2016-06-17, 14:11
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Intressant. Jag har varit intresserad av ett antal objekt de senaste tre månaderna och alla har sålts innan visning. De som har köpt objekten har lagt på ca 30 % på utannonserat pris.

Marknaden tuffade på fram till påsk. Efter påsken så har det vänt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte så konstigt med tanke på amorteringskravet. Folk vill väl vänta och se vad som händer med marknaden...

Själv tar jag det bara piano och gör ingenting. Skönt att bara bo

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Så såg det ut även 2008...

Jag upprepar. Stryps inte billiga krediter på det ena eller andra sättet tror jag inte att bostadsracet kan stoppas. Endast psykologi stjälper inte den här typen av bubbla. En bostad är ingen aktie som man kan vara utan hur länge som helst. I sthlm finns nämligen inget val.

Bostadsracet har peakat. Lönerna har inte hängt med och bankerna lånar ut pengar beroende på hur mycket du tjänar. Det byggs just nu dyra bostadsrätter som aldrig förr. det finns hundratals av dem till salu på Hemnet. ingen brist alls. Varför bara 1-2 på visningarna?

Det som det är brist på är billiga boenden för de med låg inkomst. Tänk invandrare, arbetslösa och låginkomsttagare. Denna grupp kan inte köpa dyra bostadsrätter och kommer inte driva prisutvecklingen dyra objekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Sedan när? Dvs när var toppen?

Toppen var i januari- mars i år.

Citat:
Var är det för några som inte säljer?
Jag antar att de som köpt annat boende och ska sälja inte är för roade av att ligga med dubbelt boende i onödan. Och ifall banken gått med på brygglån så är väl det begränsat i tiden.

Korrekt. Det finns en tröghet i marknaden och de flesta som inte måste sälja just nu avvaktar. De som måste sälja kanske vill göra ett andra försök först innan de säljer så de kanske inte säljer på första försöket.- "Grannen fick ju 500.000kr mer för två månader sedan"

De som har köpt nytt och till slut måste sälja men hittills har avstått för att de fått för dåligt betalt måste snart sälja. Det är när alla dessa som snart måste sälja som den "nya" prisbilden framkommer. Vi är inte där än.

Citat:
Är det verkligen många som tror att bostäder som INTE säljs kommer med i statistiken över SÅLDA bostäder?

Tror och tror.. Folk läser tidningen och där står det att marknaden gått ner 2,7%. Men denna siffra är baserad på de fåtal bostäder som faktiskt lyckats bli sålda. Oftast då bra lägenheter. De mindre bra eller dåliga lägenheterna är mer eller mindre osäljbara. Du kan såklart alltid hitta en köpare om du absolut måste sälja. Men då kanske vi snackar en prisnedgång på 10-20%. Så ja. Om det står i tidningen att marknaden gått ner 2,7% så kan du typ fyrdubbla den siffran. Det är inte samma sak som när marknaden går upp för då säljs i stort sett allt. (typ 95%).

Det är detta som folk inte fattar. Jag jobbade även som mäklare hösten 2008 och även om statistiken då visade att raset "bara" var ca:10-15% så skulle jag vilja påstå att den egentliga nedgången var 20-30%. Jag hade flertalet lägenheter kvar i över två år innan jag fick dem sålda. Och "minitvåor" (funkis ca: 40kvm) i innerstaden som sommaren 2007 såldes för 2,8 milj gick inte ens att få 2 miljoner för.
2016-06-18, 13:07
Medlem
deMorgans avatar
Intressant att följa all argumentation, båda sidor har sina för- och nackdelar. Jag förstår all oro (med all rätt), men samtidigt är det ett faktum att större städer växer snabbare än vad man lyckas bygga. Innan året är slut är prognosen för Sverige 10milj+ invånare. Nej, det är inte bara migranter som står för det. Det är även högutbildade och välbetalda också som väljer att flytta hit och är en del av svenska företags internationella expansion.

Det jag däremot funderar på (bor själv i Sthlm innerstad), är att vad är det folk hoppas på när man pratar om t.ex. Stockholms sjuka priser? De flesta jag känner och arbetar med bor i innerstan. De vill bo där och vill inte flytta ut från "området". Många är dessutom på en belåning under 50%, de har bra och välbetalda jobb (vi pratar 50-60k/månad+) samt kommer inte heller enligt egen utsago sälja för under vad de betalade. Många har i sin tur betalat 90-100k/kvm.

