Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 13:28
  #4045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Någon som vet när Avanza brukar kör driver på gratis courtage på utländska aktier?
Jag tänkte fylla på amerikanska aktier

Brukar väl vara på respektive lands nationaldagar? 17 maj för Norge, 4 juli för USA o.s.v.
Citera
2018-11-10, 13:31
  #4046
Medlem
797507975s avatar
Jasså, så långt tänkte jag inte (: tack...
Även Finland skulle vara intressant.. ( 6 dec )
Får hålla utkik om det blir något av det...
Citera
2018-11-10, 13:33
  #4047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Brukar väl vara på respektive lands nationaldagar? 17 maj för Norge, 4 juli för USA o.s.v.
Tror att det kan komma ytterligare en gratis för USA om några veckor när det är Black Friday. Har för mig att de har kört på det något tidigare år.
Citera
2018-11-11, 11:43
  #4048
Medlem
Hur ser man direktavkastning om det saknas på avanza?
Det verkar finns två olika sätt att räkna på, ett som ger mycket högre än den vanliga direktavkastningen
Vad är egentligen skillnaden?

1,85%
https://www.google.se/search?q=china...SrgTtmKiIDA2:0

10,44%
https://finance.yahoo.com/quote/SNP?....tsrc=fin-srch
Citera
2018-11-22, 09:19
  #4049
Medlem
Triremers avatar
Vad tycker ni om Avanzas black friday-erbjudande på 1,25% ränta bundet på 6 månader i Sparkonto+Klarna?

Klarna är ett skitföretag enligt mig men jag har några hundra tusen jag vill ha avkastning på och som jag inte behöver använda i närtid. Vanliga sparkonton ger nästan 0% i ränta. Kontot omfattas av insättningsgarantin på 950 000kr

Räntefond kan vara ett alternativ men inte i ISK eller KF. Framförallt är man en idiot om man gör en insättning i slutet av året.
Citera
2018-11-22, 13:00
  #4050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Vad tycker ni om Avanzas black friday-erbjudande på 1,25% ränta bundet på 6 månader i Sparkonto+Klarna?

Klarna är ett skitföretag enligt mig men jag har några hundra tusen jag vill ha avkastning på och som jag inte behöver använda i närtid. Vanliga sparkonton ger nästan 0% i ränta. Kontot omfattas av insättningsgarantin på 950 000kr

Räntefond kan vara ett alternativ men inte i ISK eller KF. Framförallt är man en idiot om man gör en insättning i slutet av året.

Collector obundet hos Avanza ger 0,7 i ränta.
Citera
2018-11-22, 17:34
  #4051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Vad tycker ni om Avanzas black friday-erbjudande på 1,25% ränta bundet på 6 månader i Sparkonto+Klarna?

Klarna är ett skitföretag enligt mig men jag har några hundra tusen jag vill ha avkastning på och som jag inte behöver använda i närtid. Vanliga sparkonton ger nästan 0% i ränta. Kontot omfattas av insättningsgarantin på 950 000kr

Räntefond kan vara ett alternativ men inte i ISK eller KF. Framförallt är man en idiot om man gör en insättning i slutet av året.
Om sparkontot har instättningsgaranti, varför inte? Du tjänar kanske 500 kr.
Citera
2018-12-28, 16:13
  #4052
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Vill bara uppmärksamma och visa min uppskattning över den roliga sammanfattningen av året som man fick av Avanza. Jag gissar att det inspirerats av Spotifys årliga sammanfattning.

Jag vet inte om alla fick se samma statistik men jag blev belåten när jag såg att jag gått -5,7% och snittet av avanzas kunder var ca -8%.

Hoppas ni behåller det nästa år
Citera
2018-12-28, 16:43
  #4053
Medlem
ycwms avatar
-
__________________
Senast redigerad av ycwm 2018-12-28 kl. 16:54.
Citera
2019-01-10, 20:55
  #4054
Medlem
Läser Avanza fortfarande tråden?

Om ni gör, när kommer ETF-listan vara fixad? Ni skriver:
Citat:
De avgifter som visas för produkten kan vara felaktiga eller dessvärre helt utebli. Vi jobbar tillsammans med utfärdare och informationsleverantörer för att få in och visa korrekta siffror.
https://www.avanza.se/borshandlade-p...org/lista.html

Ni har sagt det i mer än ett år nu. Hälften av fonderna har fel avgifter, saknar historik och DBX har hunnit byta namn till Xtrackers.

Plus, ni borde givetvis erbjuda courtagefritt månadsspar i ETF:er precis som era konkurrenter (Nordnet).
Citera
2019-01-20, 18:05
  #4055
Medlem
Att tänka på vid köp av utländska värdepapper på Avanza vid turbulenta tider.

Vid försäljning av ngt VP så får du pengarna direkt på kontot.
Men det är ngt som Avanza "bjuder" på.
Pengarna vid försäljning brukar komma Avanza tillhands några dagar senare
och ligger därför ute med beloppet så kunden får sina siffror in på depån.

Leker vi med tanken att tex en stor ETF utfärdare slår igen butiken en dag efter att du har
sålt dina ETF'er så hinner inte Avanza få sina pengar och drar då tillbaka det som dom satt in på din
depå.

Detta borde gälla Nordnet också och säkert alla andra banker i Sverige.
Citera
2019-01-20, 18:09
  #4056
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryu-Hayabusa
Att tänka på vid köp av utländska värdepapper på Avanza vid turbulenta tider.

Vid försäljning av ngt VP så får du pengarna direkt på kontot.
Men det är ngt som Avanza "bjuder" på.
Pengarna vid försäljning brukar komma Avanza tillhands några dagar senare
och ligger därför ute med beloppet så kunden får sina siffror in på depån.

Leker vi med tanken att tex en stor ETF utfärdare slår igen butiken en dag efter att du har
sålt dina ETF'er så hinner inte Avanza få sina pengar och drar då tillbaka det som dom satt in på din
depå.

Detta borde gälla Nordnet också och säkert alla andra banker i Sverige.

Är det så att pengarna verkligen är tillgängliga direkt hos avanza? Så är det inte hos nordnet men degiro kör med den principen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback