2016-06-11, 22:52
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ah, samma här

Jämför gärna vår egen Transportstyrelse med Colorado,

https://www.codot.gov/safety/alcohol-and-impaired-driving/druggeddriving/marijuana-and-driving

Finns det likheter/skillnader? Här info från UK,

http://www.forsterdean.co.uk/cannabis-driving-limit/

Också, här en rapport om gränsvärden för cannabis,

http://injepijournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40621-014-0026-z

Samt en mer lättsam artikel, som också länkar vidare till denna.

http://www.thecannabist.co/2016/05/10/legal-limits-driving-high-marijuana/53943/

Har inte själv satt mig in i allt detta men tänker att det kan göra ett intressant underlag här.
Tack. Här var det lite mer matnyttigt

Första länken om hur det funkar i Colorado är ju faktiskt lite besvärande. Det fina med alkoholen och bilkörningen är ju utandningsproverna som är smidiga. Snackar vi cannabis så blir det jobbigt när bara blodprov funkar.
Nu har ju amerikanarna löst det med samma galna system som använd vid vilken fyllekörning som helst. Ni vet:
-Walk on this line
-Put your index finger on your nose
- Lift on your right leg
etc etc.

Godtyckligt som det förslår Här är ett citat från första länken
Citat:
Q: Is there a legal limit for marijuana impairment while operating a vehicle?

A: Colorado law specifies that drivers with five nanograms of active tetrahydrocannabinol (THC) in their whole blood can be prosecuted for driving under the influence (DUI). However, no matter the level of THC, law enforcement officers base arrests on observed impairment.
https://www.codot.gov/safety/alcohol-and-impaired-driving/druggeddriving/marijuana-and-driving

Känns inte så rättssäkert som kommer krävas vid förändring av vår narkolag
Citera
2016-06-12, 01:39
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati

Första länken om hur det funkar i Colorado är ju faktiskt lite besvärande. Det fina med alkoholen och bilkörningen är ju utandningsproverna som är smidiga. Snackar vi cannabis så blir det jobbigt när bara blodprov funkar.
Nu har ju amerikanarna löst det med samma galna system som använd vid vilken fyllekörning som helst. Ni vet:
-Walk on this line
- Lift on your right leg
etc etc.

Faktum är att det Amerikanska systemet är mycket mer rättsäkert, och funkar dessutom med hela paketet om "Human Rights" som etablerades efter 2:a världskriget.
Citera
2016-06-12, 01:48
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Jag verkligen gillade detta inlägg av dig och tog dig för en klok människa....

....men efter att läst detta där du inte lyckades komma med något vettigt så får jag revidera min tanke om dig. Kanske bara temporärt, vi får se.

Menar du alltså att du, eller den som ska anställa mig kan bedöma hur jag beter mig under påverkan av allehanda droger fast jag är nykter under anställningsintervjun?

Ska det inte finnas någon möjlighet till kontroll förrän en skada är skedd? (Frågan ställd till alla)

Nu drar väl fantasin iväg lite? Vet du vad läkare kan skriva ut redan idag? Som kan påverka förmågan till bilkörning?

Kolla ångestdämparen Xanor t ex. Alprazolam. Eller fråga någon som har migrän eller epilepsi. Det delas ut rätt starka grejor genom den vanliga vården och då gäller "eget ansvar efter samråd med behandlande läkare".

Verkar funka rätt bra. Varför skulle cannabis bli ett speciellt problem?
Citera
2016-06-12, 05:11
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Nu drar väl fantasin iväg lite? Vet du vad läkare kan skriva ut redan idag? Som kan påverka förmågan till bilkörning?

Kolla ångestdämparen Xanor t ex. Alprazolam. Eller fråga någon som har migrän eller epilepsi. Det delas ut rätt starka grejor genom den vanliga vården och då gäller "eget ansvar efter samråd med behandlande läkare".

Verkar funka rätt bra. Varför skulle cannabis bli ett speciellt problem?

Ja, kolla Xanor.

