2016-06-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ok!

För att prestera bra på halvmara så är ju regelbundna långpass en nyckel, 21 km ska kännas kort och lättlöpt, typ. Sen måste man ju såklart satsa på intervaller och snabbdistans också för att bygga upp mjölksyratålighet och även den mentala hårdheten att kunna hålla tempot även när det börjar göra ont.

Någon aning hur lång tid det tar & hur mycket långdistanslöpning det krävs för att smärtan i benen försvinner? För det är väl knappast såhär för en inbiten maratonlöpare(?). Alltså, en inbiten långdistanslöpare känner väl inte allt för mycket i benen efter 'ynka' 21km?

Ja det med intervaller & mjölksyratålighet har man koll på.
Citera
2016-06-13, 01:00
Medlem
DjungelJenss avatar
Ett problem när jag springer är att mina tår böjer sig nedåt. Är det någon annan som har erfarenhet av detta eller förslag på vad som finns att göra åt det?
Citera
2016-06-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Någon aning hur lång tid det tar & hur mycket långdistanslöpning det krävs för att smärtan i benen försvinner? För det är väl knappast såhär för en inbiten maratonlöpare(?). Alltså, en inbiten långdistanslöpare känner väl inte allt för mycket i benen efter 'ynka' 21km?

Ja det med intervaller & mjölksyratålighet har man koll på.

Beror på vilket tempo långdistanslöparen håller på de "ynka" 21 kilometrarna. Springer löparen för att sätta så snabb tid som möjligt lär det göra ont men är det bara ett längre distanspass i behagligt tempo lär det inte kännas allt för mycket.

Citat:
Ett problem när jag springer är att mina tår böjer sig nedåt. Är det någon annan som har erfarenhet av detta eller förslag på vad som finns att göra åt det?
Förändra löpsteget / fotisättningen samt byta skor kan nog vara en lösning (om du inte redan har ett par bra löpaskor)
Citera
2016-06-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purra
Beror på vilket tempo långdistanslöparen håller på de "ynka" 21 kilometrarna. Springer löparen för att sätta så snabb tid som möjligt lär det göra ont men är det bara ett längre distanspass i behagligt tempo lär det inte kännas allt för mycket.

Ja men tänkte mer att när man ska maxa halvmaran så kommer det göra ont, vartenda gång? Man vänjer inte kroppen på något sätt?
Citera
2016-06-13, 21:50
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Ja men tänkte mer att när man ska maxa halvmaran så kommer det göra ont, vartenda gång? Man vänjer inte kroppen på något sätt?

Hur vältränad du än är så kommer det att göra ont i kroppen när du maxar på en tävling. Om det inte gör ont så har du sprungit för långsamt.

Träning görs i ett annat tempo, långpass ska vara behagliga, man kan bli lite mör i benen men det ska inte göra ont. Intervaller är en annan sak, där smakar man på mjölksyran och jobbar upp tåligheten.
Citera
2016-06-13, 22:03
Medlem
Citat:
Hur vältränad du än är så kommer det att göra ont i kroppen när du maxar på en tävling. Om det inte gör ont så har du sprungit för långsamt.

Träning görs i ett annat tempo, långpass ska vara behagliga, man kan bli lite mör i benen men det ska inte göra ont. Intervaller är en annan sak, där smakar man på mjölksyran och jobbar upp tåligheten.

Tack för svar. Då vet jag!
Citera
2016-06-13, 23:15
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens

På vilket sätt inverkar detta negativt på din löpning?

Om foten är avslappnad i löpsteget (vilket den bör vara) så kommer tårna peka något nedåt strax innan fotisättning. Du bör då landa på trampdynan när foten väl når marken. Detta är normalt.
Senast redigerad av Rassa 2016-06-13 kl. 23:18.
Citera
2016-06-14, 17:20
Medlem
Unisertits avatar
Jag har läst på lite om träningsprogram och periodisering av träning, då främst inriktat på löpning under en period nu.

Är dock lite nyfiken på om denna metod av träning är hållbar:
En person springer milen på 40:00. Han vill inom ett år jobba ned sig till 33:20 på milen (jag vet, lite orealistiskt, men..). Han springer 1km på 03:00.
Första veckan springer han ett pass 1km på 03:20. Nästa vecka 1,2 km, nästa vecka 1,4 osv i samma tempo. Det skulle ta denna person 1 år för den att komma upp till 10 km och klara av att springa detta på 33:20 i teorin. Distansen per vecka denna individ springer är 60-90km. Är detta realistiskt?