Visst kan du göra ett par klipp nu för de som hamnat i kläm och måste sälja pga. dubbelt boende etc, men för oss som bor kvar här... vad är det övriga tror ska ske? Jag skulle bo kvar med hypotetiska räntor på 10%, amorterar gör jag mer än jag blir tvingad av lagen redan.. förstår inte riktigt var bubblan är många pratar om? Kanske i förorter, men lägenhet innanför tullarna måste vara så säkert det kan bli. Det byggs inte mycket nytt centralt, du kan inte skapa fler sekelskiftslägenheter än vad som redan finns... Så jag snurrar hela tiden kring frågan, vad är det ni hoppas på?
Det enda kruxet för egen del skulle vara om jag fick barn med sambon, för efter 2 år hade nog en 2a varit lite trångt... Men då snackar vi fortfarande 4-5 år. Även då kommer jag aldrig att sälja under det jag köpte för. Inte heller folk i min omkrets heller. Så hur tänker de som vill göra klipp på trevlig sekelskiftslägenhet inne i stan för 70% av dagens pris?
2016-06-18, 13:44
Medlem
Håller med!

Men man hoppas ju på att kunna få en 2a på 50km i Östermalm för 2-3 miljoner. Det är ju en dröm! Men när man inser att det ej kommer bli fallet ser man över andra alternativ och förstår att man får betala 90-100k/kvm
2016-06-18, 14:33
Medlem
deMorgan: Du argumenterar utifrån perspektivet att du är orolig för något. Men du kommer inte med ett enda argument. Enda argumentet som jag ser det, är ett argument som du lägger mot dig själv.

Nämligen att livssituationer förändras. Man kan behöva sälja.

Att tvingas behålla för att "det är en borg" är ingen rolig känsla.

Många håller ut, och väntar till priserna vänder upp, igen. Men det går inte komma ifrån att priser på bostäder är konjekturskänsligt.

Stockholm särskiljer sig inte idag från historian och andra tider med höga priser. Och inte heller från andra städer. Det går upp. Och det går ner.

Vad som är din personliga ställning i detta är din egen ståndpunkt. Behåller du jobbet, och väljer att bo kvar för att du inte vill realisera en eventuell förlust så bra för dig. Men om din livssituation av någon anledning ändras så tvingas du acceptera marknaden oavsett om du vill eller inte. Om du väljer att inte flytta för att du inte vill realisera en förlust, så är det uppoffringar av en annan sort.

Allt har sina fördelar och allt har sina nackdelar.

Men din argumentation kändes mest som att den bestod i "rädsla". Att du försöker rationalisera dina egna val.
2016-06-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Toppen var i januari- mars i år.
När jag tittar på t ex mäklarstatistik så är det stigande fram till i Maj. Men vi behöver inte diskutera den saken. Någon månad hit eller dit spelar ingen roll. Jag blev bara lite nyfiken.

Citat:
Korrekt. Det finns en tröghet i marknaden och de flesta som inte måste sälja just nu avvaktar. De som måste sälja kanske vill göra ett andra försök först innan de säljer så de kanske inte säljer på första försöket.- "Grannen fick ju 500.000kr mer för två månader sedan"
Mja, det jag undrade mest var hur länge folk som köpt och skall sälja kan vänta. Det borde vara begränsat. Iaf för de flesta. Och sitter dom med brygglån så lär det vara begränsat i tiden.
Folk som är lågt belånade borde däremot kunna avvakta. Kanske är det sådana som gör det.
Maj är väl den sämsta tiden på året för säljare vad jag förstått.

Citat:
Tror och tror.. Folk läser tidningen och där står det att marknaden gått ner 2,7%. Men denna siffra är baserad på de fåtal bostäder som faktiskt lyckats bli sålda.
Man kan kanske se det som ett börsindex som säger att marknaden backat 2.7%. (Och däri ryms att vissa objekt backat mer medan andra tvärtom ökat).
Och ett börsindex baseras också på de affärer som faktiskt gjorts.

Citat:
Oftast då bra lägenheter. De mindre bra eller dåliga lägenheterna är mer eller mindre osäljbara. Du kan såklart alltid hitta en köpare om du absolut måste sälja. Men då kanske vi snackar en prisnedgång på 10-20%. Så ja. Om det står i tidningen att marknaden gått ner 2,7% så kan du typ fyrdubbla den siffran. Det är inte samma sak som när marknaden går upp för då säljs i stort sett allt. (typ 95%).
Fast jag förstår inte riktigt resonemanget. På börsen finns hela tiden bud som inte accepteras. Det betyder inte att aktien har ett felaktigt pris.
Jag kan tycka att det resonemanget du för är lite åt hållet att börskursen visar fel för att det finns bud som inte accepteras. Troligen håller ingen med om just det. Sedan kan du kanske invända att det inte är det du menar eller att analogin inte skulle vara giltig.

