2012-11-19, 10:32
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologetics
alla skrifter vi har från Judarna innan år 200e.K säger Gud är treenig

Tar hemskt gärna en källa på det. Någon sådan finns förstås inte, då du nog också vet att det är ren lögn.

Citat:
1Mos. kapitel 18 & 19 Gud uppenbara sig för Abraham och han ser 3 män, läser du båda kapitlen ser du att alla tre är Gud sätter du ihop allt = hela Bibeln, förstår du att dom tre Gudar är EN

Men snälla du, dessa tre män är inte gudar utan änglar. Gud talar genom dem, och som sådana är det standard i GT att de kan tilltalas som "Gud". Det är alltså inte så att det var Fadern, Sonen och den Helige Ande som kom på besök. Har du inte läst 1 Mos 19:1, 19:15, där det framkommer med all önskvärd tydlighet att de är änglar? "Ham·mal·’ā·ḵîm" - änglar/budbärare.

Citat:
Jes 6:3 Och den ene ropade till den andre: "Helig, helig, helig är HERREN Sebaot...

Att de säger helig tre gånger ska vara en indikation på att det rör sig om tre personer i Gud? Nej, detta saknar helt och hållet belägg.

Citat:
Mat 28:19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn

Detta indikerar heller inte på något sätt treenighet; vad som sägs är helt enkelt att de ska döpa människor i Faderns, Sonens och den helige Andes namn (namn = makt, auktoritet eller gemenskap). Alltså, Guds, Messias' och Guds verkande krafts namn.

Du sa att den inte säger "en Gud och en Herre". Som jag sa du måste kliva in i Texten för att förstå vad Jesus menade med "den ende sanne Guden" med tanke på att Jesus kallas också för Gud och Helige Anden med. Ska ta o undersöka saken, o återkomma till dig.

Citat:
Vad menar du? I GT beskrivs Heliga Anden på andra sett ja. I både GT o NT beskrivs Helige Anden som Gud.

Absolut, helig Ande är Gud; men var beskrivs anden som en separat person i relation till Fadern? Helig ande är antingen synonym med Fadern, alltså ett Gudsnamn, eller - främst i NT - Guds verkande kraft, dvs en specifik aspekt av Gud.

Citat:
Ja, Gud Faderns är den sanne i versen men att Jesus kallas för den sanne, kan du inte vifta bort med att "Jo, Fadern kallades den sanne två ggr innan"...

Nej, Jesus kallas inte för "den sanne". "Houtos" (dvs "han" eller "detta") kallas för "den sanne"; om detta helt plötsligt syftar till Jesus - vilket skulle stämma otroligt dåligt med kontexten - eller till Gud Fadern som två gånger precis innan kallats "den sanne" (medan Jesus kallats den sannes son) är en fråga om tolkning (då "houtos", som redan klargjorts, inte alltid syftar till nämsta substantiv utan också kan syfta till andra närliggande sådana).

Om det faktiskt stod "Jesus är den sanne Guden" så skulle det naturligtvis inte gå att "vifta bort" - speciellt inte om den övriga texten också gav ett sådant intryck (vilket den inte gör, alls, utan Gud och Jesus behandlas alltid som två olika personer - där "Gud" syftar till "Gud", och "Jesus" syftar till "Jesus").

Som sagt, texten är öppen för tolkningsmöjligheten att Jesus skulle vara "den sanne Guden" - men kontexten gör detta, som du nog också förstår någonstans innerst inne, till en väldigt osannolik tolkning.

Citat:
Alla språk kunniga håller med om att det är Jesus som kallas "den sanne Guden", vet inte vad mer jag ska tillägga

Inte alls; alla som på något sätt satt sig in i hur "houtos" används i Bibeltexterna vet att författarna definitivt inte följer regeln om att termen alltid syftar till närmsta substantiv (vilket jag ju redan klargjort för dig mha verserna där Jesus i så fall skulle kallas Antikrist, och där mannen som lärjungarna helade i så fall skulle vara kyrkans hörnsten hellre än Jesus som omnämns tidigare och inte är närmsta substantiv/person/egennamn).

Folk som inte bara är ute efter att "bevisa" att Jesus är Gud kan normalt erkänna detta. "There are some problems of text and syntax here", skriver t.ex. Edwin D. Freed i "Theological Prelude to the Prologue of John's Gospel" publicerad i Scottish Journal of Theology, vol 32, no 03. Detsamma menar Marianne Meye Thompson som skriver "Similarly, in 1 John 5:20, the referent of the phrase "the true God" is disputed. Some commentators think that it designates Jesus, others that it refers to God (the Father)", i boken "The God of the Gospel of John" (s. 8).

Det är alltså knappast ett klart stycke på något sätt; i kontexten vore det tvärtom väldigt konstigt om det var Jesus som kallades "den sanne Guden". Treenighetsförespråkare vill naturligtvis hemskt gärna att detta är vad det klart och tydligt ska stå - men det är inte vad som klart och tydligt står - det är en tolkningsmöjlighet, liksom en annan tolkningsmöjlighet - mer i linje med resten av brevet - är att det syftar till Fadern.

