2016-06-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
I Finland har man följt fallet Lisa Holm med intresse på att vilket nationalitet mördaren hade. Om det hade varit ett finsk arbetare hade han aldrig kunnat fällas p.g.a. materialet som åklagaren presenterade. Däremot en muslin som mördare hade ingen ifrågasatt, det hade tagits som ett inlägg i flyktingspolitiken.

Finsk media ger ännu tydligare den omsvängningen som svensk media gjorde. Först var det inga bevis alls och sedan beviset var övertygande. I debatten är man övertygat att fallet är inte slut. Man oroar att den verkliga mördaren, som inte är Nerius, går fri, kan slå till på nytt, efter att han lyckades komma undan så här lätt. Läs gärna, Google hjälper med översättning

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=18922&p=757061#p757061
Jag förstår inte vad du menar, men jag kan med stor erfarenhet bedöma det usla Google Translate som helt odugligt på finska - bli inte förvånad om resultatet blir att Lisa mördade NB.
2016-06-11, 12:27
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om jag inte mins helt fel nu så va läkaren som hjälpte till
att ta ut Lisa ur skåpet, samma läkare som straxt innan
tagit blodprov på dom misstänkta.

Nu tror jag inte att hon har planterat NBs blod/DNA på Lisas
kläder, men omöjligt kanske det inte är.

Men vad skulle läkarens motiv vara?
2016-06-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om jag inte mins helt fel nu så va läkaren som hjälpte till
att ta ut Lisa ur skåpet, samma läkare som straxt innan
tagit blodprov på dom misstänkta.

Nu tror jag inte att hon har planterat NBs blod/DNA på Lisas
kläder, men omöjligt kanske det inte är.

...och när läkaren kom till platsen var hjälm, jacka, och byxor redan omhändertagna och nerpackade i bevispåsar, så det är nog rätt omöjligt att hon gjort någon plantering.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-11 kl. 12:49.
2016-06-11, 13:29
Medlem
henkesss avatar
Citat:
I Finland har man följt fallet Lisa Holm med intresse på att vilket nationalitet mördaren hade. Om det hade varit ett finsk arbetare hade han aldrig kunnat fällas p.g.a. materialet som åklagaren presenterade. Däremot en muslin som mördare hade ingen ifrågasatt, det hade tagits som ett inlägg i flyktingspolitiken.

Finsk media ger ännu tydligare den omsvängningen som svensk media gjorde. Först var det inga bevis alls och sedan beviset var övertygande. I debatten är man övertygat att fallet är inte slut. Man oroar att den verkliga mördaren, som inte är Nerius, går fri, kan slå till på nytt, efter att han lyckades komma undan så här lätt. Läs gärna, Google hjälper med översättning

Har gått ett år nu, jag har inte hört talas om något ytterligare mord i Kinnekulle. Hur länge ska du och några fåtal idioter gå runt och oroa er, för att den osynliga mördare ska slå till igen. Verkar lugnt som det ska vara nu i Kinnekulle, nu när den farliga balten är inspärrad. Alltid lika korkat när du blandar in rasistkortet. Så bara för att Nerijus är en balt, så är det inga som vill ifrågasätta fallet? Du har inte tänkt på att det är för att bevisen är solklara i det här fallet, jävla pajas.

Du har ingen som helst aning om att en finsk arbetare, aldrig skulle kunnat fällas p.g.a. materialet som åklagaren presenterade. Då sitter du och ljuger, jag har bott i Finland och hängt med i många rättsfall. Det är folk som har dömts på betydligt vagare grunder än i det här fallet.
Senast redigerad av henkess 2016-06-11 kl. 13:38.
2016-06-11, 14:25
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

Utan att granska det närmare så det du länkar till är ett vanligt Forum som flashback typ.
Ser att även du skriver där en massa strunt utan något konkret (något om att det skulle vara en hämnd på grund av pappans arbete eller liknande precis som nopomil skriver här), bara en massa strunt utan konkreta bevis precis som här.
Senast redigerad av PantherE 2016-06-11 kl. 14:43.
2016-06-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vilken skit då? är det inte sant att denne användare efter ett år fortfarande skriver massor varje dag och är det inte underligt? Ska då alla andra då sluta skriva om dessa underligheter som finns i utredningen och sälla sig till er och stillsamt eller upphetsat njuta av domarna, börja hylla Devieli, kanske få h*n att skriva en bok kanske, skicka lite rosor?

Underligheter var det ja, hur många gånger har inte jag och andra tagit upp det, ska jag verkligen dra det igen, allt? Faktaresistens var modeordet för dagen och det spelar ingen roll hur mycket vi skriver om underligheterna (som är fakta) så går det inte in, det viftas bort.

Att polis, NFC, militär går samman i en konspiration för att sätta dit en utländsk gästarbetare för ett mord genom att plantera ut DNA-spår kanske någon tror i denna tråd, jag gör det inte. Ytterligare ett exempel på förlöjligande av användare med andra åsikter.

Men det är intressant att du verkar inse att det är DNA-spåret som är det viktigaste i detta fall, det enda riktiga bevis som finns dessutom. Det du och andra inte kan ta till sig är att det är möjligt att plantera och att det bara behövs en övertygad eller korrupt polis för att göra det (eller en smart mördare), ingen konspiration behövs.

