2016-06-04, 02:22
Medlem
Wen-Af-Ordnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethatfox
Hej, har en fråga angående min nuvarande anställningsform samt vilken uppsägningstid jag kan förvänta mig i det fall jag väljer att be om entledigande.

Mitt ordinarie kontrakt anger att jag arbetar under formen "Provanställning (HRF högst 8 mån.)", men om en vecka framåt gäller ett tillfälligt ändringskontrakt som stipulerar anställningsformen som "Semestervikariat, t o m angivet datum tre månader framåt).

Kan jag betrakta mig själv som "provanställd" även under dessa tre månaderna med en uppsägningstid á 14 dagar eller som buden vikarie tills vikariatet löper ut?

Vad menar du med ett tillfälligt ändringskontrakt?

Den normala torde vara att ni avbryter provanställningen för att istället ingå ett vikariat på 3 mån. Ett sådant kan i regel inte sägas upp, utan båda parterna är bundna tills det löper ut.
2016-06-04, 02:27
Medlem
Wen-Af-Ordnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns också en arbetsrättslig aspekt där uppgifter om din adress kan ligga till grund för arbetsgivarens försäkring för dig som arbetstagare.

Vad skulle det röra sig om för försäkring?
2016-06-12, 10:47
Medlem
dunias avatar
Var hälsade.

Låt oss säga att en person är en konsult och besitter en enorm kunskap, behärskar 5 (!) europeiska, relevanta språk, kan göra magic i excel, har en universitetsexamen, är ung, har ett högt tempo, god servicekänsla, lyhörd, etc etc, ok personen är jag och jag är amazing.

De utlyste en tjänst på mitt jobb och jag fick inte den. Nu undrar ni vem som fick den? Jo, en 58-årig kvinna som i sitt CV skrev att hon har mååååååång-årig erfarenhet som ekonom och att hon arbetat här sedan hon kom hit sent 80-tal. Hon skrev att hon hade väldigt goda kunskaper i excel, kan redovisning utantill etc etc, "goda datakunskaper". Hon sitter bredvid mig just nu för "introduktion" och hon frågade mig helt seriöst "vad är excel?" När jag fattade att det inte var ett skämt förstod jag att det handlade om en felrekrytering också. Fråga henne vart hon jobbar, hon kommer inte kunna förklara, för att vi är flera avdelningar på en myndighet, som tillsammans bildar en enda stor avdelning. Hur skriver hon på datorn? Med ett finger i taget, sökandes efter tangenterna.

Alltså..jag skiter egentligen i. Jag ska inte vara kvar utan jag ska plugga. Men hon får strax under 40 tusen i lön! Det är inte normalt. Det här gäller en myndighet så, kan jag på något sätt överklaga? Jag vill inte låta självgod, men jag är det uppenbara valet. Min chef tyckte också det men hon var rädd för att den här bruden skulle överklaga pga hennes mångåriga erfarenhet på en annan myndighet. Det var alltså min "konsulttjänst" som utlystes, de skulle rekrytera någon, valet stod mellan mig och henne och föll på henne. Jag kan nästan garantera att hon känner någon.

Så, vad gör jag?
2016-06-14, 15:54
Medlem
Hej!

Vad har jag för skyldigheter gentemot min arbetsgivare när min anställningsform lyder: Kortare anställning - vikariat vid varje angiven period enligt bilaga. "Varje tjänstgöringstillfälle utgör en ny anställning. Överenskommen anställningsperiod anges i bilagan som bifogas lönespecifikationen."

Jag är alltså "timanställd". Chefen valde att flytta min "semester"(obetald) på ett sätt som inte passar mig. Har jag någon skyldighet gentemot arbetsgivaren att kunna jobba t.ex. vecka 31 för att han behöver mig eller kan jag helt enkelt tacka nej utan några konsekvenser, typ avtalsbrott eller vad nu han kan komma att tänka på för att få mig att jobba?

Tillägg: Det är en matbutik med Handelsavtal.

Mvh
Senast redigerad av nymfonoctua 2016-06-14 kl. 16:07. Anledning: Tillägg
2016-06-14, 18:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymfonoctua
Hej!

Vad har jag för skyldigheter gentemot min arbetsgivare när min anställningsform lyder: Kortare anställning - vikariat vid varje angiven period enligt bilaga. "Varje tjänstgöringstillfälle utgör en ny anställning. Överenskommen anställningsperiod anges i bilagan som bifogas lönespecifikationen."

Jag är alltså "timanställd". Chefen valde att flytta min "semester"(obetald) på ett sätt som inte passar mig. Har jag någon skyldighet gentemot arbetsgivaren att kunna jobba t.ex. vecka 31 för att han behöver mig eller kan jag helt enkelt tacka nej utan några konsekvenser, typ avtalsbrott eller vad nu han kan komma att tänka på för att få mig att jobba?