Citat:
Men Jesus är ju den enda som är med i Kontexten, om inte du sätter in [vår] som inte finns med i någon av manuscripten.

"Vår" finns med i de grekiska manuskripten. "Tou megalou theou kai sōtēros hēmōn Christou Iēsou", ordagrannt "från/av store Gud och frälsaren vår Kristus Jesus". "Hēmōn" = vår. Stycket kan översättas som "Gud och vår frälsare Jesus" eller "vår Gud och frälsare Kristus Jesus"; där det förra går mer i linje med resten av brevet - dvs passar bättre in i kontexten.

Citat:
Tycker att du ska läsa dom 15 verserna, ordentligt.

Done! Jesus och Gud syftas alltid till som olika personer; Jesus likställs aldrig med Gud.
Citera
2012-11-19, 10:37
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Att kristna till talade Gud med Allah innan Muhammeds tid, stämmer inte för framtill Muhammeds tid var Allah enbart en mån-gud

Ren bullshit.
"The use of the term Allah in Arab Christian churches predates Islam by several centuries."
http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Christians

Citat:
Abrahams Isacs Jakobs Gud? Nää.

Det är ju vad som står skrivet i Koranen - så även om en jude eller kristen naturligtvis inte anser att muslimer har "rätt bild" av Gud, så är det ju samma Gud som syftas till (därför är även Torah och Nya Testamentet heliga böcker för muslimerna; Abraham, Jakob och Jesus viktiga personer, osv).
Citera
2012-11-19, 17:05
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Gud säger "Jag sände ödeläggelse bland er, som när Sodom och Gomorra lades öde", osv? Menar du att det är flera gudar som säger det, eller vad tänker du?
Det var en dålig översättning
Amo 4:11 I have overturned among you, Like the overturn by God of Sodom and Gomorrah, And ye are as a brand delivered from a burning, And ye have not turned back unto Me, An affirmation of Jehovah.

Citat:
Och den här versen bevisar att dom 3 änglar i 1Mos. 18 & 19 innehöll Gud.
Jo, det går alldeles utmärkt. "Echad" används t.ex. för "en man" (Jakob) i 1 Mos 42:11, "en av er" i 1 Mos 42:19, "ett (och samma, el. ett enda) hus" i 2 Mos 12:46, "en tjur" i 2 Mos 29:1, "en bagge" i 3 Mos 16:5, etc., etc.

Du kan ha en, "echad", bil; eller en man, en bror, ett hus, en tjur, en bagge, o.s.v. (utan att det gör Jakob till en enhet av män, din bror till en enhet av bröder, ditt hus till en enhet av hus, din tjur till en enhet av tjurar eller din bagge till en enhet av baggar).
ECHAD
1Mos. 42:11. ALL-OF-US SONS-of man one (achad).
1Mos. 42:19 If established-oneS you(plural) brother-of-you (plural) one(echad)=obestämd.
1Mos. 12:46 In house-one(echad)=obestämd hus.
2Mos. 29:1 Take you young-bull one(echad)=obestämd, spelar ingen roll vilken, bara du tar en=echad=obestämd.
4Mos. 16:5 ..and-ram one(=echad) obestämd igen, bara du tar en utav dom.

YACHID
1Mos. 22:2 Isaac... Son-of-you only-one(ichid=yachid)
2Mos. 22:12 (ath-ichid-k)= only-one-of. you.
ordspråks. 4:3 (rku-ichid)=den ende
psalm 22:20 only-me = ichidith

Citat:
Ja, "echad" kan som sagt användas som "en" och "ett". På samma sätt kan vi på svenska säga att Adam är en (echad) man, och att Adam och Eva är ett (echad) par. Eller att israeliterna är ett (echad) folk.
Hebreiska: Adam är echad man= Adam är en människa.
Svenska: Adam är en man= en specifik Man / på Herbreiska Yachid man

Sakarja 12:10 ..as-wailing over the-only-son(=e-ichid)

Citat:
Ja, detta betyder däremot inte "Gud allsmäktig", utan "Gud" i en bredare bemärkelse (i samma bemärkelse som Mose eller israelitiska kungar kallas "Gud"; dvs någon som fått auktoritet från Gud och som gör Guds verk). Stycket i Heb 1:8 är citerat från Ps 45, och handlar ursprungligen om en israelitisk kung som kröns.
1.Vi är monotheister båda två hoppas jag, så jag svarar med, 5Mo_4:35, 5Mo_4:39, Jes_44:8 , Jes_45:5 , Jes_45:14, Jes_45:18, Jes_45:22, etc etc. Dessutom, om det finns tre I 1 Gud, så kan ingen utav dom vara mindre än den andra, för då krävs en till lite mindre Gud vart den andra medlemmen ska vara, och det är just henotheism.
2. Psa 82:6 "Jag har sagt att ni är gudar, ni är alla den Högstes söner.
Psa 82:7 Men ni måste ändå dö som människor dör, och falla som var furste faller."
3. Jo, jag vet, men när profeterna får profetior i gamla testamenten, så brukar dom säga, "Herren säger.." "Så säger Herren", men det finns många profetior som inte innehåller just dom där orden, "Så säger Herren" etc.. Och att författaren(troligtvis Paul) citera den åt Jesus, så ändrar han ju kontexten till den, han menade inte att Jesus var Kungen i GT som kröntes. P.g.a att den citeras åt Jesus, så trodde författaren att den va riktad åt Messias.

