Hade egentligen inte tänkt handla någonting idag, men så var det någon som i öppningen reade ut bear x10 för samma kurs som i fredags och jag lyckades handla för 5000 spänn och sälja 400 kr högre en minut senare. Fick därmed råd att chansa på en lång OMX för 5000 spänn och stoploss 8% lägre.
Inga stora insatser egentligen, men lite kul att köpa lottsedel utan risk. I övrigt kommer jag inte göra så mycket mer idag. Har inte tid och kommer inte vara speciellt aktiv under veckan. Fortsätter vi följa 2015 skall vi upp minst 30 punkter under veckan.
Fick en bra trade på lång med hög hävstång. Utställaren verkar inte på plats och gick att köpa billigt och sälja dyrt utan att index egentligen rörde sig. Känner mig nästan omoralisk idag som nu 2 ggr utnyttjat andras felaktigt lagda ordrar..
Men nu får det vara bra. Satte mig med en post långa DAX och en post långa OMX med väldigt låg hävstång och insats "för att vara med om jag får rätt". Tål 2% ytterligare ras utan att vara back för dagen så tycker jag lugnt kan lämna datorn resten av dagen och återkomma imorgon.
Kan väl berätta att jag gör lite av en nystart denna veckan. Kände att jag hade kommit upp till lite för mycket pengar på kontot för att våga göra de affärer jag "borde" göra. Sålde ju t ex mina korta på tok för tidigt förra veckan och orsaken var till stor del att jag fegade ur pga kontots storlek.
Har därför överfört en hel del från tradingkontot och börjar om med 10000 kr. Blir enklare mentalt för min del och minskar även risken att bränna sig via "panikaffärer" om man hamnar fel på det.
exempel:
1. 50k på kontot. Tror på nedgång. Köper korta för 20k och hävstång 5. "Vågar" inte satsa mer.
scenario A: Det går ner 2%. Jag tar hem vinsten på 2k.
scenario B: Det går uppåt istället. Jag tycker det känns billigt och köper mer och högre hävstång. Kan torska 5-10k innan jag fattar vad jag sysslar med (ja, det har hänt ett par ggr.. har nog hänt oss alla, antar jag..)
2. 10k på kontot. Tror på nedgång. Köper korta för 10k och hävstång 10 eller 15.
scenario A: Det går ner 2%. Jag gör en vinst på 2-3k, och kan ligga kvar och ev tjäna 2-3k ytterligare om jag flyttar stoploss på ett smart sätt.
scenario B: Det går uppåt istället. Stoploss ryker och jag förlorar max 1k. "Kan" inte köpa högre hävstång eller större insatser för har ju inga extrapengar på kontot.
Jag trivs bäst med exempel 2 och har märkt att det passar mig bäst.
Senast redigerad av Burkgurka 2016-06-13 kl. 11:00.
Tror det är köpläge dax 9700. Den har bankats hårt senaste dagarna o en rekyl känns trolig. Särskilt med tanke på att övriga index inte alls handlats ned lika mkt.
Rent allmänt skulle jag vilja påstå att det ser riktigt illa ut nu, både OMX och SPX har brutit sina lägsta stöd när det kommer till trendkanaler i dagsgrafen, sen är det ev. Brexit om lite mer än en vecka.. Tror inte vi har sett botten än