sammanfattad info om global makro från
Folkomröstningen i GB blir en rysare...jag tror inte heller att de lämnar, tror att opinionsundersökningarna missar att en stor andel av dom osäkra väljer att rösta för att stanna när dom ser att det finns en reell risk för att lämna-sidan ska vinna, när ingen riktigt vet vad det kan resultera i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Skall svara mig själv och göra en uppföljning. Har fått lite att analysera och fundera på nu. Gick 35,5% plus under veckan, dvs från 10000 till 13550 kr. Nu hade jag såklart tjänat mer i kronor med 50k på kontot och 10% plus, men det är inte säkert jag ens hade gått plus.
Jag blir alltså för snål när jag har för mycket pengar och tradar bättre med mindre pengar. Hade förresten liknande utfall när jag spelade nätpoker förr. Då var motståndet visserligen bättre på hög nivå, men framförallt kände jag att jag spelade sämre när pengarna blev för stora. En balanserad försiktighet ramlar över i feghet vid en viss nivå. Mitt "projekt" nu är alltså att försöka flytta denna nivå betydligt högre.
Någon annan som som "brottas" eller har brottats med liknande typ av "problem"? Hur nollställer man hjärnan, glömmer att det är pengar, och bara ser allt som siffror utan värde?..
Upplever ett liknande dilemma, märker att jag inte kan hålla mig lika rationell om summorna blir större, låter känslor blanda sig in i agerandet alldeles för mycket. Försöker därför att inte ta för stora positioner, då blir stresspåslaget för stort. Skulle behöva tips jag också, så om du eller någon annan har såna tas dom tacksamt emot