2016-06-16, 20:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frequently
Belägg för att Martin är psykopat tack.

Du har inte ett tillräckligt öppet hjärta och sinne för att kunna förstå brutala våldsverkare.
När vi sätter etiketter på människor tenderar vi dessutom att glömma bort människan bakom etiketten, eller bakom det diagnostiska fack som de flesta kliniska diagnoser placerar patienter i.
Ingen vill bli reducerad till en diagnos/etikett. Visserligen stödjer jag mig på forskning som rör sig med sådana termer, men jag undviker själv begreppet Psykopat och koncentrerar mig i stället på frågor om hur och varför folk blir som de är.

Hör detta verkligen hit? Är inte detta ett inlägg som passar bättre i en psykologi/psykiatritråd?

Det vänder sig nästan i magen när du kommer med dina flummiga förklaringsmodeller.
Håller med Moosky som så klokt uttyckte det: jag tror inte rätten bryr sig om annat än bistra fakta.
Citera
2016-06-16, 20:12
Medlem
kenopenos avatar
Citat:

Du har inte ett tillräckligt öppet hjärta och sinne för att kunna förstå brutala våldsverkare.
När vi sätter etiketter på människor tenderar vi dessutom att glömma bort människan bakom etiketten, eller bakom det diagnostiska fack som de flesta kliniska diagnoser placerar patienter i.
Ingen vill bli reducerad till en diagnos/etikett. Visserligen stödjer jag mig på forskning som rör sig med sådana termer, men jag undviker själv begreppet Psykopat och koncentrerar mig i stället på frågor om hur och varför folk blir som de är.
Men du....rättsväsendet och psykvården har ju försökt att analysera och vårda (försöka få bukt med hans problematik) i åratal. Till vilken nytta? Och hur många har blivit skadade och även mördade, pga att det inte går att förstå honom tillräckligt och göra honom friskare och mindre aggressiv? Så ditt öppenhjärtiga försök att analysera och förstå hans problematik, är ju helt utan nytta. Nu får väl ändå rättssamhället och dess myndigheter, byta fokus och utgå från omgivningens säkerhet istället. Inga analyser eller förståelser för hans problematik har ju inte varit ett enda dugg värda hittills. Tvärtom. De har varit förödande för omgivningen
Citera
2016-06-16, 20:22
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
De flesta människor försvarar moraliskt vissa former av dödande, som förefaller nödvändiga.
De accepterar våld om det inte verkar finnas några moraliskt alternativ, och fördömer det om det finns tänkbara alternativ. Och det är faktiskt nyckeln eller en bra ingång för den som vill förstå män som Martin och deras syn på våld.

I akuta krissituationer ser de inga positiva alternativ, därför att de är som de är och har den känslomässiga bakgrund som de har; därför att de har sina speciella erfarenheter och sitt sätt att se på världen.

De gör vad de måste göra - ur sin egen synvinkel.

Att ta till sig en sådan fasansfull realitet är extremt svårt; det kräver en större öppenhjärtighet och tolerans än normalt, speciellt i dagens politiska och extremt känslomässiga klimat. Men det är nödvändigt om vi skall förstå vilka motiv och erfarenheter som gör att människor begår brutala våldshandlingar, och mobilisera resurser för att förhindra att andra gör detsamma.
Just så. En tvättäkta psykopat a la Martin gör bara precis det han måste göra: slå ihjäl kvinnan som inte gör som han säjer. Det är alltså hennes eget fel.

Det här killen skulle bar skratta åt ditt löjliga psykologisnack. Han skulle ha sagt till dej att du är helt jävla blåst.
Citera
2016-06-16, 20:51
Medlem
När börjar rättegången så man vet när man kan få ut fupen.??
Citera
2016-06-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciciflink
När börjar rättegången så man vet när man kan få ut fupen.??

Stämningen har inte ens blivit inskickad till TR, skulle tippa på efter sommaren/höst att vi får se en stämningsansökan + fup.
Citera
2016-06-16, 21:32
Medlem
Citat:

Vilken forskning stödjer du dig på? Som skulle vara relevant för detta brutala mordfall?
Citera
2016-06-16, 21:53
Avstängd
dacks avatar
Citat:

Det räcker väll med att läsa om hans våldshistoria som resulterade att han var på sankt sigfrid i Växjö dit skickas ju inte direkt några psykiskt
friska och normala personer.
Citera
2016-06-16, 21:53
Medlem
Så här kanske det var ,Han skickade ju blommor till henne och smickrade henne på alla sätt,hon kanske blev lite nyfiken och det blev en fika,men hon kände ganska snabbt att han inte var hennes typ,men då började helvetet
Citera
2016-06-16, 22:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Verkligen .. har du kommit fram till något svar på varför människor blir psykopater (antisocialpersonlighetsstörning) än? ... Forskningen har ju inte en aning -- så har du något att komma med så mottages det säkert tacksamt ..

Jag gissar dock att det enda du har är egna hemmasnickrade teorier som inte vinner stöd någonstans.
Citera
2016-06-16, 22:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Stämningen har inte ens blivit inskickad till TR, skulle tippa på efter sommaren/höst att vi får se en stämningsansökan + fup.
Ja, instämmer det - det kommer inte avslutas förrän tidigast i höst.
Citera
2016-06-16, 22:09
Medlem
satanslillebrors avatar
Dom borde kasta in han i ett mexikanskt fängelse och meddela alla intagna att han är nynazist och pedofil(på skoj).
Citera
2016-06-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.I.K.I
Hon sa inte att dem inte skulle lägga sig i, utan involverade dem.

Du vet inte hur en polisutredning fungerar när du säger att hon "bakband" vänner och åklagare så går inte djupare in på det.

Nu är du kontraproduktiv igen. Du säger säger att hon riskera expojkvännens liv genom att bo där för MJ kan komma och skada? Haha och vem tycker du då är uppsåtet till problemet?

Du vill ha reaktioner, det får du också så kul för dig men det du inte förstår är att alla som svarar dig tycker synd om dig. Men fortsätt skuldbelägga offret du så tröttnar nog folk tillslut

Du har fel. Det är precis vad hon sa: lägg er inte i!..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22999870.ab

Utöver detta vittnar väninnan Emelie Nixon i morgon-tv:n om att hon erbjöd sig sin hjälp med att anmäla, men Lotta avböjde. Hon trodde inte att det var så farligt.

Samtidigt som hon inte trodde det vara farligt, vittnar andra väninnor/släktingar om att hon "fruktade för sitt liv och hade dödsångest".. Så det är lite motstridiga uppgifter för Lotta har tydligen sagt olika saker till olika människor.

Åklagaren har klart och tydligt redovisat i pressen "varför" han inte kunde gå vidare med fallet. Det var för att Lotta vägrade att medverka. PLUS att hon förbjöd åklagaren att ta del av hennes läkarjournaler. PLUS att hon vägrade att ge åklagaren bilder och sina anteckningar. PLUS att hon vägrade att ge åklagaren tillgång till facebook-chattar där hon berättar för väninnorna hur "galen" GM är och vilka hot/kränkningar och våldshandlingar han hade utsatte Lotta för.

DÄRFÖR las fallet ner. Vill någon inte få sin plågoande åtalad och fälld - då är det svårt att bygga upp ett case..

Sen vet jag inte vad du menar med frågan: "vem tycker du då är uppsåtet till problemet?" Du måste ha blandat ihop orden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in