Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-30, 12:40
Medlem
God dag herrn/frun

Hej. Jag har också upplevt illa bemötande på restauranger. Jag har även jobbat på affär och vet vikten av att planera arbetet innan affären öppnar så det inte blir tvekan om vem som ska göra vad. Intressant tycker jag det är att "personalen" som du definierar personligheterna som passerade med resturangens uniformer på sig, inte lade märke till er. Detta får mig att misstänka att det var just det som var problemet. Tillåt mig dela in servitriserna i nummer. Servitris 1, servitris 2 och servitris 3. Jag vet inte vilka kön servitriserna var i så jag antar nu att alla var kvinnor bara för att kunna förklara.

Först kommer Servitris 1 och ser att nya gäster har anlänt. Hon säger till sig själv:
"Kolla! nya gäster. Hoppas dom inte har fått vänta för länge. Nae, inte mitt ansvar, det får Servitris 2 sköta."
Servitris 2 kommer och lägger märke till er. Hon säger till sig själv:
"Oj, nya gäster. Ska jag ta dom? Nae, dom får servitris 1 ta."
Servitris 3 flyger förbi och är på väg in i köket. Hon struntar helt i er eftersom hon vet att servitris 1 och 2 båda befinner vid sina stationer och litar på att de kommer överens.

Till slut, efter många förbipasseringar, förstår en av servitriserna att det skett ett missförstånd. Ni får hjälp av denna och blir tilldelade ett bord. Sen när ni ska ta beställning så uppstår samma missförstånd igen. Servitris 1 och 2 förväntar sig båda att den andre ska ta era beställningar.
Servitris 3 lägger märke till er nu men väntar sig åter igen att servitris 1 och 2 ska göra sina jobb. Till slut, efter att ha sett att ni fortfarande inte fått beställa så rycker servitris 3 in. Men nu är hon arg.
"Varför kunde inte servitris 2 och 1 bara göra sina jobb, istället för att jag ska behöva göra allt. Det var ju deras jobb, inte mitt. korkskallar! "
Ilskan över servitris 2 och 1 får henne att dunka ner glasen extra hårt ner i bordsduken. Hennes barska inre lyser igenom och får er att ifrågasätta i fall ni verkligen är välkommna på restaurangen.

Resten säger i princip sig självt. Ni blir arga. Servitriserna är redan arga på varandra. Alla blir arga.
Världen är full av missförstånd. Det är dessa som ofta leder oss att ifrågasätta oss själva.

Jag vet inte hur många servitriser/servitörer som circulerade på restaurangen ni besökte. Och jag är väl medveten om att det finns så många andra möjliga scenarios till varför ni fick en dålig service.
Men FAKTUM kvarstår. Servitris 3 som servade er vid bordet hade aldrig träffat er, hon visste inte vilka ni var, hon hade ingen personlig relation till er. Hon hade ingen anledning att vara arg PÅ ER. Fast arg var hon ändå. Detta gör mig övertygad om att det rör sig om en bristande intern cervice inom resturangen: Osäkra roller, konkurerande anställda, impopulär Chef et cetera.

Hoppas att mitt svar lyste upp situationen en aning. Jag ser att det finns vissa i kommentarsfältet som försöker koppla Servitris 3s innomboende ilska till invandringen i sverige och andra POLITISKA frågor

Ha det bra och tack för inlägget
Citera
2013-10-30, 20:52
Medlem
MasterBaits avatar
Här är det väl hyfsat snabb service i alla fall. I Grekland och i Östeuropa är det mycket värre. Långsam arrogant pisservice.
Citera
2016-04-23, 15:13
Medlem
TheSolidxs avatar
Hände idag när jag skulle käka på Subway innan mitt tåg gick. 8 minuter kvar innan tåget gick var det bara ett par framför mig i kön. Tänker att "då hinner jag nog med marginal", men icke sa Nicke.

Killen i kassan är obeskrivligt långsam och slarvig på sitt jobb. Han fumlar med slevarna och han tar 30s på sig att lägga på fyra ostskivor. Sen när deras mackor är i ugnen och timern är igång, går han då vidare under tiden och hjälper nästa?

Inte en chans, han ställer sig och tittar på timern i 20s och väntar på att den ska bli klar. Det har då gått 6 minuter sedan paret före mig i kön börjat göra sin beställning.

