2016-06-10, 19:09
Medlem
martinvaxjos avatar
Samtidigt som man legaliserar är det viktigt att markera att droger är för människor med mentala problem och således placera dem under den hylla som heter mental sjukdom. De ska naturligtvis beskattas så att de betalar för de skador som de orsakar samhället. Samtidigt får det inte bli så lagligt att försäljning till barn kan passera utan hårda straff.
Citera
2016-06-10, 19:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Samtidigt som man legaliserar är det viktigt att markera att droger är för människor med mentala problem och således placera dem under den hylla som heter mental sjukdom. De ska naturligtvis beskattas så att de betalar för de skador som de orsakar samhället. Samtidigt får det inte bli så lagligt att försäljning till barn kan passera utan hårda straff.
Du dricker inte alkohol, äter inte godis eller nyttjar socker i någon form? Dricker vare sig te eller kaffe?
Citera
2016-06-10, 20:31
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:

Riktigt old shit från medeltiden. Ett sätt att skilja "dem" från "oss". Om du betraktar en medmänniska som "fallen" på grund av sina egna synder, då är det lätt att ta avstånd och slippa känna medlidande.

Alkohol, äktenskapsbrott, vantro... Det här är kyrkans gamla stigman som fortfarande delas ut.
Citera
2016-06-11, 09:51
Bannlyst
Citat:
Många verkar uppskatta droger rent generellt. Det förefaller dock vara så att de som fastnar har ett sämre läge från början att återvända till när drogeffekten upphört, vilket naturligt inte behöver betyda mental sjukdom utan kan vara liktydigt med mycket annat på en skuggsida där ljuset betyder mer och kortsiktigheten är högre.

Att ge svarta marknaden monopol
Att illegalisera droger rent generellt är att ge den "svarta marknaden" monopol på försäljningen per konsekvens av definition. En vanlig inkörsport till många droger är tobak, en ytterst potent drog med ett extremt starkt nervgift Nikotin, några fimpar kan döda en lite bäbis men ändå är det väldigt spridda och ungdomar röker. Jag säger inte att det finns en bra lösning som täcker allt. Men tycker att många glömmer att det faktiskt är väldigt svårt att börja röka. Så den som verkligen lyckas är nog ganska motiverad och det krävs nog ett sådant synsätt likaså för att försöka förstå orsaker, i stället för politiskt deriverad forskning vilken ter sig ganska konstig från tid till annan.

Har dock viss förståelse för att de som styr båten vill undvika ett läge som man inte kan komma bort från och därför försöker se framåt och loda hårt. Men lösningarna jag har sett har mest varit att förskjuta konsekvenspunkten liksom att ge svarta marknaden ett fullgott monopol.

Barnen är dagens försöksdjur
Droger är kraftfulla verktyg och vi lever inte i en utpräglad shamankultur eller har andra begränsningar så frågan är hur de ska hanteras för allas bästa. De mest potenta drogerna är redan i dag legala och så har det alltid varit. Finns några tänkbara Fentanyl-analoger som är ytterst potenta, starkare än heroin och svårare att sluta med rent teoretiskt och det är knappast något nytt. RC marknaden ligger före och här är ofta barnen försöksgrisarna, det är dagens verklighet.
Citera
2016-06-11, 12:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Varför ska bara de med mentala problem få nyttja droger för?
Det låter väldigt orättvist.
Men här har vi tur, då tydligen alla har autism i viss grad.
Så kan inte vara svårt att hänvisa till detta.
Vi har massor av saker som beskattas i syfte i att användas till vård.
Som cigg och alkohol, och nu även socker pratar man om.
Dock så blir det nog lite tokigt att låta cannabisen få betala sina egna skador, det blir nog lite för låg skatt då.
Samtidigt är cannabis så in i helvete billigt att framställa, så man kan slaska på en brutal skatt.
Men ändå vara billigare än vad det är idag.

Sen genom reglering, så blir det svårare för minderåriga att komma åt cannabisen mot vad det är idag.
Men att slå hårt på de som säljer till minderåriga, det har jag inget emot.
Minderåriga ska inte berusa sig, det har ett helt liv efter >18år att hinna med detta.
Så ingen brådska där inte
Citera
2016-06-11, 14:27
Medlem
Kakistokratis avatar
Nu när den sista idioten, Ganglere2, tydligen också förstått hur fel han hade och lämnat tråden så gör jag här ett försök att ge den lite nytt bränsle.

