2016-06-06, 13:21
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Jag kör på kokosolja, finns ingenting bättre.
När du duschar innan rakningen, få ansiktet både rent och glatt med kokosoljan.
Efter rakning, återfukta med kokosoljan, den är framförallt antibakteriell och antiinflammatoriskt. Nivån på babyrumpa efter den behandlingen är svår att uppnå. Kokosoljan har dessutom en låg smältpunkt och är lätt att tvätta av med varmt vatten. Täpper inte igen porerna.

Luktar man inte väldigt mycket kokos, eller försvinner det när man tvättat av sig? Kanske ska testa detta...

Tack!
Citera
2016-06-06, 13:30
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Testa en tunnare olja. Jag använder denna:

https://www.gents.se/truefitt-hill-u...-pre-shave-oil

Inga problem med kloggningar i hyveln alls plus att den luktar riktigt fräscht av citrus vilket är nice på morgonen.

Ja, den har man både sett och hört talas om. Snygg var flaskan också...
Ska nog testa den när jag gör nästa beställning.
Tack
Citera
2016-06-06, 16:46
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Testa en tunnare olja. Jag använder denna:

https://www.gents.se/truefitt-hill-u...-pre-shave-oil

Inga problem med kloggningar i hyveln alls plus att den luktar riktigt fräscht av citrus vilket är nice på morgonen.
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, den har man både sett och hört talas om. Snygg var flaskan också...
Ska nog testa den när jag gör nästa beställning.
Tack
Tänkte förtydliga min frågeställning lite...

Jag spolar upp varmt vatten i handfatet och sköljer av hyveln i vattnet nästan mellan varje drag. Det leder till att både hyveln och vattnet blir fett. Hyveln går snabbt att skölja av men skäggstubben fastnar i handfatets väggar när jag tappar ur vattnet.

Men om Truefitt är tunnare så kanske problemet är ett minne blott...
Citera
2016-06-06, 16:54
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Tänkte förtydliga min frågeställning lite...

Jag spolar upp varmt vatten i handfatet och sköljer av hyveln i vattnet nästan mellan varje drag. Det leder till att både hyveln och vattnet blir fett. Hyveln går snabbt att skölja av men skäggstubben fastnar i handfatets väggar när jag tappar ur vattnet.

Men om Truefitt är tunnare så kanske problemet är ett minne blott...

Att skäggstubben fastnar i handfatet beror väl lika mycket på rakkrämen. Jag spolar hyveln från kranen mellan varje 2-3 drag i stället, känns mycket fräschare och den blir ordentligt återställd.
Citera
2016-06-06, 17:04
Medlem
Pajosvs avatar
Jag har hittills bara beställt mina rakprylar från Gents och Guapo, men tänkte nu beställa ett 100-pack Astra Superior Platinium från "bestshave.net", eller "Turken" kallad här i tråden. Det blir ungefär en krona per rakblad vilket får anses som riktigt billigt, och jag gillar just dessa blad.

Men utbudet på rakolja och rakkräm ser lite skralt ut. Där får jag nog beställa från Sverige...

Är leveranstiden som tidigare, från någon vecka upp till en månad, fortfarande? Jag har ju blad så det räcker ett bra tag till, men jag har inte beställt från Bestshave.net tidigare.
Citera
2016-06-06, 17:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Att skäggstubben fastnar i handfatet beror väl lika mycket på rakkrämen. Jag spolar hyveln från kranen mellan varje 2-3 drag i stället, känns mycket fräschare och den blir ordentligt återställd.

Jo, jag har gjort så några gånger och det funkar, men ibland får jag ta en gammal avlagd tandborste och "skrubba lite snabbt" för att få bort det feta. Men innan jag använde rakoljan så var inte problemet med "fettet" lika framträdande...

Men jag ska nog anamma detta sätt lite oftare... Och det verkar mer logiskt och enklare...
Senast redigerad av Pajosv 2016-06-06 kl. 17:14.
Citera
2016-06-06, 17:15
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Jo, jag har gjort så några gånger och det funkar, men ibland får jag ta en gammal avlagd tandborste och "skrubba lite snabbt" för att få bort det feta. Men innan jag använde rakoljan så var inte problemet med "fettet" lika framträdande...

Men jag ska nog anamma detta sätt lite oftare... Och det verkar mer logiskt och enklare...

