2014-05-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Började idag. 1 ½ km cykel till löpspåret i konstant uppförsbacke. Quadriceps kändes som skakande vattenmeloner när jag klev av. Därefter ~3 km löpning i spår, 25 minuter av håll och mer håll.

Finns rum för förbättring...

Bara lugn, tålamod - regelbundenhet - disciplin, förbättringarna man uppnår första året och de första månaderna i synnerhet brukar vara helt enorma. Men registrera gärna dina värden nu så att du har något att jämföra med senare. Exempelvis vilopuls, vikt och din tid på en teststräcka.

Men visst, det finns risk för en del småskavanker innan kroppen vant sig så du får försöka lyssna på kroppen.
Senast redigerad av msthlm37 2014-05-27 kl. 09:36.
Citera
2014-05-27, 13:25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Någon som brukar ha problem med hälsenan när de springer?

Brukar springa 7-8 km ett par gånger i veckan och ibland kan det börja värka där. Inte så man behöver stanna av smärtan men det irriterar.

Kan det vara ren utslitning?

Kan vara en inflammation på gång. Är man inne i sina träningsrutiner är det frustrerande att ge kroppen den läketid den behöver men det måste göras. Jag fuckade upp ett knä eftersom jag envist fortsatte springa trots att jag var konstant öm. Fick vila i flera veckor på grund av det.
Citera
2014-05-27, 13:42
Medlem
SuperMileyCyruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Någon som brukar ha problem med hälsenan när de springer?

Brukar springa 7-8 km ett par gånger i veckan och ibland kan det börja värka där. Inte så man behöver stanna av smärtan men det irriterar.

Kan det vara ren utslitning?

Irritation är inte farligt men det kan ju kännas lite jobbigt, irriterande. Du ska börja göra excentriska tåhävningar.

http://lmgtfy.com/?q=excentriska+t%C3%A5h%C3%A4vningar
Citera
2014-05-28, 00:24
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag är inte så kunnig men låter intuitivt fullt rimligt. Brukar själv tappa cirka 2 minuter när jag springer backigt parti kontra plant när jag löper 5 km. Är dock många backar då. Så 3 min ökning på 1 mil låter möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Beror på typen av backar, men i 90% av fallen är det fullt rimligt.

Om backarna däremot är branta uppför men långa och flacka nerför borde du inte tappa så mycket, pga att du kan få upp bra fart nerför. Om backarna dock är väldigt branta nerför så skulle du "egentligen" tappa mer än 3 minuter då de allra flesta behöver bromsa i kraftig nedförsbacke.
Tackar för svaren. Nedförsbackarna var av sådant slag att jag inte klarar av att släppa på utan de tar enorm kraft för mig då jsg måste bromsa på. Finns det en teknik för att hantera nedförsbackar? Måste ju slita oerhört på knän och fotleder att, likt jag, "bromsa mig" nerför genom tunga fotisättningar
Citera
2014-05-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Tackar för svaren. Nedförsbackarna var av sådant slag att jag inte klarar av att släppa på utan de tar enorm kraft för mig då jsg måste bromsa på. Finns det en teknik för att hantera nedförsbackar? Måste ju slita oerhört på knän och fotleder att, likt jag, "bromsa mig" nerför genom tunga fotisättningar

jag brukar tänka att det är uppförsbackarna som är farliga för lederna. Tänker jag fel?
Citera
2014-05-28, 18:21
Moderator
Rassas avatar
Nedförsbackar kräver lite teknikträning, det gäller att våga luta kroppen fram och låta benen trumma på och inte bromsa. Det går att träna i allt brantare backar för att lära sig, tillslut fixar man förvånansvärt branta backar fint.
Citera
2014-05-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarjordgubben
jag brukar tänka att det är uppförsbackarna som är farliga för lederna. Tänker jag fel?

Visst påfrestar det också ben, knä, leder etc men uppförsbackar blir mera som en form av styrketräning för benen förutom att konditionsträningseffekten av backträning är svårslagen. Slutsats: Det är oerhört bra och effektivt att träna löpning i uppförsbackar men visst är det ansträngande.
Citera
2014-05-28, 22:43
Medlem
Lubrixs avatar
Någon som har tips på bra joggingskor på asfalt? Brukar ungefär jogga 1 mil.
Citera
2014-05-28, 23:17
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nedförsbackar kräver lite teknikträning, det gäller att våga luta kroppen fram och låta benen trumma på och inte bromsa. Det går att träna i allt brantare backar för att lära sig, tillslut fixar man förvånansvärt branta backar fint.
Just det har jag läst flera som skrivit. Ska man försöka ta kortare steg? Jsg har ett väldigt långt steg som kanske inte är att föredra tekniskt vid nedförsläpning?
Citera
2014-05-29, 02:02
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Just det har jag läst flera som skrivit. Ska man försöka ta kortare steg? Jsg har ett väldigt långt steg som kanske inte är att föredra tekniskt vid nedförsläpning?

Jag tycker själv jag löper på bra i nedförsbackar och bromsar inte in. Jag vet inte om korta vs långa steg men testa bara som nämnts att låta benen trumma på av sig själva helt och hållet nerför. Jag brukar slappna av i hela kroppen även armarna. kroppen får springa/falla av sig själv nerför backen. Brukar kunna vila lite då och ganska skönt om backen inte är extremt brant.
Citera
2014-05-29, 19:26
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Bara lugn, tålamod - regelbundenhet - disciplin, förbättringarna man uppnår första året och de första månaderna i synnerhet brukar vara helt enorma. Men registrera gärna dina värden nu så att du har något att jämföra med senare. Exempelvis vilopuls, vikt och din tid på en teststräcka.

Men visst, det finns risk för en del småskavanker innan kroppen vant sig så du får försöka lyssna på kroppen.

Motivationen tryter stundvis, men då är det bara att tänka på vad som händer om ryssen kommer...

Finns en utmärkt backe för intervaller i spåret som jag tänkte besöka imorgon.
Citera
2014-05-30, 09:41
Medlem
Tack msthlm37! Jag har precis börjat träna. Jag undrar också hur ofta man kan löpträna i veckan som ny löpare utan att skada sig. Ca 4 gånger i veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in