Det blir kanske ett sidospår som snabbt dör ut för de har kanske redan en bra lösning på problemet i i.e Portugal, men jag provar pga sämre vetande.

Ponera att vi även i Sverige får en liknande lag i just Portugal. Hur tacklar man framförande av fordon där oskyldiga lätt kan drabbas?
Brukande på jobb kan ju också bli svårt att tackla på de flesta områden. Visst kan man göra bort sig och komma undan med varningar om man beter sig plumpt, men vad händer när påverkade människor förstör saker (eller affärer) för kanske miljontals kronor?

Jag menar, vart ska man dra gränserna om huruvida du är influerad av cannabis eller vilken annan drog som helst som påverkar ditt omdöme negativt, eller inte?
Citera
2016-06-11, 15:16
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati
Nu när den sista idioten, Ganglere2, tydligen också förstått hur fel han hade och lämnat tråden så gör jag här ett försök att ge den lite nytt bränsle.

Det blir kanske ett sidospår som snabbt dör ut för de har kanske redan en bra lösning på problemet i i.e Portugal, men jag provar pga sämre vetande.

Ponera att vi även i Sverige får en liknande lag i just Portugal. Hur tacklar man framförande av fordon där oskyldiga lätt kan drabbas?
Brukande på jobb kan ju också bli svårt att tackla på de flesta områden. Visst kan man göra bort sig och komma undan med varningar om man beter sig plumpt, men vad händer när påverkade människor förstör saker (eller affärer) för kanske miljontals kronor?

Jag menar, vart ska man dra gränserna om huruvida du är influerad av cannabis eller vilken annan drog som helst som påverkar ditt omdöme negativt, eller inte?

Hur lätt som helst! Det är bara att bedöma personen! Vi bedömer folk varenda dag och speciellt när vi anställer folk. Vi är ytterst vana vid att folk har diverse egenskaper som gör att de inte kommer att fungera bra på vissa jobb, och väljer då bort dem. Ibland kan vi behöva intervjua 10-20 personer innan vi hittar någon som passar. Eventuell påverkan av cannabis eller annat som påverkar personens uppträdande eller funktioner visar sig direkt vid en helhetsbedömning. Och om personen är i någon grad "påverkad" utan att det märks på något sätt, tja, då är det ju inget problem!
Citera
2016-06-11, 15:19
Medlem
sherms avatar
Citat:
Vi har gränsvärden för alkohol i trafiken, nolltolerans för narkotika. Bortsett från om det skrivits recept på, då det är en bedömningsfråga som faller under eget ansvar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/Trafikmedicin/trafikfarlig-lakemedel/

Vilka förändringar anser du behövas eller vara lämpliga? Gränsvärden är ett sätt, bibehållen nolltolerans ett annat. Det kan finnas fler, min ståndpunkt är att trafiksäkerheten ska värnas samtidigt som lagen inte ska vara diskriminerande utan i den möjligaste mån likvärdig för alla. Då narkotika uppenbart accepteras och godtas i trafiksammanhang så är kanske det mest rimliga att ersätta den sk nolltoleransen med vetenskapliga gränsvärden och regler som står i proportion till det om medicinskt bruk (där man också kan dömas ifall man tar mer än ordinerad dos mm).
Citera
2016-06-11, 15:26
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vi har gränsvärden för alkohol i trafiken, nolltolerans för narkotika. Bortsett från om det skrivits recept på, då det är en bedömningsfråga som faller under eget ansvar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/Trafikmedicin/trafikfarlig-lakemedel/

Vilka förändringar anser du behövas eller vara lämpliga? Gränsvärden är ett sätt, bibehållen nolltolerans ett annat. Det kan finnas fler, min ståndpunkt är att trafiksäkerheten ska värnas samtidigt som lagen inte ska vara diskriminerande utan i den möjligaste mån likvärdig för alla. Då narkotika uppenbart accepteras och godtas i trafiksammanhang så är kanske det mest rimliga att ersätta den sk nolltoleransen med vetenskapliga gränsvärden och regler som står i proportion till det om medicinskt bruk (där man också kan dömas ifall man tar mer än ordinerad dos mm).

Citat:

[.....]

