Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-07, 10:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fortfarande en falsk dikotomi, eftersom DIN version av "den smala vägen" bara är en gissning.

Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Satsa du på din väg Bogomil.

Visst. Du skulle allt gilla om jag avstod från kritik av ditt pådyvlande misssionerande.
Citera
2016-06-07, 10:42
Medlem
HORJESUSs avatar
Brukar klappa till alla Jehovas jag träffar.
Om det är rätt eller inte kan disskuteras, men dom kan
ändå inte nås på nåt annat sätt.
Citera
2016-06-07, 10:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Brukar klappa till alla Jehovas jag träffar.
Om det är rätt eller inte kan disskuteras, men dom kan
ändå inte nås på nåt annat sätt.

Va bra att du inte är religionskritikens/ateismens representativa talesperson.
Citera
2016-06-07, 10:57
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:

Ja, skulle aldrig orka det i längden Fattar inte att du orkar debattera
i den utsträckning du gör.

Ibland krävs det handlingskraft oxå, pennan som svärd är något
överskattat, även om jag kan tillstå att den är vass.
Citera
2016-06-07, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja, skulle aldrig orka det i längden Fattar inte att du orkar debattera i den utsträckning du gör.

Jag är bl.a. starkt motiverat av det potential som finns i en kreativ dialog (mellan t.ex. "vettiga teister" och agnostisk ateism).

"Väderkvarnskriget" (mellan t.ex. pådyvlande teism och anti-teism) är däremot en återvändsgränd.
Citera
2016-06-07, 14:02
Medlem
Citat:

..............
Citera
2016-06-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ja, skulle aldrig orka det i längden Fattar inte att du orkar debattera
i den utsträckning du gör.

Debatterar
Citera
2016-06-08, 15:44
Medlem
Bogomils avatar
Från kommentar adresserat til mig:

Citat:
Ja, skulle aldrig orka det i längden Fattar inte att du orkar debattera i den utsträckning du gör.

Och senare kommentar:

Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Debatterar

Och din poäng är, Benon?
Citera
2016-06-08, 16:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej så sa jag inte.
Jag har sagt att alla är hjärntvättade. Inte att allt är negativt.
Du uppfattade det så.
På vilket vis märks det att du är hjärntvättad?
Själv märker jag inget.
Citera
2016-06-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
På vilket vis märks det att du är hjärntvättad?
Själv märker jag inget.

Jag tror jag förstår vad hon menar, alla människor är "hjärntvättade" av t.ex. sina föräldrar, det är därför man sällan ser barn till Moderater bli Socialdemokrater och tvärtom.

Bara dom som tänker självständigt kan göra en "klassresa" eller "religionsresa", majoriteten av Jehovas vittnen har gjort just så, en religionsresa, och därmed även fått familjen/släkten emot sig, familjen har blivit motståndare.
Citera
2016-06-08, 22:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror jag förstår vad hon menar, alla människor är "hjärntvättade" av t.ex. sina föräldrar, det är därför man sällan ser barn till Moderater bli Socialdemokrater och tvärtom.

Bara dom som tänker självständigt kan göra en "klassresa" eller "religionsresa", majoriteten av Jehovas vittnen har gjort just så, en religionsresa, och därmed även fått familjen/släkten emot sig, familjen har blivit motståndare.

Intressant. Nyrekryterade är alltså fler än de som föds in i rörelsen? Jag hade gissat på motsatsen, i vart fall i länder där man är etablerade.

Hur är det med de som lämnar Jehovas vittnen? Är det främst nyrekryterade eller folk som fötts in i rörelsen?
Citera
2016-06-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant. Nyrekryterade är alltså fler än de som föds in i rörelsen? Jag hade gissat på motsatsen, i vart fall i länder där man är etablerade.

Jehovas vittnen har högsta andel som inte blir Jv av dom som föds in i rörelsen:

Citat:
Jehovah’s Witnesses have a low retention rate relative to other U.S. religious groups. Among all U.S. adults who were raised as Jehovah’s Witnesses, two-thirds (66%) no longer identify with the group.

http://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/04/26/a-closer-look-at-jehovahs-witnesses-living-in-the-u-s/

http://www.pewforum.org/2015/05/12/chapter-2-religious-switching-and-intermarriage/pr_15-05-12_rls_chapter2-02/

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur är det med de som lämnar Jehovas vittnen? Är det främst nyrekryterade eller folk som fötts in i rörelsen?

Det vet jag inte, kanske är det främst dom som vuxit upp bland Jehovas vittnen, och som upplever att dom inte fått leva som sina klasskompisar och därför bygger upp ett agg mot organisationen, trots att det är dom själva som har valt livet som ett Jehovas vittne.

Dom som vuxit upp i andra sammanhang har fått erfara hur världen är, och tycker inte att det är så spännande, tvärtom är många trötta på världen.

Det beror också på vad du menar med "lämna Jehovas vittnen", det är stor skillnad mellan att ha vuxit upp bland Jehovas vittnen för att sedan välja att inte bli döpt, och att bli döpt för att senare bli utesluten. Jag tror andelen som inte blir döpta är mycket större än dom som blir döpta och sedan uteslutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in