Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-06-21, 19:40
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag tror fenomenet framför allt, numera, beror på att det är för dyrt att anställa folk. Krögarna har helt enkelt inte råd att anställa nog med personal för att kunna ge en förstklassig service.

För ett trettiotal år sedan tror jag att mycket av förklaringen dessutom var att det på den tiden fanns betydligt färre ställen i storstäderna som hade utskänkningstillstånd, och kunderna då fick köa på många ställen för att få komma in och få en öl. Det, i kombination med en arbetsmarknad med full sysselsättning, gjorde att personalen inte behövde anstränga sig.

En sak jag själv märker på mina stamställen är att det underlättar om krögaren själv eller någon annan med ekonomiskt engagemang i rörelsen finns på plats och håller koll på personalen. För alla anställda har ju stunder då de vill lata sig ibland (undertecknad inkluderad).

Jag tror som du, ställen där ägaren är på plats får i regel lite uppsträckning. På det sättet är nog franchise-restauranger bättre än centralägda när det gäller kedjor. Det finns en restaurang i huset där jag bor som är del i en franchise-kedja och där märks det viss skillnad om ägaren är där eller inte. Ibland jobbar han själv i restaurangen och ibland är han där och jobbar med annat som administration etc. Servitriserna kammar upp sig lite när han är på plats, de kan annars vara rätt dryga.
Citera
2016-07-13, 17:07
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Det vilar fortfarande ett sossetänk om att man inte ska "fjäska" för andra i det här landet - därav den undermåliga servicenivån.
Citera
2016-07-19, 01:02
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionysos
Något som har slagit mig genom åren, är att man på många restauranger i Sverige - naturligtvis inte alla, men de som fungerar bra kan diskuteras någon annanstans - får dålig service. Jag talar inte om ställen där man är stamgäst, känner någon i personalen, eller på annat sätt har en kontakt som påverkar hur man blir bemött, utan ett ställe där man, ponera, spontant beställt bord eller knallar in när kråset plötsligt måste smörjas.
När jag talar om restaurang, menar jag inte kvarterspizzerian, eller kinarestaurangen, utan restauranger - ställen där du kan äta god mat. Vi lyfter prisnivån till över 200 kr för en varmrätt, för att ha något riktmärke.

Mat- eller tillagningskvaliteten är i denna frågeställning icke relevant, utan det är personalen som konfronterar gästen (hovmästare, servitörer och andra).
Påfallande ofta, uppstår moment som stör mig. Låt mig för enkelhets skull ta ett fiktivt exempel där jag sammanfattar vanliga situationer:

Entré och anvisning
Du och jag kommer till restaurangen och avvaktar personalen som ska föra oss till bordet.

Symptom: Man väntar och väntar, men personalen har fullt upp med andra bestyr eller är helt frånvarande och och vi överväger nästan att gå därifrån. Det gör vi dock inte då vi har svenskt gott tålamod.

Beställning
Efter mycket om och men, får man sitt bord och slår sig ner och bläddrar i menyn. Vi ser ut något att dricka och att äta och ser fram emot att få släcka något av törsten innan maten. Då mamma har lärt oss att vi ska stänga och lägga ner menyn på bordet när vi bestämt oss, för att personalen ska våga sig fram för att ta upp beställningen, gör vi så.

Symptom: Personalen svischar förbi oss, fram och tillbaka, fram och tillbaka, mycket upptagna med allehanda bestyr. Fem, tio minuter går och vi har inte ens fått beställa en drink.
Efter att på ett ganska naivt sätt demonstrativt ha lyft upp menyn och lagt ned den ett otal gånger då de passerat, men fortfarande inte lyckats nå land, söker vi istället kontakt på andra sätt: Vi lyfter ett finger varje gång de passerar, vi försöker stirra ut dem och till sist vidtala dem för att mötas av ett: "ett ögonblick, jag kommer snart".

Servering av dryck
Hon/han kommer snart efter bara några ögonblick och vi beställer i vredesmod (ja, jag har fruktansvärt kort stubin) både mat och dricka.

Symptom: Det tar en stund (c:a 10 minuter) för drickan att komma och när den kommer sätts den ned ganska burdust, då servitören/-trisen fattat agg mot oss för att vi med vår korta stubin med rösten råkat avslöja en smula av vårt missnöje. "Fan ta otacksamma gäster."
"Tack" säger vi artigt i kanon, men med spets i rösten, och dricker så frenetiskt att vi, till vår stora bedrövelse, måste söka ny kontakt för att få in nytt vin till middagen kommer. Återigen upprepas händelseförloppet med långdragen beställning och servering.

