2016-05-31, 19:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om hon hade utsatts för återupplivningsförsök, så borde obduktionen ha kunnat påvisa det (under förutsättning att spåren inte hunnit försvinna i samband med förruttnelseprocessen). Därför är det väldigt intressant att veta hur detta rykte uppstått, eftersom det alltid kan finnas ett korn sanning i varje rykte (ingen rök utan eld, som bekant).

Att sedan anledningen till en ev. återupplivningsprocess skulle vara för att NB "är sjuk" som försökte återuppliva henne flera gånger bör ju vara ren spekulation eftersom ett sådant återupplivningsskeende med tillhörande syfte inte har kunnat bevisas.

MEN, ponera att det ligger ett uns sanning i återupplivningsryktena - eftersom många i tråden gillar att hänvisa till teorin om Ockhams rakkniv, så skulle man kunna göra det även i detta fall. Hur ofta utförs återupplivningsförsök i syfte att rädda liv? Och hur ofta utförs återupplivningsförsök för att en sexualbrottsling av sjuka skäl vill hålla ett döende offer vid liv? Majoriteten utförs tveklöst i det förstnämnda alternativet.
Det är ju för fanken en aktör i tråden som tillåter sig att spekulera. Det är inget rykte som
går. Finns ingenting som talar för att några återupplivningsförsök gjorts.

Så lille Nero skulle ha försökt rädda sitt offers liv...?
När han gjorde allt för att försäkra sig om att Lisa verkligen skulle DÖ.
3 meter silvertejp över bland annat MUN och NÄSA. Och ha en snara runt hennes hals,
åtdragen till det yttersta. Är det så man går till väga när man är rädd att någon ska
mista livet...?

Det blir allt dummare här.

Citat:
Därför är det väldigt intressant att veta hur detta rykte uppstått, eftersom det alltid kan finnas ett korn sanning i varje rykte (ingen rök utan eld, som bekant).
En gång till så det förhoppningsvis fastnar:
DET HAR INTE UPPSTÅTT NÅGOT RYKTE OM det du snackar om.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-31 kl. 19:57.
2016-05-31, 19:36
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Kvarstår fakta - ingen domstol har hanterat de under första veckan OERHÖRT viktiga mobildelarna.
Det är fullständigt obegripligt att det får gå till så här.

Men jag har skrivit tidigare om varför. Då finns en logik till beröringsångesten. (M2)
Beröringsångest? Menar du som när en människa har fobi för fysisk beröring?

Kan det ha varit så att efter mordet så fick Nerijus BERÖRINGSÅNGEST av Lisas saker och ville göra sig av med dessa så snabbt som möjligt så inga spår kunde ledas till honom?

Var det samma typ av BERÖRINGSÅNGEST som gjorde att han med kraft och raseri tryckte in hennes döda kropp i skåpet när han var klar och snabbt skulle hem?

I Nerijus BERÖRINGSÅNGEST finns en tydlig logik, man förstår verkligen varför han fick så bråttom att dölja kroppen och göra sig av med hennes prylar.

Beröringsångestlogik helt klart!

Han gjorde det bästa han kunde och hann med just då men var lite väl euforisk och adrenalinstinn efter mordet så när allt var klart blev han ju lite slarvig, då ville han bara snabbt få bort både kropp och prylar och köra i ilfart hem och låtsas att det var en vanlig söndagskväll på landet.
2016-05-31, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Fakta verkar vara till för att förvanskas. Inte att rätta sig efter.

De som verkligen står för "fantasier" i denna tråd är alla de som förnekar det uppenbara
och hänger sig åt trams som bortförande i en bil, ett offer i flera dagars fångenskap
och ett rättsväsende som skulle ha intresse av att låta en brutal flickmördare gå fri
och istället skjuta skulden på en baltisk gästarbetare och i det syftet igångsätta
en komplicerad operation av planteringar och annat elände.
Det är att låta fantasierna ta över och håna verkligheten som den visar upp sig.
Inte rekommendabelt ett enda ögonblick faktiskt.

Samhällets lagar och regler verkar vara till för att förvanskas. Inte att rätta sig efter.

Det är som en psykopats förhållningssätt till samhällets lagar och regler. Han känner väl till dom (fakta) men anpassar dom till det som ger honom själv mest benefit (tillfredsställelse, nöje ...) i livet.

En student till Robert D Hare berättade att hennes psykopatiska fd sambo uppenbarligen betraktade dessa lagar och regler som skrivna i blyerts och att han själv hade en stort suddgummi! Han suddade och skrev helt sonika dit sina egna lagar.

Det är precis vad man gör i Lisa Holm fallet. Man suddar bort fakta i målet och bortser totalt från domsluten i TR och HR samt avslaget om PT från HD.

