2016-06-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
Håller tyvärr helt med om detta. Det faktum att inga nya talanger kommer fram inom SD är ett bevis så gott som något på att det inte står rätt till. Håller även med om att SD borde vara mycket mer konfrontativa. De övriga partiernas otroligt låga trovärdighet borde ständigt nämnas. Bara en sån sak som att då och då påminna moderaterna om Reinfeldts illgärningar ("försvaret är ett särintresse") borde vara en självklarhet. Man borde kräva att Public Service opartiskhet utreds (vilket helst leder till att den läggs ner). Man borde på allvar börja diskutera repatriering och upplysa folket om regeringens oduglighet att verkställa avvisningar. Islams inkompatibilitet med västerlandets civilisation är ett tema som snart kommer att diskuteras offentligt. Här borde SD vara i förtruppen. Den artificiella skiljelinjen mellan islam och islamism måste lyftas fram. Jag kan inte se att man har något att förlora opinionsmässigt, om man bara säger de hårda sanningarna på ett snyggt sätt, på detta. Fördelarna är ju iögonfallande.

Jimmie är en svensk hjälte men han verkar utbränd och någon annan (inom partiet odlad talang om sådan nu finns) borde kanske ta över.
Jag hoppas de printar ut detta på SDs kansli, ramar in det och därefter hänger upp på väggen och har som en ledstjärna de kommande två åren. Allt annat vore ren idioti.
2016-06-02, 00:03
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tror du har fel. "Vi" vill bara se ett aktivt och smart SD. Och hur funkar det, med en halvsjukriven partiledare och en allmänt hatad inre chef? Jag ser praktiskt på det hela. Jag känner en viss sympati för Jimpan, och kan tom tänka mig att han fick stanna kvar på sin post om han fick ett assisterande (delat) ledarskap. Det är resultatet som inte duger. SDs ledning och riksdagsmän inga duvungar längre, de ska helt enkelt bedömas efter en normamall, som de vuxna män och kvinnor de är.
Naturligtvis kan jag ha fel.. Men Åkesson levererar, vilket vi såg inte minst i senaste debatten. När en utbränd partiledare sopar mattan med de övriga förtjänar det lite aktning, och det skulle vara en katastrof att byta ut honom med mindre än att han själv vill sluta.
2016-06-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så här har det gått vid partiledarbyten. Partiledare som har gett sina partier ett ordentligt lyft som inte beror på att den förra var en total flopp är markerade i fetstil.

Birger Ekstedt 1,8
Alf Svensson 11,8
Göran Hägglund 6,6
Ebba Busch Thor ligger omkring 3-4

Bertil Ohlin 24,4
Gunnar Helén 16,6
Per Ahlmark 15,6
Ola Ullsten 10,6
Bengt Westerberg 14,2 (lägre än Ahlmark, Ullsten var en tillfällig flopp)
Lars Leijonborg 13,4
Jan Björklund 7,0

Axel Pehrsson-Bramstorp 14,3
Gunnar Hedlund 19,9
Torbjörn Fälldin 25,0
Olof Johansson 11,3
Lennart Daléus 5,1
Maud Olofsson 7,9 (lägre än Johansson, Daléus var en tillfällig flopp)
Annie Lööf 6,1

C-H Hermansson 5,2
Lars Werner 5,8
Gudrun Schyman 12,0
Lars Ohly 5,8
Jonas Sjöstedt 5,7

Per Albin Hansson 53,8
Tage Erlander 50,1
Olof Palme 45,6
Ingvar Carlsson 45,2
Göran Persson 39,8
Mona Sahlin 30,7
Stefan Löfven 31,0

Jarl Hjalmarsson 19,5
Gunnar Heckscher 13,7
Yngve Holmberg 12,9
Gösta Bohman 20,3
Ulf Adelsohn 23,6
Carl Bildt 22,9
Bo Lundgren 15,3
Fredrik Reinfeldt 30,1 (Lundgren var en tillfällig flopp, men Reinfeldt får fetstil ändå eftersom han slog Bildt och Adelsohn med hästlängder)

Det går alltså nästan alltid utför med varje byte. Det finns några lysande undantag. Och Åkesson ÄR ett av de där undantagen, vilket tycks glömmas bort. Han är SD:s Alf Svensson, Reinfeldt och Schyman. Att diskutera honom i termer av att tja, han gjorde ett halvhyfsat jobb men det var bara början och nu måste han kliva åt sidan och bereda väg för nya krafter som fixar det verkligt STORA lyftet är helt galet, sett till historien av vad partiledarbyte lett till i 9 fall av 10.

Det där är väldigt svaga bevis. Siffrorna borde ju jämföra med förändringen av tillträdet och inte som i fallet med Alf Svensson t.ex. där han varit partiledare i en evighet innan han av någon konstig anledning peakade på 12% i ett val. Dessutom har partierna minskat i de flesta fall eftersom det tillkommit fler partier. m.m.

