Resultat: Är du för eller emot Brexit?
För
82,23%
611 röster
Emot
17,77%
132 röster
2016-06-16, 21:51
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Fattar inte att folk vill att UK ska vara kvar. Vad gäller handelsavtal så kommer de förhandla fram nya, och man blir inte bunden till EU.s stagnerande ekonomi, det finns en värld utanför EU. Pundet kan komma att falla ytterligare eftersom marknaden inte gillar osäkerheter, men va fan det är inte hela världen, den kommer gå upp igen.

EU ekonomi är skitkass, det är en byråkratisk bromskloss och ett antidemokratiskt, centralstyrt monster vars enda mål är att skapa en superstat.

Om UK får går ut ur EU vill de troligen ha ett avtal så som Norge, men vad jag förstår så är detta inget som EU vill ge UK.
Citera
2016-06-16, 21:55
Medlem
Dåren lär ha skrikit "Britain First!"
Citera
2016-06-16, 22:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Dåren lär ha skrikit "Britain First!"
Britain first har tagit avstånd - förstås.

---

Kampanjerna är inställda idag. Remain har sagt att de ställer in även imorgon.

Förutom att det är ett eländigt mord på demokratin så är dådet även ett bakslag för Leave. Nu verkar inte Jo Cox vara en särskilt framträdande Remainfigur och mördaren inte tydligt driven av "Leave"-motiv men det lär antagligen uppfattas så.
Citera
2016-06-16, 22:39
Medlem
David Cameron och EU offrar alltså parlamentsledamoten Jo Cox för att vinna valet om att stanna i EU.

De går alltså så långt att man dödar folk för att skrämma människor så att folk ska välja att stanna i EU.

Helvete vad desperata de är nu Cameron och Co.
Citera
2016-06-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
David Cameron och EU offrar alltså parlamentsledamoten Jo Cox för att vinna valet om att stanna i EU.

De går alltså så långt att man dödar folk för att skrämma människor så att folk ska välja att stanna i EU.

Näe...sadana här konspirationsteorier är ju uselt underbyggda! Det finns heller inget som tyder pa att man vinner ett val genom att lata en knäppgök mörda en person med "rätt politisk uppfattning"!

Jag tror den här historien far oerhört marginell betydelse för valutgangen.
Citera
2016-06-16, 23:06
Medlem
matte85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molndalsbro
Någon boende i UK som vet vilket resultat det lutat åt?

Hyfsad sida, kan dröja några timmar innan de uppdaterar.,

https://ig.ft.com/sites/brexit-polling/

Samlar "alla" polls (kan saknas någon)

Edit: jag bor för övrigt i England. Kan säga att senaste månaden så av de engelsmän/kvinnor jag känner så lutar det åt att lämna. Då jobbar jag i internationell miljö med högutbildade personer.
Senast redigerad av matte85 2016-06-16 kl. 23:09.
Citera
2016-06-16, 23:43
Medlem
Ingen som kan adressera frågan om varför oddsen på spelsidorna går tvärt emot opinionsundersökningarna? Opinionsundersökningar brukar vara bra, men folk brukar vara desto bättre när pengar är inblandade. Vad kan det bero på att det skiljer sig så och vad tror ni om utgången.
Citera
2016-06-17, 02:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ingen som kan adressera frågan om varför oddsen på spelsidorna går tvärt emot opinionsundersökningarna? Opinionsundersökningar brukar vara bra, men folk brukar vara desto bättre när pengar är inblandade. Vad kan det bero på att det skiljer sig så och vad tror ni om utgången.

Storfinansen vill att Storbritannien ska stanna så det är ju inga pengar för dom nu att sätta lite småslantar sett till deras del att manipulera odds hos bettingbolag just för att detta ska nämnas och rapporteras om så att nu folk inte tror att detta ens är möjligt och kanske struntar i att rösta. Om man nu ska vara konspiratorisk

I övrigt om mindre så konspiratorisk så brukar spelare gå på historik och den säger att nu när folk står där i valet och kvalet så brukar de flesta nu rösta på det man nu vet något om det säkra alltså stanna i EU snarare än att något nu de flesta inte upplevt något osäkert. Så rent historiskt skulle det ju vara en megaskräll att folk nu faktiskt tar det osäkra före det säkra.
Citera
2016-06-17, 06:01
Medlem
Citat:

Lågvatten även för att vara FB
Gick liknande snack när Anna Lindh blev mördad några dagar innan Euro omröstningen.
Citera
2016-06-17, 08:43
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321

Precis min första tanke också. Hade det varit film hade alla köpt en sådan handling men i verkligheten kallas det konspiration.

