2016-06-04, 23:39
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
"De flesta" är ju bara i dina fantasier för du är så jävla bitter över detta din lilla putinknullare.
För egen del var detta ingen som helst avgörande fråga som påverkar mina sympatier för SD och knappast för den stora majoriteten heller. Kommande OI lär ge oss svaret.

Sa terroristvurmaren...

Jaså? vi får väl se vad som händer nu när SD slickar röven på alliansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Bara för att du inte sett någon så betyder inte det att de inte finns
SD ökade i Ipsos, Sentio, och Demoskop i Maj. Oförändrade i Sifo.
Det min vän betyder att SD ökade sitt opinionsstöd i maj 2016 jämfört med april 2016 ifall man jämför de 7 undersökningar som gjorde både i april och maj 2016.

Som sagt vi får se vad som händer framöver... ganska säker på att NATO frågan är ganska viktig för många SD väljare.
2016-06-04, 23:52
Medlem
Citat:

Grafen i diagrammet över utvecklingen av antalet asylsökande under 2000-talet är i princip identisk med grafen över SD:s tillväxt.
När antalet asylsökande nu drastiskt gått ner och många övriga partier stramat åt sin migrationspolitik åt det rasistiska hållet så är det snarare anmärkningsvärt att SD endast visar ett mindre tapp i OU.
Jag tror att det hänger ihop med att folk (män) är trötta på identitetspolitik. Det är samma effekt som när det gäller Trump. Ett SD som inte håller benhårt på motstånd mot EU, NATO och nya abortgränser är ett potentiellt 30-35%:s parti.

Du har rätt i att SD är ett potentiellt parti av statsbärande format. Tyvärr har du - och SD - fel om vägen dit.

Om det var avgörande hur stor invandringen är, så hade SD rimligen överträffat samtliga europeiska systerpartier, eller hur?

Och Trumps framgång ÄR på grund av identitetspolitik, enligt alla opinionsundersökningar - för vita män. Och minoriteter och kvinnor som gillar vita män och känner sig hemma i det USA som vita män format. Det är denna mäktiga allians av nettobidragsgivare och samhällsbärare som kommer föra Trump till makten, om han kommer till makten.

Vilket är något jag innerligt önskar SD och dess anhängare ska förstå: Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara ett parti som står upp för oprutad svensk folkrätt och utan hymlande tar parti för etniska svenskars existens och särintressen. Vita svenska män har på ett avgörande sätt präglat ett land värt att flytta till och leva väl i - och de minoriteter som inte gillar oss kommer aldrig vara presumtiva SD-väljare.

SD:s sliriga, hala anpasslighet lurar ingen - även om den är ett 100% ärligt menat Stockholmssyndrom.
2016-06-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Som sagt vi får se vad som händer framöver... ganska säker på att NATO frågan är ganska viktig för många SD väljare.
Nato-frågan är en decoy, Man passar på nu från borgerligt Bilderberghåll, man vill ju inte diskutera de riktiga och de farliga problemen. M ser gärna att det blir en valfråga, så att svenne glömmer invandringsfrågan (och löften som getts där). Om nu det är en liten minoritet som tycker att Nato frågan är viktigast, låt dem rösta på de kända landsförrädarna moderaterna. Jag har ärligt talat svårt att se varför Nato-frågan plötsligt fått sådan dignitet (frågan är ju knappast akut av sin natur), misstänker att det är starka krafter, pengar och lobbygruPperingar som är i rörelse nu. Vi får se om SD har ballarna och den taktiska visheten att stå emot dem.
Senast redigerad av Fnysington 2016-06-05 kl. 00:14.
2016-06-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du har rätt i att SD är ett potentiellt parti av statsbärande format. Tyvärr har du - och SD - fel om vägen dit.

Om det var avgörande hur stor invandringen är, så hade SD rimligen överträffat samtliga europeiska systerpartier, eller hur?

Nåja!
Nu diskuterade jag och Fnysington SD:s tillväxttakt och inte absoluta tal.
Tar vi Dansk Folkeparti som exempel så har de ökat 66% de sista tio åren medan SD ökat 800 % (om vi tar Sentios mätning mot valresultatet år 2006). Det betyder att SD har ökat extremt mycket fortare än Dansk Folkeparti även om vi relaterar det till respektive lands ökningatal av antalet asylsökande. Så om du nu tycker att SD har låga opinionssiffror jämfört med Dansk Folkeparti med tanke på att Sverige tar emot fler asylsökande per capita än Danmark totalt, så beror det i så fall sannerligen inte på att SD varit sämre än Dansk folkeparti de sista tio åren utan eventuella strategifel begicks innan dess.

Nu tycker jag det är konstigt att jämföra svensk politik med andra länders politik då det finns en triljard faktorer som påverkar respektive lands politiska klimat.
En sådan jämförelse är dessutom helt ointressant när det är så uppenbart att SD:s tillväxtkurva går hand i hand med statistiken på asylsökande.