Däremot får jag hålla med om att Åkesson på sätt och vis varit en lyckad ledare. Han har hållit ihop partiet och han har gjort det hjälpligt rumsrent. Men att enbart titta på om partiet ökat eller inte under en partiledare blir tokigt. Vi befinner oss i en fullständigt extrem situation och det är inte konstigt att SD vuxit i det läget, oavsett ledning. Att partiet inte är större än 20-25% är faktiskt lite konstigt. Det handlar om väljare som gått till partiet i desperation för den extrema invandringen m.m., inte personer som övertygats av Åkessons brandtal. Sen får man förstås erkänna att svenskarnas hjärntvätt också är rätt extrem, så lite är SD ursäktat. Uppgiften är inte lätt.

Det är alltid en risk att byta partiledare, men situationen är så pass desperat att det krävs mer än en blygt mumlande kamrerstyp nu. Det behövs politiker som faktiskt kan bilda opinion. Som kan övertyga utan hjälp från rapefugees. Frågan är om det finns några sådana politiker kvar i SD.

Ett bättre alternativ tror jag är att det bildas ett nytt parti som vågar ta ut svängarna mer än SD. Ett V för SDs S s a s. Det radikala alternativet som flyttar fram positionerna samtidigt som de normaliserar SD.
2016-06-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det är inte utan att jag får känslan av att många ev de som så högljutt skriker efter ledningsskifte i SD söker efter en auktoritär stor ledare de kan dyrka och se upp till, en stark och karismatisk person som ställer allt tillrätta och är naturlig att följa..

Brist på manliga förebilder much?

Själv vill jag se precis den samling gråkappor och flitiga och ointressanta tjänstekufar vi kan se i Åkesson och Jomshof. Lika sexiga som ett godkänt protokoll från bilprovningen, men djävligt bra att ha så att man kan tänka på annat. Vad majoriteten av SDs väljare vill ha är inte spänning, brandtal och stora ledare. Man vill helt enkelt kunna fortsätta skita i politiken för att bra folk sköter det åt oss.
Varken regering eller "opposition" fyller det kravet och därför växer SD.

Nej. Åtminstone jag önskar en partiledare som står på sig och inte ber om ursäkt för sin existens. En partiledare som försöker påverka opinionen och inte bara nöjer sig med att ökade våldsdåd, övergrepp och invandringskostnader ska ge röster.

Lite mer passion skulle vara välkommet. Åkesson pratar som en svensk politiker, det räcker inte. Det behövs någon som kan tala med inlevelse om den fullständiga katastrof vi står inför. En som vågar angripa de övriga politikerna med all den ilska som är befogad (ja, eh, kanske inte all ilska som är befogad, det skulle ju innebära mord. Men med lite mera tyngd åtminstone.).
2016-06-02, 06:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Förvisso intressant, men det finns inga historiska paralleller som är riktigt relevanta, inte ens Fälldin och kärnkraften. Dagens samhällsförändring saknar motstycke.

Om något visar ju Åkessons sjukfrånvaro att han inte alls är oersättlig, eller att det är sittande i båten som lockar sympatisörer. Då anonyme Mattias Karlsson tog över rodret och ställde till parlamentariskt kaos - och SD fortsatte växa.

Validiteten i Crispys genomgång höjs rejält av att det inte handlar om opinionsundersökningar av sedvanligt slag utan om VAL.

Givetvis kan SD gå under med JÅ vid rodret, likaväl som överleva väl med någon annan vid rodret. Men att ersätta JÅ därför att det skall "gå bättre" verkar vara taget ur luften.

Ibland funderar jag på om SD:s tillskyndare riktigt inser vilken instrumentell betydelse JÅ har haft för partiet.
2016-06-02, 07:06
Medlem
Citat:
Som signalpolitik ja. Det handlar ju vad SD är och vad de hoppas på att åstadkomma. Såvitt jag vet, har inga politiska framsteg någonstans och någonsin baserats på en taktik "att sitta still i båten" eller "att inte obstruera". Det senare var det mest korkade (och även uppenbart en ren lögn) jag hört en partiledare säga. Och ännu värre, med tanke på hur SD har benhandlats och fortfarande behandlas, och att de är ett missnöjesparti (vilket de ska vara). Respekt får man inte, den tar man, i det politiska rävspelet. Jan Tullbergs krönika på Avpixlat kan jag rekommendera, mycket pedagogiskt redogör han för de misstag som jag själv anser att SD just nu gör.

Fel svar, metoden är aldrig överordnad syftet.

Om nu acceptans är eftersträvansvärt kommer det att köpas med förlorade röster från de som tycker som du. Men faktum är att ett agerande som du föreskriver också kommer att leda till tappade röster, särskilt nya sådana. Jag skulle drista mig att säga att tappet av nya medlemmar skulle vara ännu större. Din metod leder till ett litet stojigt parti utan acceptans även om du tror något annat.
2016-06-02, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Syfte är överordnat metod. Men vilka metoder har Sd idag annat än obstruktion och provokation? "Ansvar" är något som lämpar sig bättre när man hamnat i en regering och får igenom sina egna profilfrågor.
2016-06-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Validiteten i Crispys genomgång höjs rejält av att det inte handlar om opinionsundersökningar av sedvanligt slag utan om VAL.

