2015-12-14, 15:30
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hej
Har för ett tag sedan börjat intressera mig för att komplettera min aktiehandel med handel i mini futures. Har tidigare handlat bull-/bearcertifikat men gillar inte den dagliga urholkningen av värdet, vill gärna kunna sitta på produkten jag köpt ett tag (det svåra är inte att köpa rätt riktning, utan vid rätt tillfälle). Har läst på om kostnaderna för att äga mini futures (finansieringskostnad/ränta) men utan praktiska exempel att förhålla sig till, räkneexempel som visar vilka kostnader som över tid uppstår, är det svårt att skapa sig en bild av vad det kostar att äga en mini future, och vad skillnaden i kostnad är jämfört med ett certifikat, eftersom kostnaderna i de produkterna uppstår på andra grunder.

Kan ni på Avanza beskriva ett exempel på detta? Skulle vara mycket tacksam om ni kan välja någon av de min long med OMX som underliggande som finns på länken till er hemsida nedan, och utifrån de aktuella räntorna som ni hänvisar till, beskriva varför värdet på någon av de mini long jag länkat till förändrades precis så som det gjorde under föregående vecka (eller annan mer normal period, som inte innehöll lika stor nedgång). Det jag främst vill få ett grepp om är hur kostnaden för räntan påverkar produktens finansieringsnivå, och hur det hänger samman med hur stor hävstången blir. Jag vill även veta hur det ser ut om man jämför de kostnaderna med kostnaderna för certifikat, till exempel en jämförelse med ett lämpligt bull-omx.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/handla-mini-futures.html?name=&underlyingInstruments=9270&dire ctions=LONG&sortField=NAME&sortOrder=ASCENDING&act iveTab=

Tack på förhand

Hej!

Tack för din fråga. Ibland kan det vara enklare att höra det förklarat för sig, så om du hellre vill det så är du varmt välkommen att slå en signal in till oss så kan vi berätta mer. Jag ska försöka förklara det så enkelt som det går och ändå försöka vara väldigt ingående och exakt.

En Mini Future består enkelt beskrivet av 4 olika delar. Underliggande tillgång, Kapitalinsats (=pris), Finansieringnivå samt Stop loss-nivå.

En mini long ökar i pris då den underliggande tillgången ökar i pris. Om vi tänker oss OMXS30 index som står i 1403 (ex. om vi tittar på Mini L OMX AVA 14) så ser vi att när den har en finansieringsnivå på ca 1145 så har den ett pris på 258. Priset eller värdet på en Mini Long är alltså: (Priset på underliggande tillgång - Finansieringsnivån)/ ev. ratio. Hävstången beräknas i det fallet till 1403/258 = ca. 5,3. Det innebär alltså, om ni kikar i listan över Mini Long, att en högre finansieringsnivå innebär högre hävstång.

Stop loss-nivån sätts oftast en bit ovanför lånedelen (Finansieringsnivån). Anledningen till det är att om Stop loss-nivån nås så kommer emittenten att tvingas sälja hela den underliggande positionen omedelbart. Instrumentet knockas då ut och finns ej kvar på marknaden. Den kurs som emittenten lyckas sälja de underliggande värdepapprena för ställs mot lånedelen (Finanieringsnivån) och finns det en mellanskillnad så kallas det för restvärde och det återförs automatiskt till kunden efter 10 bankdagar.

Kostnaderna för en Mini Future är först och främst spreaden, dvs skillnaden mellan köp och sälj. Spreaden syns även på sidan när man handlar produkten. Utöver det så betalar man eventuellt courtage (gäller dock ej för Avanza Markets och vid order över 1000kr). Kostnaden för att hålla en position över natten är för de med finansieringskostnad 3% = 3/360 = 0,00833% + stibor. Detta är den ränta som man betalar på finansieringsnivån och som påverkar nästkommande dags finansieringsnivå. Eftersom räntan är så pass låg och eftersom stibor är minus så är det relativt liten påverkan på finansieringsnivån från en dag till en annan och vill man se effekten av det hela så går det att själv skapa ett teoretiskt exempel med en orimligt hög ränta för att det ska synas tydligare.

Om man jämför med certifikat så är det inte någon större skillnad sett över en dag. Certifikat är dock utformade för att ge en daglig hävstång och med "daglig" menas den procentuella utvecklingen vid stängning en viss handelsdag jämfört med föregående handelsdags stängning. De har dock istället för stop loss en reset nivå där instrumentet stoppas och räknas om för att kunna fortsätta handlas.

