Citat:
Ursprungligen postat av
ego.k
Hej,
Jag skriver en uppsats om tron på Gud inom kristendomen. Jag ska beskriva vad fadern, sonen och anden kan ha för betydelse för den kristne.
Har ni någon tanke kring ämnet som jag kan bygga resonemang runt?
Att vägen till sanningen dvs gud, går genom frälsarens konung, Jesus den förstfödde och ende.
Att de tre teosofiska gestalterna, fadern sonen och anden inte är separata ; att det först i tro och hängivenhet ges insikt om andeväsendet eller andens olika väsen, som via tron leder, men enbart via tron som Jesus anvisat, till den enda sanningen, som däremot nås enbart vid instigandet i dödsriket.
Den (s.k sant kristen) kristne, dyrkar detta och tror inte bara på det. Teologer kan tro, publik kan tro, det kan implementeras allehanda belöningar att öka trovärdighet, men för en kristen övergår tron till dyrkan, enlig sig själv en övertygelse. (absolutism)
Man brukar också säga att det tänds en insiktens låga.. i hjärtat på den troende, det är den som kvarstår när teosofin eller teologin eller dogman falnar, den kristnes inre låga falnar inte, den brinner, väl en gång antänd. Det är där kristna martyrerna kommer in i bilden, och dem som upprätthåller lärans "sanningshalt" eller "äkthet"
Man säger äkta tro, och sann kristen. Då är kulturkristen populärkristen wannabekristen eller infödd kristen eller t.ex ingående kristen konfession, eller döpt kristen (som bl.a jag är) : då är man ju andligt kristen och viger till en början sitt anlete och uppmärksamhet åt Jesus ; den ende vägledaren för den som känner det kristna
troskallet.
Men likväl fortsatt bunden LÄRAN. VArför newage-kristna som avviker treenighets-grunden, tveksamt kan sägas vara sant kristna.. då de blandar in andra läror... som självklart, kan vara väg mot religiös sanning, det också.. men enl de kristna, är det inte det, det finns enbart en renlärig väg, mot sanning.
Om igen, enligt den kristna läran., inte bara lite allmän tolkning alltså.