Givetvis kan SD gå under med JÅ vid rodret, likaväl som överleva väl med någon annan vid rodret. Men att ersätta JÅ därför att det skall "gå bättre" verkar vara taget ur luften.

Ibland funderar jag på om SD:s tillskyndare riktigt inser vilken instrumentell betydelse JÅ har haft för partiet.
Ytterligare en Motståndare till SD som hyllar Jimmy och ledningen...
2016-06-02, 09:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ytterligare en Motståndare till SD som hyllar Jimmy och ledningen...

Så är det. Men det finns ju de som inte gillar SD men ändå kan tänka mer än en tanke samtidigt.

Men visst vore det festligt (för mig) om JÅ avpolletteras, Björn Söder (typ) blir tongivande, man röstar med V (eller vem som helst) som "vill vara emot", man konfronterar och i största allmänhet ställer till jävelskap och politiska störningar.

Börjar man sedan med litet anti-flykting-demonstrationer, börjar förklara allt elände med hudfärg som enda förklaringsmodell och mer allmänt slutar klättra på konvenansens och respektens hala sluttning, för att glida tillbaka i den bruna sörja man lämnat, så blir ju saken fullbordad.

Att bygga förtroende tar lång tid, att förlora det går blixtsnabbt.
2016-06-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så är det. Men det finns ju de som inte gillar SD men ändå kan tänka mer än en tanke samtidigt.

Men visst vore det festligt (för mig) om JÅ avpolletteras, Björn Söder (typ) blir tongivande, man röstar med V (eller vem som helst) som "vill vara emot", man konfronterar och i största allmänhet ställer till jävelskap och politiska störningar.

Börjar man sedan med litet anti-flykting-demonstrationer, börjar förklara allt elände med hudfärg som enda förklaringsmodell och mer allmänt slutar klättra på konvenansens och respektens hala sluttning, för att glida tillbaka i den bruna sörja man lämnat, så blir ju saken fullbordad.

Att bygga förtroende tar lång tid, att förlora det går blixtsnabbt.
Du skapar idiotiska hamgubbar. Men med tanke på din postningshistoria och den "insikt" du har är det ju bäst för SD att göra precis tvärtom mot vad du och andra semitroll och heltroll förordar. Du tror väl inte att SD är sådana idioter att de lyssnar på på sådana som dig. Eh, ursäkta, men det är ju precis vad de gör, ve Sverige!
2016-06-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt

Om nu acceptans är eftersträvansvärt kommer det att köpas med förlorade röster från de som tycker som du. Men faktum är att ett agerande som du föreskriver också kommer att leda till tappade röster, särskilt nya sådana. Jag skulle drista mig att säga att tappet av nya medlemmar skulle vara ännu större. Din metod leder till ett litet stojigt parti utan acceptans även om du tror något annat.

Visst är det så. Det finns stamfolk på Nya Guinea som kan göra den analys som Fnysington inte klarar av. Han tror att det finns en uppsjö av väljare där ute som vill ha än hårdare tag och mer demagogik (som alla svenskar naturligtvis älskar). Och som inte det vore nog så tror han också att de som eftersträvar detta mest är väljare som inte redan idag väljer SD i opinionsundersökningarna.
2016-06-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Visst är det så. Det finns stamfolk på Nya Guinea som kan göra den analys som Fnysington inte klarar av. Han tror att det finns en uppsjö av väljare där ute som vill ha än hårdare tag och mer demagogik (som alla svenskar naturligtvis älskar). Och som inte det vore nog så tror han också att de som eftersträvar detta mest är väljare som inte redan idag väljer SD i opinionsundersökningarna.
Ytterligare halmgubbar. Allt jag begär att de gör sitt jobb, för vilket de får bra betalt för (av mig). Lata och inkompetenta människor har jag inget till övers för. Det är dags att behandla SD som vilket parti som helst, vilket även innebär ett visst mått av kvalitetskrav.

Edit: kanske ska förtydliga mig. Jag vill att SD ska både vara som vilket parti som helst, men ännu bättre. Man har det ju så enkelt - det finns så mycket att angripa, så många enkla och vinnande strategier att lägga upp, så många krossande infallsvinklar i debatterna att utnyttja för den retoriskt skicklige, så mycket hyckel och dumhet att visa på och, inte minst historiskt, så mycket ansvar att utkräva. Och det blir nästan ingenting av det. Man klarar för närvarande inte av det.

Och man ska nog se till att vara tillmötesgående mot sina kärnväljare:
http://www.expressen.se/nyheter/sd-ar-vinnarna-nar-svenskar-taktikrostar/

Men jag har ju rätt, SD är ett missnöjesparti, vars uppgift det är att plocka upp missnöjda väljare. Det gör man inte som en inkapabel och blyg viol. Pretto-MK kan gå till något annat parti

Och Tullberg? Är han också en kverulerande klant?
'http://avpixlat.info/2016/06/01/paralyserade-partier/
Senast redigerad av Fnysington 2016-06-02 kl. 10:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in