Lögnerna och övertron på vår politik fortsätter delvis på sina håll. Maria Larsson fortsätter att leverera "fakta" och "sanningar" som inte stämmer överens med verkligheten.
Riskerna med cannabis betydligt större än unga tror
http://www.gp.se/nyheter/debatt/riskerna-med-cannabis-betydligt-st%C3%B6rre-%C3%A4n-unga-tror-1.552349
Citat:
Nu satsar regeringen för att vända trenden. Okunskap är en inkörsport, och för att ändra attityderna krävs tid och gediget arbete, skriver Maria Larsson (KD).

Man har alltså i över 40 år ljugit om skadeverkningarna utav cannabis och
nu så ska man satsa på allvar. Det är just kunskap, som vi har fått tack vare internet, som har gjort att fler och fler skippar alkoholen och röker istället. Det är kunskap som har gjort att världen nu ställer om. Det är kunskap som har gjort att sjuka kan få medicinsk cannabis. Hade vi litat på "kunskaperna" våra politiker innehar om cannabis så hade vi fortfarande trott att cannabisen inte har några medicinska egenskaper, eller som vår kunnige Beatrice Ask, som på allvar trodde att folk hade överdoserat och dött på grund utav cannabis.
Citat:
Sverige har internationellt sett en väldigt låg andel personer som testar narkotika. Dessvärre ser vi en ökning av andelen gymnasieungdomar som använt narkotika någon gång under de senaste tolv månaderna. Cannabis är vanligast. I en undersökning som genomförts av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, uppger fler pojkar att det är större risk med att använda tobak än att testa cannabis. Denna föreställning bekräftades i GP:s reportage (GP 10/6). Jag är dock övertygad om att det går att förändra inställningen till cannabis.
Jag är dock övertygad om att dom som har ljugit för oss i flera år, nu har förlorat kampen. Kanske inte än på hemmaplan, men internationellt så har den fria världen insett hur fel dom hade. Våra politiker kämpar på, men även dom vet vad som väntar.
Citat:
Denna minskning av alkohol- och tobaksanvändningen visar att det går att förändra attityder och beteenden. Men det tar tid och det krävs en gedigen och trovärdig kunskapsspridning som bygger på fakta och korrekt information. Regeringen har därför knutit till sig ett expertråd med representanter från forskarvärlden, intresseorganisationer och myndigheter som ger oss aktuell kunskap och informerar om viktiga forsknings- och utredningsresultat
Precis så är det. sanningsenlig fakta om riskerna gör att fler skippar alkoholen och tobaken. Varför gör man inte detsamma med cannabisen? Hade jag fått rätt information om cannabisen, så hade jag aldrig testat andra droger. Vad jag menar är att när jag började röka så insåg jag väldigt snabbt att man hade ljugit och överdrivit om farorna med cannabis, och då blev genast nästa fråga i skallen: Vad mer har dom ljugit om. Hade det inte varit för desinformationen så hade jag aldrig testat andra droger. Kan ses som att jag skyller ifrån mig, men det är min sanning. Jag hade aldrig testat kokain och amfetamin om det inte vore för desinformationen om cannabis. Idag vet jag bättre och ångrar att jag ens testade dessa.
Citat:
Den senaste forskningen har skärpt synen på de skadeverkningar som användning av cannabis kan ge upphov till. Beroendeforskaren och professorn Fred Nyberg som följer den internationella forskningen konstaterar att de senaste rönen understryker och bekräftar tidigare uppgifter om skadeeffekter på vitala funktioner i hjärnan. Störst är risken för dem som påbörjar cannabismissbruk i tonåren. Fred Nyberg menar dessutom att den psykoaktiva effekten i den cannabis som finns tillgänglig i dag är avsevärt starkare än den som fanns när föräldragenerationen växte upp och som tidigare forskning baseras på. Dagens verklighet är dessutom att det flödar in syntetiska cannabinoider via internethandeln som används i form av rökmixar, till exempel Spice, och som kan vara ännu kraftigare. De långsiktiga effekterna av dessa preparat vet vi ännu inget om.
Att man fortsätter att förlita sig på Fred Nyberg är ett skämt. Gubben har blivit ertappad flertalet ggr med lögner. Vilken insatt person tror på hans ord? Är hans namn med så vet man att artikeln sjuder utav lögner.
Vi vet alla att spice, och liknande droger, inte hade existerat om våra medborgare hade kunnat röka cannabis lagligt. Man röker endast spice för att man inte vill bli tagen. Vår politik har alltså bidragit till att våra unga köper livsfarliga droger som ska efterlikna cannabisruset för att inte bli stämplade som kriminella, när man istället hade kunnat röka cannabis och fortfarande varit i livet. Helt otroligt att man blundar för en sån viktig punkt. Mördare är vad våra politiker är.
Citat:
Kunskap gör skillnad. Den bristande medvetenheten om riskerna med cannabis är säkerligen den största inkörsporten. Utan en ökad riskmedvetenhet riskerar vi att få en ökning av cannabisanvändningen.
Mycket tal om kunskap ifrån dom som avskyr sann fakta. Hade man varit ärlig ifrån början så hade vi inte haft dessa problem som vi har idag. Fast jag blir faktiskt glad över att dom vill fortsätta på samma spår, för deras sätt har lett till att fler röker än tidigare, och skall dom fortsätta på samma spår så kan vi förvänta oss fler som sluter sig till vårat led. En lyckad taktik som bör intensifieras.
Citat:
Sverige ger inte vika för varken droger eller liberaliseringsvågor.
Maria Larsson (KD)
barn- och äldreminister
Sverige ska alltså isolera sig gentemot omvärlden? Hur ska man annars kunna stå emot den våg som går just nu?