Citat:
Att det inte handlar om Gud allsmäktig kan du se klart och tydligt när du fortsätter läsa: "Därför har Gud, din Gud, smort dig med glädjens olja mer än dina likar". Detta - "din Gud" - är Gud allsmäktig. Gud allsmäktig smörjer - han blir inte smord; Gud allsmäktig har ingen Gud över sig - dvs ingen "din Gud"; Gud allsmäktig har inga likar. Så varken Mose, kungen eller Jesus kallas för Gud allsmäktig även om de vid ett fåtal tillfällen kallas "Gud", vilket är tydligt i kontexten (Mose kallas t.ex. bara för "Gud för farao" i 2 Mos 7:1, och det är tydligt att hans auktoritet kommer från Gud allsmäktig och inte från honom själv - liksom detsamma är tydligt i Ps 45 och därmed också i Heb 1:8-9).
Jesus var 100% människa och hade många likar. Och inte kallas Gud hela tiden Gud allsmäktig för att vi ska tänka "juste det där är Gud". I Jesaja 48 kallar Jesus sig själv för allsmäktig, men eftersom du inte godkänner det pga att ingen "forskare" läst kapitlet, så anser inte du att det är Jesus, Men om du läser den själv så inser du att "forskare" behövs inte för att förstå att det är Jesus. Och igen Faderns o Sonens relation borde inte ha med saken att göra.

Citat:
Ego eimi används gång på gång av alla möjliga personer i NT - av Paulus, den blinde mannen som helas, o.s.v. och betyder ungefär "jag är den jag är" eller "det är jag". Och så översätts ju även detta stycke normalt: "om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder". "Den jag är" syftar förmodligen på Jesus som Messias. I Apg 26:29 säger Paulus "ego eimi"; betyder det att han också är Gud?Nja, kontexten verkar snarare vara att han påstår sig vara ett sant sändebud från Gud, och sann Messias. Detta är ju också vad han förklarar; att han är sänd från Gud, att Gud är med honom och att han gör det som behagar Gud.
Först måste du se i vilket sammanhang han säger det, det finns 59 verser i kapitlet, han förklarar många saker i de kapitlet. I septuagintan säger Gud till Moses när han frågade om Guds namn i 2Mos 3:14 "ego eimi". Jesus säger inte "jag är Messias" utan att han är "EGO EIMI" har ingenting med Messias att göra. 2Mos 3:14 "EGO EIMI=YHWH". Paul eller den blinde mannen sa väl inte Ego Eimi i samma situation? eller med samma mening?
Joh 8:23 and he said to them, `Ye are from beneath, I am from above; ye are of this world, I am not of this world;
Joh 8:24 I said, therefore, to you, that ye shall die in your sins, for if ye may not believe that I am [he] (Ego Eimi), ye shall die in your sins.' oh 8:56 Abraham, your father, was glad that he might see my day; and he saw, and did rejoice.'
Joh 8:57 The Jews, therefore, said unto him, `Thou art not yet fifty years old, and Abraham hast thou seen?'
Joh 8:58 Jesus said to them, `Verily, verily, I say to you, Before Abraham's coming--I am;'
Joh 8:59 they took up, therefore, stones that they may cast at him...

forts. följer...
Citera
2012-11-19, 17:07
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Du förstod nog inte frågan alls. Frågan var inte varför Gud upphöjde Jesus, utan hur han alls kunde upphöja honom (Jesus som du ju påstår är sann Gud, och Gud är redan den högste). Vad jag vidare frågade var varför hans upphöjning var beroende av hans agerande - om Jesus är sann Gud så är han ju redan den högste; detta är inte beroende av något
Jesus kan upphöja sin Fader o Fadern kan upphöja sin son, Jag upphöjer Gud varje dag, det gjorde Jesaja också i 25:1.
Jesus är 100% Gud och människa. Upphöjning berodde på hans agerande, "Han ödmjukade sig ända till sin död"

Citat:
Jag pratar inte alls om någon modalism. Saken är ju den att stycket inte säger att Fadern upphöjde honom, utan att Gud gjorde det.
Du, sa följande "Ingen har sett Fredrik Reinfeldt förutom Fredrik Reinfeldt som har gjort Fredrik Reinfeldt känd..." Det är i allra högsta grad Modalism.
Ja, Gud Fadern upphöjde Gud Sonen, ingen big deal.

