2016-05-04, 12:37
Medlem
Broheims avatar
...För att inte tala om att 1320 markerar toppen på rallyt som pågick mellan 2003 och 2007 innan det vände ner.
1285 är dock ett starkare motstånd som är etablerat oktober 2014 samt februari 2016.
Tror man på en vändning i björntrenden snart och är lite långsiktig så är det ingen dum idé att hoppa på en lång position nu och sen öka på den om vi når ner till 1285 igen.
2016-05-04, 18:16
Medlem
BarbecueBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Ni som handlar OMX, handlar ni XACT Bull/Bear cert eller Mini Futures eller vad är det för instrument?

Har tidigare provat med Mini Futures men då fanns ingen möjlighet att sätta stop-loss som jag förstod det.
Jag Terminen för omx. CFDs för andra index. Mini futures funkar bra så länge man inte sitter o scalpar, och ja det är mkt dåligt att man inte kan sätta stoplossar så föredrar CFDs.
2016-05-04, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrRockzo
Har tidigare provat med Mini Futures men då fanns ingen möjlighet att sätta stop-loss som jag förstod det.

På t.ex. avanza så går det att sätta stoploss, men den baseras helt och hållet på faktiska avslut i pappret och inte på vad köp/sälj kursen står i. Är det relativt stor omsättning i pappret, som i dom från SG t.ex. så funkar det dugligt men det är så länge inget oförutsätt händer. Så det är absolut ingen garanterad stoploss
2016-05-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Bear 1335,40

Håller över natten och fyller på vid behov

Shit den blev ju bra :P

Tyvärr gick jag ur vid 1321 och in i BULL

Känns sådär... kan nog braka ner nu vet inte vad jag tänkte på. Blev väl girig som man blir när det går bra. Fan vad svårt de är att inte bli girig och ha tålamod. Tips på den?
2016-05-04, 22:09
Medlem
OMX och DAX befinner sig lite i ett mellanläge nu.

Det tar emot att handla med långa, även om man bara håller dem i några minuter. Tappar index fotfästet kan det dröja innan vi är på dessa nivåer igen

Min taktik de närmsta veckorna blir att ta det försiktigt med index. Eventuellt korta fler aktier som har gått lite "för" bra den senaste tiden
2016-05-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broheim
...För att inte tala om att 1320 markerar toppen på rallyt som pågick mellan 2003 och 2007 innan det vände ner.
1285 är dock ett starkare motstånd som är etablerat oktober 2014 samt februari 2016.
Tror man på en vändning i björntrenden snart och är lite långsiktig så är det ingen dum idé att hoppa på en lång position nu och sen öka på den om vi når ner till 1285 igen.

Ja det är knepigt. All TA talar för brant fall men jag börjar bli osäker. Trots allt måste nyheter trigga börsen att följa med dit den "ska" enligt TA. Jag tycker att det har varit tunnsått med dåliga nyheter på senaste jämfört med det år som har passerat. Trots att vi "borde" ner till 900-1100 (på sikt) ser jag det inte alls som omöjligt att vi härifrån fortsätter sidledes och på sikt uppåt de kommande 3 åren. Brakar S&P 500 ihop under sin egen tyngd så kan jag köpa de tekniska analyserna nedåt. Råvaror tror jag dock starkt på under 2016. (Jag ser det som osannolikt att oljan kommer störta igen).

Ur ett större perspektiv så ser jag inget större hopp för världseknomin (ssk EU) de kommande åren om börsen kraschar nu vid de här låga räntorna. Om det händer så kommer det här bli väldigt utdraget med tanke på orimligheten att sänka räntorna ännu mer. På sikt ser jag ingen annan möjlighet än att EU klappar ihop och vi får bygga nytt ur askan. Det vore kanske det bästa egentligen men den tiden skulle bli riktigt tuff för oss alla. Jag personligen skulle dra mig för att låna stora belopp för att starta upp verksamheter i det här läget och tydligen är jag inte ensam. Många väntar nog på ett stålbad.

För att knyta an till topic så tyckr jag situationen är tråkig. Jag hade föredragit ett kraftigt fall på 3-4 mån (2011) istället för >1 år som vi redan är uppe i. Det går inte att månadsspara. Visst finns det fonder som går uppåt men sannolikheten att man väljer en som går nedåt är mycket större. Innan 2015 kunde man ju i princip välja vad som helst och vara säker på avkastning.
Senast redigerad av jajahaaja 2016-05-05 kl. 19:28.
2016-05-06, 08:25
Medlem
Har någon tips på lämpliga produkter för att korta marknaden (OMXS) på lite längre sikt?
2016-05-06, 09:47
Medlem
Ner en procent och sedan upp hälften av det. Så långt inte så svårt, men vart skall vi nu? Blir nog sidled, antar jag. Försökte med lite långa ett par ggr, flyttade upp stoploss lite grann när vi gått upp men satte dom precis fel och sålde precis i dipparna och gjorde bara några kronors vinst.

Går nog in i korta någon gång under dagen. Men sitter inte vid datorn i sommarvädret utan får i så fall bli när jag kikar förbi och tycker det är köpläge.
2016-05-06, 09:58
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helikopterkrash
Har någon tips på lämpliga produkter för att korta marknaden (OMXS) på lite längre sikt?

Finns certifikat och någon ETF, med och utan hävstång.
2016-05-06, 11:01
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Idag blir det dåliga nyheter.. Får vi hoppas!
2016-05-06, 12:00
Medlem
Citat:

Beror på hur mycket pengar du har. Kan du handla med terminer, så gör då det. Annars så är etfer bra.
2016-05-06, 13:43
Medlem
Citat:

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/12251/xact-bear

Börshandlad fond. 1.5 i häv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in