2016-06-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Nej. Var kommer den siffran ifrån?

Läst det lite här och där. (Se inlägget ovan även tex). Vad är det som gäller då?
Citera
2016-06-19, 12:35
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Nej. Var kommer den siffran ifrån?
Det finns fler studier som visar bland annat att äldre män behöver en större mängd vassle för att stimulera proteinsyntesen. Men det är inte rent leucin då. Men 3-5 g är en siffra jag också utgår ifrån, den är inte helt tagen ur luften.
Citera
2016-06-19, 14:28
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanski
Läst det lite här och där. (Se inlägget ovan även tex). Vad är det som gäller då?
Ärligt talat vet jag inte vad som är optimal nivå av leucin.
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Det finns fler studier som visar bland annat att äldre män behöver en större mängd vassle för att stimulera proteinsyntesen. Men det är inte rent leucin då. Men 3-5 g är en siffra jag också utgår ifrån, den är inte helt tagen ur luften.
Absolut. Vi vet att äldre har ett högre proteinbehov än yngre, men innebär det verkligen att man måste trycka i sig stora mängder leucin? Räcker det inte med med några extra gram fullvärdigt protein?
Citat:
Leucine is known to stimulate muscle protein synthesis and anabolism. However, evidence for the efficacy of additional leucine to enhance the response of muscle anabolism to resistance exercise and protein ingestion is unclear. Thus, we investigated the response of net muscle protein balance to ingestion of additional leucine with protein in association with resistance exercise. Two groups of untrained subjects performed an intense bout of leg resistance exercise following ingestion of 1 of 2 drinks: flavored water (PL); or 16.6 g of whey protein + 3.4 g of leucine (W+L). Arteriovenous amino acid balance across the leg was measured to assess the anabolic response of muscle in each group. Arterial amino acid concentrations increased in response to ingestion of W+L. Amino acid concentrations peaked between 60 and 120 min after ingestion, and then declined to baseline values. Valine concentration decreased to levels significantly lower than baseline. Net balance of leucine, threonine, and phenylalanine did not change following PL ingestion, but increased and remained elevated above baseline for 90-120 min following W+L ingestion. Leucine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg), phenylalanine (58 +/- 28 and -38 +/- 14 mg), and threonine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg) uptake was greater for W+L than for PL over the 5.5 h following drink ingestion. Our results indicate that the whey protein plus leucine in healthy young volunteers results in an anabolic response in muscle that is not greater than the previously reported response to whey protein alone.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19370045

Jag har inte sett något som indikerar att man bör ens lägga ner en tanke på att få i sig tillräckligt med leucin. Det handlar snarare om tillräckligt fullvärdigt protein.
Citera
2016-07-23, 04:33
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Har läst på lite här i tråden (sista 3 sidorna) men har inte förstått riktigt.

Om jag tränar på fastande mage ca 1 timme efter att jag vaknat, är det ok att ta EAA innan träning? Och skulle det vara ännu bättre att mixa 1 portion EAA samt 1 portion BCAA i shakern, så att man får i sig båda samtidigt? Eller är det overkill? Sjukt krångligt det hela.

Är i samma sits som många andra här och har förstått att det i majoritet rekommenderas att skita i kosttillskott och att man istället bara ska äta rätt. Men nu har jag 1 burk med EAA samt 1 burk med BCAA och jag har tänkt att få ut det maximala av dessa. Hur ska jag ta dem båda för bäst effekt?

Mitt mål just nu är att minska kroppsfetts% och behålla muskelmassa med en mild deffperiod.
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2016-07-23 kl. 04:38.
Citera
2016-07-23, 10:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r

Om jag tränar på fastande mage ca 1 timme efter att jag vaknat, är det ok att ta EAA innan träning? Och skulle det vara ännu bättre att mixa 1 portion EAA samt 1 portion BCAA i shakern, så att man får i sig båda samtidigt? Eller är det overkill? Sjukt krångligt det hela.

Är i samma sits som många andra här och har förstått att det i majoritet rekommenderas att skita i kosttillskott och att man istället bara ska äta rätt. Men nu har jag 1 burk med EAA samt 1 burk med BCAA och jag har tänkt att få ut det maximala av dessa. Hur ska jag ta dem båda för bäst effekt?

Mitt mål just nu är att minska kroppsfetts% och behålla muskelmassa med en mild deffperiod.