Citat:
Det råder delade meningar kring ifall Carmen Christi är äldre än Paulus omnämning av den...
Ok. Med tanke på att "forskare" har spekulerat, om det va Paul som skrev det öht. För det avviker från hans skrivstil. Och att Plinius nämner det, tyder på att Den fanns innan Paul, pga att han citerar den ordagrant, och inte alls är hans stil/skrivstil.

Citat:
Igen, du verkar inte alls förstå min poäng... Jesus kallar Gud för "min fader och er fader, min Gud och er Gud". Poängen är alltså att Jesus menar att hans Gud är Fadern, och att vår Gud är densamme som hans Gud... ...så finns det väl anledning att lyssna på honom, kanske?
Men utesluter det på något sätt någonting? Jesus Far o Gud är vår Far och Gud, det råder väl ingen tvekan om det? Jesus Gud Fadern, och Faderns Gud Sonen, skillnaden är att När Jesus var här på Jorden så var Hans Gud o Far större än människan Jesus. Att Jesus säger att "Detta är det sanna livet, att ni känner den ende sanne Guden o den han har skickat" ska man lyssna på, men även förstå. Att Jesus också kallas för "den sanne Guden" betyder att Joh 17:3 hade en annan tanke/mening bakom sig. Och Jesus ödmjukade sig för Sin Gud helt, inga konstigheter med det.

Citat:
Har ingen aning om vad han var, eller vad vi var; det finns inga direkta verser som säger mer än att han var med Gud (som t.ex. judiska mystiker tror att vi alla var).
Jag tror också att vi fanns med Fadern innan vi blev till, känns fel o säga i hans tanke, men helt klart i hans planer, men vi skapade inte nått med han, Adam va inte skapad i Vår likhet, om du förstår vad jag menar. Vi kan inte säga "innan Abraham var, var jag" för vi var inte i den mening, som Jesus var.

Citat:
Nej, vissa av kyrkofäderna uttryckte det, mycket tydligt. Liknande teologi och kristologi hittar vi inte i Bibeltexterna, varför sannolikheten är låg att stycket skulle återfinnas bland de tidigaste manuskripten - sannolikheten är betydligt högre att det lades till senare (t.ex. under de efter-apostoliska kyrkofädernas tid).
Författarna hade ju en plan i att skriva Bibeln, som du sa innan, Gnostikerna hade sina tankar o så vidare, så dom brydde sig helt enkelt bara om att berätta vem Jesus var, och det är rätt så uppenbart att han är Gud enligt Bibeln. Och att hela Bibeln talar om att Gud är en bara 1 inte mer, bara en, så sätter den oss i en situation att bygga upp en förståelse SJÄLV, om Fadern som kallas Gud, Sonen som kallas Gud, Heliga Anden som kallas Gud, på ett helt annat sätt än Moses.

Citat:
Ja, det är ju precis vad jag skrev. Du skrev att han enbart talade om falska gudar.
Det är uppenbart att Paul fogar samman Herre och Gud, liksom Tomas i Joh 20:28
1Ko 8:5 for even if there are those called gods, whether in heaven, whether upon earth--as there are gods many and lords many--

Citat:
Vad menar du att detta betyder?
Vad menar du att detta betyder?
Tit 2:13 waiting for the blessed hope and manifestation of the glory of our great God and Saviour Jesus Christ,

Citat:
Nej, alla visste inte om det (eller trodde att det var sant). Väldigt många hade andra tolkningar; vissa kyrkofäder såg t.ex. Gud och Jesus som två (eller fler) olika gudar (t.ex. marcionister och en del gnostiker), det fanns, det fanns många som trodde på Jesus som Messias men inte som Gud ...utan treenigheten var en idé bland många och den har inga belägg från den allra tidigaste kristendomen... Treenighetstanken växte fram relativt långsamt, och det första egentliga försvaret av treenigheten var av Tertullian...
Ja, asså att säga ALLA måste man ju ta i lite, det fanns ju atheister då me så alla trodde inte på samma sak. Ja, många hade olika syn, typ en Gud o några små gudar o så vidare, men dom tillhör inte kategorin vi talar om. Dom flesta Monotheistiska Judar, Messianiska o icke Messianiska trodde på treenigheten. Vi har inget som Indikerar på att monotheistiska Judar trodde på en Gud som Judarna tror på idag, dvs majoriteten visar att de flesta trodde på en treenig Gud. Jag tror att tidigaste Kristna skrifter som tyder på att Jesus är Gud är Pauls skrifter. Ex jmf. Rom 10:13 med Joel 2:32. jmf. 1 Kor. 1:31*<>*Jer. 9:24 . *1 Cor. 2:16*<>*Isa. 40:13. *1 Kor. 10:26*<>*Ps. 24:1. *2 Kor. 10:17*<>*Jer. 9:24*
Räcker inte det, finns det ju med klar språk verser som säger Jesus är Gud. Tertullian skrifter ser inte jag alls som värdefulla. Enda med Tertullian är att han citerar 1Joh 5:7, vilket jag trodde skrevs först år 500 nångång. Finns mycket tidigare, tar upp dom senare för såg att frågan proppar upp en gång till snart.