Servering av mat
Tack och lov dricker vi vin och då vi har mycket trevligt glömmer vi de tidigare incidenterna. Tiden går dock...
Symptom: ... och den fortsätter att gå. Tillslut kommer maten och vi måste beställa mer dryck. Ingen ursäkt för lång väntetid från personalen.

Betalning
Vi har nu avslutat vår måltid och bestämmer oss för att:
(läs detta om du är kvinna) gå hem och spela yatzy eller älska
(läs detta om du är man) gå hem och spela country eller brottas

Symptom: Våra leenden suddas sakta ut då vi ånyo får vänta på att ens ha möjlighet att påkalla personalens uppmärksamhet. När vi slutligen lyckas lämnar vi kreditkortet, men får vi på sedvanligt sätt vänta en bra stund på att få avsluta ärendet.

Vi går därifrån smått förbannade, men mätta.

Så, nu äntligen till frågeställningen (jäkla Noilly Prat, man blir lite seg...):

Varför är det på detta viset? Varför är servicen på svenska restauranger så dålig?
  • Kan det bero på att de i sin iver att tjäna mer pengar inte anställer tillräckligt med personal?
  • Kan det bero på att vi svenskar tappat känslan för förhållandet mellan kund och leverantör genom att platta till hierarkierna? "Du ska inte tro att du är något" - jantelagen sätter sitt spår även inom serviceyrken? "Jag har en stolthet i mitt jobb och du ska vara glad att jag överhuvudtaget bemödar mig betjäna dig."
  • Kan det bero på bristande utbildning? Har läroanstalterna fel inställning?

Sverige har ju tyvärr inte en kultur där man träffas på restaurang, men ska man öppna för denna typ av umgängessätt, bör spelarna förstå vilka regler som gäller.

Nu har jag gnällt färdigt för tillfället. Tack!
Gnällt? Du har inte gnällt utan beskrivit. Jag får bättre service på Pressbyrån när jag köper kaffe. Till och med när jag nobbar bullen.
Citera
2016-07-19, 01:11
Medlem
gersmans avatar
Det här jävla landet är en stor jävla skandal när det gäller jävla a la carte-restauranger. Jag skäms som svensk. Jävla helvete. Jag får bättre service 00:05 på en fish´n´chips i Luton än på en medeldyr restaurang i Stockholm 19:30. Måndag till söndag.
Går jag till en kebab vill de göra mig nöjd, går jag till en restaurang vill de bli av med mig. FUCK!!!
Citera
2016-07-19, 01:12
Medlem
gersmans avatar
Jävla asen vet inte ens vad medium to rare betyder.
Citera
2016-07-31, 08:02
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Detta är en sak man inte riktigt tänker på om man inte upplevt bra service och kan jämföra. Var för några veckor sedan i Milano, och där var det astronomiska skillnader. Direkt när man kommer in kommer en hovmästare och visar ett bord, en meny kommer direkt och man får förslag på något att dricka innan. Sen kommer de snabbt och tar upp beställning, man får ofta in någon liten extrarätt(bröd, liten linssallad) när man väntar.
Du kan inte ta dina (begränsade) erfarenheter ifrån Milano och jämföra med ett helt land.
Det finns såklart sjukt bra restauranger i Milano, men såklart också sjukt dåliga. Italienare överlag är lata och arroganta, speciellt i restaurang branschen.
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med helt!
Det är oftast över lag ganska dålig service på många resturanger, exakt som det beskrivs i denna tråd.

Dom bästa servicen är på dom restauranger där det är buffe och man får servera sig själv!

