2016-06-06, 19:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddf66
Borsten har inte jag hört talas om innan att den skulle vara farlig. Däremot så vet jag att barberare använder shavetter med utbytbara blad och inte rakknivar.
Det finns tydligen lyxiga barber-shops där man kan förvara sina personliga rakknivar och tillbehör som barberaren tar fram och använder endast till dig.
Vilka länder/städer vet jag inte.
Det liknar det system som ölhallen Hofbräuhaus i München tillämpar som jag besökte förra sommaren. Där hade stamkunderna sina egna ölstop fastlåsta på en vägg. När stamkunden kom så kunde servitören låsa upp kundens stop och börja servera öl.
Senast redigerad av Pajosv 2016-06-06 kl. 20:01.
Citera
2016-06-06, 21:44
Medlem
Testa att preparera skägget med kokosfett nyss innan jag hade på raklödder. Blev riktigt bra. Hyveln gled fram mycket lättare.
Citera
2016-06-07, 13:14
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Luktar man inte väldigt mycket kokos, eller försvinner det när man tvättat av sig? Kanske ska testa detta...

Tack!

Nej då, ingen fara. Jag tycker verkligen du ska testa.
Angående leveranstiden från Bestshave fick jag mitt paket på en vecka lite drygt.
Citera
2016-06-07, 14:53
Medlem
towbs avatar
Tänkte bara påminna om att man kanske vill låta bli att köpa grejer från Turkiet med tanke på att delar av pengarna kommer att hamna i deras statskassa och bidrar till all möjlig skit just nu. Finns billigt på ebay och halvbilligt ifrån andra länder, oavsett vad så är allt billigare än Gillettes gamla bluffhyvlar.
Citera
2016-06-07, 16:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Tänkte bara påminna om att man kanske vill låta bli att köpa grejer från Turkiet med tanke på att delar av pengarna kommer att hamna i deras statskassa och bidrar till all möjlig skit just nu. Finns billigt på ebay och halvbilligt ifrån andra länder, oavsett vad så är allt billigare än Gillettes gamla bluffhyvlar.

Man kanske istället ska stödja turkiskt privat företagande, även om det är långt kvar till att de blir ett EU-land. Förhoppningsvis finansierar bestshave inte någon omoralisk verksamhet.

Men nu blev det plötsligt politik i tråden...
Citera
2016-06-07, 16:53
Medlem
towbs avatar
Citat:
Man kanske istället ska stödja turkiskt privat företagande, även om det är långt kvar till att de blir ett EU-land. Förhoppningsvis finansierar bestshave inte någon omoralisk verksamhet.

Men nu blev det plötsligt politik i tråden...
Visst, ville bara plantera tanken hos folk så får man göra vad man vill med det.

Egentligen borde vi väl försöka shoppa allt här på hemmaplan. Lite skevt att man ska behöva köpa ryska blad från turkiet för att det blir billigare att ta det den omvägen.
Citera
2016-06-07, 16:58
Medlem
Pajosvs avatar
Det här med att raka sig "på riktigt" är på något ett litet märkligt fenomen...

Jag själv köpte min Merkur 38C och min Silvertip-borste för två år sedan och sedan följde olika rakblad, raktvålar, rakkrämer och rakoljor. Ändå tillhörde jag den generationen som trodde att Gillette nästan hade monopol på rakhyvlar och tillbehör.

Ändå fanns det något "i bakhuvudet"... Jag hade vaga minnesbilder av farsans rakhyvlar från när jag var barn. Och de såg inte ut som någon obskyr pryl från någon rymdfärja med ledbelysning och inbyggd superduper wifi som dagens Gillette från Toys R Us.

Det är nästan skrämmande att Gillette kunnat lura två generationer män med sina mer eller mindre odugliga rakprodukter.

Varför har inte folket blivit upplysta (av Socialstyrelsen, eller nåt) om att det finns alternativ? Läkare, eller militären, borde informera unga män om att inte köpa rakprylar som som inte rakar bra utan som istället skapar rakfinnar och småsår.

