2016-06-02, 17:06
Medlem
Ingen chock direkt att diktaturpartiet rasar i mätningarna, moderaterna har tagit över SD's enda fråga.
2016-06-02, 19:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Ingen chock direkt att diktaturpartiet rasar i mätningarna, moderaterna har tagit över SD's enda fråga.
Men nu har ju den kortvariga nedgången brutits & SD ökar igen, så vad i helvete dillar du om din jävla pajas?
2016-06-02, 19:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men nu har ju den kortvariga nedgången brutits & SD ökar igen, så vad i helvete dillar du om din jävla pajas?

Vilken mätning ökar svikarna i? Har inte sett någon sådan.
2016-06-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Eller att SD knulla de flesta utav sina väljare i Natofrågan? Kan ju vara en förklaring till detta.

Den hjälpte ju inte till för denna undersökning, svängningen kom lite väl sent. Klantigt att låta en idiot ha hand om försvarsfrågan. Vi får se hur det blir med SD nästa gång NATO kommer på tal.
2016-06-02, 22:30
Medlem
Citat:
Eller att SD knulla de flesta utav sina väljare i Natofrågan? Kan ju vara en förklaring till detta.

"De flesta" är ju bara i dina fantasier för du är så jävla bitter över detta din lilla putinknullare.
För egen del var detta ingen som helst avgörande fråga som påverkar mina sympatier för SD och knappast för den stora majoriteten heller. Kommande OI lär ge oss svaret.
2016-06-02, 22:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt Aftonbladet är det nu allt färre som sympatiserar med SD. Detta trots att Jimmie Åkesson vann den senaste partiledardebatten solklart och trots att Sverige nu allt mer känner av följderna av invandringsvågen. Dessutom finns det en stark internationell trend mot nationalism och mot globalism. Det ses i Österrike, Storbritannien och i USA.

Hur kan detta vara möjligt? Är det helt enkelt utspädningseffekten som blir allt tydligare. Det finns helt enkelt allt färre svenskar i Sverige, eller är det så att mätningen är felaktig på något sätt, eller är det rentav så att Svenska folket verkligen har valt väg och tycker att Sverige skall fortsätta på denna självutplåningens väg tills vi inte längre existerar.
Det är inte möjligt, det är att koka soppa på en tunn spik.
SCB's undersökning är usel och den trend den påstås visa är redan bruten.
Att sitta och dra slutsatser från deras statistiska parodi är som att låta en tarokärring ta öve väderprognoserna.
2016-06-02, 22:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så här har det gått vid partiledarbyten. Partiledare som har gett sina partier ett ordentligt lyft som inte beror på att den förra var en total flopp är markerade i fetstil.

Birger Ekstedt 1,8
Alf Svensson 11,8
Göran Hägglund 6,6
Ebba Busch Thor ligger omkring 3-4

Bertil Ohlin 24,4
Gunnar Helén 16,6
Per Ahlmark 15,6
Ola Ullsten 10,6
Bengt Westerberg 14,2 (lägre än Ahlmark, Ullsten var en tillfällig flopp)
Lars Leijonborg 13,4
Jan Björklund 7,0

Axel Pehrsson-Bramstorp 14,3
Gunnar Hedlund 19,9
Torbjörn Fälldin 25,0
Olof Johansson 11,3
Lennart Daléus 5,1
Maud Olofsson 7,9 (lägre än Johansson, Daléus var en tillfällig flopp)
Annie Lööf 6,1

C-H Hermansson 5,2
Lars Werner 5,8
Gudrun Schyman 12,0
Lars Ohly 5,8
Jonas Sjöstedt 5,7

Per Albin Hansson 53,8
Tage Erlander 50,1
Olof Palme 45,6
Ingvar Carlsson 45,2
Göran Persson 39,8
Mona Sahlin 30,7
Stefan Löfven 31,0

Jarl Hjalmarsson 19,5
Gunnar Heckscher 13,7
Yngve Holmberg 12,9
Gösta Bohman 20,3
Ulf Adelsohn 23,6
Carl Bildt 22,9
Bo Lundgren 15,3
Fredrik Reinfeldt 30,1 (Lundgren var en tillfällig flopp, men Reinfeldt får fetstil ändå eftersom han slog Bildt och Adelsohn med hästlängder)