Avgifterna i ett certifikat är förutom spread och eventuellt courtage administrationsavgift (per år). Den avgiften slås, tillsammans med räntan för ev. lån, ut på kursen i instrumentet. Det innebär att kursen minskar med 1/360-värde av räntekostnaden i instrumentet från en dag till en annan. Det är dock oerhört svårt att se detta i praktiken eftersom instrumentets pris även varierar från dag till dag. Det enda du kan göra är att följa upp kurserna vi stängning och öppning flera dagar i rad.

Som du ser så är det oerhört små delar som inte påverkar speciellt mycket om det inte är så att du investerar enorma summor eller vrider på räntorna så att de blir mycket högre än vad de är idag. Kort sagt så är båda produkterna väldigt billigare att investera i rent kostnadsmässigt, men precis som du säger så bör du se upp för urgröpningen över tid som finns i certifikat.

/Dan, Avanza
Citera
2015-12-14, 19:39
Bannlyst
Mycket bra svar av Dan, tack.
Det är mycket som är diffust och medvetet upplagt på det sättet för att generera speltorskar.
Lust att svara på inlägg 2204? - det som åsyftas i det övre meddelandet alltså.

Ps ni gör ett grymt jobb här, fortsätt så så kanske inte Degiro kommer och äter marknadsandelar.
Mvh
Senast redigerad av FX5000 2015-12-14 kl. 19:50.
Citera
2015-12-14, 23:55
Medlem
Maajkas avatar
Hej,

Detta ar sakert en dum fraga, men hur funkar det med bankkort om man blir kund hos Avanza?

Jag ar for tillfallet kund hos Swedbank och har darfor ett VISA kort via dem. Vad hander om man gar over till Avanza? Tillhandahaller dom kort eller maste man anda ha en annan bank for att kunna ha kort?

Mvh
Citera
2015-12-15, 04:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Ett stort tack för det mycket grundliga svaret! Fint att du kunde ta upp hur man räknar på de olika kostnaderna och hur de tas ut, det var främst det jag upplevde att jag inte hade koll på. Även hur man räknar för att förstå varför rörelsen i instrumentet blir just så stor som den blir.

Tror för övrigt att det även är många fler här på forumet utöver mig som uppskattar dina utförliga förklaringar och nu blev lite extra intresserade av att testa mini futures
Citera
2015-12-15, 09:02
Bannlyst
Kan man handla med certifikat som S&P 500 (som tradas nästan hela dygnet) efter 17:30, eller kan man bara handla certifikat hos avanza när Stockholmsbörsen är öppen?
Citera
2015-12-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maajka
Hej,

Detta ar sakert en dum fraga, men hur funkar det med bankkort om man blir kund hos Avanza?

Jag ar for tillfallet kund hos Swedbank och har darfor ett VISA kort via dem. Vad hander om man gar over till Avanza? Tillhandahaller dom kort eller maste man anda ha en annan bank for att kunna ha kort?

Mvh

Avanza har tyvärr inga kort så du måste ha en annan bank också för att kunna ta ut pengar.
Citera
2015-12-15, 09:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FX5000
Hej,

Summa alla transaktioner på konton SEK: t.ex 40kr.
Vad menas med detta?
(Jag inte flyttat aktier/värdepapper/mm mellan olika konton.
Jag har endast gjort 1 insättning på mitt ISK-konto.)

Har du endast gjort en insättning och inte handlat några värdepapper? Jag antar att du syftar på den raden som är längst ner i din transaktionslista när du skriver "summa alla transaktioner på konton SEK". Det ska alltså vara en summering av de rader som du har ovanför i listan (beroende på vilket tidsintervall du valt så visar det olika).

Är du osäker på vad som räknas med eller om du inte är helt med på hur den räknar så slå en signal in till oss så kan vi förklara närmare!

Citat:
Ursprungligen postat av Maajka
Hej,

Mvh

Precis som Baste skrev nu på morgonen så har vi i dagsläget inte några korttjänster. Det innebär att alla som är kunder hos oss har kvar sin svenska bank och eventuellt tillhörande bankkort. Vi vet dock att det är en del av våra kunder som önskar att vi lanserar ett betalkort. Det är inte något som vi har i pipen just nu, men man vet aldrig vad som händer i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
[/spoiler]
Ett stort tack för det mycket grundliga svaret! Fint att du kunde ta upp hur man räknar på de olika kostnaderna och hur de tas ut, det var främst det jag upplevde att jag inte hade koll på. Även hur man räknar för att förstå varför rörelsen i instrumentet blir just så stor som den blir.