Fattar inte varför inte flera restauranger inför detta konceptet med buffe? Man betalar, får en tallrik hämtar sedan själv vad man vill ha direkt, inga väntetider, ingen stress, och den underbemannade personalen kan i lugn och ro ägna sig åt att fylla på buffen istället för att springa runt till alla gäster.
För att du har ingen kostnadskontroll på buffé. Gästerna kan betala 100kr och äta mat för 250kr. Då spelar det ingen roll hur lite personal man har.
Bufféer överlag är lika med dåliga och billiga råvaror. Varför skulle man vilja promota det?
Citat:
Ursprungligen postat av BEHZADIRAD
Jo en sak till. I Malmö har jag ofta stött på att ludret som serverar vill veta hur mycket man är beredd att ge i dricks innan man ens beställt. I ett fall var det ett servitris luder som började förhandla om var jag och mitt sällskap skulle sitta i en helt tom lokal. Då gick vi till ett annat ställe.
Seriöst? Pma mig gärna namnet på "restaurangen", tror knappast det vore acceptabelt på nån av dom bättra här iaf.
Det där med vart folk ska sitta kan dok ha med att göra vart det är dukat. Är tex en del av restaurangen uppdukad medans en annan inte är det på grund av lite gäster. Så blir det bara konstigt när gäster går och sätter sig där det är tomt. Man kan visa lite hyfs även som gäst.
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Jävla asen vet inte ens vad medium to rare betyder.
Kan vara för att du använder svengelska och en dålig sådan. Menar du medium rare?
Tror nog dom flesta kockarna grejar det...
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Skillnaderna mellan USA och Sverige beror ju bara på en sak; lönen. I Sverige har servitriserna en lön som de kan leva av och ovanpå det får de en hel del dricks, ett par tusenlappar i veckan (svart naturligtvis) är ju inte ovanligt. I USA har de en pissdålig grundlön och måste anstränga sig för att få tillräckligt med dricks. I Sverige är varje servitris så dyr att anställa att restaurangen måste hålla nere antalet till ett absolut minimum och servicen blir därefter.

Det som irriterar mig mest är dock restauranger som bakar in dricks i notan eller, ännu värre, påpekar på notan/menyn att dricksen inte är inkluderad i priset (som tur är inte så vanligt i Sverige). No shit? Det är väl ändå jag som gäst som avgör om jag skall dricksa eller inte, jag gör det om mat och service har överstigit mina förväntningar.
Visst har du rätt i att Servitriser har en lön dom kan leva på i Sverige. Dok ska det ju sägas att 90% av alla servitriser jag träffat jobbar inte heltid och har studier eller ett annat jobb vid sidan av.

Vilket kanske är kärnan till det här problemet. Att jobba som servitris eller bartender är i dagens Sverige inte en karriärmöjlighet. Utan snarare ett mellanting. Ett extrajobb mellan studier osv.
Klart folk skiter i det. Majoriteten av servitriserna är 18åringar som har fått sitt första jobb.
Det finns nog iaf inte idag många restauranger där man får ett par tusenlappar (svart) med dricks i veckan. Dom flesta får kanske nån hundring i månaden max som standard i Sverige.
Visst finns det undantag men det är sällan!!
I USA lever dom ju däremot på dricksen och inte grundlönen. Vilket såklart som du påpekar har sina för och nackdelar.
Citera
2016-07-31, 08:08
Medlem
soligts avatar
Ett minus är ju att inte höra ett "stön" och åhh samtidigt som man slasar sig fram till bordet.. Samt vid fråga vad ingår i salladen ? Det står bara sallad.. Ja det det står där. VA?
Citera
2016-07-31, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Kan vara för att du använder svengelska och en dålig sådan. Menar du medium rare?
Tror nog dom flesta kockarna grejar det...

Medium to rare är vedertaget i hela världen.
Vad menar du med svengelska?
Citera
2016-07-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Medium to rare är vedertaget i hela världen.
Vad menar du med svengelska?
Åsyftades antagligen att det heter 'medium rare' och inte 'medium to rare'
Citera
2016-07-31, 20:49
Medlem
Nihennas avatar
Jag tror stenhårt att det beror på att vi inte har något ordentligt tips-system i Sverige.
Vad för sporre har servitörerna/servitriserna om de ändå kommer att få samma lön oavsett om de gör det allra minsta som krävs av en eller verkligen står ut bland rötäggen?

I USA kan en riktigt duktig servitör tjäna sin flera tusen på tips. Farsans rekord på en kväll var 19 000. I Sverige hade det förmodligen aldrig kommit på fråga.
Citera
2016-07-31, 21:49
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
.........
För att du har ingen kostnadskontroll på buffé. Gästerna kan betala 100kr och äta mat för 250kr. Då spelar det ingen roll hur lite personal man har.
Bufféer överlag är lika med dåliga och billiga råvaror. Varför skulle man vilja promota det?
.

Ja du har nog rätt i detta, tänker man efter har det mest varit Thai och kines restauranger som haft detta koncept, även om jag vet ett par andra "normala"Restauranger som har likadant åtminstone som lunchbuffe.

OT:Var på en ggr på en charterresa med allt inklusive, var ett flertal riktigt stora matvrak på det hotellet som gjorde inget annat än åt....
Citera
2016-08-02, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Åsyftades antagligen att det heter 'medium rare' och inte 'medium to rare'

Det heter 'medium to rare' lika mycket som det heter 'medium rare'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in