Tycker du det är same same om en person som har det utskrivet och tar sina 2 mg om dagen mot en brukare som tar sina 6-8 mg Xanor på helgen i egenskap av att bli flöddrad?

Tack, då vet jag. I din värld är allt enkelt. Nena problemas
Citera
2016-06-12, 08:29
Medlem
sherms avatar
Citat:

-Walk on this line
- Lift on your right leg
etc etc.

Detta knyter ju än då till frågan om rättssäkerhet,

Citat:
The study commissioned by AAA’s safety foundation said it’s not possible to set a blood-test threshold for THC, the chemical in marijuana that makes people high, that can reliably determine impairment. Yet the laws in five of the six states automatically presume a driver guilty if that person tests higher than the limit, and not guilty if it’s lower.

As a result, drivers who are unsafe may be going free while others may be wrongly convicted, the foundation said.

The foundation recommends replacing the laws with ones that rely on specially trained police officers to determine if a driver is impaired, backed up by a test for the presence of THC rather than a specific threshold. The officers are supposed to screen for dozens of indicators of drug use, from pupil dilation and tongue color to behavior.

http://www.thecannabist.co/2016/05/10/legal-limits-driving-high-marijuana/53943/

Det svenska systemet med samråd och eget ansvar är väl förenligt med detta (om vi för diskussionens skull undantar nolltoleransen). Gränsvärden är kanske inte önskvärt för andra droger heller? Å andra sidan är det ju väl etablerat för alkohol. Något jag skulle vilja flika in här är ju frågan om trötthet, vilket kan utgöra en minst lika stor trafikfara som droger om inte större. Det finns således fler faktorer som kan vägas in, som kan göra beteendetest mer lämpligt än att mäta gränsvärden.
Citera
2016-06-14, 00:54
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Samtidigt som man legaliserar är det viktigt att markera att droger är för människor med mentala problem och således placera dem under den hylla som heter mental sjukdom. De ska naturligtvis beskattas så att de betalar för de skador som de orsakar samhället. Samtidigt får det inte bli så lagligt att försäljning till barn kan passera utan hårda straff.
Du är en udda typ må jag säga. Du är partiledare för ett parti som heter Vetenskapliga partiet och kommer med sådant nonsens? Vart är alla dina källor och studier till ett sådant falsk uttalande? Du går ju ut med att du värnar om vetenskap, så, what the fuck just happend?

På din hemsida så står det såhär:
Citat:
Vetenskap ska inte basera sig på politiska ideologier men vara helt oberoende. Jag anser att det är just så det är i Vetenskapliga partiet. Vi har en grundläggande humanistisk värdering, om att göra det bästa för mänskligheten och naturen i kombination med vetenskaplig hypotetiskt-deduktiv metod samt meditation och introspektion. Detta leder partiet till en välgrundad uppfattning om vad som sannolikt är den bästa långsiktiga politiska vägen framåt.
Då måste jag bara fråga, är du seriös?

Knappast att den personen som du försöker att framställa dig själv som på din hemsida skulle kunna vara såhär korkad. Du framstår nämligen som en öppensinnad person på din hemsida. Så ge gärna ett svar.
Citera
2016-06-14, 00:56
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Bra läsning. Det stod så här om skribenten

Jag har tittat på Grym Kemi och konstaterade då att det är en skön laidback professor. Ni hittar serien här http://urplay.se/program/193594-grym-kemi
Programledare är Brita Zackari.

