2016-06-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vi gör varje kreditprövning individuellt så jag kan inte säga en gräns eller en storlek på hur mycket du ska tjäna. Om du inte har en fast inkomst kan du bifoga andra dokument som styrker din kreditvärdighet när du gör kreditansökan.

Återkom gärna om du har fler frågor!

/Arvid, Avanza

Jag har en följdfråga: Varför kräver ni kreditavtal för att köpa optioner? En köpoption är ju riskfri för er i.o.m. att det är valfritt att lösa in optionen.
Citera
2016-06-14, 14:39
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Hur fungerar det egentligen vid/under börsöppningen? Skulle verkligen uppskatta ett utförligt svar ang. detta. Säg exempelvis att vi har i avseende en aktie som innan öppning ligger på 100 vid köpsidan, och det finns folk som vill sälja för 100, om jag lägger en order på 101 så kan man ibland se att köpsidan ändras till 101, ibland inte. Då börsen öppnas så säljs den för 100 istället, ibland 101. Vad är det som händer? Vad är alla regler/prioritering som förhller sig till detta?

Tack på förhand.

Hej!

Du syftar på den auktionen som sker i början och i slutet av en handelsdag. En auktion eller "call" som det också kallas, samlar ihop alla köp-och säljordrar som finns på marknaden. I auktionen/callförfarandet räknas den kurs fram, till vilket flest aktier kan omsättas. Denna kurs kallas jämviktspriset. På morgonen startar handeln i varje aktie till jämviktspriset, om ett sådant uppnåtts, vilket blir aktiens öppningskurs. På kvällen stänger aktien till jämviktspriset, om ett sådant uppnåtts, vilket blir aktiens slutkurs.

Order som skickas till marknaden under auktionen, utan att gå till avslut, kommer slumpmässigt att placeras ut i orderdjupet. Observera att när stängningsauktionen är avslutad för ett värdepapper, är också handeln stängd i detta papper för dagen.

I det fallet som du beskriver kan det vara så att de gånger som köpsidan ändras till 101 gör din order så att jämviktspriset ändras och de gånger den inte ändras till 101 påverkar inte din order jämviktspriset.

Återkom gärna om det är något som är oklart kring det här!

/Arvid, Avanza
Citera
2016-06-14, 14:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Jag har en följdfråga: Varför kräver ni kreditavtal för att köpa optioner? En köpoption är ju riskfri för er i.o.m. att det är valfritt att lösa in optionen.

Hej!

Avtalet för att kunna handla optioner överhuvudtaget är standardiserat efter Nasdaqs specifikationer då dom är clearinghus och gäller för att kunna handla optioner överhuvudtaget. I teorin är det ingen kreditrisk att köpa en köpoption men det finns ingen lösning för att endast kunna göra en sådan begränsad optionsaffär. I det här fallet måste vi rätta oss till de regler och riktlinjer som Nasdaq ställer upp.

Återkom gärna med fler frågor!

/Arvid, Avanza
Citera
2016-06-14, 14:53
Medlem
Citat:
Hej!

Avtalet för att kunna handla optioner överhuvudtaget är standardiserat efter Nasdaqs specifikationer då dom är clearinghus och gäller för att kunna handla optioner överhuvudtaget. I teorin är det ingen kreditrisk att köpa en köpoption men det finns ingen lösning för att endast kunna göra en sådan begränsad optionsaffär. I det här fallet måste vi rätta oss till de regler och riktlinjer som Nasdaq ställer upp.

Återkom gärna med fler frågor!

/Arvid, Avanza

Det är inte bara i teorin utan även i realiteten omöjligt att förlora mer på en köpoptioner än premien. Om det inte finns en sådan här lösning hur kommer det sig då att Nordnet erbjuder sina kunder att köpa optioner utan att ha några kreditavtal?
Citera
2016-06-14, 18:52
Medlem
svampdamps avatar
Vad händer med utvecklingen gällande androidappen? Känns inte som det händer ett snyft. Saknar fortfarande en massa funktioner som borde vara solklara innan man ens lanserar.
Citera
2016-06-14, 21:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
.
Vad är det som avgör om man får ett meddelande om eventuell tilldelning eller ej i en börsintroduktion? Ibland har jag fått meddelande om tilldelning, ibland meddelande om ingen tilldelning och ibland inget meddelande alls.
Citera
2016-06-15, 08:58
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Vad yrar du om nu? Vad det är som ändrar kursen menar du? Eller vadå "vad är det som faktiskt ändrar saker och ting?". Folks köp- och säljordrar? Vilka regler pratar du om? Är du full?
Du skrev i princip bara att en call skapas som är alla ordrar -- det behöver jag inte direkt förstå, då man kan dra den slutsatsen genom att kolla på ordern/säljklumpen. Vad jag snarare undrade var varför olika saker skedde under/första avslut callen på morgonen trots att jag själv gjorde samma sak, ex en order på 100 blev 101 ibland 100 ibland.. men avanza svarade på min fråga, men tack ändå..
Citat:
I det fallet som du beskriver kan det vara så att de gånger som köpsidan ändras till 101 gör din order så att jämviktspriset ändras och de gånger den inte ändras till 101 påverkar inte din order jämviktspriset.

