Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Om du läser mitt inlägg igen, så förstår du nog att, eftersom JV har så grundläggande fel så tror jag inte för ett ögonblick att man kommer att få liv baserat på om man tillhör den organisationen.
Jag tror snarare att man har större chans om man inte tillhör dem.
Matt 25:41-46 tror jag gäller JV:
Jag har ett ännu vassare citat.
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in. (handlar om de 144000, bara de kommer till himlen enligt JV)
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva. (handlar om "det världsvida predikoverket", tjänsten att gå från dörr till dörr) Matt 23:13-15
Annars har även du fel.
Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket. Matt 5:19-20
Så de som undervisar fel, som du själv, hamnar INTE i helvetet men de räknas som minst i himmelriket, där den LÄGSTA belöningen är evigt liv i paradiset på jorden.Den högsta är att få bo i den högsta himlen, tillsammans med Fadern och Jesus, men det tror jag är få förunnat. Det finns minst 3 himlar enligt NT, 9 enligt Koranen.