Tror för övrigt att det även är många fler här på forumet utöver mig som uppskattar dina utförliga förklaringar och nu blev lite extra intresserade av att testa mini futures

Tack så mycket, jag uppskattar att ni inte bara frågar oss alla möjliga saker utan även förser oss med ovärderlig feedback kring vad som är klurigt att förstå eller vilka delar vi borde bli bättre på! Vi älskar verkligen att kunna snacka med er kunder på det här sättet!

Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Kan man handla med certifikat som S&P 500 (som tradas nästan hela dygnet) efter 17:30, eller kan man bara handla certifikat hos avanza när Stockholmsbörsen är öppen?

Eftersom certifikaten är noterade på den svenska marknaden så gäller svenska öppettider när du handlar dem. Det gör att det tyvärr inte går att köpa eller sälja svenska certifikat under kvällen då den amerikanska marknaden är öppen. När den svenska marknaden öppnar "dagen efter" så rättar sig certfikaten direkt efter hur det har gått på kvällen i USA.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Avanza har tyvärr inga kort så du måste ha en annan bank också för att kunna ta ut pengar.

Exactamente

/Dan, Avanza
Citera
2015-12-15, 11:42
Medlem
MyskooMojss avatar
Hejsan alla avanzianer

Nu är det så att jag har 2 st ISK på mitt avanza, nu till frågan. Är det möjligt att ha olika courtage på dessa ISK så att jag kan leka lite/bli bättre på det ena med hjälp av små summor med courtage mini för 1 kr och ett ISK med ordentliga summor?
Citera
2015-12-15, 12:00
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Hejsan alla avanzianer

Nu är det så att jag har 2 st ISK på mitt avanza, nu till frågan. Är det möjligt att ha olika courtage på dessa ISK så att jag kan leka lite/bli bättre på det ena med hjälp av små summor med courtage mini för 1 kr och ett ISK med ordentliga summor?

Tjena,

Din courtageklass är knuten till ditt personnummer. Det går därför tyvärr inte att ha olika courtageklasser på olika konton. Jag ska framföra ditt önskemål till våra affärsutvecklare och vår marknadsavdelning. Om vi skulle göra om reglerna så att man kan ha olika courtageklasser på olika konton så skulle vi i praktiken behöva göra om stora delar av prislistan eftersom det skapar ett helt annat upplägg.

/Dan, Avanza
Citera
2015-12-15, 14:26
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Tjena,

Din courtageklass är knuten till ditt personnummer. Det går därför tyvärr inte att ha olika courtageklasser på olika konton. Jag ska framföra ditt önskemål till våra affärsutvecklare och vår marknadsavdelning. Om vi skulle göra om reglerna så att man kan ha olika courtageklasser på olika konton så skulle vi i praktiken behöva göra om stora delar av prislistan eftersom det skapar ett helt annat upplägg.

/Dan, Avanza

Ahh ok, det låter rimligt. Vore riktigt skönt i alla fall, upplever det ofta som svårt att köpa på dipparna och göra snabba beslut, något som kunde förbättras med det här.

Aja tack för svaret
Citera
2015-12-15, 19:41
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Tjo

Grafen för alla aktier är väldigt översiktlig vilket är bra, men den räknar det exakta värdet vid datumen vilket gör att splittar av aktierna gör det omöjligt att jämföra hur två aktier gått under t.ex Investor som har som jag förstått splittat två gånger:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5247/investor-b
1990 och 1999 och industrivärlden:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5245/industrivarden-c
som splittat 1998 och 2007. Finns det något sätt att ändra grafinställningar så att splittningar inte tas med/är inräknade? Eller finns det något annat sätt?

Edit: För att förtydliga så ser jag alltså dessa dippar när jag kollar så långt det går att kolla fram tills idag.

Tack på förhand för svar
Senast redigerad av svenne-i-sverige 2015-12-15 kl. 19:51.
Citera
2015-12-15, 20:37
Medlem
ChristianXs avatar
Är det någon som har koll på om Avanza planerar någon fond liknande Zero fast mot First North 25? Det borde kunna bli en trevlig placering sett till hur allshare-indexet på FN har utvecklats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in