Återkom gärna om det är något som är oklart kring det här!

/Arvid, Avanza
Så det är alltså så att om min order utgör mer än 50% i köpcallen som det ändras? Men säg att jag lade en order på 101 och den är inte tillräckligt stor, den går för 100 ist., för jag inte någon slags prioritering för få ett avslut?
Senast redigerad av macerus 2016-06-15 kl. 09:48.
Citera
2016-06-15, 09:19
Medlem
Citat:
Så det är alltså så att om min order utgör mer än 50% i köpcallen som det ändras?
Nej, det räcker att din order är "droppen" som får det att tippa över. Utan din order kanske jämviktspriset ligger på 100, men med din order så tippar det över till 101 om jämviktspriset ligger på gränsen mellan dessa två. Andra dagar kanske det är stor skillnad mellan 100 och 101 så din order spelar ingen roll. Även om du vill köpa på 101 så är din order i sammanhanget så liten att den inte får någon inverkan.

Citat:
Men säg att jag lade en order på 101 och den är inte tillräckligt stor, den går för 100 ist., för jag inte någon slags prioritering för få ett avslut?
Prioriteringen är:
1. Pris
2. Interna avslut (alltså avslut mot annan Avanza-kund)
3. Tiden när du lägger ordern
Citera
2016-06-15, 11:57
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Du skrev i princip bara att en call skapas som är alla ordrar -- det behöver jag inte direkt förstå, då man kan dra den slutsatsen genom att kolla på ordern/säljklumpen. Vad jag snarare undrade var varför olika saker skedde under/första avslut callen på morgonen trots att jag själv gjorde samma sak, ex en order på 100 blev 101 ibland 100 ibland.. men avanza svarade på min fråga, men tack ändå..

Så det är alltså så att om min order utgör mer än 50% i köpcallen som det ändras? Men säg att jag lade en order på 101 och den är inte tillräckligt stor, den går för 100 ist., för jag inte någon slags prioritering för få ett avslut?

Hej igen,

Jag vill bara bekräfta att det _Baste_ skriver nedan stämmer till punkt och pricka (tack för hjälpen ) , återkom gärna om du har fler frågor

/Arvid

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, det räcker att din order är "droppen" som får det att tippa över. Utan din order kanske jämviktspriset ligger på 100, men med din order så tippar det över till 101 om jämviktspriset ligger på gränsen mellan dessa två. Andra dagar kanske det är stor skillnad mellan 100 och 101 så din order spelar ingen roll. Även om du vill köpa på 101 så är din order i sammanhanget så liten att den inte får någon inverkan.

Prioriteringen är:
1. Pris
2. Interna avslut (alltså avslut mot annan Avanza-kund)
3. Tiden när du lägger ordern
Citera
2016-06-16, 20:41
Medlem
Molndalsbros avatar
Kan man hitta företagsforum på avanzas mobilapp eller finns det någon annan app?
Citera
2016-06-17, 09:27
Medlem
Dras schablonskatt på insättningar/överföring av likvida medel mellan ISK-konton? D.v.s. skattas jag "dubbelt" om jag för över 50k från mitt ISK1 till ISK2 konto?
Citera
2016-06-17, 09:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda
Dras schablonskatt på insättningar/överföring av likvida medel mellan ISK-konton? D.v.s. skattas jag "dubbelt" om jag för över 50k från mitt ISK1 till ISK2 konto?
Nej:

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/overforingar/overforing-vardepapper-isk.html

Du kan flytta värdepapper mellan dina egna ISK via vår flyttfunktion under Mina sidor > Överföringar > Flytta värdepapper > Flytta värdepapper mellan konton.

En sådan flytt utlöser ingen skatteeffekt. Inköpskostnaden följer med från det första kontot till det andra.

Eller:

För att flytta värdepapper från ditt ISK i annan bank till ditt ISK i Avanza skickar du in blanketten "Flytt mellan egna ISK". Om du vill flytta fonder från ditt ISK i annan bank till ditt ISK i Avanza skickar du in blanketten "Flyttanmälan av fondinnehav mellan egna ISK".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in