Citat:
Marknaden tuffade på fram till påsk. Efter påsken så har det vänt.
Citat:
Ja.
Citat:
Så såg det ut även 2008...
Jag upprepar. Stryps inte billiga krediter på det ena eller andra sättet tror jag inte att bostadsracet kan stoppas. Endast psykologi stjälper inte den här typen av bubbla. En bostad är ingen aktie som man kan vara utan hur länge som helst. I sthlm finns nämligen inget val.
Jag upprepar. Stryps inte billiga krediter på det ena eller andra sättet tror jag inte att bostadsracet kan stoppas. Endast psykologi stjälper inte den här typen av bubbla. En bostad är ingen aktie som man kan vara utan hur länge som helst. I sthlm finns nämligen inget val.
Bostadsracet har peakat. Lönerna har inte hängt med och bankerna lånar ut pengar beroende på hur mycket du tjänar. Det byggs just nu dyra bostadsrätter som aldrig förr. det finns hundratals av dem till salu på Hemnet. ingen brist alls. Varför bara 1-2 på visningarna?
Det som det är brist på är billiga boenden för de med låg inkomst. Tänk invandrare, arbetslösa och låginkomsttagare. Denna grupp kan inte köpa dyra bostadsrätter och kommer inte driva prisutvecklingen dyra objekt.
Toppen var i januari- mars i år.
Citat:
Korrekt. Det finns en tröghet i marknaden och de flesta som inte måste sälja just nu avvaktar. De som måste sälja kanske vill göra ett andra försök först innan de säljer så de kanske inte säljer på första försöket.- "Grannen fick ju 500.000kr mer för två månader sedan"
De som har köpt nytt och till slut måste sälja men hittills har avstått för att de fått för dåligt betalt måste snart sälja. Det är när alla dessa som snart måste sälja som den "nya" prisbilden framkommer. Vi är inte där än.
Citat:
Tror och tror.. Folk läser tidningen och där står det att marknaden gått ner 2,7%. Men denna siffra är baserad på de fåtal bostäder som faktiskt lyckats bli sålda. Oftast då bra lägenheter. De mindre bra eller dåliga lägenheterna är mer eller mindre osäljbara. Du kan såklart alltid hitta en köpare om du absolut måste sälja. Men då kanske vi snackar en prisnedgång på 10-20%. Så ja. Om det står i tidningen att marknaden gått ner 2,7% så kan du typ fyrdubbla den siffran. Det är inte samma sak som när marknaden går upp för då säljs i stort sett allt. (typ 95%).
Det är detta som folk inte fattar. Jag jobbade även som mäklare hösten 2008 och även om statistiken då visade att raset "bara" var ca:10-15% så skulle jag vilja påstå att den egentliga nedgången var 20-30%. Jag hade flertalet lägenheter kvar i över två år innan jag fick dem sålda. Och "minitvåor" (funkis ca: 40kvm) i innerstaden som sommaren 2007 såldes för 2,8 milj gick inte ens att få 2 miljoner för.