Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-29, 00:11
  #1
Medlem
Sailormans avatar
Ja som rubriken säger...

Jag har bott och jobbat i många olika länder längsmed ekvatorn. Där är polis korruption och mentaliteten att har man en polis i släkten så ska han hjälpa en om man råkar ut för att motförmodan bli tagen för sina brott, vardags mat. Det blir ett sätt att leva och man tänker inte så mycket på det. Bara skönt ibland att man kan betala sig ur svåra situationer, som trafikförseelser eller något dumt man gjort på fyllan. Och slippa gå igenom en juridisk process som kommer kosta dig mycket mer pengar i mutor, avgifter och tid.

Så finns det någon korruption att tala om i Sverige? Är det någon som råkat ut för att en polis givit en antydning eller rent ut sagt att jag kan glömma vad jag har i den högra handen om jag får något i den andra? Och om så är fallet hur mycket rörde det sig om? Eller om pengar har försvunnit när ni blivit gripna?
Citera
2008-09-29, 00:18
  #2
Avstängd
Trpezis avatar
Vet en kompis som inte blev gripen tack vare att han dejtat polismannens dotter sen var det ju nått reportage här om dan om skånska poliser som undanröjer bevismaterial. Såg aldrig reportaget men antar även de var korrupta på ett eller annat sätt.
Citera
2008-09-29, 00:33
  #3
Medlem
Såg någon dokumentär om Palme-mordet. Där sas det ju en del om att vissa poliser avslutat spaningar, som kunde fått mördaren fälld.


Hur jävla sant detta är vet allt fan..
Citera
2008-09-29, 00:40
  #4
Medlem
thetasks avatar
alla poliser är korrupta på något sätt..
Citera
2008-09-29, 00:44
  #5
Medlem
Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trpezi
Vet en kompis som inte blev gripen tack vare att han dejtat polismannens dotter sen var det ju nått reportage här om dan om skånska poliser som undanröjer bevismaterial. Såg aldrig reportaget men antar även de var korrupta på ett eller annat sätt.

Seså...
All polis korruption är av intresse.

Ingen som till exempel har åkt på en fortkörnings kontroll och kunnat betala sig ur att fått böter eller indraget körkort?

Ingen yrkes kriminell som kan säga om det är vanligt eller om det händer att polisen i Sverige får betalt för vissa tjänster? Vilka summor rör det sig om?
Citera
2008-09-29, 01:06
  #6
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komdinhora
Såg någon dokumentär om Palme-mordet. Där sas det ju en del om att vissa poliser avslutat spaningar, som kunde fått mördaren fälld.


Hur jävla sant detta är vet allt fan..
Hur korrupt var frågan, inte hur kompetent
Citera
2008-09-29, 01:08
  #7
Avstängd
Vapendragares avatar
Visades inte ett program av Insider om poliskorruption på Gotland?
Citera
2008-09-29, 01:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Hur korrupt var frågan, inte hur kompetent


HIHI! Jag menar alltså att dom höll span över området och runt där Palme fick blykepsen. Men just den tiden avslutade dom spaningarna, vilket dom inte gjort tidigare.

Något i den stilen, kan inte svära till 100 då jag själv är jävligt osäker. Kan kolla upp vad dokumentären hette.


PÖzzaAh!
Citera
2008-09-29, 01:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Visades inte ett program av Insider om poliskorruption på Gotland?

insider special - cowboymetoder och olagligheter
Citera
2008-09-29, 05:27
  #10
Medlem
Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Visades inte ett program av Insider om poliskorruption på Gotland?

Kan tänka mig att det är ungefär samma familj/släkt korruption som stöts på i småländer, blandanat dom flesta öar i caribbean samt dom få länder jag spenderat en längre tid i Afrika. Där någon lite högre betitlad polis ofta äger en bordell eller spel/gambling klubb. Totalt maktmissbruk.
Men på Gottland kanske den är lite mer sofistikerad än råa jävla analfabet neger stil. Eller...?

Kan ingen som såg det av snittet berätta lite vad det handlade om?

Edit. Viken kanal gå Insider på? Kanske kan söka reda på det på nätet. Har tyvärr inte tillgång till svensk tv.
__________________
Senast redigerad av Sailorman 2008-09-29 kl. 05:31.
Citera
2008-09-29, 10:18
  #11
Medlem
Jag har hört att storstadspolisen ofta behåller en stor del av beslagen vid husransakan etc.
Detta tjänar båda parter på, den kriminelle som har mindre stöldgods/knark eller vad det nu kan vara, och polisen som senare kan avyttra prylarna till langare och hälare de har avtal med. (Detta har jag hört av flera personer).

Vad jag däremot vet är att åtminstone två poliser plockade på sig en hel del steroider vid ett tillslag mot ett s.k. undergroundlab i en större stad i Sverige. Killen som drev stället fick mildare straff p.g.a. detta eftersom han inte alls hade så mycket hemma som man ibörjan trodde
Citera
2008-09-29, 11:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Jag har hört att storstadspolisen ofta behåller en stor del av beslagen vid husransakan etc.
Detta tjänar båda parter på, den kriminelle som har mindre stöldgods/knark eller vad det nu kan vara, och polisen som senare kan avyttra prylarna till langare och hälare de har avtal med. (Detta har jag hört av flera personer).

Vad jag däremot vet är att åtminstone två poliser plockade på sig en hel del steroider vid ett tillslag mot ett s.k. undergroundlab i en större stad i Sverige. Killen som drev stället fick mildare straff p.g.a. detta eftersom han inte alls hade så mycket hemma som man ibörjan trodde


Har du någon källa på detta?

Vad gäller poliser som snor grejen vid husrannsakan så e det ju inget nytt, det vet ja flertalet ggr det hänt personer. Sen att polisen använder steroider är ju inte direkt någon hemlighet. Tycker internutredarna gör ett skitkasst jobb, tror dom skulle kunna haffa rätt många poliser om dom bara ville, fasst då finns det kanske inga poliser kvar som tar dom "riktiga" brottslingarna? För polisen gör ju inga brott
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback