2016-06-15, 13:21
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Hur vet du att det är ett smärre tillfälligt prisfall? Har du sett tendenser till att vi bottnat eller?
Jag gissar att det har bottnat.
Som jag skrivit tidigare så är amorteringskravet redan inprisat innan kravet trädde i kraft. Sälj rushen från de som inbillar sig något annat har gett ytterligare effekt och orsakat en dipp.

Nu när marknaden fått sitt hack och etablerat sig på en ny nivå så fortsätter tidigare trend. Såvida inget annat förändras vill säga.

Vi får se till hösten om jag gissat rätt. I min tidigare gissning för ett par månader sedan förutsåg inte sälj rushen och jag missade att det skulle bli en dipp.
2016-06-15, 13:26
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja den här tråden har ju funnits i några år, så det kan man ju börja kalla "över tid" utan att överdriva.

Och där har ju Strassburg haft rätt i stort sett hela tiden i sin tro att priserna ska upp.

Den som lyssnat på BBK har totalt missat racet..

Ja stackars oss vi missade racet till toppen. Nu återstår bara att ett race kvar. Racet till botten.
2016-06-15, 14:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ja stackars oss vi missade racet till toppen. Nu återstår bara att ett race kvar. Racet till botten.
RBs nya lättnader, det utökade ränteavdraget och avskaffade vinst skatt på bostäder gör att vi kan fortsätta peka lågnäsa.

Värdet är egentligen sekundärt. Att boendekostnaden hela tiden sjunker är den riktiga vinsten.
2016-06-15, 14:58
Medlem
Finans.killens avatar
En gång i tiden trodde jag att kurt-sune var som jag, sedan började han predika att en bostad var en utmärkt investering, trots att den inte avkastar eller producerar något.

Det är spekulation, samma som att äga guld.
2016-06-15, 16:12
Medlem
Scrofas avatar
"Då går jag ned i min källare, där lever jag sällare..."

So it begins.
2016-06-15, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Jaha, så du tror staten bör sitta och tittar på när landet rullar över till jobbig lågkonjunktur? Fastighetsbranschen helt död, hög arbetslöshet?

Här är en som tror på statens gudomligt starka kraft oavsett vad. Kom ihåg, lejonhead, att finanskrisen 2007/2008 globalt aldrig riktigt löstes. Den kommer tillbaka den också, som ett trevligt litet besvärligt bekymmer och som om det inte räckte med nya besvär och svår pessimism.

Rikedom idag vore att vara en beväpnad bonde som är skuldfri.
2016-06-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Här är en som tror på statens gudomligt starka kraft oavsett vad. Kom ihåg, lejonhead, att finanskrisen 2007/2008 globalt aldrig riktigt löstes. Den kommer tillbaka den också, som ett trevligt litet besvärligt bekymmer och som om det inte räckte med nya besvär och svår pessimism.

Rikedom idag vore att vara en beväpnad bonde som är skuldfri.

Du kanske skall försöka sätta in i beslutsfattares sits? Tycker du de skall inte stimulera ekonomi och lösa samhällsproblem vid lågkonjunktur? Bara för att du och några till sitter och hoppas i hemlighet Sverige skall gå till helvete, betyder inte majoritet av svenska folk vill det.

Ja, det är orättvist det som händer, rika bli rikare, invandrarna och ungdomar hänger inte med i karusellen. Men det du tycker skall hända är 10 resor värre, och därför staten kommer också baila ut alla om den kan, och Sverige kan med den statsfinans idag.
Sverige är inte Grekland eller Spanien.
2016-06-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Du kanske skall försöka sätta in i beslutsfattares sits? Tycker du de skall inte stimulera ekonomi och lösa samhällsproblem vid lågkonjunktur? Bara för att du och några till sitter och hoppas i hemlighet Sverige skall gå till helvete, betyder inte majoritet av svenska folk vill det.

Ja, det är orättvist det som händer, rika bli rikare, invandrarna och ungdomar hänger inte med i karusellen. Men det du tycker skall hända är 10 resor värre, och därför staten kommer också baila ut alla om den kan, och Sverige kan med den statsfinans idag.
Sverige är inte Grekland eller Spanien.

Privatpersoners skuldsättning är privatpersonens ansvar, du får det på allvar att låta som om staten ska rädda dig från skuldfällan? Är du 12 år gammal eller vad?

