2016-06-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
De som förespråkar en elva utan Zlatan måste ha blivit ordentligt klämskadade vid födseln. Att Zengin är med i truppen istället för t ex Sam Larsson är dock helt sjukt, och en tydlig indikation på att Hamrén inte har alla hästar hemma i stallet.

Tycker egentligen Sam ar for oerfaren och kansek inte riktigt ska vara med riktigt an, men det ser sa javla illa ut pa den positionen att han borde tagits ut, Zengin ar verkligen vardelos
Citera
2016-06-11, 16:22
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Hur kan ens vilja se Olsen som landslagsmålvakt? Varje gång jag ser honom spela blir jag genuint orolig. Har nästan hellre Carlgren.

Olsen, Nordfeldt och Hopf är väl de som kan komma i fråga. Carlgren har bra reflexer men hans luftspel är högst medelmåttigt.

Som sagt framtiden blir synnerligen intressant.
Citera
2016-06-11, 18:38
Medlem
Ovcharkas avatar
Känns som en mix mellan en farewell-tour och ett inspark i plugget i landslaget.

Halva laget ryker väl till nästa mästerskap, får antas? Vilka blir kvar, vilka ersätter? Tycker den frågan är mer intressant än "dagens startelva?" faktiskt.

Ett ungt, duktigt (U21-EM!) lag, utan centralgestalten Zlatan, plus en sansad, jordnära tränare som jag tror är gott inställd till att låta yngre förmågor få chansen.

Ser verkligen fram mot det! Men kan inte ens spekulera i hur den elvan kommer se ut... Svårt. Men intressant! Och lovande. Jävligt lovande. Tror kommande landslag, med U21-killarna, kommer vara bättre än dagens "Zverige".

Tror på stora framgångar! Ett nytt -94?
Citera
2016-06-11, 19:03
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Känns som en mix mellan en farewell-tour och ett inspark i plugget i landslaget.

Halva laget ryker väl till nästa mästerskap, får antas? Vilka blir kvar, vilka ersätter? Tycker den frågan är mer intressant än "dagens startelva?" faktiskt.

Ett ungt, duktigt (U21-EM!) lag, utan centralgestalten Zlatan, plus en sansad, jordnära tränare som jag tror är gott inställd till att låta yngre förmågor få chansen.

Ser verkligen fram mot det! Men kan inte ens spekulera i hur den elvan kommer se ut... Svårt. Men intressant! Och lovande. Jävligt lovande. Tror kommande landslag, med U21-killarna, kommer vara bättre än dagens "Zverige".

Tror på stora framgångar! Ett nytt -94?
Vi har några duktiga från U21 som är påväg upp men senast vi tog oss långt i U21 var Berg och Toivonen framträdande i så man ska inte dra för stora växlar om vårt em-guld.

Framtiden ser ganska bra ljus ut, hoppas de yngre tar de sista stegen som vissa i nuvarande aldrig lyckades med typ Seb.
Citera
2016-06-11, 21:43
Medlem
Citat:
Min önskade startelva!

MV: Olsen
Kommentar: Isaksson varit skadad 2 år i Turkiet. På dekis. Carlgren för orutinerad. Olsen konkurerar med typ fem andra målvakter i Köpenhamn, men får ändå spela. Solklart förstaval i landslaget.

MB: Granqvist, Lindelöf
Kommentar: Rutin och hyfsad speed i Granqvist. Lindelöfs talang går inte förbise. (Våga satsa ungt!) Brister Lindelöf plockar man in Johansson istället.

YB: Lustig, Augustinsson
Kommentar: Lustig enda valet som HB. Föredrar Augustinsson före Olsson. Olsson kan kliva in i underläge och tillföra offensiv.

CM: Ekdal, Hiljemark, Lewicki
Kommentar: Hiljemark måste starta. Killen är för bra att bänka. Skulle det vara så att Ekdal inte håller (Skada?) får Källström kliva in. Då får vi ett vapen på fasta situationer.

