Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Det här med att raka sig "på riktigt" är på något ett litet märkligt fenomen...
Jag själv köpte min Merkur 38C och min Silvertip-borste för två år sedan och sedan följde olika rakblad, raktvålar, rakkrämer och rakoljor. Ändå tillhörde jag den generationen som trodde att Gillette nästan hade monopol på rakhyvlar och tillbehör.
Ändå fanns det något "i bakhuvudet"... Jag hade vaga minnesbilder av farsans rakhyvlar från när jag var barn. Och de såg inte ut som någon obskyr pryl från någon rymdfärja med ledbelysning och inbyggd superduper wifi som dagens Gillette från Toys R Us.
Det är nästan skrämmande att Gillette kunnat lura två generationer män med sina mer eller mindre odugliga rakprodukter.
Varför har inte folket blivit upplysta (av Socialstyrelsen, eller nåt) om att det finns alternativ? Läkare, eller militären, borde informera unga män om att inte köpa rakprylar som som inte rakar bra utan som istället skapar rakfinnar och småsår.
Att raka med "riktiga grejer" är bättre, mer miljövänligt och betydligt billigare. Dessutom är det så mycket roligare också...
Den ena tjejen hos den frisören jag klipper mig har använt en säkerhetshyvel för att få bort lite fjun i nacken. Och hon sålde också ett 10-pack rakblad till mig när mina tagit slut. Den yngre tjejen, som också är utbildad frisör, hade ingen koll på att det klassiska sättet att raka sig på åter igen är på väg att bli populärt (förhoppningsvis).
Jag har vid några tillfällen försökt att få mina manliga kompisar att anamma detta, men det verkar lönlöst... En del kör Gillette Mach3 eller fusion och en del köper engångshyvlar i storpack när de besöker GeKås i Ullared.
I övrigt så är de sunda... De är prismedvetna (och någon rent av snål) och gör ofta research när de ska köpa något, men när det gäller rakprylar så är det blankt nej... De får ju en betydligt bättre rakning och en betydligt billigare rakning, men det går liksom "inte in..."
Knepigt är det, minst sagt...
Någon här i tråden som lyckats få med någon i det nygamla sättet med våtrakning?
Min farsa hade någon gammal hyvel, som man var livrädd att skära sig på när man öppnade badrumsskåpet, ända in på 90-talet. Har ingen kontakt i dag, men kan inte tänka mig att han fortfarande använder den, finns ju inga blad att få tag på i en vanlig butik.
Jag tror att man i Sverige är så pass övertygade om att allt som är nytt och allt som kommer från USA automatiskt är bättre än det man redan har. Just Gillette måste ju vara en av kapitalismens största framgångssagor som lyckats dominera marknaden till den grad att deras blad är dom enda som säljs i en vanlig ICA-butik, möjligen att det finns någon ICA basic engångshyvel också. Sen finns det ju dom här "ryssbladen" som är rätt bra, som förmodligen levde ohotade fram till 90-talet. Kanske till och med bidragande till att vi fortfarande kan använda DE-hyvlar.