Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-01, 18:32
Medlem
Om jag tror att Guld ska upp nu under 2v, men vet inte riktigt vilken tidpunkt jag ska köpa (dvs. vet inte riktigt hur jag ska tolka signaler i TA), vad är då bästa pappret att köpa? Enkel Bull lr något annat? Har Avanza.
Senast redigerad av perranperra 2017-01-01 kl. 18:57.
Citera
2017-01-01, 21:22
Medlem
Hejsan, tänkte öppna ett ISK-konto.

Då jag har Swedbank idag till bolån, försäkringar och konto så tänkte jag öppna kontot även där.

Synpunkter på det?

Vad händer om jag endast öppnar det och inte gör någon affär på det eller något? Ingenting?
Citera
2017-01-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Hejsan, tänkte öppna ett ISK-konto.

Då jag har Swedbank idag till bolån, försäkringar och konto så tänkte jag öppna kontot även där.

Synpunkter på det?
Storbankerna är generellt sett både dyrare (courtage) och har sämre utbud (endast sina egna fonder) än nätmäklarna. Öppna konto hos Avanza eller Nordnet istället så får du bättre utbud, lägre priser och en tjänst som är skapad specifikt för sparande.

Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Vad händer om jag endast öppnar det och inte gör någon affär på det eller något? Ingenting?
Så länge du inte sätter in några pengar så händer ingenting. Men om du sätter in pengar och sen inte gör någonting så kommer du ändå att få skatta på de pengarna eftersom kontot schablonbeskattas, oavsett om det bara ligger pengar på kontot eller om du handlat för pengarna. Du kan alltså öppna kontot nu, men sätt inte in pengar förrän du vet att du vill handla.
Citera
2017-01-02, 18:47
Medlem
JustZlatans avatar
Varför har USA-börsen stängt idag?
Citera
2017-01-03, 05:15
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför har USA-börsen stängt idag?
för det var deras nyårsdag.
Citera
2017-01-03, 13:15
Medlem
TheLightstones avatar
Hej! Jag har i nuläget mina besparingar uppdelade på mix index och kapitalinvest, de växer långsamt och går lite upp och ner. Fick en ganska stor lön i december och jag lyckades stoppa undan 5000 på ett separat konto. Dessa pengar tänkte jag använda till ett nytt konto på Avanza. Eftersom jag inte kan någonting om trading tänkte jag börja med en indexfond. Jag har för närvarande Swedbank där jag har mina besparingar.

Är det värt att föra över alla mina besparingar till en säker index på Avanza istället för att behålla dem på Swedbank? Jag tänker på höga avgifter osv, skatt (fast det kanske inte är någon skillnad?)

Hjälp en noob!

Edit: Låter Avanza Zero som en bra idé? Till att börja med alltså.
Senast redigerad av TheLightstone 2017-01-03 kl. 13:17.
Citera
2017-01-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Hej! Jag har i nuläget mina besparingar uppdelade på mix index och kapitalinvest, de växer långsamt och går lite upp och ner. Fick en ganska stor lön i december och jag lyckades stoppa undan 5000 på ett separat konto. Dessa pengar tänkte jag använda till ett nytt konto på Avanza. Eftersom jag inte kan någonting om trading tänkte jag börja med en indexfond. Jag har för närvarande Swedbank där jag har mina besparingar.

Är det värt att föra över alla mina besparingar till en säker index på Avanza istället för att behålla dem på Swedbank? Jag tänker på höga avgifter osv, skatt (fast det kanske inte är någon skillnad?)

Hjälp en noob!
Skatten är densamma, oavsett vilken bank du har. Däremot har olika kontoformer olika skatter. De flesta föredrar ISK (Investeringssparkonto).

Det som skiljer storbankerna från nätmäklarna är avgifterna. Hos Avanza kan du köpa en gratis indexfond (Avanza Zero). Swedbank erbjuder en liknande fond men tar betalt för det.

