2016-06-10, 14:12
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Fast åklagare och poliser kan tolka lagarna på eget sätt och skapa rutiner som försvårar tillvaron för sådana här personer. Inget hindrar ju att han sätts på bevakning av polisen för misstanke för något riktigt grovt brott som de prioriterar (t.ex skattefusk eller sexköp) eller att åklagare "felaktigt" bedömer att det finns möjlighet till häktning och gör en sådan framställan. Även om det är att delvis fuska så är det ju tillämpning av systemet också en del av systemet. Här ska man inte underskatta ansvaret hos chefer och ledning.

Men egentligen bör ansvaret mot myndigheter tonas ner. De som i första hand är skyldiga till detta är ju våra klåpare till politiker som i åratal argumenterat för att straff inte har något värde i sig självt och att långa påföljder inte hjälper till. På den nivån ska diskussionen tas.

Har från åklagare hört talas om inre befäl som blivit åtalade för tjänstefel när de trott att det förelegat tillräckligt starka skäl för häktning men så inte varit fallet, eller om den häktade råkat kvarvara som häktad ett par timmar för länge (utan att ta skada), så det kan vara väldigt riskabelt att medvetet "fuska" med frihetsberövande åtgärder när det räcker med ett tämligen harmlöst slarv för att riskera åtal och därmed kanske även jobbet. Jag håller med om att problemet måste lösas på politisk nivå så att inte rättssäkerheten undermineras genom att myndigheterna kringgår lagen.
Citera
2016-06-10, 14:18
Bannlyst
vad finns mer om denna kvinna??

tidigare förhållanden, barn. job. intressen osv osv.,.. kan vara bra pusselbitar för utredarna
Citera
2016-06-10, 14:18
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Hur skulle åklagaren ha kunnat driva fallet vidare/låta honom vara fortsatt anhållen när Lotta vägrade att låta sig förhöras?
Eftersom det numera inte är ett målsägandebrott utan faller under allmänt åtal, så kunde åkl. Åke O. agerat helt annorlunda, vilket även t.ex. Sven-Erik Alhem redan uttalat sig om i media.

Särskilda åklagarkammaren kommer att granska ärendet, vilket kanske kan komma andra målsägande till framtida nytta. Vi får väl se vad de kommer fram till?
Citera
2016-06-10, 14:19
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StressApan
1,91 skrev han själv på sin FB sida i någon kommentar.
Då är han rätt stor fast vältränad är han fan inte.
Sorgligt kroppskonstitution med tanke på att han påstås vara dopad.
Citera
2016-06-10, 14:22
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Eftersom det numera inte är ett målsägandebrott utan faller under allmänt åtal, så kunde åkl. Åke O. agerat helt annorlunda, vilket även t.ex. Sven-Erik Alhem redan uttalat sig om i media.

Särskilda åklagarkammaren kommer att granska ärendet, vilket kanske kan komma andra målsägande till framtida nytta. Vi får väl se vad de kommer fram till?
Ja, jo, men går det att driva ett fall där målsägande vägrar att medverka i förhör och vägrar att låta polisen ta del av hennes sjukjournal? En åklagare måste ju ha någon form av bevis att lägga fram i rätten.
Citera
2016-06-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ärligt talat jag har inte sett schäfern som a-lagshund sen 70-80 talet.
De hundar jag sett de senaste åren är "modehunden" kamphunden i diverse blandrasuppblandningar.
Har schäfer och är 99% helnykterrist och absolut inte WT.

Han gärningsmannen fyllde ju flera kvoter av vad som en gång i tiden var WT.
Hund, tattueringar, rakad skalle med tattueringar, muskler mm
Numera så är ju så gott som varenda människa tattuerad till viss del.

Har läst olika beskrivningar på vad Ls relation till denna man var.
Allt från ytlig bekanting som hittat henne på FB till att dom dejtat eller tom bott i hopp ett kort tag.
I dag stod det i tidningar att gärningsmannen uppsökt psykiatrin så sent som en vecka innan dådet och då med L som sällskap. Allt tas med en nypa salt. Men om det var så så är det vanligt att gärningsmännen söker hjälp och när det visas att det är de som har problemet och inte deras kvinna så slår det ofta slint och de gör det mest vådliga.

Räknar knappt A-lagare som WT, den gamla skolans A-lagare har jag aldrig uppfattat som direkt instabila individer, och det fanns rätt gott om dom där jag växte upp(är generation Y:are, fast jag växte upp i en av villorna på kullen ovanför HR kvarteren), man ser dom inte så ofta längre det kan jag hålla med om, de har la trillat av pinnen, hårt leverne, men när man ser dom, och de har en hund, så är det fortfarande ofta en Schäfer.

A-lagare / ölgubbar var/är hyfsat fredliga och stör egentligen ingen annan, de sitter mest där på parkbänkarna och super bort sina liv, även om det garanterat sker ett och annat bland denna grupp av individer också, de går dock ej att jämföra med den missbrukartyp som väljer någon terrierras som kompanjon, detta är raser som jag förknippar mer med den våldsbenägne instabila blandmissbrukaren som gillar tjack och annat gott och blandat snarare än den "sköna" alkisen som mest gillar att tjöta lite.