Du behöver en tunnare olja helt klart. Jag har aldrig behövt skrubba. Sökte på den olja du använder o det verkar vara många som tycker den är för kleggig. Testa den jag länkade till!
Citera
2016-06-06, 17:23
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Du behöver en tunnare olja helt klart. Jag har aldrig behövt skrubba. Sökte på den olja du använder o det verkar vara många som tycker den är för kleggig. Testa den jag länkade till!
Jo, jag tänker beställa den, ska bara kolla om det är något mer jag behöver. Det är lika bra att passa på när man ändå ska beställa...

Tack!
Citera
2016-06-06, 17:52
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Jag har hittills bara beställt mina rakprylar från Gents och Guapo, men tänkte nu beställa ett 100-pack Astra Superior Platinium från "bestshave.net", eller "Turken" kallad här i tråden. Det blir ungefär en krona per rakblad vilket får anses som riktigt billigt, och jag gillar just dessa blad.

Men utbudet på rakolja och rakkräm ser lite skralt ut. Där får jag nog beställa från Sverige...

Är leveranstiden som tidigare, från någon vecka upp till en månad, fortfarande? Jag har ju blad så det räcker ett bra tag till, men jag har inte beställt från Bestshave.net tidigare.

Jag har beställt därifrån ett par gånger. Mest p.g.a. priset på blad. Kommer inte ihåg exakt men jag har aldrig upplevt leveranstiden som så särskilt lång.

Citat:

Har läst någonstans, tror det var hos Gents där de rådde till olika oljor beroende på vad man rakar sig med. Kniv, säkerhetshyvel eller modern hyvel. De tjockare oljorna skulle man inte ha till hyvlar öht just för att de kletar igen hyveln.
Citera
2016-06-06, 18:28
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har beställt därifrån ett par gånger. Mest p.g.a. priset på blad. Kommer inte ihåg exakt men jag har aldrig upplevt leveranstiden som så särskilt lång.
Det låter bra. Men Bestshave hade PayPal som "första" betalningsalternativ, och PayPal har jag aldrig gillat. Jag är mycket van vid att handla på nätet och använder alltid mina betal/kreditkort för att det är smidigast enligt mig.

När det gäller PayPal så tycker jag att det är för många steg. Först föra över pengar från min bank för att senare föra dessa vidare till betalningsmottagaren. Jag använder bara denna metod när det inte finns några alternativ.

Nu hade Bestshave även betalning med VISA/MasterCard som alternativ, men det krånglade lite, och vips så kom PayPal-varianten upp igen som alternativ. Så jag valde detta och det har funkat.

Nu hamnade jag lite utanför ämnet...
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har läst någonstans, tror det var hos Gents där de rådde till olika oljor beroende på vad man rakar sig med. Kniv, säkerhetshyvel eller modern hyvel. De tjockare oljorna skulle man inte ha till hyvlar öht just för att de kletar igen hyveln.
Det låter ju logiskt... Och nu har man lärt sig något nytt...
Citera
2016-06-06, 18:53
Medlem
Citat:
Det låter bra. Men Bestshave hade PayPal som "första" betalningsalternativ, och PayPal har jag aldrig gillat. Jag är mycket van vid att handla på nätet och använder alltid mina betal/kreditkort för att det är smidigast enligt mig.

När det gäller PayPal så tycker jag att det är för många steg. Först föra över pengar från min bank för att senare föra dessa vidare till betalningsmottagaren. Jag använder bara denna metod när det inte finns några alternativ.

Nu hade Bestshave även betalning med VISA/MasterCard som alternativ, men det krånglade lite, och vips så kom PayPal-varianten upp igen som alternativ. Så jag valde detta och det har funkat.

Nu hamnade jag lite utanför ämnet...

Det låter ju logiskt... Och nu har man lärt sig något nytt...
Paypal är enkelt och snabbt. Du verkar ha missförstått att man måste föra över pengar och hålla på. Man behöver inte alls göra det. Bara binda kontot till sitt betalkort så trycker man bara på några knappar i butikerna som har paypal som betalningsalternativ.
Citera
2016-06-06, 19:01
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aBCxDEF123
Paypal är enkelt och snabbt. Du verkar ha missförstått att man måste föra över pengar och hålla på. Man behöver inte alls göra det. Bara binda kontot till sitt betalkort så trycker man bara på några knappar i butikerna som har paypal som betalningsalternativ.

Jo, jag vet att det går att binda sitt PayPal-konto till betalkortet. Nu hade mitt förra betal- eller kreditkort gått ut så jag fick koppla till mitt nya kort. Men det är fortfarande fler steg att utföra för att genomföra en betalning.

När jag betalar med mina betal/kreditkort så knappar jag bara in numret och så är det klart.

Men nu är vi lite utanför ämnet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in