Intressant för en icke så påläst var även detta (från artikeln)
samt
Ska ta och titta på den när tid finnes. Tack för att du citerade fler viktiga meningar ifrån artikeln. Borde själv ha citerat det där då det var nyttig info.
Citera
2016-06-14, 01:09
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det verkar vara en insatt herre. Med många drogers demonisering kan också en fara komma från att de inte kan hanteras och debateras öppet vilket leder till att deras verkliga effekter hamnar i dunkel. Tänker vi oss att berg är farliga kommer det att bli farliga för ingen vill lära sig om bergen eller förstå att de inte behöver vara farliga alltid för alla, även om så kan vara fallet.
Ja men precis. Att Sverige inte ens får forska på ämnet säger en hel del om hur inskränkta våra politiker är. Än idag, trots massiva studier så påstår våra politiker att cannabis inte har några medicinska egenskaper. Helt jävla otroligt. Det kommer ju även massa andra studier som visar att droger såsom Lsd och mdma kan hjälpa olika sjukdomar, psykiska som fysiska. Att vi i Sverige, som värnar om mänskliga rättigheter och vetenskap, kan blunda så hårt i denna fråga är för mig en gåta. Jag hade förstått dom om internet inte fanns. Men att dom fortsätter ljuga oss rätt upp i ansiktet trots all information som finns, och trots att alla länder nu ställer om. Hur korkade tror dom att vi är.
Citera
2016-06-14, 01:18
Medlem
taucetis avatar
Lite mer goda nyheter. Danmark tillåter medicinsk cannabis.

Hvis godkendte konventionelle lægemidler ikke lindrer, skal det i en fireårig forsøgsperiode være muligt for læger at udskrive cannabis i stedet for. Der vil blive tale om naturlig cannabis enten i tørret form eller som olie.
https://www.information.dk/indland/2016/06/forslag-fireaarig-forsoegsordning-cannabis-medicin
Citera
2016-06-14, 01:30
Medlem
taucetis avatar
Även Ohio röstade för medicinsk cannabis. Visserligen rör det inte oss här hemma men ändå en nyhet som visar att det fortsätter gå åt rätt håll. Om jag har förstått saken rätt så är det endast 9 delstater som fortfarande är stenhårda med cannabis och medicinsk cannabis, men att dessa snart ska rösta om saken och att allt tyder på att dom kvarvarande staterna inom kort även dom tillåter medicinsk cannabis, nån som kan intyga?

Gov. John Kasich signs medical marijuana bill into law

http://www.cleveland.com/open/index.ssf/2016/06/gov_john_kasich_signs_medical.html
Citera
2016-06-14, 16:19
Medlem
Redgreys avatar
Ser fram emot en avkriminalisering. Skulle vara fint om samhället slutade vara förälder åt vuxna människor. Vi VET att drogbruk är förenat med risker, precis som bilkörning, plastikkirurgi, tatueringar, utlandsresor... Ja, det mesta helt enkelt.
Citera
2016-06-17, 01:55
Medlem
taucetis avatar
Lögnerna och övertron på vår politik fortsätter delvis på sina håll. Maria Larsson fortsätter att leverera "fakta" och "sanningar" som inte stämmer överens med verkligheten.

Riskerna med cannabis betydligt större än unga tror
http://www.gp.se/nyheter/debatt/riskerna-med-cannabis-betydligt-st%C3%B6rre-%C3%A4n-unga-tror-1.552349