Det går alltså nästan alltid utför med varje byte. Det finns några lysande undantag. Och Åkesson ÄR ett av de där undantagen, vilket tycks glömmas bort. Han är SD:s Alf Svensson, Reinfeldt och Schyman. Att diskutera honom i termer av att tja, han gjorde ett halvhyfsat jobb men det var bara början och nu måste han kliva åt sidan och bereda väg för nya krafter som fixar det verkligt STORA lyftet är helt galet, sett till historien av vad partiledarbyte lett till i 9 fall av 10.
Partiledare kan inte rädda en degenerande politik, flera av partierna du radar upp har under perioden börjat degenerera och tappa sin ursprungliga inre kompass.
Sen finns det ytterlighetspartier som kommunisterna och KD som kunnat få tillfälliga lyft från proteströstande sossar och moderater i kombination med karismatiska ledare.
Centern, Fp, S, och även M har tappat sina kompasser och förlorar stadigt men säkert sitt existensberättigande.
2016-06-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jimpan är chefen, och därmed ytterst ansvarig för debaclet.

Kan inte vara möjligt att JÅ är ansvarig för Mp:s debacle eller att SCB, med svarsbortfall bland instituten på blygsamma cirka 50%, men inte desto mindre redovisar ett dokumenterat mätfel på uppskattningsvis 5,7%!

Säkert innebär det i realiteten att f.n. cirka 27,3% i verkligheten sympatiserar med SD, men att endast ungefär 23% uppger att dom tänker rösta på SD...
Senast redigerad av Reproduce 2016-06-02 kl. 22:56.
2016-06-02, 23:19
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Fråga dig då, Herr Ockaam Einsten, under vilka perioder som SD har haft sin största tillväxt?

1. När man suttit stilla i båten och med nedsänkt och blyg blick drömt om att bli de nya moderaterna?
2. När man har varit i hård opposition mot sittande regering, tex när man röstade ner budgeten 2014 eller när man affischerade i tunnelbanan?
3. När man varit utsatt för drev, tex järnrörs-drev?

Pröva att kolla in SD's sympatier korrelerat mot hur många invandrare som Sverige tar emot.
Tror du kommer se att SD gärna vill ha fler invandrare, för då går siffrorna upp.

O the irony.
2016-06-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
J

Ett annat sätt att se det på som du uppenbarligen inte gör är att bedriva en politik med rejält tuffare tag än 7K så skiljer man sig ännu mera. Då kanske det börjar aktuellt för folk att byta parti från 7K till SD. Varför gå från något som är accepterat till något som ger mig problem om det nästan är samma ändå.

Vissa kommer säkert dra upp SvP, men för det första har det hänt en hel del sedan SvP avvecklade sig själva dessutom missade MSM aldrig chansen att skriva nazistiska SvP. Få normala människor skulle få för sig att ens överväga nazistparti. Om det stämde i SvPs fall vet jag inte, för jag är inte tillräckligt insatt. Dessutom lockade SvP 4-5000 väljare som mest medan SD lockar kanske 1,2-1,8 miljoner väljare idag. De flesta satsade nog på den hästen man trodde skulle kunna vinna. Jag själv är gammalmoderat. En lugn stillsam familjefar, akademiker med eget företag. Jag har själv svängt och vill numera lämna EU, inte gå med i NATO, bevara välfärden och jag önskar rejält tuffare politik än den SD presenterar.

Svenskar får sina liv, sin framtid och sitt hopp krossat på löpande band dagligen i Sverige idag. Den destruktiva vålds och brottsbenägna, krävande, otacksamma invandringen knackar på allt fler dörrar.
Har man precis blivit misshandlad, våldtagen, rånad osv så är floskler som "förbättrad integration" och "här har vi (svenskar!) brustit" och "svenskars strukturella rasism" knivar i ryggen. Har man blivit drabbad och GM ursäktas och BO skuldbeläggs så växer starka känslor. Fort.

Min erfarenhet är att de som senast lämnar 7K är de som är mest förbannade och som kräver hårdast tag. Gör man det möjligt för folk att kliva över till partiet så görs inte det, men om folk tvingas hoppa så gör man tillslut det. Och stannar. Detta gäller innan valet 2018. Efter valet 2018 kan man närma sig de man önskar samarbeta med.

Allt du skriver är naturligtvis rätt och riktigt. I sakfrågan om den faktiskt bedrivna migrationspolitiken och de problem Sverige står inför är vi helt överens.
Men jag tror inte på att de som lämnar 7K senast är de som är mest förbannade och kräver hårdast tag. Varför skulle någon som nyss vågat ta steget över vara mer benägen att kräva hårda tag än de som t.e.x röstat på SD sedan 2010?
När det gäller opinionsläget så är dock den enkla matematiken att tuffare tag innnebär väldigt få nya röster i OU då de som vill ha det i 99% av fallen redan uppger SD i OU.
Däremot skulle ett antal röstande på SD försvinna och klivet över för nya röstande skulle vara betydligt längre att ta.

