2016-06-09, 15:34
Medlem
ulvvfs avatar
Jag tycker hon får skylla sig själv lite, hon valde att vara ihop med han, och det hade nog mycket med hans våld och dominans beteende. jag tycker även hon och övriga kvinnor är skyldiga till dessa män övriga dåd. De uppmuntra det beteende hos män genom att välja dem som partner, så därför är Lotta moralisk skyldig till Niclas död etc. Men självklart framställs kvinnor som oskyldiga offer då hela världen är extremt matriarkalisk.
Citera
2016-06-09, 15:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Inte direkt man kollar lexbase varje gång man ska dejta en kille. Men man kanske ska börja göra det nu.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/arkiv/article11801483.ab

Det skulle jag faktiskt rekommendera varenda tjej att göra. I synnerhet om mannen har ett "farligt" utseende. Det är ju så enkelt att göra det idag.

Oftast är det förstås inga problem, men ibland så blir det träff. Och ju snabbare man bryter med en sådan människa, desto större chans har man att inte råka illa ut. Har det gått för lång tid, är man fast. Man kommer inte loss oskadd längre.
Citera
2016-06-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Vad är det som är så uppenbart? Hon hade velat bryta efter tre veckor. Hur mycket hinner man lära känna och analysera på den tiden? Det enda jag kan se är att hon inte drar alla muskelknuttar med tattoos över samma kam. Ska hon bli dragen i smutsen för det, är det rättvist tycker du?

Jag TROR att BO är en person med stort hjärta som inte dömer i förhand och tror gott om andra tills motsatsen är bevisad. Därför hände det som hände, tror jag.

Vet du vad jag tror? Jag tror kvinnan blev väldigt tänd på GM's personlighet och när det kolan kom fram så var hennes trötta vardagsliv som bortblåst. Hon drevs in i mannens liv och njöt av samma saker som han gjorde och när hon sedan tröttnade och ville gå så blev mannen arg som såg hennes gillade av hans tidigare agerande som ett tecken på att hon faktiskt ville.

Och ja, hon visste mycket väl vad denne herre var för sorts typ.
Citera
2016-06-09, 15:42
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Jag tycker hon får skylla sig själv lite, hon valde att vara ihop med han, och det hade nog mycket med hans våld och dominans beteende. jag tycker även hon och övriga kvinnor är skyldiga till dessa män övriga dåd. De uppmuntra det beteende hos män genom att välja dem som partner, så därför är Lotta moralisk skyldig till Niclas död etc. Men självklart framställs kvinnor som oskyldiga offer då hela världen är extremt matriarkalisk.
Du har uppfattat att hon bara var tillsammans med honom i några veckor? När hon insåg vad han var för typ drog hon sig alltså ur relationen. Hon gjorde ju alltså precis som man ska - drog sig ur.

Hur hon kan vara moraliskt skyldig till dödsmisshandeln på Niclas som alltså skedde många år innan hon träffade Martin förstår jag inte alls. Ingenting har framkommit som tyder på att Lotta och Martin kände varandra på den tiden.
Citera
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbanana74
Tror inte han kommer fällas för mord utan jag tror att det kommer att landa i vållande till annans död. Det kommer inte att gå att bevisa att han planerat ha ihjäl henne.

Han led av psykos under handlingen och hur skall åklagaren kunna bevisa att han ville ha ihjäl henne? Visserligen svåra skador men det räcker nog ändå inte till en morddom.

Blir psykiatrisk undersökning med största sannolikhet och därefter dömd till vård. Endast i Sverige

"Man brukar tala om tre nivåer av uppsåt; avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt - där likgiltighetsuppsåtet utgör den lägsta gränsen. Vid likgiltighetsuppsåt har gärningsmannen inte avsikt att döda, men han vet att en dödlig utgång kan bli följden av hans handlande och ställer sig likgiltig inför detta faktum. För att kunna döma någon för mord eller dråp krävs att denne haft uppsåt att döda - likgiltighetsuppsåt som minst. Mord- och dråpbestämmelserna återfinns i brottsbalkens (BrB) 3 kap. 1 och 2 §§. Mord är det grövsta av de två brotten, med en straffskala på fängelse i 10-18 år, alternativt livstid. Dråp ligger på fängelse i 6-10 år. Vilket av dessa brott man bör döma för beror på en rad olika omständigheter.

Om dödandet exempelvis har provocerats fram genom misshandel, förolämpningar och dylikt kan det tala för att döma till dråp istället för mord. Hur högt eller lågt man sedan bör sätta själva fängelsestraffet beror på omständigheterna vid brottstillfället. Hur dödandet så att säga gick till.

Dödande kan också begås genom oaktsamhet och benämns då som "vållande till annans död" (se 3 kap. 7 § BrB). Detta brott har en straffskala på fängelse i 14 dagar-2 år, men kan också bestraffas med böter ifall brottet ses som ringa. - See more at: http://lawline.se/answers/12675#sthash.2PeNwXD9.dpuf"
Senast redigerad av TheOldGimp 2016-06-09 kl. 15:45.
Citera
Medlem
Badios avatar
En nära anhörig har skrivit en insändare till Svt:

”I Sverige tar vi större hänsyn till gärningsmannen än till offren”, skriver en mycket nära anhörig till mördade Lotta. Hen väljer att vara anonym.
Citat:
Av det som stått i tidningarna kan man tro att de verkligen hade ett förhållande först. Men så var det aldrig. Han hade hittat henne på Facebook och börjat uppvakta med blommor, men hon ville inte ha med honom att göra. Han kunde inte acceptera det.