Att raka med "riktiga grejer" är bättre, mer miljövänligt och betydligt billigare. Dessutom är det så mycket roligare också...

Den ena tjejen hos den frisören jag klipper mig har använt en säkerhetshyvel för att få bort lite fjun i nacken. Och hon sålde också ett 10-pack rakblad till mig när mina tagit slut. Den yngre tjejen, som också är utbildad frisör, hade ingen koll på att det klassiska sättet att raka sig på åter igen är på väg att bli populärt (förhoppningsvis).

Jag har vid några tillfällen försökt att få mina manliga kompisar att anamma detta, men det verkar lönlöst... En del kör Gillette Mach3 eller fusion och en del köper engångshyvlar i storpack när de besöker GeKås i Ullared.

I övrigt så är de sunda... De är prismedvetna (och någon rent av snål) och gör ofta research när de ska köpa något, men när det gäller rakprylar så är det blankt nej... De får ju en betydligt bättre rakning och en betydligt billigare rakning, men det går liksom "inte in..."

Knepigt är det, minst sagt...

Någon här i tråden som lyckats få med någon i det nygamla sättet med våtrakning?
Senast redigerad av Pajosv 2016-06-07 kl. 17:00.
Citera
2016-06-07, 17:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Visst, ville bara plantera tanken hos folk så får man göra vad man vill med det.

Egentligen borde vi väl försöka shoppa allt här på hemmaplan. Lite skevt att man ska behöva köpa ryska blad från turkiet för att det blir billigare att ta det den omvägen.
Jo, tanken är bra och där håller jag med dig, och det finns många exempel på liknande saker.

Såg något TV-inslag om hur fisk som fångats i svenska eller norska vatten skickades till något asiatiskt land för att de var duktiga och billiga på att filéa fisken. Sedan skickades den tillbaka till Sverige. Det låter miljövänligt och bra... Eller???

Varför inte utbilda några nyanlända i att filéa fisken lokalt? När de är färdigutbildade och klarat gesällprovet så får de ett startpaket med riktiga rakprylar från någon svensk nätbutik. (Man måste ju hålla sig till ämnet, också...)
Citera
2016-06-07, 20:00
Medlem
towbs avatar
Citat:
Det här med att raka sig "på riktigt" är på något ett litet märkligt fenomen...

Jag själv köpte min Merkur 38C och min Silvertip-borste för två år sedan och sedan följde olika rakblad, raktvålar, rakkrämer och rakoljor. Ändå tillhörde jag den generationen som trodde att Gillette nästan hade monopol på rakhyvlar och tillbehör.

Ändå fanns det något "i bakhuvudet"... Jag hade vaga minnesbilder av farsans rakhyvlar från när jag var barn. Och de såg inte ut som någon obskyr pryl från någon rymdfärja med ledbelysning och inbyggd superduper wifi som dagens Gillette från Toys R Us.

Det är nästan skrämmande att Gillette kunnat lura två generationer män med sina mer eller mindre odugliga rakprodukter.

Varför har inte folket blivit upplysta (av Socialstyrelsen, eller nåt) om att det finns alternativ? Läkare, eller militären, borde informera unga män om att inte köpa rakprylar som som inte rakar bra utan som istället skapar rakfinnar och småsår.

Att raka med "riktiga grejer" är bättre, mer miljövänligt och betydligt billigare. Dessutom är det så mycket roligare också...

Den ena tjejen hos den frisören jag klipper mig har använt en säkerhetshyvel för att få bort lite fjun i nacken. Och hon sålde också ett 10-pack rakblad till mig när mina tagit slut. Den yngre tjejen, som också är utbildad frisör, hade ingen koll på att det klassiska sättet att raka sig på åter igen är på väg att bli populärt (förhoppningsvis).

Jag har vid några tillfällen försökt att få mina manliga kompisar att anamma detta, men det verkar lönlöst... En del kör Gillette Mach3 eller fusion och en del köper engångshyvlar i storpack när de besöker GeKås i Ullared.