Hade du istället sagt att du vill göra en forecast på lägre priser, baserat på låg försäljningsvolym, så hade jag inte invänt. Alla har rätt att gissa om framtiden.
Det är väl egentligen det du vill göra men väljer att uttrycka det som att folk inte gör samma forecast som du gör. (och att dom är okunniga pga det).

Såväl på börsen som på bostadsmarknaden försöker en del sälja till ett högre pris än vad någon vill betala. Gäller i stigande så väl som fallande marknad.

De du kallar osäljbara borde motsvara när en säljare lägger en säljorder som är på tok för högt. Men sådant sker hela tiden.

Citat:
Det är detta som folk inte fattar. Jag jobbade även som mäklare hösten 2008 och även om statistiken då visade att raset "bara" var ca:10-15% så skulle jag vilja påstå att den egentliga nedgången var 20-30%. Jag hade flertalet lägenheter kvar i över två år innan jag fick dem sålda. Och "minitvåor" (funkis ca: 40kvm) i innerstaden som sommaren 2007 såldes för 2,8 milj gick inte ens att få 2 miljoner för.
Låter mer som att det var några säljare som bedömde att det skulle vända upp igen, och valde att vara "long and strong", för att använda en börsterm. Men att det finns sådana som är "long and strong" innebär ju inte att börsindex visar "fel".
2016-06-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
samt kommer inte heller enligt egen utsago sälja för under vad de betalade.
Fast det är väl mer wishful thinking. Och en oförmåga att förstå att framtiden kan ha förändringar på lut. Och även en oförmåga att anpassa sig till förändrade förutsättningar.
Sedan har jag lite svårt att tro att folk som har 60K/månad gör den typen av (i mina öron) insiktslösa uttalanden. (Det är snarare lite IQ80 beteende).

Dom borde kunna inse att ett prisfall där dom slipper betala vinstskatt är ett ypperligt tillfälle att byta upp sig.
Även för de som vill byta ned sig är det troligen en bra ide att göra det när man slipper vinstskatt.

Och för de som inte avser att byta så är ju frågan helt irrelevant och dom skulle aldrig uttala sig.
2016-06-18, 14:56
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
...

Jag argumenterar försiktigt för att inte framstå som dryg eller subjektiv. Men rakt på sak, så tjänar jag grymt bra, bor centralt och tänker inte flytta härifrån. Om jag får barn, dvs. förändrad livssituation, så kommer jag utgå ifrån att köpa större lägenhet i innerstan och så fortsätter det... tills jag eventuellt vill ha en villa om 10år +.

Visst, finns ett hypotetiskt läge där förhållandet fallerar, jag förlorar jobbet och lyckas inte få något med lika lön samt att räntorna sticker upp till 10%... ja, då kanske jag hade behövt sälja och acceptera marknaden. Men även om 1 av dessa alternativ inträffar så kommer jag inte hamna där.

Fokus var egentligen på det faktum att det känns som att man många antar att folk som köper på dessa nivåer är idioter. Men tro mig, jag hade inte varit där jag är idag och haft förmåga att punga ut x antal miljoner utan utomstående hjälp om jag tog idiotiska beslut dagligen. Tror folk att vi inte räknar med högre räntor? Tror du inte att vi räknar med amorteringskravet? Slopade ränteavdrag? 5x årsinkomst i belåning? ... Jag har tänkt på allt och kommer ändå bo här. Så vill Pelle bli en granne till mig eller rentav köpa min lägenhet? Ja, då får han punga ut 100k+/kvm om något år vare sig han önskar det eller inte ... OM, han vill bo här... Det är ju inget önskemål alla har och det förstår jag. Men jag (samt en större del bekanta) hade å andra sidan inte velat bo längre ut. Jag gillar att bo mitt i stan, jag gillar att gå till jobbet, jag gillar att vara där allt händer... Jag orkar inte med SL eller bil (tänk också vilken besparing där man gör.. Folk nämner bortkastade pengar i bostad, vad fan är då bil och tåg?)... etc etc...