Det var lika i domstolarna, övertro på både DNA och att alla poliser är hederliga. Det tycker jag är att förlora kontakten med verkligheten, tyvärr måste man säga då det just gäller viktiga institutioner som domstolar. Men dom fick iof ingen hjälp att döma annat än livstid från advokat eller NB själv så jag förstår dom till viss del.

Jag skulle inte ha kunnat dömt till livstid med detta underlag. Griftefridsbrott skulle gå bra då bevis finns för att han på något sätt har hanterat kroppen och i brist på annan förklaring till DNA på kläderna. Mord, var är bevisen för det? Inga spår från NB på tejpen runt huvudet eller snöret runt halsen som är det troliga mordmetoden. Inga vittnen som sett honom med Lisa eller i ladan. Att han bor, jobbar, runkar, blöder, svettas, skiter och kör fort på grusvägarna i området håller inte. Lägg till att det inte finns några spår i hans bil från Lisa eller motiv som är belagt med någon form av fakta så är det svårt att ta åklagarens version på allvar.

Livstids fängelse, ja, om det funnits fler stödbevis så man sluppit lita på att polisen inte fuskat. Det kunde ha varit fler spår i arbetsboden efter NB, ett fordon för transport med spår av dom båda, ett motiv som är trovärdigt och någorlunda bevisat, ett fingeravtryck från NB eller bara ett sketet fotavtryck vid sidan av hjälm och jacka tex.

Nåja, du har nog lite rätt, det är galenskap att fortsätta att ifrågasätta och tro att det skulle betyda något för dom redan troende här i tråden.

Som det är nu så är det stor risk att då DNA i framtiden degraderats som ensamt bevis så får NB resning, frias och ett enormt skadestånd. Visst vore det trist om han nu är skyldig och allt pga av en usel utredning.

Den övertygade korrupte polisen måste vara väldigt skicklig dessutom. Den uppmärksamme iakktagaren har säkert noterat att byxor och jacka slogs in i papper. (Det vill säga stoppades inte i påsar.) Hen måste alltså efter att hen pipetterat så märkvärdigt lite blod att det tog ett par tre månader att analysera på nytt slå in kläderna i papper på samma sätt som tidigare. Kretsen av tänkbara korrupta poliser krymper avsevärt.
2016-06-11, 16:51
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag förstår inte vad du menar, men jag kan med stor erfarenhet bedöma det usla Google Translate som helt odugligt på finska - bli inte förvånad om resultatet blir att Lisa mördade NB.
Du har rätt Google klarar inte finska gramatiken. Jag skriver jag samma saker som här, men i Finland kan man ta upp hotbilden efter att Nerius har dömts och den riktiga mördaren springer fritt.

Jag resonerar på andra debattörers begäran varför pappa Holm agerar så aggressivt.
2016-06-11, 17:08
Medlem
Citat:
Du har rätt Google klarar inte finska gramatiken. Jag skriver jag samma saker som här, men i Finland kan man ta upp hotbilden efter att Nerius har dömts och den riktiga mördaren springer fritt.

Jag resonerar på andra debattörers begäran varför pappa Holm agerar så aggressivt.

När tycker du att pappa Holm reagerar aggressivt?
2016-06-11, 17:37
Medlem
Citat:

Springer fritt i Sverige eller i Litauen ?
2016-06-11, 17:46
Medlem
Citat:

NÄR agerar han aggressivt tycker du? Eller har ordet "aggressiv" en annan betydelse i Finland?
Han agerar utifrån sorg och förtvivlan i en situation som varken du eller jag kan sätta oss in i - hans dotter har blivit mördad på det mest vidriga sätt man kan tänka sig och fallet följs av löpsedlar, bilder och spekulationer månad ut och månad in.
Ursäkta språket, men vad fan förväntar du dig??? Att han ska luta sig tillbaka, sucka lite och säga "jaha, det var ju tråkigt"?!? Hade det varit ett mer lagom mått av aggressivitet för att falla dig i smaken?
Senast redigerad av Telefoni 2016-06-11 kl. 17:48.
2016-06-11, 17:47
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

Ja, du är duktig som skriver samma sak på det finska forumet som du skriver här men tyvärr så är det bara påhittade fantasier om att mördaren springer lös för mördaren är Nerijus och han sitter säkert inlåst i en cell och kan inte skada eller döda fler oskyldiga minderåriga flickor.

Pappa Holm sa endast ifrån till lögnerskan IR att sluta ljuga och annan aggressivitet har han inte visat.

Att sprida dina lögner både här och på Finska forumet visar ju bara på hur korkat du tänker.
Senast redigerad av PantherE 2016-06-11 kl. 17:51.
2016-06-11, 17:56
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
som vanligt develi som är väldigt duktig att manipulera fakta.
Det är inte sant att han har stulit på sin forna arbetsplats.
Det var en tv stulen från lastbilen som han körde och han var tvungen att betala skadestånd.

Hur vet du att han inte stal tv:n?
Han verkar ju inte vara så värst mycket att lita på direkt.
Hustruplågare, kör bil full, mördar unga kvinnor m.m.
Så varför skulle han inte kunna stjäla en tv?
Senast redigerad av mrfix 2016-06-11 kl. 18:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in