I övrigt så är de sunda... De är prismedvetna (och någon rent av snål) och gör ofta research när de ska köpa något, men när det gäller rakprylar så är det blankt nej... De får ju en betydligt bättre rakning och en betydligt billigare rakning, men det går liksom "inte in..."

Knepigt är det, minst sagt...

Någon här i tråden som lyckats få med någon i det nygamla sättet med våtrakning?
Min farsa hade någon gammal hyvel, som man var livrädd att skära sig på när man öppnade badrumsskåpet, ända in på 90-talet. Har ingen kontakt i dag, men kan inte tänka mig att han fortfarande använder den, finns ju inga blad att få tag på i en vanlig butik.

Jag tror att man i Sverige är så pass övertygade om att allt som är nytt och allt som kommer från USA automatiskt är bättre än det man redan har. Just Gillette måste ju vara en av kapitalismens största framgångssagor som lyckats dominera marknaden till den grad att deras blad är dom enda som säljs i en vanlig ICA-butik, möjligen att det finns någon ICA basic engångshyvel också. Sen finns det ju dom här "ryssbladen" som är rätt bra, som förmodligen levde ohotade fram till 90-talet. Kanske till och med bidragande till att vi fortfarande kan använda DE-hyvlar.
Citera
2016-06-07, 21:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Sålänge shaver, gents mfl kör med 300% påslag jämfört med ebay/turkiet så skiter jag fullkomligt i nationalism. Hade det varit svenska rakblad tillverkade i sverige så *kanske* jag hade hållit med dig.

Jag köper det mesta på ebay eller liknande när jag kan och inte har bråttom, svårt att motivera inköp av importerade varor lokalt tycker jag, i vart fall när jag vet att marginalen är hutlös hos handlaren i sverige.

Citat:
Jo, tanken är bra och där håller jag med dig, och det finns många exempel på liknande saker.

Såg något TV-inslag om hur fisk som fångats i svenska eller norska vatten skickades till något asiatiskt land för att de var duktiga och billiga på att filéa fisken. Sedan skickades den tillbaka till Sverige. Det låter miljövänligt och bra... Eller???

Varför inte utbilda några nyanlända i att filéa fisken lokalt? När de är färdigutbildade och klarat gesällprovet så får de ett startpaket med riktiga rakprylar från någon svensk nätbutik. (Man måste ju hålla sig till ämnet, också...)

Findus tänker du nog på? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10713289.ab

Hur skall nyanlända kunna göra det billigt? Skall de filea i sverige så skall de givetvis ha kollektivavtalsenliga löner och då går det inte att konkurrera med kina som erbjuder en månads arbete för under 1000-lappen.
Citera
2016-06-07, 21:32
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sålänge shaver, gents mfl kör med 300% påslag jämfört med ebay/turkiet så skiter jag fullkomligt i nationalism. Hade det varit svenska rakblad tillverkade i sverige så *kanske* jag hade hållit med dig.

Jag köper det mesta på ebay eller liknande när jag kan och inte har bråttom, svårt att motivera inköp av importerade varor lokalt tycker jag, i vart fall när jag vet att marginalen är hutlös hos handlaren i sverige.
Man borde fundera ut något sätt att få ordning på det där. Om man på något sätt kunde kränga rakblad som hobby och inte försöka leva på det. Men det blir säkert för mycket jobb för att man ska palla, speciellt kul är det nog inte i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Findus tänker du nog på? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10713289.ab

Hur skall nyanlända kunna göra det billigt? Skall de filea i sverige så skall de givetvis ha kollektivavtalsenliga löner och då går det inte att konkurrera med kina som erbjuder en månads arbete för under 1000-lappen.
Det finns väl en anledning till att vissa politiker vill sänka lönerna. Massor av billig arbetskraft man kan använda om det går igenom, toppen för dom som vinner på det.
Citera
2016-06-07, 21:34
Bannlyst
Köpte någon billig holländsk rakhyvel på en närbutik, funkar superbra för skägget, kuken och resten av kroppen. Superbra och lämnar inga sår eller röda prickar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in