Återigen, jag tar ingen ställning och respekterar båda sidor... men upplever att väldigt många tror på den här bubblan och skissar på inredningsplaner på sina Vasastan/Östermalm/Norrmalms/etc 2-3a som de klipper till på för 60k/kvm. Lycka till i jakten, men ett tips som tog mig där jag är idag (vilket inte är så långt egentligen) är att vara realist och inte drömma för mycket.
2016-06-18, 15:02
Medlem
Citat:
Jag argumenterar försiktigt för att inte framstå som dryg eller subjektiv. Men rakt på sak, så tjänar jag grymt bra, bor centralt och tänker inte flytta härifrån. Om jag får barn, dvs. förändrad livssituation, så kommer jag utgå ifrån att köpa större lägenhet i innerstan och så fortsätter det... tills jag eventuellt vill ha en villa om 10år +.

Visst, finns ett hypotetiskt läge där förhållandet fallerar, jag förlorar jobbet och lyckas inte få något med lika lön samt att räntorna sticker upp till 10%... ja, då kanske jag hade behövt sälja och acceptera marknaden. Men även om 1 av dessa alternativ inträffar så kommer jag inte hamna där.

Fokus var egentligen på det faktum att det känns som att man många antar att folk som köper på dessa nivåer är idioter. Men tro mig, jag hade inte varit där jag är idag och haft förmåga att punga ut x antal miljoner utan utomstående hjälp om jag tog idiotiska beslut dagligen. Tror folk att vi inte räknar med högre räntor? Tror du inte att vi räknar med amorteringskravet? Slopade ränteavdrag? 5x årsinkomst i belåning? ... Jag har tänkt på allt och kommer ändå bo här. Så vill Pelle bli en granne till mig eller rentav köpa min lägenhet? Ja, då får han punga ut 100k+/kvm om något år vare sig han önskar det eller inte ... OM, han vill bo här... Det är ju inget önskemål alla har och det förstår jag. Men jag (samt en större del bekanta) hade å andra sidan inte velat bo längre ut. Jag gillar att bo mitt i stan, jag gillar att gå till jobbet, jag gillar att vara där allt händer... Jag orkar inte med SL eller bil (tänk också vilken besparing där man gör.. Folk nämner bortkastade pengar i bostad, vad fan är då bil och tåg?)... etc etc...

Återigen, jag tar ingen ställning och respekterar båda sidor... men upplever att väldigt många tror på den här bubblan och skissar på inredningsplaner på sina Vasastan/Östermalm/Norrmalms/etc 2-3a som de klipper till på för 60k/kvm. Lycka till i jakten, men ett tips som tog mig där jag är idag (vilket inte är så långt egentligen) är att vara realist och inte drömma för mycket.

Med så hög inkomst så tar jag för givet att du har låg skuld?
2016-06-18, 15:08
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Med så hög inkomst så tar jag för givet att du har låg skuld?

Faktiskt inte, inte mindre än övriga. Och nej, jag lever inte över mina förmågor utan jag har nyligen kommit ut i karriären och är relativt ung. Självklart går en större del av besparingar in i första lägenhet. Nu börjar man lagra.
2016-06-18, 15:34
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Citat:
Faktiskt inte, inte mindre än övriga. Och nej, jag lever inte över mina förmågor utan jag har nyligen kommit ut i karriären och är relativt ung. Självklart går en större del av besparingar in i första lägenhet. Nu börjar man lagra.

Det där med transportkostnader är det många som inte tänker in i boendekostnaden.
Vad kostar en bil per månad,den man väljer då...blir en hel del att bo för istället,plus känslan av att slippa bli mjölkad av staten då med alla perversa skatter.
2016-06-18, 15:38
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Det där med transportkostnader är det många som inte tänker in i boendekostnaden.
Vad kostar en bil per månad,den man väljer då...blir en hel del att bo för istället,plus känslan av att slippa bli mjölkad av staten då med alla perversa skatter.

Precis... Genom att flytta mer centralt har vårt hushåll sparat in transportkostnader som med vår nuvarande ränta som vi dessutom låst på längre tid, motsvarar räntekostnaden för 1.8msek i bolån.
2016-06-18, 16:17
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse

En annan kostnad folk ofta inte tar i beaktande är kommunalskatten. Skillnaden för ett hushåll med två inkomster á 30' per månad blir en tusing om de bor i t.ex. Botkyrka eller Huddinge jämfört med Stockholm. Tjänare man lite mer blir det givetvis större skillnad. Inga jättesummor men många bäckar små...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in