Väx upp och ta lite ansvar.
2016-06-15, 18:06
Medlem
slemhogs avatar
Kommer hem från nya stekarjobbet efter en framgångsrik dag och ser bostadspriserna rasat 2.7 % i Stockholm. Som grädde och sylt på glassen

Slemhog får rätt som vanligt att priserna rasar med amorteringskravet och det här är bara början! Valueguard var för maj innan amorteringskravet slagit igenom och priserna gick ner av ren psykologi.
Nästa valueguard har priset gått ner ännu mer när amorteringskravet är i kraft under juni.
Inga objektet budas nu nästan pga av att utgifterna har blivit så mycket högre med högre amortering. Folk kollar på månadskostnaden för att bo, ingenting annat.

Som jag förväntat mig går priserna ner mest i Stockholm för här finns det enorm fallhöjd efter priserna ökat nästan 10 ggr sen år 1996.
En störning i världsekonomin under hösten nu och det blir en dubbelsmäll eller om Fi inför lånetak på 600% nettoinkomsten.

Bostadsracet är slut. Nu väntar en mycket kylig höst
Senast redigerad av slemhog 2016-06-15 kl. 18:12.
2016-06-15, 18:06
Medlem
Civilizations avatar
Jobbar som mäklare i Sthlms innerstad. Min och mina kollegors bedömning är att vi hittills har en nedgång på minst 10%.

Minst hälften av det som läggs ut till salu nu säljs inte. Antingen för att inga bud kommer eller för att det bud som fås är hundratusentals kronor lägre än vad säljaren vill sälja för.

Det många inte fattar är att lägenheter som inte säljs inte heller kommer med i säljstatistiken. De få lägenheter som faktiskt säljs nu är de som annars förmodligen hade gått sjukt dyrt men som nu ändå får ok betalt. Vissa har även tur och får ett par förvirrade köpare i sin budgivning som fortfarande tror att marknaden är urstark.

Senaste två månaderna har vi haft mellan 0 och typ Max 7 stycken på våra visningar. Oftast kommer nu bara 1-2 stycken.

Marknaden är just nu iskall!
2016-06-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag gissar att det har bottnat.
Som jag skrivit tidigare så är amorteringskravet redan inprisat innan kravet trädde i kraft. Sälj rushen från de som inbillar sig något annat har gett ytterligare effekt och orsakat en dipp.

Nu när marknaden fått sitt hack och etablerat sig på en ny nivå så fortsätter tidigare trend. Såvida inget annat förändras vill säga.

Vi får se till hösten om jag gissat rätt. I min tidigare gissning för ett par månader sedan förutsåg inte sälj rushen och jag missade att det skulle bli en dipp.

Statistiken hämtas alltid från föregående månad och således har 1 mån lagg. Det är möjligt att det har bottnat nu - men det syns ännu inte i statistiken. Förvänta dig röda siffror även vid nästa månadsredovisning.

Jag tror, som många andra, att vi kommer fortsätta uppåt när oron lugnat sig. Köpbehovet består och krediterna är fortfarande billiga. Det måste antingen bli för dyrt för att bo kvar (högre räntor) för att man vill sälja med hundratusentals SEK i förlust eller så måste bankerna strypa kreditgivningen. Det sistnämnda verkar ske i viss omfattning. Några banker har infört det frivilligt. Det är dock helt oväsentligt så länge det finns någon bank som struntar i det. Höjda räntor kan vi glömma i Europa de närmsta åren...
2016-06-15, 18:32
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jobbar som mäklare i Sthlms innerstad. Min och mina kollegors bedömning är att vi hittills har en nedgång på minst 10%.

Minst hälften av det som läggs ut till salu nu säljs inte. Antingen för att inga bud kommer eller för att det bud som fås är hundratusentals kronor lägre än vad säljaren vill sälja för.

Det många inte fattar är att lägenheter som inte säljs inte heller kommer med i säljstatistiken. De få lägenheter som faktiskt säljs nu är de som annars förmodligen hade gått sjukt dyrt men som nu ändå får ok betalt. Vissa har även tur och får ett par förvirrade köpare i sin budgivning som fortfarande tror att marknaden är urstark.

Senaste två månaderna har vi haft mellan 0 och typ Max 7 stycken på våra visningar. Oftast kommer nu bara 1-2 stycken.

Marknaden är just nu iskall!

Intressant. Jag har varit intresserad av ett antal objekt de senaste tre månaderna och alla har sålts innan visning. De som har köpt objekten har lagt på ca 30 % på utannonserat pris.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in