Istället ödar man tid åt petitesser som är av noll och intet värde.

Faktaresistens i kubik!
Senast redigerad av Remark 2016-05-31 kl. 20:11.
2016-05-31, 19:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Det är ett snävt tidsfönster, men det är nog inte omöjligt att han har hunnit med allting på den korta tiden. Brottet och flykten verkar ha gått fort.
Mopeden stod kvar med nyckeln i låset och saker lämnades kvar i ladan och efter vägen. Det fanns dock inga spår efter NB på föremålen som låg utspridda och telefonens minneskort var borta.
Nej, det är inte omöjligt och han HAR hunnit..

Det tar 5 min från café till Martorp (via fyndvägen) samt 2 min från Martorp till NBs bostad. Han kom i mycket hög hastighet så restiden kan garanterat reduceras.

1. NB tar kontakt med Lisa och ber om hjälp (att ställa en fråga tar sekunder).
2 Lisa är hjälpsam och går med över vägen (tidanspråk sekunder).
3. Han överfaller henne direkt vid porten och släpar in henne (tidsanspråk sekunder).

Innanför porten uppstår troligen en viss kamp och hon förs genom stalldelen (50 meter). Han är en fysiskt vältränad man så hon har knappast nån chans. Slår han en snara runt halsen och hotar så går hon antingen med och har fokus med fingrarna på halsen för att få luft. (säg 5 min).

Inne i mjölkrummet drar han snaran runt halsen, slår ett varv runt röret och drar upp henne - vilket inte handlar om nån cirkusmanöver där han gör avancerade lyft. Han tejpar runt huvudet och drar ner kläderna. (tidanspråk 15 min).
Han glor och han får utlösning (sekunder).

Han går och skiter (nån minut) kastar tillbaka tejprullen och kör runt ladan (nån minut).

Från det GJ har sett bilen har han en hel del tid i anspråk att plocka ner henne och lägga henne i bilen.

Drar han iväg från ladan 19.10 så har han varit därinne i 40 minuter. Sen finns det en kvart kvar till att bröta runt på Martorp.

Vad ska ta mer tid i anspråk per delmoment menar man som opponent?
Ingen kan berätta detta mer än mumla: det går inte, det är för kort tid..mummel..mummel.. behövs en rekonstruktion... mummel...

TRAMS.
Senast redigerad av develi 2016-05-31 kl. 20:04.
2016-05-31, 20:03
Medlem
Citat:
Kvarstår fakta - ingen domstol har hanterat de under första veckan OERHÖRT viktiga mobildelarna.
Det är fullständigt obegripligt att det får gå till så här.

Men jag har skrivit tidigare om varför. Då finns en logik till beröringsångesten. (M2)

Om jag förstått dig rätt så skulle alltså en granskning gynnat Nerijus sak. Han är väl den ende du kan tänka dig att dra en lans för. I så fall var det väl runkmördaradvokaten Inger som hade beröringsångest. Hon såg nogsamt till att förbigå saken. Men så hade hon inte din fjärrsyn.
2016-05-31, 20:05
Medlem
Citat:
Jag utgick ifrån att du hade läst fupen.

Men då får jag uppmana dig till tre steg.

1. till läs förhören med IB i Litauen -där hon sedan utsattes för ytterligare tortyr av NL&co, kanske för att hon inte skulle vilja berätta om mer.
Annars är det totalt obegripligt att NL&co INTE intresserar sig för detta. De har skyldighet att utreda opartiskt.

2. Läs media-rapporteringen i samband med upphittandet av MOBILFYNDEN.

3. Dra slutsatser.

Litauenförhöret ja. Då Irina reagerade som hon gjorde för att hon visste det hon visste.
2016-05-31, 20:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är ju för fanken en aktör i tråden som tillåter sig att spekulera. Det är inget rykte som
går. Finns ingenting som talar för att några återupplivningsförsök gjorts.

Så lille Nero skulle ha försökt rädda sitt offers liv...?
Det blir allt dummare här.
När man använder trådens fantasifulla skribenter som "källa" då visar man på vilken nivå man argumenterar
Avslöjande, pinsamt, vilket påhittat rykte som helst blir en "trådsanning" och är viktigare än vad FUP och domstolarna visat.
"Ingen rök utan eld" typ
Jävlar vilka intellektuella, logiskt tänkande djupingar som huserar här.
Den ena drar fram sjuka rykten från tråden här och en annan drar upp privata kommentarer från ett annat forum - som SANNINGAR för det "känns" som att det kan vara sant.
Återupplivningsförsök? Ja, nu kanske det är så att man vill göra om mördaren till....en räddare?
Kanske han egentligen försökte rädda Lisas liv?
Irina har redan gjorts om till "Heliga Irina" med handen på bibeln så då passar väl hennes man som den som egentligen var en hjälte då han försökte rädda Lisas liv.
Är bara glorian som saknas nu för Nerijus, kanske den fastnade tillsammans med de "mystiska löven" i dörren till byssjan?