Anfallstrio: Forsberg, Zlatan, Zengin
Kommentar: Forsberg löper amok på kanten, Zengin matar Zlatan med bollar (Han gillar ju det) och Zlatan... är Zlatan.

Olsen
Lustig - Granqvist - Lindelöf - Augustinsson
Ekdal - Lewicki - Hiljemark
Forsberg - Zlatan - Zengin

Alt. 4-5-1

Övriga:
Målvakter: Carlgren, Isaksson
Mittbackar: Jansson, Johansson
Ytterbackar: Olsson
Mittfältare, central: Källström, Wernbloom
Mittfältare, ytter: Durmaz, Larsson
Anfallare: Berg, Guidetti, Kujovic

Övrig tanke: Vad ska vi med så många anfallare till? Kujovic? Eh? Ut med honom och in med en till ytterback vore klokt, men för sent nu.

Åsikter?
Åsikter? Att jag är glad att Ovcharka inte tar ut laget. Peta Isaksson? Peta Kim? Spela Zengin? Forsberg till höger? Byta spelsystem?
Citera
2016-06-11, 22:50
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Åsikter? Att jag är glad att Ovcharka inte tar ut laget. Peta Isaksson? Peta Kim? Spela Zengin? Forsberg till höger? Byta spelsystem?

Såna här svar är så dumma... (Förslag: ) Tillför något? Du tycker jag är fel ute, men på vilket sätt? Utveckla dina svar så tillför du mer!
Citera
2016-06-11, 23:25
Medlem
Vill inte ta ut nagot i forvag men misstanker att vi star infor en riktig kalldusch mot Irland;

1. I genrepen lag vi hogt upp med backlinjen, det tyder pa att det vankas totalfotboll (fora spelet) ala Hamren, han har innerst inne annu inte slappt detta han startade med i Amsterdam.

2. Matchen mot Wales har lurat bade massan och forbundskaptenen sjalv att vi ar battre an vad vi egentligen ar, sanningen ar att Wales knappt forsokte och det var en traningsmatch. I den faktiska turneringen kommer var langsamma obalanserade backlinje haverera i chock da motstandare till skillnad fran Wales faktiskt kommer att forsoka.

3. Startelvan ar till stor del densamma som i oppningsmatchen mot Ukraina for ungefar fyra ar sedan, detta ar spelare oformogna att hantera press, detta galler aven forbundskaptenen sjalv som inte klarar av nar journalister staller kritiska fragor och ballar ur varje gang.

Jag har inte den har fotbollsfest kanslan man brukade ha nar det vankas masterskap och slutspel, det har Hamren och denna upplaga av landslag forstort.

Jag hoppas verkligen att jag har fel men mycket tider pa en riktigt chock i oppningsmatchen... Man ar orolig
Senast redigerad av SallyBalls 2016-06-11 kl. 23:31.
Citera
2016-06-11, 23:39
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBalls
Tycker egentligen Sam ar for oerfaren och kansek inte riktigt ska vara med riktigt an, men det ser sa javla illa ut pa den positionen att han borde tagits ut, Zengin ar verkligen vardelos

När ska han vara med då? vid 29 års ålder? Killen är 23 och en bästa spelarna i klubblaget. I vissa delar av fotbollsvärlden anses 23 "gammalt".
Citera
2016-06-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
När ska han vara med då? vid 29 års ålder? Killen är 23 och en bästa spelarna i klubblaget. I vissa delar av fotbollsvärlden anses 23 "gammalt".

Pratar inte alder, men har han ens spelat en a-landskamp? Han ar jakligt duktig teknisk och bra spelforstaelse, men att komma in i ett Em slutspel bara sadar kan vara overvaldigande

Forhoppningsvis slussar Janne in honom nu i borjan till VM kvalet.
Citera
2016-06-12, 00:44
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBalls
Pratar inte alder, men har han ens spelat en a-landskamp? Han ar jakligt duktig teknisk och bra spelforstaelse, men att komma in i ett Em slutspel bara sadar kan vara overvaldigande

Forhoppningsvis slussar Janne in honom nu i borjan till VM kvalet.

