Citat:
Ursprungligen postat av
alligator7928
Jo ett vittnesmål kan var ett helt avgörande bevis även i rättsfall av betydligt grövre karaktär än att någon kört utan bälte så där har du fel.
Vittnesmål kan vara allt ifrån skitbevis till ett mycket bra bevis beroende på vem som säger vad och i vilket sammanhang( läs trovärdighet).
Jag tror även du fattar detta om du använder hjärnan. Om polis måste filma dom " bälten" dom sett vad kommer det att få för följer för rättssäkerheten? Du inser kanske att om man ändrar synen på vittnesmål så vad händer då med bedömningen av andra brott, måste allt vittnen ser filmats för att det skall vara något värt i bevishänseende?
Det skulle innebära i princip fritt fram för kriminella att begå brott. Det förstår du väl?
DET är inte rättsäkert.
Håller dock med om att polisen inte borde behöva vittna på sån skit. Vuxna människor borde stå för det dom gör istället för att spela apa och pajas och känna sig kränkta för att dom får lite böter. Då hade det inte behövts.
Jag är verkligen ingen expert inom juridik men ett visst mått av sunt förnuft har jag. Jag förstår att vittnesmål tillsammans med annan bevisning kan väga tungt.
Om vi håller fast vid exemplet som togs upp angående bältesbrott så antar jag att vi många gånger har två personer med exakt samma historia, bara att den ena säger att bältet var på och den andre inte. Vi kan inte beslå någon av personerna med en lögn. Att då döma i favör för den som har bevisbördan på sig kan på inget sätt anses rättssäkert. Det vi pratar om här är faktiskt omvänd bevisbörda. Håller du inte med om det?
Jag menar inte att ett vittnesmål i sig per automatik är utan värde, tvärtom kan det säkert vara av största vikt men då är det mer komplicerade brott än detta.
Jag kan tycka att det är dumt att instifta en lag som knappt går att kontrollera, än mindre bevisa och därtill inte har någon inverkan på vårat samhälle, det drabbar bara den som struntat i bältet.
Vissa jurister och även poliser verkar ha för lite att göra när de lägger energi på sådana trivialiteter. Eller är det ett sätt att få in pengar till statskassan?
PS. Jag använder nästan alltid bälte (undantaget om jag ska 500 meter till affären eller liknande) och anser det dumt att inte ha bälte när man kommit över styrfart.