Vilka mer galenskaper är att förvänta sig, finns ännu mer, kan ribban sänkas hur lågt som helst?
2016-05-31, 20:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Om jag förstått dig rätt så skulle alltså en granskning gynnat Nerijus sak. Han är väl den ende du kan tänka dig att dra en lans för. I så fall var det väl runkmördaradvokaten Inger som hade beröringsångest. Hon såg nogsamt till att förbigå saken. Men så hade hon inte din fjärrsyn.
Hon går nogsamt förbi de lösa mobildelarna, hon går nogsamt förbi AJ och vinkandet gällande GJ - hon går nogsamt förbi Anders i slasken och hon går nogsamt förbi Lena Svendung som hört ryktas om en svart SUV....

Det samma gäller Hurtig som är betydligt vassare än Rönnbäck.
2016-05-31, 20:12
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, han verkar inte det minsta rädd varken på lördag då han kontaktar Adriana eller Lisa dagen efter:
Fullt dagsljus, tidig kväll, trafikerad länsväg och gällande Lisa mitt i bebyggelsen.
Samma sak direkt efteråt - helt oberörd. Kall som en fisk som du säger.
Hans kalla och rationella beteende samt vågade dumdristighet sammanfaller med psykopatibegreppet. Symtommässigt för övrigt beror det ju på poängen hur han beter sig även om grunddragen är de samma. Han uppvisar inte direkt narcissism eller nåt grandiost under häktning så detta kanske kräver mer höga points. Eller så kommer det en "presskonferens" om han byter stil där vi får se ett stolt leende men jag betvivlar. Han verkar ha annat beteende intränat och är mån om sin image. Just nu är han ju ett offer enligt sig själv verkar det som. Gungar och har sig, går in i en kokong och är helt borta under rättegångarna. Jag undrar om det snarare är en hint på att han har enkelt att glida in i sin fantasivärld och avskärma sig (on/off). Det Adriana noterade (svettig, komplicerad) kan likaväl ha varit iver som han inte fysiskt kunde dölja - han var uppspelt. Det var helt enkelt spännande.
En teori heter "Low fear" (Lykken) och handlar om Amygdala. Är det kanske den du menar? Vore intressant att veta om NB får några poäng på skalan - grymt konstigt beteende har han iaf (förutom mordet).

Det finns en studie av forskaren Jane Murphy bland eskimåer i Alaska - där kallas de Kunlangeta; " Han som vet hur man beter sig men han gör inte så" dvs stal, ljög, vägrade jaga och utnyttjade kvinnorna. Han blev bestraffad gång på gång men inget bet. Ibland knuffades de av isen när ingen kollade.
Nerijus Kunlangvicius ska vara glad för sina kvadratmeter annars hade han åkt rätt i Östersjön.

Jag har också reflekterat över att NB inte visar några manifesta narcissistiska tecken under rättegångsprocessen.
Jag konstaterar att det existerar en grupp introverta narcissister (Covert Introvert Narcissist) som uppvisar gemensamma drag med den utåtriktade extroverte narcissisten.
https://www.psychologytoday.com/blog/communication-success/201601/7-signs-covert-introvert-narcissist.

Jag är övertygad om att den introverta variabeln ingår i PCL-R. För övrigt fortsätter Robert Hare att presentera nya rön och aktuella frågeställningar i arbetet med skattningsinstrumentet.
http://psycnet.apa.org/journals/cap/57/1/21/?_ga=1.224040024.2117818563.1464650345

Eskimåstudien är intressant och det finns säkert motsvarande "knuffar" i vår egen kulturhistoria . "Low fear" handlar det definitivt om i fallet Nerijus
Senast redigerad av arkmike 2016-05-31 kl. 20:44.
2016-05-31, 20:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag utgick ifrån att du hade läst fupen.

Men då får jag uppmana dig till tre steg.

1. till läs förhören med IB i Litauen -där hon sedan utsattes för ytterligare tortyr av NL&co, kanske för att hon inte skulle vilja berätta om mer.
Annars är det totalt obegripligt att NL&co INTE intresserar sig för detta. De har skyldighet att utreda opartiskt.

