2016-06-09, 11:35
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Isåfall kan du sälja dem innan! Du kan i princip göra vad du vill med aktierna så länge du på likviddagen har X kronor på kontot som kommer att dras. Har du Avanza så måste du också ha pengar fram tills att du får aktierna på kontot. Även om likviddagen ligger i framtiden så vill de att du ska ha pengarna på kontot redan idag för att få tilldelning.

Tack för utförligt svar. Pengar ser jag till att ha på kontot när jag väljer att anmäla mig för att teckna.
Var mest orolig för att det skulle vara så att jag inte kunde sälja förrän likviddagen då jag betalat för aktierna.
Citera
2016-06-10, 11:57
Medlem
Hej jag är lite konfunderad.
Jag valde att gå med och delta i castuellums emission med rätterna jag fått.
Nu ser jag att rätterna har "förvandlats" om till aktier med de ligger fortfarande separerade från mina tidigare castuellum aktier. Kommer de nya aktierna och mina tidigare aktier slås ihop till en post inom snar framtid eller?
Citera
2016-06-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Hej jag är lite konfunderad.
Jag valde att gå med och delta i castuellums emission med rätterna jag fått.
Nu ser jag att rätterna har "förvandlats" om till aktier med de ligger fortfarande separerade från mina tidigare castuellum aktier. Kommer de nya aktierna och mina tidigare aktier slås ihop till en post inom snar framtid eller?
Är det BTA?

BTA står för Betald Tecknad Aktie och de kommer omvandlas till vanliga aktier och slås ihop med dina gamla. Det är alltså endast tillfälligt som de är separerade.
Citera
2016-06-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Är det BTA?

BTA står för Betald Tecknad Aktie och de kommer omvandlas till vanliga aktier och slås ihop med dina gamla. Det är alltså endast tillfälligt som de är separerade.

Det stämmer bra att det är BTA.
Tack för snabbt svar då lärde man sig något nytt
Citera
2016-06-13, 12:17
Bannlyst
Min nätmäklare visar bara orderdjup i nivå 1. Är den informationen användbar, eller är det nivå 2 man behöver? Kan ingenting om det där förövrigt, använder bara TA.
Citera
2016-06-15, 17:21
Medlem
Flyer6s avatar
Säkert ställd en del gången redan, men alltid bra med uppdatering :

Vad kör ni med Android med för app?
Citera
2016-06-15, 18:11
Medlem
svampdamps avatar
Varför har större delen av de globala indexfonderna största innehav i Nordamerika? Om man kollar på de populära. Dessa har oftast en låg avgift.

SPP Global
LF Global
DNB Global
Danske Invest Global
Swedbank Robur Access Global
m.m.
Citera
2016-06-15, 18:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Varför har större delen av de globala indexfonderna största innehav i Nordamerika?
US market cap är ungefär 50%.

http://www.marketwatch.com/story/her...cap-2015-08-12
Citera
2016-06-15, 18:48
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
US market cap är ungefär 50%.

http://www.marketwatch.com/story/her...cap-2015-08-12

Vilket gör det väldigt trist då alla globala indexfonder följer varandra. Hur konkurrerar de? Med lägre avgifter kanske, ser dock inte ut som det.
Citera
2016-06-15, 18:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vilket gör det väldigt trist då alla globala indexfonder följer varandra. Hur konkurrerar de? Med lägre avgifter kanske, ser dock inte ut som det.
Tja, en indexfond följer ett index och det finns inte hur många index som helst.

Vill man vikta annorlunda går det väl bra att köpa fler fonder, jag har tex börjat köpa Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index.
Citera
2016-06-16, 13:50
Medlem
ImpAusters avatar
Jag har kollat lite på att korta OMX och har börjat kolla på länken nedan. Jag vill inte ha alldeles för hög hävstång utan vill mesta hedga lite grann. Men inga verkar ju ha några avslut? Jag tänker en hävstång på max 3, men helst typ 1.5 - 1.8.

Säg att jag köper nedanstående minifuture och vill sälja den om typ 1 månad. Vad säger att någon kommer köpa den för det jag lägger upp den för? Det har ju varit ett avslut på 2.700 kronor idag liksom.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...i-s-omx-ava-14
Senast redigerad av ImpAuster 2016-06-16 kl. 13:56.
Citera
2016-06-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Jag har kollat lite på att korta OMX och har börjat kolla på länken nedan. Jag vill inte ha alldeles för hög hävstång utan vill mesta hedga lite grann. Men inga verkar ju ha några avslut? Jag tänker en hävstång på max 3, men helst typ 1.5 - 1.8.

Säg att jag köper nedanstående minifuture och vill sälja den om typ 1 månad. Vad säger att någon kommer köpa den för det jag lägger upp den för? Det har ju varit ett avslut på 2.700 kronor idag liksom.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...i-s-omx-ava-14
Under börsens öppettider finns det en market maker som ställer kurser, så du behöver inte oroa dig för likviditeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in