Citat:
Och Trumps framgång ÄR på grund av identitetspolitik, enligt alla opinionsundersökningar - för vita män. Och minoriteter och kvinnor som gillar vita män och känner sig hemma i det USA som vita män format. Det är denna mäktiga allians av nettobidragsgivare och samhällsbärare som kommer föra Trump till makten, om han kommer till makten.

Det kanske är så och att jag förnekar det. Jag inbillar mig att jag skulle lägga min röst mot identitetspolitiken därför att jag vill att alla skall ha samma rättigheter och samma skyldigheter och inte för att jag är en vit man. Men det är mycket möjligt att jag innerst inne bara kämpar för min "grupp".
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-06-05 kl. 00:54.
2016-06-05, 05:00
Medlem
De obligatoriska sommarkravallerna har inte börjat än, och det kommer definitivt lyfta SD med ca 5 %.

Erfarenheten visar att SD kommer att öka tills september, men vad detta leder till är svårare att säga.
Däremot vet vi bestämt att spektakulära brott med blattar inblandade alltid sker mest på sommaren!
2016-06-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
De obligatoriska sommarkravallerna har inte börjat än, och det kommer definitivt lyfta SD med ca 5 %.

Erfarenheten visar att SD kommer att öka tills september, men vad detta leder till är svårare att säga.
Däremot vet vi bestämt att spektakulära brott med blattar inblandade alltid sker mest på sommaren!

Även om blattarna trots sina bedrifter har de dock starkt och oväntat stöd i Tråden, så kommer givetvis SD i verkligheten ändå att lyfta framöver...
2016-06-05, 11:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Allt du skriver är naturligtvis rätt och riktigt. I sakfrågan om den faktiskt bedrivna migrationspolitiken och de problem Sverige står inför är vi helt överens.
Men jag tror inte på att de som lämnar 7K senast är de som är mest förbannade och kräver hårdast tag. Varför skulle någon som nyss vågat ta steget över vara mer benägen att kräva hårda tag än de som t.e.x röstat på SD sedan 2010?
När det gäller opinionsläget så är dock den enkla matematiken att tuffare tag innnebär väldigt få nya röster i OU då de som vill ha det i 99% av fallen redan uppger SD i OU.
Däremot skulle ett antal röstande på SD försvinna och klivet över för nya röstande skulle vara betydligt längre att ta.

Den migrations- och integrationspolitik som M idag förespråkar är inte långt ifrån den SD har förespråkat i flera år. I mina ögon så finns det inte speciellt mycket att vinna på att utmana den politiken i nuläget. Det SD har att vinna på är att utmana M:s vilja och kunnande att genomföra den politiken.
Jag skall inte påstå att SD:s partiledning är några strategiska genier bara för att de valt den sistnämnda strategin för som jag tidigare sagt är det spelteoretiskt korrekta draget (såväl för att realisera sin politik som att optimera opinionssiffrorna) helt uppenbart att ställa M:s partiledning mot väggen genom att säga "vi gillar er migrationspolitik och vi är beredda att hjälpa er att genomföra den".
Batras två enda valmöjligheter innan valet 2018 är att ta stöd av SD och genomföra migrationspolitiken eller att avgå som partiledare.
Det är möjligt att jag sticker ut hakan för långt med den spådomen men efter att ha förutspått KD;s oväntade fällning av DÖ dagen innan och Löfvens gränskontroller en månad innan det beslutet kom så känner jag mig vara in the "Nostradamus Zone" och vill passa på innan jag halkar ur den.

Jag menar att de som tänkt till redan begripit att mångkultur och massinvandring inte fungerar tidigt bytt till SD.

Jag står fast vid att ju senare man byter desto mer förbannad är man och kanske även mer anonym. Kanske har man själv sagt att SD är rasister och bonnläppar till släkt och vänner eller till SD:are och sedan lägger man rösten där själv. Många kan göra rätt mycket för att inte erkänna att man haft fel.
Kanske har man gått på bluffen att det inte är så illa och själv sagt att rasisterna överdriver osv och när man sedan upptäcker att de haft rätt eller att det är ännu värre så blir man dubbelt förbannad. Förbannad på det som gjorde att man vaknade och förbannad för att man blivit lurad.

Bland de som byter finns säkert också många som sett SD som ett alternativ och när de nu växt och blivit störst eller bland de största partierna så är det mer OK att gå till SD utan stigmatisering.

De som blir förbannade tror jag är de som är politiskt och samhällsintresserade och genuint hederliga. Bland de som byter till SD eftersom de blivit stora är nog mer känslomänniskor, lallare och de som väljer minsta motståndets lag.

Jag har en del ur "förbannade"gruppen som jag kan identifiera tex i min familj. De har inte bytt ännu utan är kvar i 7K, men om/när de byter så vet jag hur de kommer att reagera och vilka ord de kommer att använda.
2016-06-05, 12:37
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag står fast vid att ju senare man byter desto mer förbannad är man och kanske även mer anonym. Kanske har man själv sagt att SD är rasister och bonnläppar till släkt och vänner eller till SD:are och sedan lägger man rösten där själv.

