2016-06-15, 18:40
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bostadsracet är slut. Nu väntar en mycket kylig höst

Jag har också väntat på det lääänge. Som nyutexaminerad 1990 hade jag en urtaskig inkomst men hade inga problem att köpa en hyfsat stor lägenhet på Östermalm. Var på väg att köpa en stor tvåa vid Stureplan för ca 10.000 kr kvadraten runt 1992...
2016-06-15, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Du kanske skall försöka sätta in i beslutsfattares sits? Tycker du de skall inte stimulera ekonomi och lösa samhällsproblem vid lågkonjunktur? Bara för att du och några till sitter och hoppas i hemlighet Sverige skall gå till helvete, betyder inte majoritet av svenska folk vill det.

Ja, det är orättvist det som händer, rika bli rikare, invandrarna och ungdomar hänger inte med i karusellen. Men det du tycker skall hända är 10 resor värre, och därför staten kommer också baila ut alla om den kan, och Sverige kan med den statsfinans idag.
Sverige är inte Grekland eller Spanien.

Du tror fortfarande att staten har resurser att avhjälpa alla möjliga kriser. Den tanken är befängd eftersom resurser kräver arbete som efterfrågas av marknaden och därnäst sparande som inte urholkas med skatter och inflation. Dina älskade makthavare har förvärrat situationen de senaste 8 åren, dels genom att aldrig låta krisen verka så att den försvinner, dels att ljuga om inflationen och att dessutom få den till att vara lovvärd. Det är ekonomisk analfabetism det i ett fördummat land och du verkar inte särskilt skärpt själv, men du låter att vara ung och oerfaren.
2016-06-15, 18:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jobbar som mäklare i Sthlms innerstad. Min och mina kollegors bedömning är att vi hittills har en nedgång på minst 10%.

Minst hälften av det som läggs ut till salu nu säljs inte. Antingen för att inga bud kommer eller för att det bud som fås är hundratusentals kronor lägre än vad säljaren vill sälja för.

Det många inte fattar är att lägenheter som inte säljs inte heller kommer med i säljstatistiken. De få lägenheter som faktiskt säljs nu är de som annars förmodligen hade gått sjukt dyrt men som nu ändå får ok betalt. Vissa har även tur och får ett par förvirrade köpare i sin budgivning som fortfarande tror att marknaden är urstark.

Senaste två månaderna har vi haft mellan 0 och typ Max 7 stycken på våra visningar. Oftast kommer nu bara 1-2 stycken.

Marknaden är just nu iskall!

Inte så konstigt med tanke på amorteringskravet. Folk vill väl vänta och se vad som händer med marknaden...

Själv tar jag det bara piano och gör ingenting. Skönt att bara bo
2016-06-15, 19:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte så konstigt med tanke på amorteringskravet. Folk vill väl vänta och se vad som händer med marknaden...

Japp skönt som fan, sitter och solar på balkongen nu med vy över sthlms skyline med 3500 i hyra samtidigt som bopriserna rasar
2016-06-15, 19:36
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Att förneka stora problem är en mänsklig försvarsmekanism.
2016-06-15, 19:48
Medlem
Citat:
Jobbar som mäklare i Sthlms innerstad. Min och mina kollegors bedömning är att vi hittills har en nedgång på minst 10%.

Minst hälften av det som läggs ut till salu nu säljs inte. Antingen för att inga bud kommer eller för att det bud som fås är hundratusentals kronor lägre än vad säljaren vill sälja för.

Det många inte fattar är att lägenheter som inte säljs inte heller kommer med i säljstatistiken. De få lägenheter som faktiskt säljs nu är de som annars förmodligen hade gått sjukt dyrt men som nu ändå får ok betalt. Vissa har även tur och får ett par förvirrade köpare i sin budgivning som fortfarande tror att marknaden är urstark.

Senaste två månaderna har vi haft mellan 0 och typ Max 7 stycken på våra visningar. Oftast kommer nu bara 1-2 stycken.

Marknaden är just nu iskall!

Så såg det ut även 2008...

Jag upprepar. Stryps inte billiga krediter på det ena eller andra sättet tror jag inte att bostadsracet kan stoppas. Endast psykologi stjälper inte den här typen av bubbla. En bostad är ingen aktie som man kan vara utan hur länge som helst. I sthlm finns nämligen inget val.
2016-06-15, 20:23
Medlem
Citat:
Sedan när? Dvs när var toppen?

