2016-06-10, 13:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Mer ur texten:

Hur skulle åklagaren ha kunnat driva fallet vidare/låta honom vara fortsatt anhållen när Lotta vägrade att låta sig förhöras?
Att hon vägrade låta sig förhöras handlar sannolikt om att anhållan aldrig verkställdes.
Citera
2016-06-10, 13:38
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är lätt att vara kritiskt men åklagare kan liksom inte hitta på egna regler och lagar. Det bygger ju på att det han eller hon nu visar för rätten har stöd från nu målsäganden ifråga. Sedan utifrån denna målsägande helt naturligt inte vågade är utifrån åklagarens kontroll utan handlar mer om hur hela samhället fungerar när man nu inte ens litar på rättsväsendet förmåga att då skydda en.

Fast åklagare och poliser kan tolka lagarna på eget sätt och skapa rutiner som försvårar tillvaron för sådana här personer. Inget hindrar ju att han sätts på bevakning av polisen för misstanke för något riktigt grovt brott som de prioriterar (t.ex skattefusk eller sexköp) eller att åklagare "felaktigt" bedömer att det finns möjlighet till häktning och gör en sådan framställan. Även om det är att delvis fuska så är det ju tillämpning av systemet också en del av systemet. Här ska man inte underskatta ansvaret hos chefer och ledning.

Men egentligen bör ansvaret mot myndigheter tonas ner. De som i första hand är skyldiga till detta är ju våra klåpare till politiker som i åratal argumenterat för att straff inte har något värde i sig självt och att långa påföljder inte hjälper till. På den nivån ska diskussionen tas.
Citera
2016-06-10, 13:41
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att hon vägrade låta sig förhöras handlar sannolikt om att anhållan aldrig verkställdes.
Det är möjligt och troligt. Hon tänkte kanske att så länge han är "lös" törs hon inte gå vidare med anmälan.
Citera
2016-06-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hur lång är han?
På vilket gym tränade han?

1,91 skrev han själv på sin FB sida i någon kommentar.
Citera
2016-06-10, 13:44
Medlem
Terriers av diverse olika slag har blivit och är en stenhård WT indikator, det är i stor utsträckning en viss typ av människor som väljer dessa raser när de blir hundägare, jag utgår ifrån att de är skräpmänniskor tills dess att de har bevisat motsatsen.

Det finns fler exempel, A-lagar hunden nummer ett är Schäfern, har parkbänksnötarna en hund så är det oftast en Schäfer, eller någon typ av Schäfer blandning.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-06-10 kl. 13:50.
Citera
2016-06-10, 13:48
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är ju ett relativt vanligt beteende hos männen som dödar (f.d) parters att de anmäler sig själva eller åtminstone inte gör något för att komma undan efteråt.

På den beskrivning som lämnats här i tråden tycker jag det låter som att uppsåtsfrågan inte bör bli något svårt problem. Han måste ha insett att det besinningslösa våld han utsatte henne för mycket väl kunde leda till hennes död, kanske rentav troligen skulle göra det. Likgiltighetsuppsåt föreligger och precis som du skriver så spelar det då ingen roll att han larmar efteråt.

Om inte sättet hon misshandlades på överdrivits i rapporteringen så tänker jag fortsätta att både tro och hoppas på livstids fängelse, där också mannens tidigare grova våldsbrott kommer att bidra till att driva rätten ditåt (oavsett om de sen lämnar det som en officiell motivation till valet av påföljd eller inte).

Martin Jonsson ska låsas in och inte släppas ut mer. Eftersom hans styrka och humör utgör säkerhetsrisker hoppas jag att kriminalvården kan hitta sätt att specialövervaka honom som minimerar risken att han får tag i anabola i fängelset och att han inte tillåts bedriva aktiv styrketräning av samma skäl.

Precis, det torde åtminstone förelegat ett likgiltighetsuppsåt. Jag hoppas också att man kommer kunna införa sådana restriktioner och att han kommer vara inlåst åtminstone tills han är så gammal och skröplig att han inte längre fysiskt kan utöva våld mot andra.
Citera
2016-06-10, 13:53
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Terriers av diverse olika slag har blivit och är en stenhård WT indikator, det är i stor utsträckning en viss typ av människor som väljer dessa raser när de blir hundägare, jag utgår ifrån att de är skräpmänniskor tills dess att de har bevisat motsatsen.

Det finns fler exempel, A-lags hunden nummer är ett Schäfern, har parkbänksnötarna en hund så är det oftast en Schäfer, eller någon typ av Schäfer blandning.

Min fetning

Håller fullständigt med dig.

Likaså om typen är fullgaddad på skulten... vad har man då för ambitioner egentligen? Han borde ju ha klart för sig att ingen (i stort sett) skulle vilja anställa eller vilja komma nära en liknande filur.

