Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jo, det jag skriver är HELT sant.
Om du nu ringer och anmäler att din granne slagit sin fru för det har du hört henne säga - så kommer de i bästa fall fråga henne, men mest sannolikt bara lägga det åt sidan.
OM din grannes fru kontaktar polisen för att hon blir slagen och vill göra anmälan - då kommer en anmälan upprättas och en förundersökning startas.
Polisen utreder inte skvaller - de utreder bara om du själv anmäler eller om någon som sett brottet begås anmäler. Hörsägen är just bara hörsägen.
Här har du ju fel, rejält fel.
Ringer jag till polisen och meddelar att grannen piskar på sin fru så rycker polisen ut. Om polisen finner att en misshandel har ägt rum, men kvinnan vägrar att "samarbeta", så visst fasen utreder polisen det hela. Det handlar ju om att kunna styrka brottet, och kvinnans eventuella medverkan är inte det enda sättet.
Däremot så inser jag självklart att det kan finnas tillfällen, säkert massor, kanske en stor majoritet, där polisen inte kan gå vidare pga att kvinnan inte vill "samarbeta"?
Men att hävda att polisen per automatik inte gör något om den misshandlade kvinnan inte anmäler saken, det är enbart nys.