Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Du har rätt i att SD är ett potentiellt parti av statsbärande format. Tyvärr har du - och SD - fel om vägen dit.
Om det var avgörande hur stor invandringen är, så hade SD rimligen överträffat samtliga europeiska systerpartier, eller hur?
Nåja!
Nu diskuterade jag och Fnysington SD:s tillväxttakt och inte absoluta tal.
Tar vi Dansk Folkeparti som exempel så har de ökat 66% de sista tio åren medan SD ökat 800 % (om vi tar Sentios mätning mot valresultatet år 2006). Det betyder att SD har ökat extremt mycket fortare än Dansk Folkeparti
även om vi relaterar det till respektive lands ökningatal av antalet asylsökande. Så om du nu tycker att SD har låga opinionssiffror jämfört med Dansk Folkeparti med tanke på att Sverige tar emot fler asylsökande per capita än Danmark totalt, så beror det i så fall sannerligen inte på att SD varit sämre än Dansk folkeparti de sista tio åren utan eventuella strategifel begicks innan dess.
Nu tycker jag det är konstigt att jämföra svensk politik med andra länders politik då det finns en triljard faktorer som påverkar respektive lands politiska klimat.
En sådan jämförelse är dessutom helt ointressant när det är så uppenbart att SD:s tillväxtkurva går hand i hand med statistiken på asylsökande.
Citat:
Och Trumps framgång ÄR på grund av identitetspolitik, enligt alla opinionsundersökningar - för vita män. Och minoriteter och kvinnor som gillar vita män och känner sig hemma i det USA som vita män format. Det är denna mäktiga allians av nettobidragsgivare och samhällsbärare som kommer föra Trump till makten, om han kommer till makten.
Det kanske är så och att jag förnekar det. Jag inbillar mig att jag skulle lägga min röst mot identitetspolitiken därför att jag vill att alla skall ha samma rättigheter och samma skyldigheter och inte för att jag är en vit man. Men det är mycket möjligt att jag innerst inne bara kämpar för min "grupp".