2016-06-16, 15:00
Medlem
satanslillebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Det är hans bror.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av route1003
Varför läggs inte åklagare Åke Olsson person nr adress o kort ut ?

Däför att man inte ska vara dum med Åke, det hör man ju på namnet, Åke, Åååkee.
Citera
2016-06-16, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men Lotta skickade inte bevis av skadorna till sina vänner för att de skulle göra en anmälan. Tvärtom varnade hon dem för att “lägga sig i”..

Hon alltså dels bakband sina vänners händer dels åklagarens händer. Ingen av dem “fick” agera för att idioten skulla fällas och buras in.

Samtidigt klagade hon till sina vänner/sin expojkvän om hur “livrädd” hon var och hur hon hade “dödsångest”..

Men ingen fick agera..

Observera att det inte är åklagaren/vännerna som har sagt att de inte vågade agera för att idioten hotade dem för livet. Det är Lotta som gjorde det omöjligt för vännerna/åklagaren att hjälpa henne.

Vem som helst förstår också (förhoppningsvis) att en människa som man inte har en relation med kan på inget sätt “avskärma en från resten av världen”. Lika lite som han kan gå igenom ens mobil..

Och OM nu Lotta verkligen värnade om sin expojkväns hälsa, varför I hela friden “gömma sig” just hos honom, när hon måste ha vetat att hon genom att göra så troligtvis riskerade expojkvännens LIV (eller åtmintone hälsa..)?

Inte särskilt omtänksamt av en människa som beskrivs I media som en person som alltid tänkte på andra I FÖRSTA hand..

Hon sa inte att dem inte skulle lägga sig i, utan involverade dem.

Du vet inte hur en polisutredning fungerar när du säger att hon "bakband" vänner och åklagare så går inte djupare in på det.

Nu är du kontraproduktiv igen. Du säger säger att hon riskera expojkvännens liv genom att bo där för MJ kan komma och skada? Haha och vem tycker du då är uppsåtet till problemet?

Du vill ha reaktioner, det får du också så kul för dig men det du inte förstår är att alla som svarar dig tycker synd om dig. Men fortsätt skuldbelägga offret du så tröttnar nog folk tillslut
Citera
2016-06-16, 16:09
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Han är mellanbrodern och släkt med båda, men jag kommer inte gå ut med namn på honom med respekt för att han inte har ett skit att göra med hur hans bröder blev. Han är en vanlig medborgare.
OK, då är det nog klarlagt. Och nej, hans namn behöver inte valsa omkring här.
Citera
2016-06-16, 17:36
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
usch vad du resonerar obehagligt i denna tråd. Män som resonerar som du och pratar så dömande och nedvärderande, är just såna jag unviker i mitt privatliv. Sådana dömande människor och sådana som mördaren, (nu när man har facit i handen ang. honom) ger kalla kårar.
Med risk för att gå helt ot här och få smisk på fingrarna så måste jag ändå bara skriva ett "hålla-med-inlägg

Vad vill man åstadkomma genom att lägga skulden på den som blev ihjälslagen?
Citera
2016-06-16, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Kan du länka? Hittar bara länk till borttagen FB..
Tack
Skulle gärna vilja se den också.

Någon annan som har tänkt på att är det inte ganska typiskt att media frossar i denna story, Expressen hänger ut g.m med bild och namn innan han är dömd.

Håller med om att han är ett monster samt han borde styckas levande även fast han är svensk, men fan häng ut alla andra brottslingar oavsett etnisk bakgrund i så fall!
Citera
2016-06-16, 18:13
Medlem
Medvallss avatar
Länk till Mj,s facebook (den gamla)
https://www.facebook.com/marre.jonsson.7?ref=br_rs
Citera
2016-06-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker
Intressant artikel (eget ansvar m m):

http://www.telegraph.co.uk/men/the-filter/11195840/Are-some-humans-born-evil.html

Särskilt slut klämmen är intressant:

"Someone who commits murder doesn’t do so just because his parents treated him badly. A lot of peoples parents behave badly but the children don’t turn into killers. Is it because he lives in a violent society where it doesn’t seem to matter so much? No, because he has a capacity to be different, he can choose to go along with the violent society or fight against it. Is it because of a psychological disorder? No, that’s another excuse.

But if all these things are combined – if you’re badly treated as a child, if you grow up in a violent society, if you’ve got a psychological disorder - then you don’t stand a chance. Then the murderer is himself a victim. But that doesn’t mean you feel sorry for him. It means you have attempted to explain very wicked, abhorrent behaviour."

Whether men are motivated by nature or nurture, we cannot ignore the evil that exists in the world. We may flinch from understanding evil, but it’s our moral duty to do so. "

Intressant att få veta mer om "ässets" barndom är det....

De flesta människor försvarar moraliskt vissa former av dödande, som förefaller nödvändiga.
De accepterar våld om det inte verkar finnas några moraliskt alternativ, och fördömer det om det finns tänkbara alternativ. Och det är faktiskt nyckeln eller en bra ingång för den som vill förstå män som Martin och deras syn på våld.

I akuta krissituationer ser de inga positiva alternativ, därför att de är som de är och har den känslomässiga bakgrund som de har; därför att de har sina speciella erfarenheter och sitt sätt att se på världen.

De gör vad de måste göra - ur sin egen synvinkel.

Att ta till sig en sådan fasansfull realitet är extremt svårt; det kräver en större öppenhjärtighet och tolerans än normalt, speciellt i dagens politiska och extremt känslomässiga klimat. Men det är nödvändigt om vi skall förstå vilka motiv och erfarenheter som gör att människor begår brutala våldshandlingar, och mobilisera resurser för att förhindra att andra gör detsamma.
Citera
2016-06-16, 19:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Utseende är ingen garanti för vad man har under pannbenet..