Nej, ingen A-landskamp än. Men hur skulle det påverka menar du? Inte ens Zlatan hade spelat i A-landslaget innan han fick debutera, det är lite så det funkar.
Citera
2016-06-12, 01:27
Medlem
Citat:
Såna här svar är så dumma... (Förslag: ) Tillför något? Du tycker jag är fel ute, men på vilket sätt? Utveckla dina svar så tillför du mer!
Jag utvecklar gärna mina svar

Isaksson
Isaksson har varit Sveriges förstamålvakt i 12 år och gör det alltid bra. Visade mot Slovenien och Wales varför han stå. Att byta målvakt nu vore ren idioti. Sveriges försvar har varit osäkert i flera år och nu när det äntligen sitter ska man tänka både en, två och tre gånger innan man rubbar det.

Källström
Källström har haft en fin säsong i Schweiz och hans rutin behövs verkligen, speciellt i en EM-premiär. 2012 petade Hamrén mästerskapsrutin i form av Anders Svensson och Chippen, och vi såg alla hur det gick. Rutin är A och O. Dessutom är han den enda av sin mittfältstyp i truppen. Wernbloom och Lewicki är stenhårda bollvinnare. Hiljemark och Ekdal är tvåvägsmittfältare som löper mycket. Källström är den enda som kan hitta den avgörande 40-meterspassen fram till Zlatan.

Forsberg och Zengin
Vi har sett tydligt att Forsberg är som allra bäst när han får utgå från vänsterkanten och vika inåt. Att sätta honom till höger vore slöseri med vår näst bästa spelare. Zengin är matchotränad, seg och hans teknik är inte så bländade som många säger. Han är dålig på att värdera lägen och spelet stannar alltid upp när bollen når Erkans fötter. Springer mindre än Larsson och långsammare än Durmaz. Zengin är långt borta.

Spelsystem
Hamrén har under kvalet experimenterat med 4-3-3 och både du och jag har väl sett att det inte gett resultat. Om Sverige ska lyckas i EM behöver man spela om man gjorde mot Danmark och ett hårt jobbande 4-4-2 är rätta melodin för det. Att byta spelsystem så här tätt inpå mästerskapet skulle dessutom sprida en stor osäkerhet hos spelarna.
Citera
2016-06-12, 02:01
Medlem
Citat:
Vilka blir kvar, vilka ersätter? Tycker den frågan är mer intressant än "dagens startelva?" faktiskt.

Håller med, det är en spännande höst som ligger framför oss där vi troligtvis lär se en relativt renoverad startelva - även om jag inte tror att Janne kommer revolutionera alltför mycket bara för sakens skull.

Klara att sluta:
Isak, Kim och Zlatan (även om det inte är officiellt).

Resten av truppen:
Målvakter
Olsen och Carlgren kommer förstås tillhöra aspiranterna på platsen som Isak lämnar efter sig. Carlgren lär behöva dra utomlands tror jag däremot. Fördel Olsen. Och så ska vi inte glömma bort Nordfeldt.

Försvar
Jag kan inte se någon ur backlinjen som borde lägga av. Lustig, Olsson och Granqvist kommer bli få ta ännu större ansvar om två år såväl på planen som i omklädningsrummet. Kommer finnas mycket rutin mellan herrarna. Och Johansson, Augustinsson och Lindelöf kommer givetvis vara med där de två sistnämnda förhoppningsvis får chansen på allvar.