Deprimerande dålig service. Ingen macka blev det heller eftersom jag var tvungen att lämna kön och gå min väg. Tycker de borde utbilda sina anställda att sköta sitt jobb någorlunda väl innan de får stå själva och fixa snabbmat. För detta var definitivt inte SNABBmat.
Citera
2016-04-25, 17:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSolidx
Hände idag när jag skulle käka på Subway innan mitt tåg gick. 8 minuter kvar innan tåget gick var det bara ett par framför mig i kön. Tänker att "då hinner jag nog med marginal", men icke sa Nicke.

Killen i kassan är obeskrivligt långsam och slarvig på sitt jobb. Han fumlar med slevarna och han tar 30s på sig att lägga på fyra ostskivor. Sen när deras mackor är i ugnen och timern är igång, går han då vidare under tiden och hjälper nästa?

Inte en chans, han ställer sig och tittar på timern i 20s och väntar på att den ska bli klar. Det har då gått 6 minuter sedan paret före mig i kön börjat göra sin beställning.

Deprimerande dålig service. Ingen macka blev det heller eftersom jag var tvungen att lämna kön och gå min väg. Tycker de borde utbilda sina anställda att sköta sitt jobb någorlunda väl innan de får stå själva och fixa snabbmat. För detta var definitivt inte SNABBmat.

Subway är överlag ingen vidare snabbmat. Helt okej väntetid om det inte är kö, men om det är 4-5 personer före dig i kön så tar det alltid tid. Har en Subway i huset där jag bor och jag går inte ens in om det är mer än tre personer i kö. Då går jag någon annanstans istället. Kan störa mig något otroligt på snabbmatsställen som är långsamma, oftast är maten inget att skriva hem om utan man går dit just för att det ska gå undan. Då är det extra värdelöst om de är långsamma.
Citera
2016-06-04, 20:51
Medlem
Vireks avatar
Detta är en sak man inte riktigt tänker på om man inte upplevt bra service och kan jämföra. Var för några veckor sedan i Milano, och där var det astronomiska skillnader. Direkt när man kommer in kommer en hovmästare och visar ett bord, en meny kommer direkt och man får förslag på något att dricka innan. Sen kommer de snabbt och tar upp beställning, man får ofta in någon liten extrarätt(bröd, liten linssallad) när man väntar.

Till saken hör då att jag var på alltifrån typiska galleriarestauranger(tänk er Åhlens) och restauranger av det lite finare slaget med speciella menyner och vanliga drinkbarer. Visst så fanns det skillnad, men trevligheten och snabbheten var milsvidd bättre än alla ställen i Sverige
Citera
2016-06-04, 22:46
Moderator
Tystnads avatar
Håller med helt!
Det är oftast över lag ganska dålig service på många resturanger, exakt som det beskrivs i denna tråd.

Dom bästa servicen är på dom restauranger där det är buffe och man får servera sig själv!

Fattar inte varför inte flera restauranger inför detta konceptet med buffe? Man betalar, får en tallrik hämtar sedan själv vad man vill ha direkt, inga väntetider, ingen stress, och den underbemannade personalen kan i lugn och ro ägna sig åt att fylla på buffen istället för att springa runt till alla gäster.
Citera
2016-06-05, 01:59
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Jag tror kollektivavtalen är den primära anledningen till dålig service i Sverige. Så tillvida att du inte säsongar i fjällen, västkusten, skärgården etc. så kommer dina inkomster primärt komma från en fast kollektivavtalslön och om det inte finns ett kollektivavtal så kommer ändå lönen vara något liknande oavsett om du jobbar svart eller ej. Personalen har med andra ord inget incitament att ge bra service utöver att de sköter sig så de får fler timmar och fler säsonger.

Med andra ord: Går du på random 200 sek restaurang i Stockholm, Växjö etc. så kommer servicen förmodligen inte vara särskilt bra. Går du på en viltrestaurang i Idre kommer servicen förmodligen vara mycket bättre.

Ett klart undantag är ställen som ägs och sköts av en krögarfamilj där barn och kusiner tar timmar. Krögarbarn har ofta service i blodet.
Citera
2016-06-05, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysos
Något som har slagit mig genom åren, är att man på många restauranger i Sverige - naturligtvis inte alla, men de som fungerar bra kan diskuteras någon annanstans - får dålig service. Jag talar inte om ställen där man är stamgäst, känner någon i personalen, eller på annat sätt har en kontakt som påverkar hur man blir bemött, utan ett ställe där man, ponera, spontant beställt bord eller knallar in när kråset plötsligt måste smörjas.
När jag talar om restaurang, menar jag inte kvarterspizzerian, eller kinarestaurangen, utan restauranger - ställen där du kan äta god mat. Vi lyfter prisnivån till över 200 kr för en varmrätt, för att ha något riktmärke.