GM hade en hel drös av relativt snygga tjejer som "vänner" på sin feja.

Vänner är inget annat än just vänner. Det var du som kommenterade om att hon var medelålders.
Trots att hon va äldre så var hon ju för snygg för den här grisen.

Vidare så ser bevisläget bra ut med tanke på att det finns dokumenterat att han misshandlat henne under längre tid. Det luktar livstid lång väg. Och dina åsikter liknas vid en riktig kvinnohatare.

Citat:
Din teori haltar lite..

En helt vanlig tjej (som inte har gått utbildningen: "livets hårda skola"..) blir INTE intresserad av en f.d. kåkfarare vars skalle ekar som en tom tunna bara därför att han "uppvaktar henne" några veckor med blommor etc. En helt vanlig tjej skulle inte vilja vara i närheten av någon som "förtjänar en till chans"..

Men en tjej som själv har en svår uppväxt, har eller har haft missbruksproblem, umgås i liknande kretsar, har redan en del kriminella vänner - HON kan gott tänka sig att falla för detta "kap".

Det säger sig självt att man som "helt vanlig" inte skulle kunna ens börja umgås med idioten för man skulle inte kunna visa honom för NÅGON i sin bekantskapskrets utan att skämmas ögonen av sig..

Vissa män fattar trögt och tvingar sig på en kvinna. Stalkar och hotar dom så dom är livrädda och inte vågar annat än att samtala med dom. Men hon ville ut ganska fort i detta fallet. Hon gick nog på hans blommor och gröna skogar någon vecka eller två, sen ville hon ut. Som den typiska idioten han är så börjar terrorn. Hur ska en människa veta vad som rör sig bakom en persons pannben innan dom ser signalerna?
Citera
2016-06-16, 19:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frequently
De flesta människor försvarar moraliskt vissa former av dödande, som förefaller nödvändiga.
.

Fast ärligt talat är någon intresserad av dina psykologiska utvärderingar av den här mördaren?
Möjligen i någon psykologtråd, men huvudtemat är mord och misshandel under längre tid. Åtal, förundersökning och rättegång.

Citat:
Vilka positiva stödmekanismer hade du velat se sättas in på ett tidigt stadium(12-15 års åldern) för Martin om omhändertagande hade varit omöjligt? Beskriv gärna också hur kraften hade fungerat i dessa positiva stödmekanismer för att ge en ung Martin chans att blomstra.

Stödmekanismer för en psykopat tror jag är att kasta pengarna i sjön. Däremot så vore det bra om han hade låsts in för resten av sitt liv. Men om det fanns ett alternativ vore det bra att sända typen av brottsling till Sibirien för straffarbete resten av hans liv.
Senast redigerad av Moosky 2016-06-16 kl. 19:13.
Citera
2016-06-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Stödmekanismer för en psykopat tror jag är att kasta pengarna i sjön. Däremot så vore det bra om han hade låsts in för resten av sitt liv. Men om det fanns ett alternativ vore det bra att sända typen av brottsling till Sibirien för straffarbete resten av hans liv.

Belägg för att Martin är psykopat tack.

Du har inte ett tillräckligt öppet hjärta och sinne för att kunna förstå brutala våldsverkare.
När vi sätter etiketter på människor tenderar vi dessutom att glömma bort människan bakom etiketten, eller bakom det diagnostiska fack som de flesta kliniska diagnoser placerar patienter i.
Ingen vill bli reducerad till en diagnos/etikett. Visserligen stödjer jag mig på forskning som rör sig med sådana termer, men jag undviker själv begreppet Psykopat och koncentrerar mig i stället på frågor om hur och varför folk blir som de är.
Citera
2016-06-16, 19:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Du har inte ett tillräckligt öppet hjärta och sinne för att kunna förstå brutala våldsverkare.

Tror du själv att domstolen tar hänsyn till annat än hans gärning? Alltså enligt dina termer öppna hjärtan för brutala våldsverkare? Helt utanför boxen eftersom ingen är intresserad av att han fortgår sina grova våldsbrott och mord. Han får livstid och därmed har samhället gjort sin plikt.

Citat:
I en konversation på Facebook beskriver hon den misstänkte gärningsmannen Martin Jonsson, 33, som "en galen människa" och som gjorde henne illa.
Meddelandena kan nu bli en del av polisutredningen - tillsammans med bevis som Lotta själv samlade mot Martin Jonsson.
http://www.expressen.se/nyheter/lottas-egna-ord-om-misstankte-mordaren/

En psykopat som dödat två och misshandlat många andra.
Citera
2016-06-16, 19:50
Medlem
Medvallss avatar
Citat:

När vi sätter etiketter på människor tenderar vi dessutom att glömma bort människan bakom etiketten, eller bakom det diagnostiska fack som de flesta kliniska diagnoser placerar patienter i.
Ingen vill bli reducerad till en diagnos/etikett. Visserligen stödjer jag mig på forskning som rör sig med sådana termer, men jag undviker själv begreppet Psykopat och koncentrerar mig i stället på frågor om hur och varför folk blir som de är.

Alltså, jag orkar verkligen inte med sånt här dalt med mördare!
Lägger du lika mycket tid på att känna medkänsla för Lottas anhöriga som just nu lever i sitt eget helvete, orsakat av den mannen du har så mycket förståelse för?

Öppet hjärta, my ass, jag ska bara gå och kräkas lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in