Citat:
Var är det för några som inte säljer?
Jag antar att de som köpt annat boende och ska sälja inte är för roade av att ligga med dubbelt boende i onödan. Och ifall banken gått med på brygglån så är väl det begränsat i tiden.

Är det bara sådana som ska sälja först och sedan snabbt köpa något och hoppas slippa stå utan bostad någon månad?

Citat:
Det många inte fattar är att lägenheter som inte säljs inte heller kommer med i säljstatistiken.
Är det verkligen många som tror att bostäder som INTE säljs kommer med i statistiken över SÅLDA bostäder?

Möjligen har jag för höga tankar om andra, men har lite svårt att tro att ens någon gör det. Är det någon av er som läser detta som tror det?
2016-06-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Är det verkligen många som tror att bostäder som INTE säljs kommer med i statistiken över SÅLDA bostäder?

Möjligen har jag för höga tankar om andra, men har lite svårt att tro att ens någon gör det. Är det någon av er som läser detta som tror det?

Många drar ett likhetstecken mellan slutpris och värde, om det är en massa bostäder som läggs ut och tas tillbaka blir denna jämförelse skevare än vanligt.

Edit: Krävs inte mycket för att fatta att det var detta han menade.
2016-06-15, 20:34
Bannlyst
Citat:

Du skriver alltid en massa irrelevanta saker. Alla fattar vad mäklaren som skrivit menar, ändå ska du provocera med frågor utan poäng.
2016-06-15, 20:49
Medlem
Citat:
Är det bara sådana som ska sälja först och sedan snabbt köpa något och hoppas slippa stå utan bostad någon månad?

Väldigt många. De flesta har ett inofficiellt lägsta pris.

De som hamnar i kläm är de som köpte innan kravet och inte fick sin egen bostad såld innan 1:a juni. Det är väldigt få som MÅSTE sälja.

Det hela är egentligen väldigt simpelt. För att priserna ska öka måste varje lägenhet säljas till ett överpris jmf med det momentana priset. Utropspriset sätts alltid under kvm-priset i området. Blir det ingen ordentlig budgivning kommer man alltså inte upp i det teoretiska marknadsvärdet = priserna sjunker i statistiken.
2016-06-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Du kanske skall försöka sätta in i beslutsfattares sits? Tycker du de skall inte stimulera ekonomi och lösa samhällsproblem vid lågkonjunktur? Bara för att du och några till sitter och hoppas i hemlighet Sverige skall gå till helvete, betyder inte majoritet av svenska folk vill det.

Ja, det är orättvist det som händer, rika bli rikare, invandrarna och ungdomar hänger inte med i karusellen. Men det du tycker skall hända är 10 resor värre, och därför staten kommer också baila ut alla om den kan, och Sverige kan med den statsfinans idag.
Sverige är inte Grekland eller Spanien.

Poliker har historiskt försökt att manipulera the business cycle utan framgång och de kommer inte att lyckas denna gång heller. Bostadspriserna är endast en bieffekt av den globala kreditbubblan som någon gång kommer att spricka. Du kan vara säker på att alla gör allt för att det inte ska inträffa men den enda effekt att kraschen kommer många år senare än om marknadskrafterna styrt ostört. Du kan också vara lika säker på att de som direkt eller indirekt kommer att få betala för detta är folket. Vem annars? Bail in är det nya bail out och alla G20 länder har redan lagstiftat om detta. I Sverige gjorde vi det i feb 2016.

Sparsamhet drar inga väljare och därför är politik relativt kortsiktigt. Ha inte en övertro på deras kompetens.
Senast redigerad av jajahaaja 2016-06-15 kl. 20:57.
2016-06-15, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Så såg det ut även 2008...

Jag upprepar. Stryps inte billiga krediter på det ena eller andra sättet tror jag inte att bostadsracet kan stoppas. Endast psykologi stjälper inte den här typen av bubbla. En bostad är ingen aktie som man kan vara utan hur länge som helst. I sthlm finns nämligen inget val.

Det finns alltid val. Det är du som har dålig fantasi. Och det är inte orimligt att tro att bostadsmarknaden påverkas främst av förstagångsköparna. Till slut kryper rädslan in under skinnet på folk.

Inga träd växer till himlen men många svenskar har fått för sig det....en gång till. Det är andra gången sedan 1980-talets slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in