2. Läs media-rapporteringen i samband med upphittandet av MOBILFYNDEN.

3. Dra slutsatser.
Att först tre månader efter att man gjort en vittnesiakttagelse mitt ute i ödemarken ska inkomma med en begäran till polisen om att dom ska utreda den är förstås ogörligt.
Hur skulle dom kunna utreda den mer än att se tillbaka på redan insamlade vittnesmål från det aktuella tidsspannet?
Men jag ser att develi redan har gett dig ett fint svar.
Hennes ord tål att upprepas:
Citat:
Nej, det finns snarare ingen logik kring ditt resonemang och fullständigt obegripligt hur du snöar inne på irrelevanta ting och överfokuserar. Det finns inget mer att beröra kring mobildelarna efter analys NFC och att de låg där - vilket ger en trolig resväg.
Vad ska hanteras enligt dig?
Så du anser dig förmer än tre justitieråd i Högsta domstolen som granskat?
Handsken, örhängena och mobildelarna var de enda spåren att gå efter innan kroppen påträffades. Naturligtvis var de superintressanta. Särskilt mobildelarna som pekade mot en färdväg.
Senast redigerad av ReedMe 2016-05-31 kl. 20:54.
2016-05-31, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Jag har också reflekterat över att NB inte uppvisar några manifesta narcissistiska tecken under rättegångsprocessen.
Det existerar en grupper introverta narcissister (Covert Introvert Narcissist) som uppvisar gemensamma drag med den utåtriktade extroverte narcissisten.
https://www.psychologytoday.com/blog/communication-success/201601/7-signs-covert-introvert-narcissist.
Men där är ju mer det jag spånar kring - bubblan han verkar sjunka in i som så många beskriver:"...and mentally tune out."
Jag skrev till och med att han verkar rent uttråkad men ändrade om texten för jag kunde inte få ordning på vad jag menade i text.
Lägger man samman detta med en vana att falla in i fantasivärld så stämmer det bra (stod en hel del om detta i den modellen jag länkade till).

Citat:
Self-Absorption

One of the most common characteristics of an introverted narcissist is a sense of “withdrawn self-centeredness”. While many introverts are more quiet but good listeners, introvert narcissists tend to be reticent and poor listeners. Often, they will make a quick assessment of a person or situation, find it uninteresting, flawed, or unworthy of their attention, and mentally tune out (block you out). While most mature adults are capable of recognizing nuances of issues, and giving people the benefit of the doubt, introvert narcissists tend to focus on only what they selfishly want and find agreeable. All else might be labeled as “boring” or “stupid”.
Sin vana trogen?
Citat:
Thus, fantasy and daydreaming represent socially acceptable ways in which the individual escapes the troubled and frightening reality where the child lacks control. Indeed, fantasy enables the child to have ultimate control and dominion over any situation manufactured or any individual imagined."

"The fantasy realm represents a place of complete and unfettered control. The fantasy functions as a substitute for a lack of control over one’s internal and external experiences with reality.
http://www.csc-scc.gc.ca/research/shp2007-paraphil06-eng.shtml
2016-05-31, 20:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nej, det är inte omöjligt och han HAR hunnit..

Det tar 5 min från café till Martorp (via fyndvägen) samt 2 min från Martorp till NBs bostad. Han kom i mycket hög hastighet så restiden kan garanterat reduceras.

1. NB tar kontakt med Lisa och ber om hjälp (att ställa en fråga tar sekunder).
2 Lisa är hjälpsam och går med över vägen (tidanspråk sekunder).
3. Han överfaller henne direkt vid porten och släpar in henne (tidsanspråk sekunder).

Innanför porten uppstår troligen en viss kamp och hon förs genom stalldelen (50 meter). Han är en fysiskt vältränad man så hon har knappast nån chans. Slår han en snara runt halsen och hotar så går hon antingen med och har fokus med fingrarna på halsen för att få luft. (säg 5 min).

Inne i mjölkrummet drar han snaran runt halsen, slår ett varv runt röret och drar upp henne - vilket inte handlar om nån cirkusmanöver där han gör avancerade lyft. Han tejpar runt huvudet och drar ner kläderna. (tidanspråk 15 min).
Han glor och han får utlösning (sekunder).

Han går och skiter (nån minut) kastar tillbaka tejprullen och kör runt ladan (nån minut).

Från det GJ har sett bilen har han en hel del tid i anspråk att plocka ner henne och lägga henne i bilen.

Drar han iväg från ladan 19.10 så har han varit därinne i 40 minuter. Sen finns det en kvart kvar till att bröta runt på Martorp.

Vad ska ta mer tid i anspråk per delmoment menar man som opponent?
Ingen kan berätta detta mer än mumla: det går inte, det är för kort tid..mummel..mummel.. behövs en rekonstruktion... mummel...

TRAMS.
Omständliga och långsamma personer skulle förstås aldrig klara det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in