EAA innehåller redan BCAA. BCAA innehåller tre av de aminosyror som finns i EAA. Så strunta BCAA alternativt strunta i båda och ät mat efter passet, ingen fara att träna bara för du är fastande.
Citera
2016-07-25, 19:52
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r

Det är inget farligt att träna på fastande mage, du kommer inte tappa muskler för det. Förmodligen kommer det inte spela någon roll huruvida du tar ditt EAA innan träning eller om du tar EAA eller någon typ av proteintillskott efter träningen. Timing är tämligen ointressant, åtminstone i det långa loppet. Men om du nu har både BCAA och EAA så kan du lika gärna använda det på fastande mage.
Citera
2016-08-16, 11:13
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
EAA används som alla andra AA och protein i proteinsyntesen och 10g EAA räknas som 10g protein i din kost om man ser till dagsbehovet utav protein. EAA har dock andra akuta effekter än till exempel andra AA eller protein, vilket är det som gör EAA intressant, mer om det nedan.[/indent]

Har googlat runt och de generella svaren verkar vara mellan 20-40g protein eller som BengtZz skriver, 10g. 40g protein på 10g EAA låter dock helt sjukt mycket.
Dock är det ingen som skiljer de olika märkena åt trots kraftig skillnad på innehåll.

Jag kör på Gymgrossistens EAA Hardcore med en dos på 10g, då jag loggar all form av intag vill jag väldigt gärna veta hur mycket detta räknas som i ren protein kopplat till mitt dagliga intag.

Så frågan är, hur mycket ska jag räkna 10g av deras EAA Hardcore i protein?
Citera
2016-08-16, 12:16
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Har googlat runt och de generella svaren verkar vara mellan 20-40g protein eller som BengtZz skriver, 10g. 40g protein på 10g EAA låter dock helt sjukt mycket.
Dock är det ingen som skiljer de olika märkena åt trots kraftig skillnad på innehåll.

Jag kör på Gymgrossistens EAA Hardcore med en dos på 10g, då jag loggar all form av intag vill jag väldigt gärna veta hur mycket detta räknas som i ren protein kopplat till mitt dagliga intag.

Man talar nog isåfall om dess påverkan på proteinsyntesen, alltså att 10g EAA stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 20g protein (eller hur många gram det nu kan vara). Vilken roll det har i långa loppet och hur man räknar på EAA gällande hela kroppens proteinbehov vet jag inte men jag anser att det är ingenting man behöver fundera över.
Citera
2016-08-16, 20:24
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid

10g EAA kan du räkna som 10g protein.

För att få förhöjd akut proteinsyntes verkar det dock, som jag minns det, behövas 20g vanligt protein men bara 10g om man har t.ex. EAA.

Jag vill också minnas att jag i första posten skriver att EAA är överlägset bättre eller något dylikt vilket jag numera inte ens har en åsikt om. Det skulle inte förvåna mig om skillnaden mellan 20g vassle och 10g EAA inte ens är signifikant.
Citera
2016-08-16, 20:46
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
10g EAA kan du räkna som 10g protein.

För att få förhöjd akut proteinsyntes verkar det dock, som jag minns det, behövas 20g vanligt protein men bara 10g om man har t.ex. EAA.

Jag vill också minnas att jag i första posten skriver att EAA är överlägset bättre eller något dylikt vilket jag numera inte ens har en åsikt om. Det skulle inte förvåna mig om skillnaden mellan 20g vassle och 10g EAA inte ens är signifikant.

Fördelen är väl att EAA går direkt ut i blodet och att det är ett kalori snålare alternativ om man går på kraftigt underskott. Som t.ex Ola wallengren gjorde under sin VLCD diet.
Citera
2016-08-16, 20:53
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Förmodligen inte, åtminstone inte vad gäller MPS. Men ser man på dess påverkan på proteinbalansen som sin helhet, som General.Maximus. var inne på, är EAA förmodligen sämre än protein.
Citera
2016-08-16, 21:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Förmodligen inte, åtminstone inte vad gäller MPS. Men ser man på dess påverkan på proteinbalansen som sin helhet, som General.Maximus. var inne på, är EAA förmodligen sämre än protein.

Beror det på att efter protein syntesen är som "max" så går den ner fortare med eaa istället för protein? Eller har jag fel där?

Edit: alltså kurvan för protein syntesen eller hur man ska förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in