Sedan är som sagt terrierraserna favoriten bland alla typer av WT individer, inte bara tjackälskarna, ägarna till dessa hundar är alldeles för ofta olämpliga som hundägare, och en av dessa ouppfostrade bestar gjorde processen kort med min tjejkusins Cocker spaniel för ett par år sedan(hon bor Floragatan, Stockholm), en jävla tragedi att vissa(en hel del om man skall vara ärlig, och rätt stor procentandel av ägarna) människor får ha sådana hundar, och att de dessutom har noll kontroll på dom.
Citera
2016-06-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ärligt talat jag har inte sett schäfern som a-lagshund sen 70-80 talet.
De hundar jag sett de senaste åren är "modehunden" kamphunden i diverse blandrasuppblandningar.
Har schäfer och är 99% helnykterrist och absolut inte WT.

Han gärningsmannen fyllde ju flera kvoter av vad som en gång i tiden var WT.
Hund, tattueringar, rakad skalle med tattueringar, muskler mm
Numera så är ju så gott som varenda människa tattuerad till viss del.

Har läst olika beskrivningar på vad Ls relation till denna man var.
Allt från ytlig bekanting som hittat henne på FB till att dom dejtat eller tom bott i hopp ett kort tag.
I dag stod det i tidningar att gärningsmannen uppsökt psykiatrin så sent som en vecka innan dådet och då med L som sällskap. Allt tas med en nypa salt. Men om det var så så är det vanligt att gärningsmännen söker hjälp och när det visas att det är de som har problemet och inte deras kvinna så slår det ofta slint och de gör det mest vådliga.

Nu ska vi inte fördjupa oss i hundar, men en mager schäfer (ofta gatukorsad sådan) ses ofta hos A-lagare. Hos narkomaner och andra kriminella element verkar däremot kamphunden vara modehunden nr 1 och hos övriga ska det vara fjösiga små varelser som ryms i handväskan.

Det är inget konstigt att vi med våra attribut vill visa vilka vi är. Frågan är dock varför HAN började stalka en 41-årig tjej av en helt annan typ än honom själv?
Citera
2016-06-10, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Terriers av diverse olika slag har blivit och är en stenhård WT indikator, det är i stor utsträckning en viss typ av människor som väljer dessa raser när de blir hundägare, jag utgår ifrån att de är skräpmänniskor tills dess att de har bevisat motsatsen.

Det finns fler exempel, A-lagar hunden nummer ett är Schäfern, har parkbänksnötarna en hund så är det oftast en Schäfer, eller någon typ av Schäfer blandning.

Du tycks definitivt ha noll koll på olika hundraser, troligen är du en WT Pit
bull ägare med tanke på dina påståenden.
Har ingen tänkt på att många kvinnor blir attraherade av farliga och asociala män?
Hur kan man undgå att se att denna man är en wt-pitbullägande anabolknaprande bodybuilder?
Inte konstigt att rättsväsendet har problem när både inblandade kvinnor som män är tatuerade lågbegåvade slödder.
Senast redigerad av Wal1berg 2016-06-10 kl. 14:48. Anledning: rättning
Citera
2016-06-10, 14:46
Medlem
WalterNeffs avatar
There, I fixed it for ya:

vad finns mer om denna man??

tidigare förhållanden, barn. job. intressen osv osv.,.. kan vara bra pusselbitar för utredarna

Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
vad finns mer om denna kvinna??

Citera
2016-06-10, 14:46
Medlem
Ickets avatar
Det diskuteras en del hur MJ tog sig in i bostaden.

Han kanske hotade henne såpass så att hon inte såg något annat val? Något i stil med: "Om du inte släpper in mig på en gång så förstör jag dörren och slår dig sönder och samman!".

Lite i stil som i Sin City när den kriminelle polisen tvingar sig in exets bostad, för er som har sett den filmen.
Citera
2016-06-10, 14:57
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, jo, men går det att driva ett fall där målsägande vägrar att medverka i förhör och vägrar att låta polisen ta del av hennes sjukjournal? En åklagare måste ju ha någon form av bevis att lägga fram i rätten.
En hel del mediauppgifter, precis som uttalanden ifrån olika "vänner" har jag erfarit går isär. Vi får väl se vilka fakta som framkommer av granskningen samt senare i FUP.

S-E Alhem kanske vet mer om olika detaljer i ärendet än vad vi andra känner till? Det kanske fanns något av substans under utredningens gång som åkl borde ha prövat? Tidigare olaga hot, vad vet jag/vi?
Precis som de flesta av oss längtar jag efter facit!
Citera
2016-06-10, 15:00
Medlem
MissMitsoukos avatar
[quote=Ignatius I|57524023]Fast åklagare och poliser kan tolka lagarna på eget sätt och skapa rutiner som försvårar tillvaron för sådana här personer. Inget hindrar ju att han sätts på bevakning av polisen för misstanke för något riktigt grovt brott som de prioriterar (t.ex skattefusk eller sexköp) eller att åklagare "felaktigt" bedömer att det finns möjlighet till häktning och gör en sådan framställan. Även om det är att delvis fuska så är det ju tillämpning av systemet också en del av systemet. Här ska man inte underskatta ansvaret hos chefer och ledning.
QUOTE]

Man hade ju kunnat låtit bli att ge honom villkorligt till exempel. Varför fick en sådan våldsbenägen person det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in