Citat:
och läran sågs till en början som kätteri av kyrkan
Nej, tvärtom, det skulle ses som kätteri av tidiga kyrkan att folk nekar Jesu Gudomlighet. Du får se kyrkofädernas åsikt om saken strax.

Forts. förljer...
Citera
2012-11-19, 17:14
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Tar hemskt gärna en källa på det. Någon sådan finns förstås inte, då du nog också vet att det är ren lögn
Tog kanske i för hårt när jag sa alla, rättare sagt Majoriteten. Här kommer lite grann ifrån Kyrkofäderna, efter det Judar som skriver om treenighet, och binitarianism:
Polycarp*(70-155/160). *Bishop of Smyrna. *Disciple of John the Apostle.
"O Lord God almighty... I bless you and glorify you through the eternal and heavenly high priest Jesus Christ, your beloved Son, through whom be glory to you, with Him and the Holy Spirit, both now and forever" (n. 14, ed. Funk; PG 5.1040).

Justin Martyr*(100?-165?). *He was a Christian apologist and martyr.
"For, in the name of God, the Father and Lord of the universe, and of our Savior Jesus Christ, and of the Holy Spirit, they then receive the washing with water" (First Apol., LXI).
Ignatius of Antioch*(died 98/117). *Bishop of Antioch. *He wrote much in defense of Christianity.
"In Christ Jesus our Lord, by whom and with whom be glory and power to the Father with the Holy Spirit for ever" (n. 7; PG 5.988).*

"We have also as a Physician the Lord our God Jesus the Christ the only-begotten Son and Word, before time began, but who afterwards became also man, of Mary the virgin. *For ‘the Word was made flesh.' Being incorporeal, He was in the body; being impassible, He was in a passable body; being immortal, He was in a mortal body; being life, He became subject to corruption, that He might free our souls from death and corruption, and heal them, and might restore them to health, when they were diseased with ungodliness and wicked lusts." (Alexander Roberts and James Donaldson, eds., The ante-Nicene Fathers, Grand Rapids: Eerdmans, 1975 rpt., Vol. 1, p. 52, Ephesians 7.)

Irenaeus*(115-190). *As a boy he listened to Polycarp, the disciple of John. *He became Bishop of Lyons.
"The Church, though dispersed throughout the whole world, even to the ends of the earth, has received from the apostles and their disciples this faith: ...one God, the Father Almighty, Maker of heaven, and earth, and the sea, and all things that are in them; and in one Christ Jesus, the Son of God, who became incarnate for our salvation; and in the Holy Spirit, who proclaimed through the prophets the dispensations of God, and the advents, and the birth from a virgin, and the passion, and the resurrection from the dead, and the ascension into heaven in the flesh of the beloved Christ Jesus, our Lord, and His manifestation from heaven in the glory of the Father ‘to gather all things in one,' and to raise up anew all flesh of the whole human race, in order that to Christ Jesus, our Lord, and God, and Savior, and King, according to the will of the invisible Father, ‘every knee should bow, of things in heaven, and things in earth, and things under the earth, and that every tongue should confess; to him, and that He should execute just judgment towards all...'" (Against Heresies X.l)
Tertullian*(160-215).

*African apologist and theologian. *He wrote much in defense of Christianity.
"We define that there are two, the Father and the Son, and three with the Holy Spirit, and this number is made by the pattern of salvation... [which] brings about unity in trinity, interrelating the three, the Father, the Son, and the Holy Spirit. *They are three, not in dignity, but in degree, not in substance but in form, not in power but in kind. *They are of one substance and power, because there is one God from whom these degrees, forms and kinds devolve in the name of Father, Son and Holy Spirit." (Adv. Prax. 23; PL 2.156-7).

Origen*(185-254). *Alexandrian theologian. *Defended Christianity and wrote much about Christianity.
"If anyone would say that the Word of God or the Wisdom of God had a beginning, let him beware lest he direct his impiety rather against the unbegotten Father, since he denies that he was always Father, and that he has always begotten the Word, and that he always had wisdom in all previous times or ages or whatever can be imagined in priority... There can be no more ancient title of almighty God than that of Father, and it is through the Son that he is Father" (De Princ. 1.2.; PG 11.132).

"For if [the Holy Spirit were not eternally as He is, and had received knowledge at some time and then became the Holy Spirit] this were the case, the Holy Spirit would never be reckoned in the unity of the Trinity, i.e., along with the unchangeable Father and His Son, unless He had always been the Holy Spirit." (Alexander Roberts and James Donaldson, eds., The Ante-Nicene Fathers, Grand Rapids: Eerdmans, 1975 rpt., Vol. 4, p. 253, de Principiis, 1.111.4)
"Moreover, nothing in the Trinity can be called greater or less, since the fountain of divinity alone contains all things by His word and reason, and by the Spirit of His mouth sanctifies all things which are worthy of sanctification..." (Roberts and Donaldson, Ante-Nicene Fathers, Vol. 4, p. 255, de Principii., I. iii. 7).