Mat- eller tillagningskvaliteten är i denna frågeställning icke relevant, utan det är personalen som konfronterar gästen (hovmästare, servitörer och andra).
Påfallande ofta, uppstår moment som stör mig. Låt mig för enkelhets skull ta ett fiktivt exempel där jag sammanfattar vanliga situationer:

Entré och anvisning
Du och jag kommer till restaurangen och avvaktar personalen som ska föra oss till bordet.

Symptom: Man väntar och väntar, men personalen har fullt upp med andra bestyr eller är helt frånvarande och och vi överväger nästan att gå därifrån. Det gör vi dock inte då vi har svenskt gott tålamod.

Beställning
Efter mycket om och men, får man sitt bord och slår sig ner och bläddrar i menyn. Vi ser ut något att dricka och att äta och ser fram emot att få släcka något av törsten innan maten. Då mamma har lärt oss att vi ska stänga och lägga ner menyn på bordet när vi bestämt oss, för att personalen ska våga sig fram för att ta upp beställningen, gör vi så.

Symptom: Personalen svischar förbi oss, fram och tillbaka, fram och tillbaka, mycket upptagna med allehanda bestyr. Fem, tio minuter går och vi har inte ens fått beställa en drink.
Efter att på ett ganska naivt sätt demonstrativt ha lyft upp menyn och lagt ned den ett otal gånger då de passerat, men fortfarande inte lyckats nå land, söker vi istället kontakt på andra sätt: Vi lyfter ett finger varje gång de passerar, vi försöker stirra ut dem och till sist vidtala dem för att mötas av ett: "ett ögonblick, jag kommer snart".

Servering av dryck
Hon/han kommer snart efter bara några ögonblick och vi beställer i vredesmod (ja, jag har fruktansvärt kort stubin) både mat och dricka.

Symptom: Det tar en stund (c:a 10 minuter) för drickan att komma och när den kommer sätts den ned ganska burdust, då servitören/-trisen fattat agg mot oss för att vi med vår korta stubin med rösten råkat avslöja en smula av vårt missnöje. "Fan ta otacksamma gäster."
"Tack" säger vi artigt i kanon, men med spets i rösten, och dricker så frenetiskt att vi, till vår stora bedrövelse, måste söka ny kontakt för att få in nytt vin till middagen kommer. Återigen upprepas händelseförloppet med långdragen beställning och servering.

Servering av mat
Tack och lov dricker vi vin och då vi har mycket trevligt glömmer vi de tidigare incidenterna. Tiden går dock...
Symptom: ... och den fortsätter att gå. Tillslut kommer maten och vi måste beställa mer dryck. Ingen ursäkt för lång väntetid från personalen.

Betalning
Vi har nu avslutat vår måltid och bestämmer oss för att:
(läs detta om du är kvinna) gå hem och spela yatzy eller älska
(läs detta om du är man) gå hem och spela country eller brottas

Symptom: Våra leenden suddas sakta ut då vi ånyo får vänta på att ens ha möjlighet att påkalla personalens uppmärksamhet. När vi slutligen lyckas lämnar vi kreditkortet, men får vi på sedvanligt sätt vänta en bra stund på att få avsluta ärendet.

Vi går därifrån smått förbannade, men mätta.

Så, nu äntligen till frågeställningen (jäkla Noilly Prat, man blir lite seg...):

Varför är det på detta viset? Varför är servicen på svenska restauranger så dålig?
  • Kan det bero på att de i sin iver att tjäna mer pengar inte anställer tillräckligt med personal?
  • Kan det bero på att vi svenskar tappat känslan för förhållandet mellan kund och leverantör genom att platta till hierarkierna? "Du ska inte tro att du är något" - jantelagen sätter sitt spår även inom serviceyrken? "Jag har en stolthet i mitt jobb och du ska vara glad att jag överhuvudtaget bemödar mig betjäna dig."
  • Kan det bero på bristande utbildning? Har läroanstalterna fel inställning?

Sverige har ju tyvärr inte en kultur där man träffas på restaurang, men ska man öppna för denna typ av umgängessätt, bör spelarna förstå vilka regler som gäller.

Nu har jag gnällt färdigt för tillfället. Tack!

