2013-01-28, 21:19
Medlem
ja
Citera
2013-01-29, 08:22
Medlem
BenAsslicks avatar
Ja, finns rätt gott om snutar som snor från folk.. Tex så LOBar man folk och strippar dom på cash, börjar det gnällas dagen efter så skylls det på att dom sumpat det på fyllan.

Polarn blev av med 2000:- på det sättet, dom plockade han även 5 meter från hans ytterdörr när han skulle hem och sova, men tydligen så var fyllecellen viktigare.

Dock så finns det nog inte så himla mycket korruption som vi civila kan få någonting positivt ur.
Citera
2015-08-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailorman
Ja som rubriken säger...

Jag har bott och jobbat i många olika länder längsmed ekvatorn. Där är polis korruption och mentaliteten att har man en polis i släkten så ska han hjälpa en om man råkar ut för att motförmodan bli tagen för sina brott, vardags mat. Det blir ett sätt att leva och man tänker inte så mycket på det. Bara skönt ibland att man kan betala sig ur svåra situationer, som trafikförseelser eller något dumt man gjort på fyllan. Och slippa gå igenom en juridisk process som kommer kosta dig mycket mer pengar i mutor, avgifter och tid.

Så finns det någon korruption att tala om i Sverige? Är det någon som råkat ut för att en polis givit en antydning eller rent ut sagt att jag kan glömma vad jag har i den högra handen om jag får något i den andra? Och om så är fallet hur mycket rörde det sig om? Eller om pengar har försvunnit när ni blivit gripna?
Polisen brukar aldrig dömas på vad de gör. Ofta när de gör fel försvinner i nån arkiv. Mord kan förvandlas till tjäntefel. När Farah Mabbu lämnades av polisen på en sophög lång från civilisationen att dö efter att blivit så hård misshandlat att han inte kunde ta sig upp, detta mord låt man samla damm i ett arkiv, tills Gambias ambassad i England klagade, men mördarna om jag inte missar mig fick enbart tjänstefel. Liknande fall finns flera. Polisen misshandlade massa människor under en fredlig demonstration mot Nancy Reagan, och tog med våld filmer från journalisterna för att övergreppet skulle inte komma ut. Ljuga, ändra i förhör det som skrevs, avbrytta överenskommelse med olika rörelse och organisationer det hör inte till ovanligheterna. Att kunna göra vad fan man vill och inte bli dömd för det, hittar inte annat ord till det än korruption.
Citera
2016-02-23, 22:43
Medlem
Jag tycker att systemet med att samla pinnar ligger farligt nära korruption. Ungefär som att parkeringsvakter får provision på de felparkeringsavgifter de drar in.
Citera
2016-02-24, 07:38
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Självklart ja.

Däremot är det mer vanligt hos utredare. Än mer vanligt ute på vischan, betänk följande - en ort/område där samma snutar arbetat i +30 år. Tro fan att de blir såpass avdankade att de utnyttjar och vinklar saker. Tjänster/gentjänster rentav eller upplägg där en hel poliskåk har ett outtalat sätt att "förbise" saker. Poliser i yttre tjänst som hållt på en tid är minst lika insyltade.

Jag har själv bevittnat underligheter där det omöjligen ej kan vara så att folk borde bli oberörda av händelser.

Har svårare att tro att en vanlig polis på stan i större ort direkt åsyftar att ta mutor för en fortkörning. I Östeuropa ja, men inte här. Men det kommer hit också just wait.
Citera
2016-02-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Självklart ja.

Däremot är det mer vanligt hos utredare. Än mer vanligt ute på vischan, betänk följande - en ort/område där samma snutar arbetat i +30 år. Tro fan att de blir såpass avdankade att de utnyttjar och vinklar saker. Tjänster/gentjänster rentav eller upplägg där en hel poliskåk har ett outtalat sätt att "förbise" saker. Poliser i yttre tjänst som hållt på en tid är minst lika insyltade.

Jag har själv bevittnat underligheter där det omöjligen ej kan vara så att folk borde bli oberörda av händelser.

Har svårare att tro att en vanlig polis på stan i större ort direkt åsyftar att ta mutor för en fortkörning. I Östeuropa ja, men inte här. Men det kommer hit också just wait.

Ja, det hände ju i för sig på Essingeleden att ett par poliser stoppade en bil för fortkörning och sa att det var lugnt om de fick en femhundring för besväret att inte skriva rapport. De åkte visst dit därför att offret kunde uppvisa ett bankomatkvitto för uttaget. Finns säkert en tråd om detta.
Citera
2016-02-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailorman
Så finns det någon korruption att tala om i Sverige?

Vet inte om korruption, men polisen i Sverige är definitivt inte ärliga.

I 2013 växlade jag BTC emot SEK per banköverföring med olika på Localbitcoins. Två år efter begick två polis inbrott hos mig. Dom begrundade det med att någon skit hade betalad mig med något lite skitbelopp som hade samband med någon form for bedrägeri.

Brottslingarna tog alt jag hade av datorutrustning och skrev det upp som "beslag".

Brottslingarna tog också fler papper-planböcker med BTC och lite annat som dom bara stjäl.

Efter ett år fick jag det dom skrev upp som "beslag" tillbaks.

JO tyckte det var helt okej att dom stjäl för brottslingarna berättade för JO att det var "misstag" att dom bara stjäl sakar.

Sannolikt går det å besticka olika polis här i Sverige för ärliga är dom inte. Grovt kriminella begår typiskt fler olika former för kriminalitet.
Citera
2016-02-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Ja, finns rätt gott om snutar som snor från folk.. Tex så LOBar man folk och strippar dom på cash, börjar det gnällas dagen efter så skylls det på att dom sumpat det på fyllan.

Polarn blev av med 2000:- på det sättet, dom plockade han även 5 meter från hans ytterdörr när han skulle hem och sova, men tydligen så var fyllecellen viktigare.

Dock så finns det nog inte så himla mycket korruption som vi civila kan få någonting positivt ur.

Bara för att man är nära hemmet betyder det inte att det är säkert att gå hem och sova när man är för full. Finns en stor risk att man kan skada sig eller dö i sina egna spyor.
Citera
2016-02-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart
Jag tycker att systemet med att samla pinnar ligger farligt nära korruption. Ungefär som att parkeringsvakter får provision på de felparkeringsavgifter de drar in.

Det finns inget pinnsystem längre. Inte funnits på ett par år nu.
Citera
2016-02-29, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballvart

Och när pinnsystem fanns var det bara en piska från chefer till poliser att vara mer effektiva när det gäller att tex göra alkoholutandningsprov eller skiva böter för fortkörning osv. Inget som poliser tjänade något på pengamässigt.
Citera
2016-02-29, 02:20
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Bara för att man är nära hemmet betyder det inte att det är säkert att gå hem och sova när man är för full. Finns en stor risk att man kan skada sig eller dö i sina egna spyor.

Fast nu var han ju inte för full (för att kunna se efter sin egen hälsa dvs), och utöver det så har man gott om tid att dö i sina egna spyor i cellen också utan att snuten bryr sig.
Citera
2016-03-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Och när pinnsystem fanns var det bara en piska från chefer till poliser att vara mer effektiva när det gäller att tex göra alkoholutandningsprov eller skiva böter för fortkörning osv. Inget som poliser tjänade något på pengamässigt.

Inte? Du menar att det hade ingen betydelse om poliser vid löneförhandlingar eller ansökan om högre tjänst hade gjort ett bra resultat? När skulle pinnsystemet ha upphört? Det var en nyhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in