Rabbi Eliezar Hakkalir, AD 70, taught the doctrine of three distinct beings revealed in the Godhead in his commentary on Genesis 1:1. He wrote:
"When God created the world, He created it through the Three Sephiroth, namely, through Sepher, Sapher and Vesaphur, by which the Three*twywh(Beings) are meant . . . The Rabbi, my Lord Teacher of blessed memory, explained Sepher, Sapher, and Sippur, to be synonymous to Ya, Yehovah, and Elohim meaning to say, that the world was created by these three names."49/28-29
Rabbi Bechai, in his commentary on Genesis 1:1 (p. 1, col. 2) explained that the word Elohim*!yhiloa>*is compounded of two words,*!h*and*la, that is, "These are God." The plural is expressed by the letter yod (y*).

Rabbi Simeon, known as*The Propositions of the Zohar, records the mystery of the Shechinah glory of God in these words.
"... the exalted Shechinah comprehends the Three highest Sephiroth; of Him (God) it is said, (Ps. 62:11), "God hath spoken once; twice have I heard this." Once and twice means the Three exalted Sephiroth, of whom it is said: Once, once, and once; that is, Three united in One. This is the mystery."471/113
6. Another extraordinary reference to the Trinity is found in the*Zohar:
"Here is the secret of two names combined which are completed by a third and become one again. ‘And God said Let us make Man.’ It is written, ‘The secret of the Lord is to them that fear him’ (Psalm 25:14). That most reverend Elder opened an exposition of this verse by saying ‘Simeon Simeon, who is it that said: "Let us make man?" Who is this Elohim?’ With these words the most reverend Elder vanished before anyone saw him ... Truly now is the time to expound this mystery, because certainly there is here a mystery which hitherto it was not permitted to divulge, but now we perceive that permission is given.’ He then proceeded: ‘We must picture a king who wanted several buildings to be erected, and who had an architect in his service who did nothing save with his consent. The king is the supernal wisdom above, the Central Column being the king below: Elohim is the architect above ... and Elohim is also the architect below, being as such the Divine Presence (Shekinah) of the lower world.’"48/90-91

Här har du ett litet skrift från Philo år 97. Philo trodde på Binitarianism om jag minns rätt. Om Ordet/Memra. "He exhorts the swift runner to hasten breathlessly to the most high divine Logos, which is the fountain of wisdom, in order that drawing from the stream he may find as a prize everlasting life instead od feath. "Philo Judaeus, De Fuga, 97

här har du en intressant länk om just Memra: http://www.michaelsheiser.com/TwoPowersInHeaven/Boyarin%20Memra.pdf

Forts. följer..
Citera
2012-11-19, 17:43
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Jag tycker det är förhastat att säga att 1 Joh 5:7 är en förfalskning. Versen nämns av bl.a av Tertullian från 200 e.kr.

Självklart bör verserna återfinnas i majoriteten av manuskripten vilket för övrigt oftast är fallet med Textus Receptus till skillnad från Westcott&Hort men med 1 Joh 5:7 så kan den mycket väl vara genuin.

Jag instämmer i att Svenska studiebibeln (aka folkbibeln) är bra, betydligt bättre än både Bibel 2000 och levande bibeln. Dock så föredrar jag 1917 av de svenska versionerna. KJV är förstås min favorit, en av de viktigaste anledningarna är just att den inte har tagit bort många av de verser som bevisar treenigheten.

Nej versen nämns aldrig av Tertullian, den vers han citerade som försvar för treenigheten var Joh 10:30 Jag och Fadern är ett.

Den kallas ju comma Johanneum och är säkerligen ett tillägg som en förklaring utan att för den skull vara en del av Johannes originaltext.

Ingen av de nyare översättningarna har tagit bort några verser, de presenterar dem bara på ett sätt närmare originalet.

Denna vers finns också med i den katolska översättningen Douay-Rheimes som är en översättning direkt från Jeromes Latinska vulgata och den är överlägsen KJV när det gäller att återge verserna så nära originalet som möjligt.
Citera
2012-11-19, 18:37
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Men snälla du, dessa tre män är inte gudar utan änglar. Gud talar genom dem, och som sådana är det standard i GT att de kan tilltalas som "Gud". Det är alltså inte så att det var Fadern, Sonen och den Helige Ande som kom på besök. Har du inte läst 1 Mos 19:1, 19:15, där det framkommer med all önskvärd tydlighet att de är änglar? "Ham·mal·’ā·ḵîm" - änglar/budbärare.

Jo, jo änglar så klart. Inte ville Gud döda Abraham, vilket han skulle, om abraham såg självaste Gud.