Angående det fetstilta: Indexfonder (som följer aktieindex) är på inget sätt säkra. Tvärtom har de en relativt hög risknivå. Så länge du är långsiktig i ditt sparande och sparar månadsvis så är det dock ingenting du behöver oroa dig för. Men det är viktigt att understryka att aktieindexfonder på inget sätt är säkra. Om du inte vill ta någon risk alls med dina pengar eller om du sparar kortsiktigt så är det bättre att du väljer ett sparkonto med insättningsgaranti.
Citera
2017-01-03, 14:07
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Skatten är densamma, oavsett vilken bank du har. Däremot har olika kontoformer olika skatter. De flesta föredrar ISK (Investeringssparkonto).

Det som skiljer storbankerna från nätmäklarna är avgifterna. Hos Avanza kan du köpa en gratis indexfond (Avanza Zero). Swedbank erbjuder en liknande fond men tar betalt för det.

Angående det fetstilta: Indexfonder (som följer aktieindex) är på inget sätt säkra. Tvärtom har de en relativt hög risknivå. Så länge du är långsiktig i ditt sparande och sparar månadsvis så är det dock ingenting du behöver oroa dig för. Men det är viktigt att understryka att aktieindexfonder på inget sätt är säkra. Om du inte vill ta någon risk alls med dina pengar eller om du sparar kortsiktigt så är det bättre att du väljer ett sparkonto med insättningsgaranti.

Tack för det utförliga svaret! Har du själv någon erfarenhet av Avanza Zero? Vi säger att jag sätter in 50k på Zero och låter det ligga i fem år, hur stor skulle avkastningen bli? Det kanske var en svår fråga, men tanke på att du säger att de är osäkra...
Citera
2017-01-03, 14:49
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Tack för det utförliga svaret! Har du själv någon erfarenhet av Avanza Zero? Vi säger att jag sätter in 50k på Zero och låter det ligga i fem år, hur stor skulle avkastningen bli? Det kanske var en svår fråga, men tanke på att du säger att de är osäkra...
Efter 5 år, allt från -30% till +100% ungefär.

Edit: Här har du hur det har gått för International Europe Stock Index, tex. Det närmsta jag hittar på portfoliocharts: https://portfoliocharts.com/portfolio/i-eur/
Senast redigerad av CelenoII 2017-01-03 kl. 14:54.
Citera
2017-01-03, 17:54
Citat:

http://www.morningstar.se/Calculus/Default.aspx
den där är fin den. folk brukar säga att börsen ett normalt fint år går upp ungefär 10%, sen hur bra det stämmer från år till år vetifan men det är en siffra folk ofta slänger sig med iallafall.

om vi säger för skojs skull då, 50.000kr investerat i fem år och börsen går upp med 10% varje år.
med avanza zero (som är helt gratis) så har vi 80.526:- på kontot efter fem år
en dyr fond från någon av storbankerna kan ibland ta 3% i avgift även om dom bara passivt följer index. med en förvaltningsavgift på 3% med samma kapital 70.128:- kr i slutet
Skiljer alltså nära på 10.000kr på fem år med en liten summa som 50.000kr, tänk vad avgiften gör på din pension!

Sen är detta inte ett jättebra räknexempel då man aldrig vet hur börsen går och det exakta priset skiljer sig väldigt från fond till fond och ofta finns en variabel att de får extra % om de slår index osv osv osv, men iallfall det illustrerar ändå hur viktigt det är att hålla koll på avgifterna
Citera
2017-01-03, 18:14
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
59482064
en dyr fond från någon av storbankerna kan ibland ta 3% i avgift även om dom bara passivt följer index. med en förvaltningsavgift på 3% med samma kapital 70.128:- kr i slutet
Skiljer alltså nära på 10.000kr på fem år med en liten summa som 50.000kr, tänk vad avgiften gör

Vilka är dessa fonder?
Citera
2017-01-03, 18:19
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Historiskt har aktier gett omkring 6-7 procent i snitt (de senaste åren har snittavkastningen varit högre), men det är ju över en väldigt lång period. Men antar man att den fortsätter med 6-7 procent hade du väl landat omkring 65k-70k efter fem år.

Det finns väldigt många som tror att börsen (alltså aktiemarknader globalt, inte nödvändigtvis Stockholm) kommer ha väldigt låg eller kanske negativ snittavkastning de närmaste 5-10 åren. Huruvida de får rätt eller inte återstår att se, men det är alltid svårt att förutspå och med tanke på att världsekonomin på många sätt är på tidigare outforskad mark så blir det ännu svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in