Citat:
Ursprungligen postat av
nymfonoctua
Hej!
Vad har jag för skyldigheter gentemot min arbetsgivare när min anställningsform lyder: Kortare anställning - vikariat vid varje angiven period enligt bilaga. "Varje tjänstgöringstillfälle utgör en ny anställning. Överenskommen anställningsperiod anges i bilagan som bifogas lönespecifikationen."
Jag är alltså "timanställd". Chefen valde att flytta min "semester"(obetald) på ett sätt som inte passar mig. Har jag någon skyldighet gentemot arbetsgivaren att kunna jobba t.ex. vecka 31 för att han behöver mig eller kan jag helt enkelt tacka nej utan några konsekvenser, typ avtalsbrott eller vad nu han kan komma att tänka på för att få mig att jobba?
Tillägg: Det är en matbutik med Handelsavtal.
Mvh
Får du en ny anställningsperiod i samband med lönespecen?
Har inte stött på en sådan formulering tidigare och det låter lite märkligt. Hur vida det är tillåtet vågar jag inte svarar på men det låter skumt.
Är vecka 32 specificerad enligt bilaga annars bör du kunna tacka nej oavsett eller förhandla om din arbetstid. Du bör dock ta med i dina beräkningar att du kanske inte får fler tider om du vägrar jobba.
Låter som ett märkligt vikariat då du vid ett vik skall ersätta någon annan. Det känns som en mycket oseriös arbetsgivare och du har noll anställningstrygghet.
Skulle det visa sig var enligt avtal och vecka 32 är en specificerad arbetsvecka så är det arbetsvägran men i detta fall skulle jag prata med facket.
Behöver veta eller få tillgång till kollektivavtal och eventuella lokala avtal för att kunna ge ett bättre svar. Även granska ditt anställningsavtal.