Jag vet ju inte. Därför jag frågade

Blev glad för din länk. Tänkte jag skulle kunna hitta något om gränsvärden och om hur de mäts, men tyvärr innehöll den inget av det

Finns det gränsvärden i andra länder som inte har nolltolerans som vi?
Senast redigerad av Kakistokrati 2016-06-11 kl. 15:30.
Citera
2016-06-11, 15:28
Medlem
klybans avatar
Citat:

Haha, nä, han är obildbar.
Samma visa varje gång, dumpar lite skit och sen smiter ut bakvägen som den råttan han är.
Sen om par månader så kommer han dumpar ny skit och ignorerar allt vad logik är.

Vi ser ju bara exemplena med Portugal och Tjeckien, som har fått en betydligt förbättrad folkhälsa i och med deras avkriminalisering.
Det klarar han inte att ta in, utan börja nu svamla om pundare och annat ointressant för att få fort fokusen ifrån att inte vilja förstå.
Sen har vi de berömda frågorna som aldrig får sitt svar, och det är i hur vi ska lyckats att minst trippla nuvarande statsbudget.
Eller vart vi ska hitta all personal med den höga krav som krävs, för vi pratar om minst 200000 nyanställningar.
Men kan mycket väl bli dubblat, om nu man ska utföra den Utopin att ha ett narkotikafritt samhälle.

Så men tycker det pratas mer och mer om drogerna, och det är bra.
För desto mer man pratar och diskuterar, desto enklare är det trycka tillbaka den faktabefriade knarkkrigarna.
Bara se i hur dom mosade Maria Larsson när intervjuerna blev längre, för efter ca4-5min.
Så hade hon redan slängt ut alla plattityder och färdiga meningar, och det blev verkligen pannkaka då.
Och sen tog Beatrice Ask över istället, inte för att det gick så mycket bättre.
Då hon istället sa att döden är inte den ultimata skadeverkningen.
Då började hon stamma i radion
Citera
2016-06-11, 15:40
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Riktigt old shit från medeltiden. Ett sätt att skilja "dem" från "oss". Om du betraktar en medmänniska som "fallen" på grund av sina egna synder, då är det lätt att ta avstånd och slippa känna medlidande.

Alkohol, äktenskapsbrott, vantro... Det här är kyrkans gamla stigman som fortfarande delas ut.
Jag verkligen gillade detta inlägg av dig och tog dig för en klok människa....

Citat:
Ursprungligen postat av Urban.Hjarne
Hur lätt som helst! Det är bara att bedöma personen! Vi bedömer folk varenda dag och speciellt när vi anställer folk. Vi är ytterst vana vid att folk har diverse egenskaper som gör att de inte kommer att fungera bra på vissa jobb, och väljer då bort dem. Ibland kan vi behöva intervjua 10-20 personer innan vi hittar någon som passar. Eventuell påverkan av cannabis eller annat som påverkar personens uppträdande eller funktioner visar sig direkt vid en helhetsbedömning. Och om personen är i någon grad "påverkad" utan att det märks på något sätt, tja, då är det ju inget problem!
....men efter att läst detta där du inte lyckades komma med något vettigt så får jag revidera min tanke om dig. Kanske bara temporärt, vi får se.

Menar du alltså att du, eller den som ska anställa mig kan bedöma hur jag beter mig under påverkan av allehanda droger fast jag är nykter under anställningsintervjun?

Ska det inte finnas någon möjlighet till kontroll förrän en skada är skedd? (Frågan ställd till alla)
Citera
2016-06-11, 20:41
Medlem
sherms avatar
Citat:
Jag vet ju inte. Därför jag frågade

Blev glad för din länk. Tänkte jag skulle kunna hitta något om gränsvärden och om hur de mäts, men tyvärr innehöll den inget av det

Finns det gränsvärden i andra länder som inte har nolltolerans som vi?
Ah, samma här

Jämför gärna vår egen Transportstyrelse med Colorado,

https://www.codot.gov/safety/alcohol-and-impaired-driving/druggeddriving/marijuana-and-driving

Finns det likheter/skillnader? Här info från UK,

http://www.forsterdean.co.uk/cannabis-driving-limit/

Också, här en rapport om gränsvärden för cannabis,

http://injepijournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40621-014-0026-z

Samt en mer lättsam artikel, som också länkar vidare till denna.

http://www.thecannabist.co/2016/05/10/legal-limits-driving-high-marijuana/53943/

Har inte själv satt mig in i allt detta men tänker att det kan göra ett intressant underlag här.
Senast redigerad av sherm 2016-06-11 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in