Tillägg: Det är en matbutik med Handelsavtal.

Mvh

Får du en ny anställningsperiod i samband med lönespecen?

Har inte stött på en sådan formulering tidigare och det låter lite märkligt. Hur vida det är tillåtet vågar jag inte svarar på men det låter skumt.

Är vecka 32 specificerad enligt bilaga annars bör du kunna tacka nej oavsett eller förhandla om din arbetstid. Du bör dock ta med i dina beräkningar att du kanske inte får fler tider om du vägrar jobba.

Låter som ett märkligt vikariat då du vid ett vik skall ersätta någon annan. Det känns som en mycket oseriös arbetsgivare och du har noll anställningstrygghet.

Skulle det visa sig var enligt avtal och vecka 32 är en specificerad arbetsvecka så är det arbetsvägran men i detta fall skulle jag prata med facket.

Behöver veta eller få tillgång till kollektivavtal och eventuella lokala avtal för att kunna ge ett bättre svar. Även granska ditt anställningsavtal.
2016-06-16, 07:05
Medlem
KringExs avatar
Jag fick jobb på Alimak den 18/5. Monterinsjobb, dom tillverkar hissar osv.
Var med om en cykelolycka och blev sjukskriven till den 6:e juni. Fick läkarintyg och allt var i sin ordning.
Sen i söndags den 12:e så försökte min sambo ta livet av sig, vilket var oerhört jobbigt och jag har inte kunnat jobba på 4 dagar nu pga detta.
Ringde nyss min arbetsgivare och sa att detta går väl under EA (enskild angelägenhet) som man har rätt att ta ut i 5 dagar.
Han sa att det inte alls gäller och att jag inte kommer att få lön för de dagar jag är hemma.
Är inte med i facket och borde väl egentligen vara det (IF-Metall)

Gäller inte EA på alla arbetsplatser? Blev riktigt upprörd när jag pratade med honom
2016-06-16, 08:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Gäller inte EA på alla arbetsplatser? Blev riktigt upprörd när jag pratade med honom

EA finns inte lagstadgad utan regleras i vissa kollektivavtal/lokala avtal.

Jag har aldrig varit med om fem(!) dagar dock.
2016-06-16, 08:54
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
EA finns inte lagstadgad utan regleras i vissa kollektivavtal/lokala avtal.

Jag har aldrig varit med om fem(!) dagar dock.

Konstigt. Tar man ut t ex begravningar och sånt som semester då eller?
2016-06-16, 10:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

vid nära anhörig vid begravningar brukar man få en dag ledigt för och vid dödsfall olycka etc finns det även där ibland 1-5 dagar ledighet beroende på avtal.

Övriga saker brukar det vara formulerat skall ledighet beviljas i överenskommelse med din arbetsgivare.

Sen finns det vård av närstående men jag vet inte hur det beviljas eller inte av arbetsgivare.

.

Vård av närstående närstående

En anställd som avstår från arbete för att vårda en närstående person som är svårt sjuk kan få ersättning från Försäkringskassan i form av närståendepenning. Den anställda kan även få närståendepenning om den sjuke vårdas på sjukvårdsinrättning.

Finns säkert mer info på försäkringskassan.
2016-06-16, 11:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

En dag brukar man få som permission.
2016-06-18, 11:08
Medlem
Fråga angående uppsägning "dumvarning":

Om man vill säga upp sig från sitt jobb, är det då bäst att berätta detta så tidigt som möjligt för sin chef? Eller bör man lämna in sin uppsägning precis en månad innan man vill sluta (om uppsägningstiden är en månad)?

Riskscenariot jag tänker mig om man säger upp sig "för tidigt": Man berättar att man vill sluta om två månader, och uppsägningstiden bara är en månad. Chefen tar illa upp och vill bli av med en så snart som möjligt så h*n säger upp en och man tvingas sluta redan efter en månad?
2016-06-18, 11:22
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Fråga angående uppsägning "dumvarning":

Om man vill säga upp sig från sitt jobb, är det då bäst att berätta detta så tidigt som möjligt för sin chef? Eller bör man lämna in sin uppsägning precis en månad innan man vill sluta (om uppsägningstiden är en månad)?

Riskscenariot jag tänker mig om man säger upp sig "för tidigt": Man berättar att man vill sluta om två månader, och uppsägningstiden bara är en månad. Chefen tar illa upp och vill bli av med en så snart som möjligt så h*n säger upp en och man tvingas sluta redan efter en månad?

Har du jobbat på ett företag där arbetsgivaren tidigare behandlar dig bra skulle jag varsko min chef så tidigt som möjligt. Annars skulle jag nog vänta.

Det har också lite betydelse hur länge du jobbat på företaget. Ligger du högt i LAS listen så kan inte din arbetsgivare bli av med dig hur som helst. Har ni kollektivavtal och med i facket innebär det också extra trygghet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in