1Mo 18:1 YHWH uppenbarade sig för Abraham vid Mamres te- rebintlund, där han satt vid ingången till sitt tält när dagen var som hetast.
1Mo 18:2 Han såg upp, och se, tre män stod framför honom. Då han fick syn på dem skyndade han sig emot dem från tältöppningen och bugade sig till jorden
1Mo 18:3 och sade: "Herre, om jag har funnit nåd för dina ögon så gå inte förbi din tjänare. 1Mo 18:5 Jag skall också hämta ett stycke bröd, så att ni kan styrka er innan ni går vidare, när ni nu har tagit vägen förbi er tjänare." De sade: "Gör som du har sagt."
1Mo 18:13 YHWH sade till Abraham: "Varför log Sara och tänkte: Skulle jag föda barn, jag som är så gammal?
1Mo 18:16 När männen steg upp därifrån såg de ner mot Sodom, och Abraham följde dem ett stycke på väg.
1Mo 18:17 Då sade YHWH: "Kan jag dölja för Abraham vad jag tänker göra?
1Mo 18:21 Därför vill jag/YHWH gå ner och se om de i allt har gjort efter det rop som har nått mig. Om det inte är så, vill jag veta det."
1Mo 19:24 Då lät YHWH svavel och eld regna ner från himlen, från YHWH, över Sodom och Gomorra.

Självklart var de änglar Gud gick in i. Vi måste komma ihåg att Ingen kan se Gud o leva! Gud älskade Abraham, slälvklart var de inne i änglarna Gud visade sig för Abraham

Citat:
Att de säger helig tre gånger ska vara en indikation på att det rör sig om tre personer i Gud? Nej, detta saknar helt och hållet belägg.
Självklart förväntar jag mig inte att du ska se det som vattentäta bevis.

Citat:
Absolut, helig Ande är Gud; men var beskrivs anden som en separat person i relation till Fadern? Helig ande är antingen synonym med Fadern, alltså ett Gudsnamn, eller - främst i NT - Guds verkande kraft, dvs en specifik aspekt av Gud.
Oj då, har du missat det?

4Mo_11:25 Då steg HERREN ner i molnskyn och talade till honom, och tog av den Ande som var över honom och lät den komma över de sjuttio äldste. Då nu Anden vilade över dem började de profetera, men det gjorde de sedan inte mer.
Mat 3:16 När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Och se, himlen öppnades, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom.
Mat 3:17 Och en röst från himlen sade: "Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje."
Rom 8:16 Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.
1Ko 12:11 Men allt detta verkar en och samme Ande, som efter sin vilja fördelar sina gåvor åt var och en.

Citat:
Nej, Jesus kallas inte för "den sanne". "Houtos" (dvs "han" eller "detta") kallas för "den sanne"; om detta helt plötsligt syftar till Jesus..Som sagt, texten är öppen för tolkningsmöjligheten ...Folk som inte bara är ute efter att "bevisa" att Jesus är Gud kan normalt erkänna detta.
1Jh 5:20 and we have known that the Son of God is come, and hath given us a mind, that we may know Him who is true, and we are in Him who is true, in His Son Jesus Christ; this one is the true God and the life age-during!
1. [b]Alltså vi är i den sanne....Men vi är i Jesus....Men vi är ändå i den sanne, och denne sanne är den sanna Guden. Vem är vi i??
2. Faktist inte, du kan egentligen inte tolka det på ett annat sätt, ser du inte de!?
3. Jo, det är många som har problem med texten i Bibeln. JV, skrev ju en egen bok med gigantiska ändringar.

Citat:
Det är alltså knappast ett klart stycke på något sätt; i kontexten vore det tvärtom väldigt konstigt om det var Jesus som kallades "den sanne Guden".
Ja, JV och andra unitarismer kallar den rent av trinitarisk

Citat:
"Vår" finns med i de grekiska manuskripten. "Tou megalou theou kai sōtēros hēmōn Christou Iēsou", ordagrannt "från/av store Gud och frälsaren vår Kristus Jesus". "Hēmōn" = vår. Stycket kan översättas som "Gud och vår frälsare Jesus" eller "vår Gud och frälsare Kristus Jesus"; där det förra går mer i linje med resten av brevet - dvs passar bättre in i kontexten.
Det här var en klurig icke diskution. [Vår] finns med, men inte där du vill placera den.
doxes tou megalou Theou Sotero hemon=vår Iesou Christou.

Citat:
Done! Jesus och Gud syftas alltid till som olika personer; Jesus likställs aldrig med Gud.
Du förstår den hur du vill, men frågan är vad säger skriften egenligen? Du kan ju sätta lite socker på den, o hävda att Titus 2 kallar Jesus för Gud bara engång, eller ta du det bara som en man, att Jesus är Gud två ggr i Titus 2

Tit 2:10 not purloining, but showing all good stedfastness, that the teaching of 2. God our Saviour they may adorn in all things.