Vad jag menar är att grabben/mongot redan ställt sig vid sidan av vår vanliga värld för att bra tag sedan. Synd att deras psykopatiska drag kan lura oss emellanåt.
Citera
2016-06-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMBOCLAT
För mig är det obegripligt hur dessa individer tillåts leva och fortsätta parasitera på samhället? De kommer aldrig tillföra någonting, och det enda man kan vara säker på är att så fort de kommer ut igen kommer någon ny oskyldig stackare få sätta livet till blott på grund av dessa skräpmänniskors existens.

Dödsstraff, yes please. Jag ställer upp som verkställare.
Ja det är konstigt att det tydligen är viktigare med mänskliga rättigheter för dessa individer än mänskliga rättigheter för de kommande offrens. Så ja dödsstraff borde återinföras för allas säkerhet.
Citera
2016-06-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, det är sorgligt att det kan bli sådana här förfärliga konsekvenser. Att rädsla för icke tillräckligt skydd gör att man vägrar medverka. Jag vet inte riktigt hur man ska komma tillrätta med sådant här. Denna händelse kommer tydligen att utredas, alltså hur åklagaren hanterat det. Det är bra. Inte för att hänga någon utan för att se om det hade kunnat göras bättre så att det kan göras bättre nästa gång.

Kanske borde man kunna vränga till någon regel som säger att om det rör sig om en person med våldsamheter i registret sedan tidigare så kan man ha personen i förvar under en period medan man med alla medel försöker få den utsatta att ändå medverka.

Det finns inget skydd för vare sej kvinnor eller barn - det finns heller inget skydd för de som vittnar i domstol. Alla är lika rädda - och nu har vi dessutom öppnat våra hjärtan för folk som låter släktingar hota och förgöra vittnen/utsatta om de mot förmodan själva skulle åka dit. Det råder total anarki i vad som en gång varit ett rättssamhälle. Eller har det varit det någonsin?
Citera
2016-06-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Det finns fler exempel, A-lagar hunden nummer ett är Schäfern, har parkbänksnötarna en hund så är det oftast en Schäfer, eller någon typ av Schäfer blandning.

Ärligt talat jag har inte sett schäfern som a-lagshund sen 70-80 talet.
De hundar jag sett de senaste åren är "modehunden" kamphunden i diverse blandrasuppblandningar.
Har schäfer och är 99% helnykterrist och absolut inte WT.

Han gärningsmannen fyllde ju flera kvoter av vad som en gång i tiden var WT.
Hund, tattueringar, rakad skalle med tattueringar, muskler mm
Numera så är ju så gott som varenda människa tattuerad till viss del.

Har läst olika beskrivningar på vad Ls relation till denna man var.
Allt från ytlig bekanting som hittat henne på FB till att dom dejtat eller tom bott i hopp ett kort tag.
I dag stod det i tidningar att gärningsmannen uppsökt psykiatrin så sent som en vecka innan dådet och då med L som sällskap. Allt tas med en nypa salt. Men om det var så så är det vanligt att gärningsmännen söker hjälp och när det visas att det är de som har problemet och inte deras kvinna så slår det ofta slint och de gör det mest vådliga.
Citera
2016-06-10, 14:07
Medlem
Våra politiker borde ta och sätta sig ner och läsa igenom hela hans CV!!
Lägg också till mörkertalet av bedrifter som han kommit undan med.

Sedan kan de ställa sig frågan:
Ska en sådan här DNA-skada individ som är livsfarlig för människor kunna röra sig fritt i samhället?
Ett monster som misshandlar och dödar helt oprovocerat andra människor när hans hjärna får kortslutning.
* En spärrvakt som hade tur att överleva men fick men för livet.
* 30-årige Niklas misshandlad till döds helt utan anledning.
* Lägg till allt annat vansinnigt han har i sitt CV.

Finns det någon politiker som är intresserad att göra sitt jobb och ändra lagen kanske?
Så vi slipper ha sådan här monster lösa ute i vårat samhälle?
Denna karl var en fara för alla människor!!

Eller är det här för en politiker nått man bara säger " Naiv" och " utmaning" om?
Senast redigerad av StressApan 2016-06-10 kl. 14:12.
Citera
2016-06-10, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomViskar
Det finns inget skydd för vare sej kvinnor eller barn - det finns heller inget skydd för de som vittnar i domstol. Alla är lika rädda - och nu har vi dessutom öppnat våra hjärtan för folk som låter släktingar hota och förgöra vittnen/utsatta om de mot förmodan själva skulle åka dit. Det råder total anarki i vad som en gång varit ett rättssamhälle. Eller har det varit det någonsin?

Vad är ett bra rättssamhälle för dig då? Införa halshuggning igen . Söndagsutflykt med barnen till Galgbacken och titta på halshuggningar. Är det ett samhälle du hade önskat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in