Mittfält
Jag hoppas att Zengin för en tämligen tyst tillvaro på bänken i vad som förhoppningsvis blir hans sista tid i landslaget. Sebbe Larsson ligger lite på gränsen just nu, dalat ganska betänkligt på senare tid i klubblaget men spontant tror jag inte han är redo att ge upp landslaget riktigt ännu och kanske kommer leta efter en nystart i ett annat land - kanske redan till hösten? Ekdal, Hiljemark och Lewicki är mer eller mindre den nya stommen centralt kryddat med Wernbloom som lär hänga kvar ett tag till, såvida han inte envisas med en tidig "pensionering" i Blåvitt vilket inte alls känns osannolikt att det sker inom två år.
Durmaz får gärna ersättas av Sam Larsson, men jag tror inte Janne som sagt kommer så oförsiktigt rensa ut så mycket bland de mer erfarna spelarna.

Anfallet
Kujovic är väl den som är allra gladast att Janne är ny förbundskapten, nu förlängdes anfallarens landslagskarriär ett par år till. Janne lär vilja ha en "big guy" på topp och när Zlatan försvinner och IKT är fastfrusen i frysboxen så lär det bli Kujo. Guidetti och Berg kommer behöva göra upp ordentligt om platsen bredvid. Här skulle Sverige må bra av ett litet stjärnskott, helst någon som verkligen kan hota med fart i djupled då Guidetti/Berg inte riktigt erbjuder dom egenskaperna.

Taktik
Jag har varit inne på det tidigare i tråden men i dessa sammanhang kan det vara värt att ta upp det igen:

Jag hoppas att Janne åtminstone testar diamanten på mittfältet.

Sverige kommer inom två år ha ett överflöd av spelskickliga innermittfältare som Fransson, Tibbling, K Olsson, S Gustafsson, Quaison mfl (för att då inte glömma bort talangerna i allsvenskan som Saletros, Rakip, Tekie även om det förstås är för tidigt för dessa för tillfället så skvallrar det om hur stort underlag landslaget kommer att ha bland centrala mittfältare om säg 5 år). Både Quaison och Tibbling har spelat på kanterna i främst U21-EM men det är centralt som dessa spelare gör bäst ifrån sig. Yttrar i ett traditionellt 442 blir det helt enkelt inte.

Diamanten som sådan tycker jag har flera fördelar just om man som Sverige har ett överskott på innermittar. I ett 442 där mycket av anfallsspelet riskerar att isoleras till kanterna ställer höga krav på våra yttermittfältare att inte bara kunna springa och slå inlägg utan också ha någon form utav högre internationellt snitt. Foppa, Sam Larsson och Arber Zeneli är väl Sveriges just nu mest intressanta yttrar och bakom dessa är det tämligen tunt. Är det hit vi vill skifta fokus och ansvar? Då ska det också sägas att Sam Larsson inte direkt är någon optimal 442-ytter, utan lämpar sig i mer som ytterforward enligt mitt tycke.

Diamantmittfält har flera fördelar, framförallt får vi en utpräglad städgummeroll och en utpräglad 10:a. I synnerhet den förstnämnda är viktig för ett lag som Sverige, en spelare som skyddar backlinjen och kan koncentrera sig på just det. I ett 442 tenderar just det bli svårare då det av naturliga skäl blir mer ytor centralt i ett 442. Lewicki framför backlinjen och två tvåvägsspelare framför samt 10:an som spets på diamanten strax bakom två anfallare.
Andra möjligheter: Dels får Sverige möjlighet att disponera fler centrala mittfältare vilket är önskvärt om det är just här som merparten av talangen ackumuleras och dels innebär 4 centrala mittfältare att det också blir möjligt att - utan att tumma på själva formationen - reglera lagets defensiva eller offensiva hållning. Spelar vi mot Lichtenstein så skippar vi kanske Lewicki på städgummerollen och istället kör med en Hiljemark där som får lite friare tyglar plus Tibbling och Fransson centralt och Forsberg (som släpande 10a). Möter vi Portugal? In med Lewicki i sin sedvanliga städgummeroll och krydda lite extra med Hiljemark och varför inte Wernbloom om vi verkligen vill täppa igen centralt? Eller vem man nu önskar, det går att kalibrera mittfältet lite som man vill om vi har ett så pass brett underlag som vi troligtvis lär få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in