Som alla vet överträffar verkligheten filmen.
Citera
2016-06-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det har jag precis förklarat för dig. Det är självklart en stor skillnad mellan att ett nationellt valt parlament stiftar lagar baserat på parlamentarisk majoritet, och att få lagar levererade till sig från en union vars befolkning vi utgör 2% av.

Att vi utsätts för internationell konkurrens är en självklarhet. Det som inte är självklart är varför vi ska hålla en odemokratisk koloss vid liv som inte förmår lösa dessa problem, utan som tvärt om berövar oss många tiotals miljarder varje år som går till obsoleta jordbruk i EU.

Kul att du nämner just överproduktion av mjölk, ett område där just EU varit en av de stora bovarna. Genom att betala ut stöd till jordbruk som producerar varor vi inte vill ha (hörde jag en Sovjetunionsliknelse...) tvingas vi dumpa mjölkprodukter på världsmarknaden till priser under produktionskostnad, vilket leder till en konkurrens som jordbruk i utvecklingsländer inte kan konkurrera med.

Du menar att du har svårt att se kopplingen mellan att vi pumpar in en massa subventioner till uråldriga jordbruk i gamla öst och en överproduktion av livsmedel..?

Nej jag pratar om en genomsnittlig amerikan. De har den mest mobila arbetskraften i världen i genomsnitt. Européer flyttar i väldigt mycket lägre utsträckning. Detta är inget argument du kan välja att "köpa" eller inte, det är fakta och verkligen fundamentala fakta om man vill jämföra de två unionsbildningarna.
EU har 28 stater och varje stat har en röst oavsett antalet invånare. Dessutom gäller att alla 28 stater måste vara överens, annars blir det undantag eller undantas vissa länder från ett beslut. Så Sveriges 2% inflytande är snarare 3,57%!

Sen beror politiken även på EU-nivå på vilken majoritet det finns i parlament m m. Är det som nu många mitten-högerregeringar i medlemsstaternas parlament så blåser högervindar inom EU också. Inte heller där någon skillnad med nationella valresultat, EU är bara lite mer upscale...jag menar inbilsk än vår alldeles egen Fridolin.

Det ligger mer bakom subventioner än ekonomi. Jag tycker också det är absurt med alla subventioner, men samtidigt är det bra om varje land i händelse av kris eller krig är mer eller mindre självförsörjande när det gäller livsmedel, inte bara när det gäller tillverkning av vapen och ammunition. Det fick Ryssland erfara när hyllorna gapade tomma som under Sovejettiden efter de internationella sanktionerna.

Ärligt talat tror jag att de i länder med låg medelinkomst har lättare att konkurrera med lägre priser för att de inte har lika hög arbetskostnad i hela kedjan från bonde till butik. Det gör i så fall subventioner till dessa regioner än mer kontraproduktivt, det kan jag hålla med om.

Jag kan tänka mig att Kina ligger i framkant även när det gäller mobil arbetskraft. Många flyttar till städer där jobben finns, så är det även i Sverige och i andra länder. Urbaniseringen är ett faktum! Och om en mobil arbetskraft är så bra, varför förespråka ett utträde ur EU? Då kommer gränser att stängas i Europa och försvåra flytt dit jobben finns. Storbrittaniens, Tysklands och flera andra stora rika länders problem är ju att alla vill flytta dit. Så egentligen gör vi precis som i USA men i mindre skala och EU försöker göra det enklare att flytta dit jobben finns för de inser att det skapar ekonomisk tillväxt. Tack för att du med egna ord bevisar att the Battle of Brexit förnuftsmässigt borde vinnas av Bremain!
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-06-17 kl. 10:19.
Citera
2016-06-17, 09:50
Medlem
skinner5000s avatar
Är personer så svagsinta alltså att ett vansinnesdåd av en troligtvis psykstörd individ är allt som behövs för att de ska byta sida i omröstningen? Jag hoppas verkligen inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in