Jag går aldrig på resturanger där det jobbar svaetingar, vildar och där stället ägs av en vilde eller varelse. När jag går till en resturang så går jag till ett ställe som serverar god mat och där man blir mätt. Sådana ställen är få. Är det ett kinesställe och jag är stammis så vet de att jag drickas. Om det är ett ställe där det är feministluder eller inavlade patrask som serverar då säger jag åt dem att jag kommer att dricksa men jag vill sitta på ett speciellt ställe och att jag har bråttom. Då börjar det hända saker. När ludret hör att hon kommer att bli dricksad så kan de till och med flytta reservationer. Är man en grå mus så kan jag tänka mig att man alltid hamnar sist i kön och måste vänta.

Jo en sak till. I Malmö har jag ofta stött på att ludret som serverar vill veta hur mycket man är beredd att ge i dricks innan man ens beställt. Då brukar jag och mitt sällskap resa oss och gå. eller att ludret bestämmer hur mycket hon anser att hon ska ha i dricks. Då informerar jag ludret att det inte är hon som bestämmer utan jag som kund. Har hon ansträngt sig så är det inget snack men nör hon kräver men inte levererat så får hon ingenting. det värsta jag vrt är inavade småstads luder som anser att de ska ha men är så korkade att det inte ens får tummen ur röven. I ett fall var det ett servitris luder som började förhandla om var jag och mitt sällskap skulle sitta i en helt tom lokal. Då gick vi till ett annat ställe.
Senast redigerad av BEHZADIRAD 2016-06-05 kl. 02:41.
Citera
2016-06-06, 04:53
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Jag tror kollektivavtalen är den primära anledningen till dålig service i Sverige. Så tillvida att du inte säsongar i fjällen, västkusten, skärgården etc. så kommer dina inkomster primärt komma från en fast kollektivavtalslön och om det inte finns ett kollektivavtal så kommer ändå lönen vara något liknande oavsett om du jobbar svart eller ej. Personalen har med andra ord inget incitament att ge bra service utöver att de sköter sig så de får fler timmar och fler säsonger.

Med andra ord: Går du på random 200 sek restaurang i Stockholm, Växjö etc. så kommer servicen förmodligen inte vara särskilt bra. Går du på en viltrestaurang i Idre kommer servicen förmodligen vara mycket bättre.

Ett klart undantag är ställen som ägs och sköts av en krögarfamilj där barn och kusiner tar timmar. Krögarbarn har ofta service i blodet.

Men tror du och ni andra i tråden som snackar kulturella skillnader att personalen sitter och slappar någonstans när allt tar en jävla tid?
Jag tror stenhårt på underbemanning.
Citera
2016-06-06, 11:01
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Men tror du och ni andra i tråden som snackar kulturella skillnader att personalen sitter och slappar någonstans när allt tar en jävla tid?
Jag tror stenhårt på underbemanning.

På många ställen är underbemanningen väldigt påtaglig. Många caféer exempelvis, kolla på Espresso House som finns i varenda gathörn numera. Där är det kanske två pers som gör allt ute i caféet. Står i kassan, fixar kaffet, bär ut grejer och ska hinna plocka disk. Det måste vara därför de ställena alltid ser för jävliga ut med disk överallt. Det växer inte direkt spindelväv på personalen utan de verkar jobba precis hela tiden, men ändå hinner de inte med.
Citera
2016-06-06, 23:38
Medlem
Jag har nog stött på både bra och dålig service i Sverige, men så tycker jag det är oavsett om det är på restaurangen, taxi, kassan på ICA osv osv. Men tycker definitivt att servicen generellt sätt är betydligt sämre i Sverige än utomlands. Kanske beror på att vi inte har någon direkt drickskultur..
Citera
2016-06-21, 11:07
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag tror fenomenet framför allt, numera, beror på att det är för dyrt att anställa folk. Krögarna har helt enkelt inte råd att anställa nog med personal för att kunna ge en förstklassig service.

För ett trettiotal år sedan tror jag att mycket av förklaringen dessutom var att det på den tiden fanns betydligt färre ställen i storstäderna som hade utskänkningstillstånd, och kunderna då fick köa på många ställen för att få komma in och få en öl. Det, i kombination med en arbetsmarknad med full sysselsättning, gjorde att personalen inte behövde anstränga sig.

En sak jag själv märker på mina stamställen är att det underlättar om krögaren själv eller någon annan med ekonomiskt engagemang i rörelsen finns på plats och håller koll på personalen. För alla anställda har ju stunder då de vill lata sig ibland (undertecknad inkluderad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in