Citat:
Nu satsar regeringen för att vända trenden. Okunskap är en inkörsport, och för att ändra attityderna krävs tid och gediget arbete, skriver Maria Larsson (KD).
Man har alltså i över 40 år ljugit om skadeverkningarna utav cannabis och nu så ska man satsa på allvar. Det är just kunskap, som vi har fått tack vare internet, som har gjort att fler och fler skippar alkoholen och röker istället. Det är kunskap som har gjort att världen nu ställer om. Det är kunskap som har gjort att sjuka kan få medicinsk cannabis. Hade vi litat på "kunskaperna" våra politiker innehar om cannabis så hade vi fortfarande trott att cannabisen inte har några medicinska egenskaper, eller som vår kunnige Beatrice Ask, som på allvar trodde att folk hade överdoserat och dött på grund utav cannabis.
Citat:
Sverige har internationellt sett en väldigt låg andel personer som testar narkotika. Dessvärre ser vi en ökning av andelen gymnasieungdomar som använt narkotika någon gång under de senaste tolv månaderna. Cannabis är vanligast. I en undersökning som genomförts av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, uppger fler pojkar att det är större risk med att använda tobak än att testa cannabis. Denna föreställning bekräftades i GP:s reportage (GP 10/6). Jag är dock övertygad om att det går att förändra inställningen till cannabis.
Jag är dock övertygad om att dom som har ljugit för oss i flera år, nu har förlorat kampen. Kanske inte än på hemmaplan, men internationellt så har den fria världen insett hur fel dom hade. Våra politiker kämpar på, men även dom vet vad som väntar.
Citat:
Denna minskning av alkohol- och tobaksanvändningen visar att det går att förändra attityder och beteenden. Men det tar tid och det krävs en gedigen och trovärdig kunskapsspridning som bygger på fakta och korrekt information. Regeringen har därför knutit till sig ett expertråd med representanter från forskarvärlden, intresseorganisationer och myndigheter som ger oss aktuell kunskap och informerar om viktiga forsknings- och utredningsresultat
Precis så är det. sanningsenlig fakta om riskerna gör att fler skippar alkoholen och tobaken. Varför gör man inte detsamma med cannabisen? Hade jag fått rätt information om cannabisen, så hade jag aldrig testat andra droger. Vad jag menar är att när jag började röka så insåg jag väldigt snabbt att man hade ljugit och överdrivit om farorna med cannabis, och då blev genast nästa fråga i skallen: Vad mer har dom ljugit om. Hade det inte varit för desinformationen så hade jag aldrig testat andra droger. Kan ses som att jag skyller ifrån mig, men det är min sanning. Jag hade aldrig testat kokain och amfetamin om det inte vore för desinformationen om cannabis. Idag vet jag bättre och ångrar att jag ens testade dessa.
Citat:
Den senaste forskningen har skärpt synen på de skadeverkningar som användning av cannabis kan ge upphov till. Beroendeforskaren och professorn Fred Nyberg som följer den internationella forskningen konstaterar att de senaste rönen understryker och bekräftar tidigare uppgifter om skadeeffekter på vitala funktioner i hjärnan. Störst är risken för dem som påbörjar cannabismissbruk i tonåren. Fred Nyberg menar dessutom att den psykoaktiva effekten i den cannabis som finns tillgänglig i dag är avsevärt starkare än den som fanns när föräldragenerationen växte upp och som tidigare forskning baseras på. Dagens verklighet är dessutom att det flödar in syntetiska cannabinoider via internethandeln som används i form av rökmixar, till exempel Spice, och som kan vara ännu kraftigare. De långsiktiga effekterna av dessa preparat vet vi ännu inget om.
Att man fortsätter att förlita sig på Fred Nyberg är ett skämt. Gubben har blivit ertappad flertalet ggr med lögner. Vilken insatt person tror på hans ord? Är hans namn med så vet man att artikeln sjuder utav lögner.

Vi vet alla att spice, och liknande droger, inte hade existerat om våra medborgare hade kunnat röka cannabis lagligt. Man röker endast spice för att man inte vill bli tagen. Vår politik har alltså bidragit till att våra unga köper livsfarliga droger som ska efterlikna cannabisruset för att inte bli stämplade som kriminella, när man istället hade kunnat röka cannabis och fortfarande varit i livet. Helt otroligt att man blundar för en sån viktig punkt. Mördare är vad våra politiker är.
Citat:
Kunskap gör skillnad. Den bristande medvetenheten om riskerna med cannabis är säkerligen den största inkörsporten. Utan en ökad riskmedvetenhet riskerar vi att få en ökning av cannabisanvändningen.
Mycket tal om kunskap ifrån dom som avskyr sann fakta. Hade man varit ärlig ifrån början så hade vi inte haft dessa problem som vi har idag. Fast jag blir faktiskt glad över att dom vill fortsätta på samma spår, för deras sätt har lett till att fler röker än tidigare, och skall dom fortsätta på samma spår så kan vi förvänta oss fler som sluter sig till vårat led. En lyckad taktik som bör intensifieras.
Citat:
Sverige ger inte vika för varken droger eller liberaliseringsvågor.

Maria Larsson (KD)

barn- och äldreminister
Sverige ska alltså isolera sig gentemot omvärlden? Hur ska man annars kunna stå emot den våg som går just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in