2016-08-16, 21:31
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Beror det på att efter protein syntesen är som "max" så går den ner fortare med eaa istället för protein? Eller har jag fel där?

Edit: alltså kurvan för protein syntesen eller hur man ska förklara.
Proteinbalansen är differensen mellan muskelproteinsyntes, MPS, och muskelproteinnedbrytning, MPB. Den sistnämnda påverkas inte nämnvärt av EAA.
Citera
2016-08-16, 21:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Proteinbalansen är differensen mellan muskelproteinsyntes, MPS, och muskelproteinnedbrytning, MPB. Den sistnämnda påverkas inte nämnvärt av EAA.

Jo men tänkte på själva MPS. Eaa stimulerar snabbt men sjunker rätt fort igen om man jämför med t.ex kassein protein som ger aminosyror under en längre tid? Endast mps jag pratar om nu alltså.
Citera
2016-08-17, 09:45
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Man talar nog isåfall om dess påverkan på proteinsyntesen, alltså att 10g EAA stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 20g protein (eller hur många gram det nu kan vara). Vilken roll det har i långa loppet och hur man räknar på EAA gällande hela kroppens proteinbehov vet jag inte men jag anser att det är ingenting man behöver fundera över.

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
10g EAA kan du räkna som 10g protein.

För att få förhöjd akut proteinsyntes verkar det dock, som jag minns det, behövas 20g vanligt protein men bara 10g om man har t.ex. EAA.

Jag vill också minnas att jag i första posten skriver att EAA är överlägset bättre eller något dylikt vilket jag numera inte ens har en åsikt om. Det skulle inte förvåna mig om skillnaden mellan 20g vassle och 10g EAA inte ens är signifikant.

Känner att jag har betydligt mer kött på benen nu! Tack för era svar
Citera
2016-08-26, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Man talar nog isåfall om dess påverkan på proteinsyntesen, alltså att 10g EAA stimulerar proteinsyntesen lika mycket som 20g protein (eller hur många gram det nu kan vara). Vilken roll det har i långa loppet och hur man räknar på EAA gällande hela kroppens proteinbehov vet jag inte men jag anser att det är ingenting man behöver fundera över.

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
10g EAA kan du räkna som 10g protein.

För att få förhöjd akut proteinsyntes verkar det dock, som jag minns det, behövas 20g vanligt protein men bara 10g om man har t.ex. EAA.

Jag vill också minnas att jag i första posten skriver att EAA är överlägset bättre eller något dylikt vilket jag numera inte ens har en åsikt om. Det skulle inte förvåna mig om skillnaden mellan 20g vassle och 10g EAA inte ens är signifikant.

Det beror såklart på vad man pratar om för protein, men för vassleprotein är det dubbla mängden som gäller jämfört med EAA vad gäller påverkan på muskelproteinsyntesen.
Citera
2016-09-16, 15:40
Medlem
ambivallenss avatar
Sett till trådstarten verkar det vara en bra idé att inta EAA innan träning på tom mage, men nu när jag läser kommentarer från senaste tiden verkar det som att det är onödigt. Är det någon forskning som kommit fram nyligen som har ändrat synen på EAA?

Har nämligen köpt en burk EAA väldigt billigt så jag undrar om jag kommer ha någon nytta av den utöver att det är en till proteinkälla som mättar dagliga behovet.
Citera
2016-09-16, 17:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Sett till trådstarten verkar det vara en bra idé att inta EAA innan träning på tom mage, men nu när jag läser kommentarer från senaste tiden verkar det som att det är onödigt. Är det någon forskning som kommit fram nyligen som har ändrat synen på EAA?

Har nämligen köpt en burk EAA väldigt billigt så jag undrar om jag kommer ha någon nytta av den utöver att det är en till proteinkälla som mättar dagliga behovet.

Går man på diet och har lågt intag av kalorier kan väl EAA fylla sin funktion. Dock är det inget måste att inta något innan träning om man inte vill. Går att träna fastande och äta efter om det är så.
Citera
2016-09-16, 19:06
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens

Senare års forskning har påvisat att s. k. nutrition timing, alltså tidpunkter för att inta olika näringsämnen, framför allt protein, inte är så viktigt som man tidigare trodde. Det visar att mängden protein per dag är den viktigaste parametern, inte att du intar x gram protein vid vissa tidpunkter (exempelvis direkt efter träningen.)
Citera
2016-11-24, 20:18
Medlem
hallihallå, just nu kör ja proteinshake före träningspasset och en efteråt. Senare tid har ja hört många som dricker bcca under träningen och har börjat fundera på de med men då undrar jag om de blir kaka på kaka att dricka proteinshaken innan gympasset och sen ta bcaa. Räcker de med att ta bcaa dirket och under träningen enbart.

Låt oss säga att ja tar båda två, kommer bcaa ha svårare att tas upp då med tanke på proteinet som ligger i magen?
Citera
2016-11-24, 20:36
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
hallihallå, just nu kör ja proteinshake före träningspasset och en efteråt. Senare tid har ja hört många som dricker bcca under träningen och har börjat fundera på de med men då undrar jag om de blir kaka på kaka att dricka proteinshaken innan gympasset och sen ta bcaa. Räcker de med att ta bcaa dirket och under träningen enbart.

Låt oss säga att ja tar båda två, kommer bcaa ha svårare att tas upp då med tanke på proteinet som ligger i magen?

Proteinpulver innehåller BCAA. BCAA, i fri form har ingen påverkan på muskeltillväxt. Den signalerar att proteinsyntesen ska starta men resten av aminosyrorna behövs för att det faktiskt ska ske. Dessutom, så kan inte proteinsyntesen uppregleras under träningen ändå utan det är först någon timme efter passet. Så håll dig till proteinshaken, just tajming av proteinet spelar nog ingen större roll i praktiken, förmodligen ditt totala proteinintag under dygnet som avgör.
Citera
2016-11-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Proteinpulver innehåller BCAA. BCAA, i fri form har ingen påverkan på muskeltillväxt. Den signalerar att proteinsyntesen ska starta men resten av aminosyrorna behövs för att det faktiskt ska ske. Dessutom, så kan inte proteinsyntesen uppregleras under träningen ändå utan det är först någon timme efter passet. Så håll dig till proteinshaken, just tajming av proteinet spelar nog ingen större roll i praktiken, förmodligen ditt totala proteinintag under dygnet som avgör.

okejokej, thx för svar! Ja den största aneldningen till att jag tar shaken innan gympasset är faktiskt för vara säker på att jag får i mig mitt behov. Men EAA då under träningen? va säger du/ni om de?
Citera
2016-11-24, 21:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
okejokej, thx för svar! Ja den största aneldningen till att jag tar shaken innan gympasset är faktiskt för vara säker på att jag får i mig mitt behov. Men EAA då under träningen? va säger du/ni om de?

Alltså EAA är essentiella aminosyror, av dessa aminosyror finns det tre st grenade (BCAA). Och proteinpulver, om vi pratar om vassle, innehåller alla EAA. Och fortfarande är det så att proteinsyntesen inte kan uppregleras under träningen (nybildning av muskelprotein) utan det sker efter träningen.
Citera
2016-12-03, 10:29
Medlem
BWV639s avatar
Har en halvfull burk EAA FX som är ca 3 år gammal. Står inget bäst före på den. Någon som vet hur länge de håller?

Hade köpt ny men de verkar ha slutat producera eaa fx :O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in