Citat:
Ursprungligen postat av carebear
... Så, krögare med rent profitintresse o dålig personlighet (för serviceyrken) är mitt svar!
Jag skulle vilja omformulera ditt påstående på följande sätt:
Krögare med dålig insikt och kortsiktigt tänkande (och dålig personlighet) är en del av svaret, då även bra krögare troligen och förhoppningsvis vill gå i vinst - annars måste de ju omsider slå igen och det vore ju synd.
Är professionellt långt ifrån denna bransch själv, men har nyttjat den mycket i rent egoistiskt gastronomiska syften, så jag vet vad jag som kund vill ha. Hade jag varit krögare hade kunden på klassiskt manér alltid varit i främsta rummet. Min personal hade levt detta!
På så sätt kan jag få kunderna tillbaka, ge restaurangen ett gott renommé och även generera vinst.
Om jag inte förstår ovan enkla samband som krögare, är jag troligtvis dum i huvudet, vilket både mina kunder och på sikt även min personal får lida för. Som ledare har jag ansvaret för hur personalen ska bete sig.
Som personal, av sorten som debatteras i denna tråd, är jag troligen mindre smart än min chef (eller har dålig personlighet och fruktansvärt kortsiktigt tänkande eller ett bättre jobb på lut) och kan således inte förstå sambandet som nämndes ovan. Dålig kommunikation kring arbetsprocesserna gör att kvalitetstänkandet helt försvinner och jobbet blir bara ett jobb som man plågar sig igenom kväll efter kväll.
Då vi som svenskar inte har servicetänkandet med oss i blodet, krävs större ledningsengagemang och hårt arbete med de rätta värderingarna för att få alla inblandade att dra åt samma håll och skapa en bestående hög standard.