Den migrations- och integrationspolitik som M idag förespråkar är inte långt ifrån den SD har förespråkat i flera år. I mina ögon så finns det inte speciellt mycket att vinna på att utmana den politiken i nuläget. Det SD har att vinna på är att utmana M:s vilja och kunnande att genomföra den politiken.
Jag skall inte påstå att SD:s partiledning är några strategiska genier bara för att de valt den sistnämnda strategin för som jag tidigare sagt är det spelteoretiskt korrekta draget (såväl för att realisera sin politik som att optimera opinionssiffrorna) helt uppenbart att ställa M:s partiledning mot väggen genom att säga "vi gillar er migrationspolitik och vi är beredda att hjälpa er att genomföra den".
Batras två enda valmöjligheter innan valet 2018 är att ta stöd av SD och genomföra migrationspolitiken eller att avgå som partiledare.
Det är möjligt att jag sticker ut hakan för långt med den spådomen men efter att ha förutspått KD;s oväntade fällning av DÖ dagen innan och Löfvens gränskontroller en månad innan det beslutet kom så känner jag mig vara in the "Nostradamus Zone" och vill passa på innan jag halkar ur den.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-06-04 kl. 23:25.
2016-06-04, 22:47
Medlem
Citat:
Vilken mätning ökar svikarna i? Har inte sett någon sådan.

Bara för att du inte sett någon så betyder inte det att de inte finns
SD ökade i Ipsos, Sentio, och Demoskop i Maj. Oförändrade i Sifo.
Det min vän betyder att SD ökade sitt opinionsstöd i maj 2016 jämfört med april 2016 ifall man jämför de 7 undersökningar som gjorde både i april och maj 2016.
2016-06-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ytterligare halmgubbar. Allt jag begär att de gör sitt jobb, för vilket de får bra betalt för (av mig). Lata och inkompetenta människor har jag inget till övers för. Det är dags att behandla SD som vilket parti som helst, vilket även innebär ett visst mått av kvalitetskrav.

Edit: kanske ska förtydliga mig. Jag vill att SD ska både vara som vilket parti som helst, men ännu bättre. Man har det ju så enkelt - det finns så mycket att angripa, så många enkla och vinnande strategier att lägga upp, så många krossande infallsvinklar i debatterna att utnyttja för den retoriskt skicklige, så mycket hyckel och dumhet att visa på och, inte minst historiskt, så mycket ansvar att utkräva. Och det blir nästan ingenting av det. Man klarar för närvarande inte av det.

Lite nyfiken på hur du finansierar Åkessons lön.

Däremot kan jag hålla med dig om mycket av det du skriver som Edit. Jag tycker fortfarande att SD:s partiledning gör ett mycket bättre arbete än vad de övriga partiledningarna gör och de är dessutom skickligare retoriskt men jag håller med om att det finns många retoriska poäng som missas när det gäller att peka på de andra partiernas historiska ansvarslöshet.

Citat:
Fråga dig då, Herr Ockaam Einsten, under vilka perioder som SD har haft sin största tillväxt?

1. När man suttit stilla i båten och med nedsänkt och blyg blick drömt om att bli de nya moderaterna?
2. När man har varit i hård opposition mot sittande regering, tex när man röstade ner budgeten 2014 eller när man affischerade i tunnelbanan?
3. När man varit utsatt för drev, tex järnrörs-drev?

En analys som påminner om Lena Mellins och övriga PK-pressens. Fast hennes approach var att det var märkligt att de kvittade vad SD än gjorde så ökade de ändå i OU.

Det var precis som att de inte förstod att SD:s tillväxt står i ett mycket direkt förhållande till invandringens volym och problematik samt till viss del i direkt förhållande till storleken på avståndet mellan SD:s problemlösningar kontra de övriga partiernas problemlösningar.

Grafen i diagrammet över utvecklingen av antalet asylsökande under 2000-talet är i princip identisk med grafen över SD:s tillväxt.
När antalet asylsökande nu drastiskt gått ner och många övriga partier stramat åt sin migrationspolitik åt det rasistiska hållet så är det snarare anmärkningsvärt att SD endast visar ett mindre tapp i OU.
Jag tror att det hänger ihop med att folk (män) är trötta på identitetspolitik. Det är samma effekt som när det gäller Trump. Ett SD som inte håller benhårt på motstånd mot EU, NATO och som inte vill införa nya abortgränser är ett potentiellt 30-35%:s parti.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-06-04 kl. 23:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in