På hennes facebooksida stod det att hon var i ett förhållande, och då blev jag häpen och ringde henne och sa ”Men snälla Lotta, vad är det jag läser? Talar du inte om för dina närmaste när du är i ett nytt förhållande?!” Då sa hon ”Det är verkligen ingenting!”

Jag tror att han kapade hennes facebooksida och la ut en massa puttinuttigt, och sen både ringde och sms:ade hon mig och bad mig att kommentera med nåt fint. ”För han är så arg!” sa hon.

Hon ville bli av med honom hela tiden och levde under en fruktansvärd press. Men hon lyckades inte få honom att backa.

Han sa: ”Ingen avslutar med mig, det är jag som avslutar med den personen!”
http://www.svt.se/opinion/article9093098.svt
Citera
2016-06-09, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det skulle jag faktiskt rekommendera varenda tjej att göra. I synnerhet om mannen har ett "farligt" utseende. Det är ju så enkelt att göra det idag.

Oftast är det förstås inga problem, men ibland så blir det träff. Och ju snabbare man bryter med en sådan människa, desto större chans har man att inte råka illa ut. Har det gått för lång tid, är man fast. Man kommer inte loss oskadd längre.

Tror vi får ett ännu farligare samhälle om folk skall kolla upp varandra hela tiden via Lexbase .
Citera
2016-06-09, 15:46
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Hopplöst fall. Psykisk ohälsa, alkohol- och drogproblematik, svår ADHD. In och ut från olika institutioner sedan tidiga tonåren. Tar inte problemen på allvar utan bälgar i sig 15-16 öl när han festar trots att han vet att han blir sjukligt aggressiv av alkoholen.

En f.d. flickvän till denne succéman har efter två fall av misshandel, varav en grov, förklarat att hon inte ville anmäla honom p.g.a. att hon fortfarande var kär i honom. Hur är det ens möjligt?

Frågan du ska ställa dej är varför samhället gör offer av kvinnor som blir misshandlade av sin man, isynnerhet då de väljer att stanna kvar? Kvinnor dras till starka män, och därmed uppmuntra det beteendet, inte bara emot sig själv utan kanske främst emot andra, så dessa oskyldiga tjejer är egentligen de värsta sortens människor och är orsaken till nästan all våld i världen. De är inga offer de är förövaren.
Citera
2016-06-09, 15:48
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Detta är som vanligt ett totalfiasko av episka proportioner av samhållet och framförallt våra rättsinstanser. Använder våra juristkår sin hjärna överhuvudtaget.

Hur en person kan få sänk straff för sitt mord på killen för 10 år sen övergår mitt förstånd. Han blev dömd för grov misshandel. När man hoppar på någons huvud...oprovocerat. Om du hoppar på någons huvud medvetet, då försöker du döda vederbörande. End of story.

Om det inte är mord, så måste vi strax skaffa en ny definition på mord och mordförsök. Det är för stort avstånd mellan mord och dråp...

Vår rättskår är faktiskt medskyldig till detta. Jävla spån. Den här killen skulle varit inlåst med nyckeln bortkastad redan för 10 år sen...
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2016-06-09 kl. 15:53.
Citera
2016-06-09, 15:50
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio

”I Sverige tar vi större hänsyn till gärningsmannen än till offren”, skriver en mycket nära anhörig till mördade Lotta. Hen väljer att vara anonym.

Intressant händelseutveckling!

Varför har aldrig BOs facebook länkats, togs den bort direkt?
Citera
2016-06-09, 15:51
Medlem
Zloths avatar
Lotta får absolut inte skylla sig själv. Det är trams.

Hon insåg ju snabbt att det var en knarkande psykopat. Det är annat om hon hade varit tillsammans med honom i över ett år eller nåt.
Citera
2016-06-09, 15:51
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio

Att hon inte skulle haft ett förhållande med honom överhuvudtaget känns lite tveksamt. Vännen som skriver säger sig bo en bra bit bort och har inte sett med egna ögon hur det ligger till. Att han skulle ha kapat hennes Facebook känns lite långsökt. Åtminstone om de inte har träffats alls.

Men det står en del annat intressant i texten. Att hon var sönderslagen är ju inget nytt, men tar med det ändå. Egentligen är det hennes förtvivlade telefonsamtal jag vill fokusera på. Det är tungt att läsa att hon var så rädd.

Citat:
Han krossade hennes ansikte och huvud. När jag kom till sjukhuset såg jag att det låg en människa där. Men jag kände bara igen henne på naglarna och en leverfläck på benet.

Gång på gång bad hon om hjälp.

Vi bor en bra bit ifrån varandra, men pratades vid varje dag. Vi stod varandra så nära. Antingen ringde hon eller jag. På sista tiden ringde hon flera gånger per dag för att hon var så förtvivlat rädd.

”Han är på väg! Han ska mörda mig! Jag orkar inte mer”, sa hon.

Jag sa till henne att jag skulle komma och hämta henne. Jag ville skydda henne. Men då sa hon ”Han kommer efter. Jag kan inte komma till er, för då tar han er också!”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in