Eller det kanske vore bättre att försöka periodisera dessa pass i form av en upptrappning samt en deloadvecka var 4:e vecka och öka sträckan med en viss procentsats? Då det inte skiljer särskilt mycket mellan att springa 9,8 vs 9,6km till skillnad från 1 vs 1,2 km. Eller blir ökningen från 8km till 8,5km för stor?

T.ex: Procentsats: 6%
Vecka 1: 1km
Vecka 2: 1,06km
Vecka 3: 1,12km
Vecka 4: 0km
Vecka 5: 1,19km

Och hur vill man överlag strukturera sin träning? Vill man fokusera på ens svagheter eller styrkor? Rent spontat tycker jag svagheter men läste på någon hemsida om att en person som är duktig på kortare sträckor bör fokusera på fart istället för uthållighet, dvs sin styrka.
Senast redigerad av Unisertit 2016-06-14 kl. 17:23.
Citera
2016-06-14, 17:22
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
På vilket sätt inverkar detta negativt på din löpning?

Om foten är avslappnad i löpsteget (vilket den bör vara) så kommer tårna peka något nedåt strax innan fotisättning. Du bör då landa på trampdynan när foten väl når marken. Detta är normalt.
Det beror på om man är en sprinter eller inte. Om det nu skulle vara fallet så vill man ha foten spänd och tårna pekandes framåt/uppåt förutom vid frånskjutet.
Citera
2016-06-14, 20:14
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Det beror på om man är en sprinter eller inte. Om det nu skulle vara fallet så vill man ha foten spänd och tårna pekandes framåt/uppåt förutom vid frånskjutet.

Nu har jag kollat på några videos med sprinters och distanslöpare på Youtube (sökte på "sprinter slow motion") och ser ingen större skillnad på fotens hållning och isättning mellan en sprinter och en distanslöpare. Dock var mitt påstående om att tårna pekar något neråt innan isättning inte helt korrekt, snarare är foten parallel med marken. De flesta klippen visar elitlöpare, en motionär har väl knappast samma löpteknik, även om det är åt det hållet man vill sträva.

EDIT: Frågan till DjungelJens kvarstår då, vilken typ av problem innebär detta?
Senast redigerad av Rassa 2016-06-14 kl. 20:25.
Citera
2016-06-14, 20:25
Medlem
Citat:
Nu har jag kollat på några videos med sprinters och distanslöpare på Youtube (sökte på "sprinter slow motion") och ser ingen större skillnad på fotens hållning och isättning mellan en sprinter och en distanslöpare. Dock var mitt påstående om att tårna pekar något neråt innan isättning inte helt korrekt, snarare är foten parallel med marken. De flesta klippen visar elitlöpare, en motionär har väl knappast samma löpteknik, även om det är åt det hållet man vill sträva.

Löpare har ju lite olika stilar, vissa
Är framfotalöpare, jag antar att det är det du menar, medan andra landar neutral.

Exempel ca 1 minut in i klippet på en framfotalöpare:
https://youtu.be/mTMgIViinuQ

Att långdistanslöpare och sprinters springer ganska likt är inte så konstigt med tanke på att de bästa maratonlöparna springer på under 3 minuter per km. Skulle en glad amatör som jag själv springa så där så skulle det bara ineffektivt och se löjligt ut.
Citera
2016-06-14, 20:37
Medlem
En fråga till er som springer milen på strax under 40, vad ligger ni på för tempo på era kvalitetspass? Försöker klara sub 40 och undrar mest som jämförelse.

Jag har sprungit hela vintern ca 4 pass i veckan med 1-2 kvalitetspass. Dessa har jag sprungit snabbt men absolut inte max, då sprang jag oftast 7 km på 4.20-4.30 min/km.

Nu har jag börjat köra lite hårdare och i går körde jag exempelvis förljande intervaller:
2,5 km på 4 min/km, 1,5 km på 4.10 min/km och slutligen 2 km på 4 min/km med 2 minuter vila mellan.

När jag kör det som en distans utan paus så ligger jag på 4.05-4.15 min/km beroende på dagsformen.
Senast redigerad av Perfecthairline 2016-06-14 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in