Tit 2:11 For the saving grace of God was manifested to all men,
Tit 2:12
teaching us, that denying the impiety and the worldly desires, soberly and righteously and piously we may live in the present age,
Tit 2:13
waiting for the blessed hope and manifestation of the glory of our1. great God and Saviour Jesus Christ,
Tit 2:14 who did give himself for us, that he might ransom us from all lawlessness, and might purify to himself a peculiar people, zealous of good works;
Tit 2:15 these things be speaking, and exhorting, and convicting, with all charge; let no one despise thee!
Citera
2012-11-19, 18:38
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nej versen nämns aldrig av Tertullian, den vers han citerade som försvar för treenigheten var Joh 10:30 Jag och Fadern är ett.

Han citerade Joh 10:30 men likåsa citerade han en förkortad 1 Joh 5:7.

Citat:
Tertullian makes a truncated reference to the Comma:

"Ita connexus Patris in Filio et Filii in Paracleto, tres efficit coharentes, alterum ex altere, qui tres unum sunt, non unus, quomodo dictum est, Ego et Pater unum sumus." (Against Praxeas XXV).

"Thus the connection of the Father in the Son, and of the Son in the Paraclete, produces three coherent persons, one from the other, which three are one, not one [person], as it is said, "I and my Father are One.""

Some translations in English obscure Tertullian's reference to the Comma. Tertullian makes the truncated reference, “tres unum sunt” and argues for the consubstantial unity of the Father and the Son with the reference to John 10:30. He did not quote the Comma fully because a full quotation has "the Word" instead of "the Son".
- http://www.kjvtoday.com/home/the-father-the-word-and-the-holy-ghost-in-1-john-57#TOC-Tertullian-215-AD-

Citat:
we next find a much more definite use of this verse by Tertullian around 200 AD. In his apologetic work Against Praxeas, He makes the statement concerning the Trinity,

"Thus the connection of the Father in the Son, and of the Son in the Paraclete, produces three coherent Persons, who are yet distinct One from Another. These Three are one essence, not one Person, as it is said, 'I and my Father are One,' in respect of unity of substance not singularity of number."62

While Tertullian here quotes John 10:30 so as to elucidate the point he makes about the unity of essence, and not of number, among the Persons of the Godhead, his language concerning all three Persons is strikingly particular to that found in I John 5:7. He quotes "these three are", and then clarifies that the "one" is a one of substance and essence, not person. Quite clearly, this is a reference to the Comma. What is important to keep in mind, also, is that Against Praxeas is a work specifically designed to explain and defend the doctrine of the Trinity against Sabellianism, which is why Tertullian takes pains to note the unity is one of essence and not of person.

- http://www.studytoanswer.net/bibleversions/1john5n7.html
Citera
2012-11-19, 20:17
Medlem
apologeticss avatar
QUOTE=BRT]
..Som sagt, texten är öppen för....[/quote]
Nej absolut inte, inte så som du vill... det står doxes tou megalou theou sotero hemon Iesou Christou = härlighet av Store Gud, Frälsare vår Jesus, du kan inte ta "Hemin" och placera den vart du vill, den talar om Gud, frälsare, alltså om du ska sätta den nånstans så det sista du kan göra är att placera den mellan Gud-Frälsare som syftar på en o samma. Det är som att säga Kungen [och] Vasa..
Citera
2012-11-19, 20:27
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
"..Som sagt, texten är öppen för...."
Nej absolut inte, inte så som du vill... det står doxes tou megalou theou sotero hemon Iesou Christou = härlighet av Store Gud, Frälsare vår Jesus, du kan inte ta "Hemin" och placera den vart du vill, den talar om Gud, frälsare, alltså om du ska sätta den nånstans så det sista du kan göra är att placera den mellan Gud-Frälsare som syftar på en o samma. Det är som att säga Kungen [och] Vasa.. Din ord konstruktion påminner om nått du starkt nekat ända tills nu, antar jag
Citera
2012-11-19, 20:49
Medlem
Citat:

Jesus var 100% människa och hade många likar. Och inte kallas Gud hela tiden Gud allsmäktig för att vi ska tänka "juste det där är Gud". I Jesaja 48 kallar Jesus sig själv för allsmäktig, men eftersom du inte godkänner det pga att ingen "forskare" läst kapitlet, så anser inte du att det är Jesus, Men om du läser den själv så inser du att "forskare" behövs inte för att förstå att det är Jesus. Och igen Faderns o Sonens relation borde inte ha med saken att göra.

Men om man ska hänvisa till Matt 28:18, Luk 5:21-26, Matt 11:27, Luk 10:22 säger Jesus att han har "getts" makt att utöva den och vara allsmäktig här på jorden. Det gör honom dock inte till Gud. Vad är det som säger att han är Gud på grund av det ?
Senast redigerad av Kamora 2012-11-19 kl. 21:40.
Citera
2012-11-19, 20:50
Medlem
En off topic fråga bara: Vilken ålder har ni som diskuterar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in