Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Det beror på hur ditt anställningsavtal är formulerat.
Timanställning finns inte som anställningsform.
Du har visstidsanställd eller tillsvidareanställd. Då skall din arbetstid vara preciserad och du får i samverkan med din arbetsgivare ansöka om semester. Det är inte säkert det blir när det passar dig.
Mer troligt har du ospecificerad arbetstid i ditt anställningskontrakt. Det kanske till och med står timanställd. Då har du en intermittenta anställning.
Då uppstår ett ny anställning vid varje arbetspass. Du kan tacka nej och behöver inte använda någon semester. Det är tveksamt om du ens har någon semester enligt avtal.
- Den intermittenta anställningen som pågår vecka ut och vecka in oavbrutet är inte någon tillåten anställningsform. Trots det är den mycket vanligt förekommande också inom avtalsområden där den inte är tillåten.
"Timanställning"
Så kallad "timanställning" finns inte som giltig anställningsform enligt lagen. "Timanställning" finns inte heller i våra kollektivavtal. Däremot finns det ofta inga regler för hur kort en visstidsanställning kan vara. Blir man exempelvis anställd för att arbeta tre timmar en dag och ytterligare tre timmar nästa dag, är detta rent arbetsrättsligt två olika visstidsanställningar.
Ändå tillämpar många arbetsgivare "timanställning". Det innebär vanligen att du ska vara tillgänglig vissa fasta arbetstider, oftast heltid, men den faktiska arbetstiden bestäms efter arbetsgivarens behov. Personer som är "timanställda" får lön bara efter faktisk arbetstid, och inte när de inte har arbetsuppgifter.
"Timanställning" är ett osäkert sätt att arbeta på i och med att du på förhand inte vet när och hur mycket du ska arbeta, men ändå tvingas vara beredd på att arbeta.
Tack för svar!
På mitt kontrakt står det allmän visstid, deltid.
Under arbetstid står det 3 timmar i genomsnitt per vecka (jobbar ca 20)
På semesterrätt står det:
anställning mindre än 3 månader, ingen rätt till semester
anställning mer än 3 månader, 25 semesterdagar på annan tid än jun-aug.
Vet inte vilket som gäller mig då jag varit anställd i mer än ett år men skriver kontakt på en månad i taget.
Under allt detta står det "Anställning sker vid varje enskilt tillfälle enligt bilaga".
Komplicerat men enligt ditt svar så antar jag då att jag bara tackar nej till passet och får sen "skylla mig själv" om det inte ringer i telefonen nästa dag?