Citat:
Ursprungligen postat av
Broheim
...För att inte tala om att 1320 markerar toppen på rallyt som pågick mellan 2003 och 2007 innan det vände ner.
1285 är dock ett starkare motstånd som är etablerat oktober 2014 samt februari 2016.
Tror man på en vändning i björntrenden snart och är lite långsiktig så är det ingen dum idé att hoppa på en lång position nu och sen öka på den om vi når ner till 1285 igen.
Ja det är knepigt. All TA talar för brant fall men jag börjar bli osäker. Trots allt måste nyheter trigga börsen att följa med dit den "ska" enligt TA. Jag tycker att det har varit tunnsått med dåliga nyheter på senaste jämfört med det år som har passerat. Trots att vi "borde" ner till 900-1100 (på sikt) ser jag det inte alls som omöjligt att vi härifrån fortsätter sidledes och på sikt uppåt de kommande 3 åren. Brakar S&P 500 ihop under sin egen tyngd så kan jag köpa de tekniska analyserna nedåt. Råvaror tror jag dock starkt på under 2016. (Jag ser det som osannolikt att oljan kommer störta igen).
Ur ett större perspektiv så ser jag inget större hopp för världseknomin (ssk EU) de kommande åren om börsen kraschar nu vid de här låga räntorna. Om det händer så kommer det här bli väldigt utdraget med tanke på orimligheten att sänka räntorna ännu mer. På sikt ser jag ingen annan möjlighet än att EU klappar ihop och vi får bygga nytt ur askan. Det vore kanske det bästa egentligen men den tiden skulle bli riktigt tuff för oss alla. Jag personligen skulle dra mig för att låna stora belopp för att starta upp verksamheter i det här läget och tydligen är jag inte ensam. Många väntar nog på ett stålbad.
För att knyta an till topic så tyckr jag situationen är tråkig. Jag hade föredragit ett kraftigt fall på 3-4 mån (2011) istället för >1 år som vi redan är uppe i. Det går inte att månadsspara. Visst finns det fonder som går uppåt men sannolikheten att man väljer en som går nedåt är mycket större. Innan 2015 kunde man ju i princip välja vad som helst och vara säker på avkastning.