Själv har jag ofta hört släkt diskutera invandringen. Ingen har rakt ut sagt var dom lägger sin röst. Trodde dom var vanliga arga sjuklövare. Men en dag innan valet var det en kvinna som sa till mig "använd nu din röst klokt". Visste precis vad hon menade med allt hintande innan. Svarade då att jag redan hade förtidsröstat "klokt"

Vet att med tiden sen valet har inte något ändrats. Folk i min närhet är alltmer säkra på att SD har mer rätt än övriga partier. Det är ganska skönt, för nu behöver man inte prata om kaoset vid middagsbordet, när man vet var man har varandra.
2016-06-05, 14:25
Medlem
Av intresse för SD:s politiska positionering och därmed följande opinionsläge, kan vara en text av Leo Krámar, som Kinuski länkade till i Mediakrigstråden, där empirisk forskning om nationalismen citeras:

Citat:
The Politics of Nationalism and Ethnicity är en utmärkt summering av forskningen och teorier om nationalismen. Kellas sammanfattar sin undersökning i en egen integrerad teori där han betonar etnocentrismens och nationalismens starka emotionella styrka. Teoretiker som inte tar med den här känslomässiga sidan av nationalismen måste komma med en annan förklaring till att etnicitet och nationalism tar över andra lojaliteter, menar han. Han tillstår att Benedict Anderson har ett originellt perspektiv på hur nationalismen utvecklades, men hans teori tål inte en konfrontation med empirin och är inte giltig för alla samhällen.

Kellas sista bok, Nationalistic Politics in Europe är en empirisk studie, en stort upplagd genomgång av aktuella författningar och valresultat i europeiska stater. Där konstaterar han att demokratin är i dag fast etablerad i Europa, men att fler och fler européer röstar på nationalistiska, invandringskritiska och EU-fientliga partier. Nationalismen är alltså fortfarande den starkaste politiska kraften och även om samarbetet inom EU kommer att fortsätta och kanske utökas så är det den demokratiska nationalstaten som är den mest funktionella, livskraftiga och naturliga politiska enheten.

Trots alla spådomar om nationalismens död efter 1945 och trots bildandet av EU är det alltså nationalismen som är den ledande politiska ideologin i vår värld. Fleretniska konglomerat som Sovjet och Jugoslavien har splittrats och försvunnit och ersatts av nationalstater och antalet stater i Europa har efter 1945 ökat från 32 till 45. Och som vi vet finns det bara i Europa ytterligare ett antal regioner, enligt den amerikanske politologen Walker Connor som präglat begreppet etnonationalism, ett tjugotal, under etnisk mobilisering med krav på självbestämmande och med nationsbildning som mål.

Nationalismen och "etnocentrismen" är den starkaste politiska kraften i Europa och dess emotionella styrka trumfar ofta andra lojaliteter - precis det budskap jag hela tiden förmedlat.

Att tona ned och t o m förneka svensk etnicitet, att fjärma sig från nationalismen till fördel för "socialkonservatism" är alltså inte alls med nödvändighet en fråga om röstmaximerande opportunism från SD:s sida - det är lättare att argumentera för rakt motsatt bild.

Det SD gjort med sin anpassning till övriga partier, är inte att locka fler väljare. Istället har man minskat den egna dragningskraften.
2016-06-05, 14:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Vi är snart i mitten av juni dock. Dessa sommarkravaller verkar inte riktigt ha infunnit sig eller verkar inte bli av i år. Jag trodde det skulle bli stökigare kring maj, men allt sådant verkar ha uteblivit eller så har populärmedia blivit bättre på att mörka alternativt alternativmedia sämre på att lyfta fram.

Har dock hänt förr att dessa sk "sommarkravaller" infinner sig i slutet av högsommaren så vem vet.
2016-06-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vi är snart i mitten av juni dock. Dessa sommarkravaller verkar inte riktigt ha infunnit sig eller verkar inte bli av i år. Jag trodde det skulle bli stökigare kring maj, men allt sådant verkar ha uteblivit eller så har populärmedia blivit bättre på att mörka alternativt alternativmedia sämre på att lyfta fram.

Har dock hänt förr att dessa sk "sommarkravaller" infinner sig i slutet av högsommaren så vem vet.

Även om oroligheterna i blattedomminerade områdena ännu inte brutit ut med full kraft, kan konstateras enligt Sydsvenskan, att kackerlackorna, väggössen och faraomyrorna arbetar desto intensivare på det lokala planet för att öka opinionsstödet för SD...
2016-06-05, 22:24
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Det SD gjort med sin anpassning till övriga partier, är inte att locka fler väljare. Istället har man minskat den egna dragningskraften.

Jag vet inte hur de tänker men när Moderaterna blev sossar blev de väldigt populära och vann två val på raken. Som det ser ut, än så länge, kommer inte SD att få något direkt inflytande alls, såvida de inte får egen majoritet i ett val. Möjligen ser de inte det som realistiskt och vill därför finna en tänkbar partner. M är en lämplig kandidat eftersom de gärna horar för lite makt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in